Forza Horizon 4: LEGO Speed Champions

Ambassadör
Xbox
Forza Horizon 4: LEGO Speed Champions

Förväntningarna på den andra expansionen till Forza Horizon 4 var höga och frågan var hur man skulle kunna toppa Hot Wheels-expansionen till Forza Horizon 3? Svaret blev...LEGO!

Då var det dags för den andra stora expansionen till Forza Horizon 4 och som brukligt är så är den av det mer lekfulla slaget. Playground har i samarbete med LEGO jobbat fram en värld fylld av Lego-bitar som är fullständigt makalös. LEGO har även passat på att ge ut en ny serie med LEGO-produkter under namnet LEGO Speed Champions, med bilar som också dyker upp i spelet.

Det första som slår mig när jag tagit mig fram till starten av expansionen är den sanslösa detaljrikedomen på Lego-byggena. Det här måste vara det snyggaste LEGO-spelet hittills. Bilarna är byggda ordentligt, Lego-bitarna i miljöerna är superrealistiska och det känns helt fantastisk bra att köra sönder allt. Det ser rätt ut, det känns rätt och det låter rätt. Väldigt tillfredsställande!

Vad är bättre än ett piratskepp? En hel strand med piratskepp! I Lego.

Direkt kastas jag in i den nya kartan, LEGO Valley, sprängfylld med innehåll och en ny Horizon-resa att ta mig an till tonerna av Everything is Awesome!. Mitt äventyr börjar med en enda Legobil och en tom byggplatta som hemmabas, men det skall snart rådas bot på! Genom att ta mig an olika events, race och inte minst challenges så samlar jag på mig spelets "valuta": LEGO-bricks. Dessa gör att jag kan uppgradera mitt hus, låsa upp fler bilar och låsa upp nya events, utmaningar och belöningar. Ett system som är både beroendeframkallande och som ger en grymt trevlig känsla av progression.

Första Lego-bilen redo för äventyr.

LEGO Valley är en hyfsat stor karta, med väldigt mycket innehåll. Världen är uppbyggd av en blandning av vanlig terräng och Lego-dito, det är fantastisk snyggt och varierat. Miljövariationen sträcker sig från öken till skog och stränder, alla med distinkta Lego-teman såsom pirater, dinosaurier, flygplats, stad och en spökskog. Här finns också allt det som man förväntar sig av Forza Horizon 4; massor av race, stunts och collectibles!

En LEGO Ferrari F40 i vanlig terräng.

Såsom namnet på expansionen antyder så är "Speed" ett viktigt tema den här gången och LEGO Valley har förutom snabba vägar även en egen racingbana som är fantastiskt trevlig, speciellt för riktigt långa lopp där man kan jobba på sina varvtider. Här finns också en stunt-arena för lite mer tokig körning och kartan är full av möjligheter till varierad körning. Trailblazer PR-Stuntsen som debuterade i förra expansionen, Fortune Island, gör comeback till min stora glädje och de är fasiken ännu roligare med Lego-bilar och i Lego-miljöer!
Årstidsväxlingarna och väder följer med även till LEGO Valley och det är mysigt som tusan när de använt andra färger på legobitar etc. beroende på årstid och inte bara slängt på lite snö. Bonus!: Ni som gillade att jaga får medelst tungt fordon kommer också att finna det ännu roligare att jaga Lego-grisar och Lego-kor, barnsligt men en detalj som bidrar till inramningen och stämningen.

LEGO City!

Story-målet med expansionen är att bli krönt Speed Champion och vägen dit är ganska lång men sanslöst rolig. Systemet bygger på att man låser upp och klarar av alla sk. "Brick Challenges" och samlar Lego-bitar för att till slut låsa upp det sista stora loppet som måste vinnas för att bli Speed Champion. Det är dock inte helt enkelt, det är 272 utmaningar totalt och medans många är relativt enkla så kräver andra både skicklighet och envishet. Man belönas dock hela tiden efter hand som man gör framsteg, så moroten finns där hela tiden. Stundtals väldigt frustrerande men det är precis den här utmaningen som jag letar efter, det ger en känsla av enorm tillfredsställelse när jag efter 30:e försöket lyckas skala av den där sista sekunden eller får till det där svåra tricket för att klara utmaningen.
Nu behöver man ju absolut inte ge sig på alla utmaningar för att ha grymt roligt med spelet, det är ju mer en rolig grej för de av oss som gillar den typen av spelmoment. Med bara normalt spelande så låser man upp bilarna och mycket annat så det är inget måste på något sätt.

Är man completionist så är man...

Bilarna ja! Det är i nuläget tre LEGO Speed Champions-bilar som finns tillgängliga men fler är på väg i uppdateringar. Playground har ju haft en synnerligen bra post-launch support för Forza Horizon 4 och det fortsätter i samma tempo här.
LEGO-bilarna är både grymt snygga och riktigt trevliga att köra med distinkta egenskaper, min favorit är McLaren Senna som är ren körglädje i LEGO-form men alla har sin charm. Man är dock inte låst till att enbart köra Lego-bilar i LEGO-valley, det går lika bra med vanliga bilar och det är en mash-up som är riktigt rolig.
Jag hade väl kanske önskat fler LEGO-bilar redan vid launch, och att fler NPC-er använder dem. Det är nog mitt enda riktiga klagomål faktiskt.

Även en vanlig McLaren gör sig fint vid Lego-huset!

LEGO Speed Champions är en fantastiskt trevlig expansion som till och med lyckas trumfa Hot Wheels-expansionen till FH3. Med en vansinnigt snygg förpackning, massvis med innehåll och en lekfull körglädje parat med LEGO så gör Playground precis det som jag önskade efter Fortune Island: en distinkt fräsch, rolig och knasig upplevelse som tar det bästa från resten av spelet och på något sätt höjer det ett snäpp till.
Gillar man Forza Horizon 4 så är det här en grym expansion. Gillar man LEGO så är det här en grym expansion. Gillar man båda? Tja, då är det här en fullpottare!

(Testat på Xbox One X, ca 30h spelat)

Forza Horizon 4: LEGO Speed Champions
5
Mästerligt
+
LEGO!
+
Detaljrikedomen
+
Körglädjen
+
Utmaningar
-
För få LEGO-bilar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Jump in.

Gnällkuk

Nice! Blir att plocka upp denna under sommaren, verkar vara bättre än väntat


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Ambassadör
Xbox
Skrivet av trickeh2k:

Nice! Blir att plocka upp denna under sommaren, verkar vara bättre än väntat

Jag diggar det stenhårt, jag är barnsligt förtjust i Lego också så det hjälper till


signatur

Jump in.

Medlem

Fortfarande forza, men mer samlande, rekord-jagande och racande på mindre yta.
De skulle släppt det här som ett separat spel, FH4 har redan så mycket av allt så att det knappast behövs mer om man har det redan. Man gör de saker man tycker är roligast och när man är klar med det är 90% av spelet kvar.

Redaktör
Ponny

Alltså, jag är 0 % intresserad av sådan här racing, men 100 % sugen på detta! Lego, liksom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Kan inte tänka mig att detta passar. Galet. Men jag tror dig att det är välgjort.
Personligen vill jag att allt ser äkta ut i bilspel (grafik vis), så blockbitar av bilar blir hel knasigt för egen del. Nu äger jag endast Forza Horizon 3 dock.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Kan bara hålla med, LEGO i Forza Horizon är genialiskt och de lyckades få till ett underbart dlc.
Håller med Mortaigne, enda jag saknar är lite fler LEGO bilar, hade gärna fått vara uppåt 10 st.

Medlem

@Mortaigne:
Lite konstigt att jag läser det du skriver med en engelsk dialekt, eller?

Och Lego var inte det jag önskade i Forza Horizon... tvärt om!


signatur

autograph

Ambassadör
Xbox
Skrivet av autograph:

@Mortaigne:
Lite konstigt att jag läser det du skriver med en engelsk dialekt, eller?

Och Lego var inte det jag önskade i Forza Horizon... tvärt om!

Haha ja lite konstigt är det kanske, skriver jag så illa?

Men LEGO är ju skitskoj! Andra expansionen till FH3 (Hot Wheels) var ju också av det mer lekfulla, knasiga slaget så det var ju väntat att den här skulle ta ut svängarna också. Vad hade du hellre sett?


signatur

Jump in.

Avstängd

Man kan alltså inte bygga egna bilar?? Vad är då pointen med att släppa en lego expansion...


signatur

MPMG - MultiPlatform MasterGamer

Medlem

Ser mycket intressant ut! Får nostalgiska tankar till detta när jag ser skärmdumparna:
https://www.youtube.com/watch?v=1KgLX2rgG5U
Lego Racers var så j*vla bra!

Medlem

Hur är det att lira Forza med ratt och pedaler/sticka? Funderat på att införskaffa Logitech g29 med tillbehör för att lira lite bilspel som Forza 4, Project Cars och liknande.

Medlem
Skrivet av Lowaim:

Hur är det att lira Forza med ratt och pedaler/sticka? Funderat på att införskaffa Logitech g29 med tillbehör för att lira lite bilspel som Forza 4, Project Cars och liknande.

Kört en del horizon 3 med min ratt har fungerat fint. Värt att tänka på är att både thrustmaster och logitech brukar ha olika versioner för Xbox samt Playstation så ska du köra på konsol får du kolla upp det men alla fungerar på pc vad jag vet. G29 är deras pc/Playstation medan g920 är typ samma men då för pc/Xbox.

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kört en del horizon 3 med min ratt har fungerat fint. Värt att tänka på är att både thrustmaster och logitech brukar ha olika versioner för Xbox samt Playstation så ska du köra på konsol får du kolla upp det men alla fungerar på pc vad jag vet. G29 är deras pc/Playstation medan g920 är typ samma men då för pc/Xbox.

Jag har tyvärr ännu inte fått min Logitech G27 att fungera på Forza Horizon 3 (pc).


signatur

autograph

Inaktiv

Bästa arkadracern någonsin blev plötsligt ännu bättre. Fantastiskt kul expansion och snyggt attans. Playground /T10 är verkligen mästarna att slå när det gäller bilspel.

Medlem
Skrivet av autograph:

Jag har tyvärr ännu inte fått min Logitech G27 att fungera på Forza Horizon 3 (pc).

Okej har själv aldrig ägt logitech rattar G27 är en gammal modell va? Kollade lite snabbt på youtube och det verkar som man kan få igång g27 till horizon 3. Men det kanske kräver lite pillande. Min Thrustmaster TMX fungerar fint till spelet i alla fall

Medlem

Blir nog ett köp

Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej har själv aldrig ägt logitech rattar G27 är en gammal modell va? Kollade lite snabbt på youtube och det verkar som man kan få igång g27 till horizon 3. Men det kanske kräver lite pillande. Min Thrustmaster TMX fungerar fint till spelet i alla fall

Jo, tack. Jag har läst om problemen med G27 och olika lösningar. Men jag har tröttnat.
Läste att det är en programeringsmiss av tillverkarna, så jag kör fortfarande bara med tangentbordet. Trist.


signatur

autograph

1
Skriv svar