126 grader varmt moderkort

Medlem
126 grader varmt moderkort

Upptäckte att "Sydbryggan" på moderkortet blir riktigt varm: runt 70 C idle och hela 126 C i load, enligt HW Monitor. Jag kan bekräfta att det är riktigt jäkla varmt när jag känner på sydbryggan.

Alla andra temps är stabilia och bra:
Nordbryggan visar runt 42 C
Processorn: 35 C idle och 60 C i spel
GPU: 49 C idle och runt 62 C i spel

Jag tror att problemet uppstår på grund av att sydbryggan är placerad så att den "nuddar" grafikkortet. Går att se på bild 1 och bild 2.
Jag kan inte göra så mycket åt det... Kan jag fortsätta använda datorn?

Medlem

HW monitor kan inte läsa allt till 100%. Sätt fingret på den och känn. Tror inte att grafikkortet skulle göra nån skillnad där. För isåfall så hade det också varit över 100 grader för att kunna leda vidare värme. Jag har haft såna underliga tempvisningar också. Framför allt på tidiga Ryzen så hade jag 500grader på cpu

Medlem
Skrivet av Pholiage:

HW monitor kan inte läsa allt till 100%. Sätt fingret på den och känn. Tror inte att grafikkortet skulle göra nån skillnad där. För isåfall så hade det också varit över 100 grader för att kunna leda vidare värme. Jag har haft såna underliga tempvisningar också. Framför allt på tidiga Ryzen så hade jag 500grader på cpu

Tack för svaret ! Jag hoppas verkligen att HW Monitor läser fel. När jag känner på området så känns det riktigt varmt. Nordbryggan känns mycket svalare i jämförelse. Vad kan egentligen hända rent teoretiskt om ett moderkort blir så varmt?

Medlem

@strangelove: Chipset är det som styr alla kretsarna tillsammans som ett nav så dör den så dör kortet. Vad är det för moderkort du har?.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

@strangelove: Chipset är det som styr alla kretsarna tillsammans som ett nav så dör den så dör kortet. Vad är det för moderkort du har?.

Som tur är så är det inte "main" datorn. Det är ett äldre bygge med en i5 2500k och ett R9 390. Moderkoret är ett MSI P67A-C45. Datorn används då och då till spel som Overwatch, Dota, SC och andra inte så krävande titlar.

Om moderkortet dör så tror jag inte att är så värt att leta rätt på ett nytt, Jag är mest orolig för brandrisk eller något sådant. Känns bara inte rätt att köra en komponent med den tempen...

Edit: Kan man slänga i detta Socket 1151 V1? Jag antog att moderkorten för den processorn utgått från alla butiker.

Edit igen: Läste fel, ska såklart vara socket 1155. Så det passar verkligen inte.

Medlem
Skrivet av strangelove:

Som tur är så är det inte "main" datorn. Det är ett äldre bygge med en i5 2500k och ett R9 390. Moderkoret är ett MSI P67A-C45. Datorn används då och då till spel som Overwatch, Dota, SC och andra inte så krävande titlar.

Om moderkortet dör så tror jag inte att är så värt att leta rätt på ett nytt, Jag är mest orolig för brandrisk eller något sådant. Känns bara inte rätt att köra en komponent med den tempen...

Edit: Kan man slänga i detta Socket 1151 V1? Jag antog att moderkorten för den processorn utgått från alla butiker.

Edit igen: Läste fel, ska såklart vara socket 1155. Så det passar verkligen inte.

Hur är luftflödet i datorn?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av strangelove:

Som tur är så är det inte "main" datorn. Det är ett äldre bygge med en i5 2500k och ett R9 390. Moderkoret är ett MSI P67A-C45. Datorn används då och då till spel som Overwatch, Dota, SC och andra inte så krävande titlar.

Om moderkortet dör så tror jag inte att är så värt att leta rätt på ett nytt, Jag är mest orolig för brandrisk eller något sådant. Känns bara inte rätt att köra en komponent med den tempen...

Edit: Kan man slänga i detta Socket 1151 V1? Jag antog att moderkorten för den processorn utgått från alla butiker.

Edit igen: Läste fel, ska såklart vara socket 1155. Så det passar verkligen inte.

Verkar som fler har haft samma bekymmer med det moderkortet. Lösningen var att hitta nån form av kylning. Ser ut att vara trångt där redan men en 40mm flökt eller något liknande kan hjälpa. Vissa hade problem med att kylflänsen inte satt åt ordentligt medans andra hade dålig kylpasta på. Kortet är ju rätt gammalt nu så ett underhåll kan ju vara på sin plats

Medlem

Temperaturerna stämmer inte, jag får också tokiga siffror i en del program, till exempel Speccy. Prova lite andra mjukvaror, men titta även om du hittar en officiell mjukvara direkt från tillverkaren av ditt moderkort. Verkar som om MSI har någon som heter Control Center som man dessutom ska kunna använda för att överklocka etc, inte använt själv men kan vara värt att kika in på.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Hwmonitor visar fel och det dör är vanligt.

Sen skulle det vara över 120 grader skulle du bränna dig om du tog på flänsen.
Den blir varm ja men inte så varm som hwmonitor visar

Testa andra program


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Det låter som orimligt höga temperaturer. Förmodligen så är inte temperatursensorn använd eller att det inte ens finns någon sensor, så temperaturen sätts till max-värdet för en 8-bitars integer (127, finns många exempel på detta online, har även detta på mitt moderkort), och sen så sätts bit 0 till 0 av någon anledning. Du kan ju testa att lägga nåt kylande mot chipet när datorn kör eller försöka värma upp det med en hårtork eller nåt och se om temperaturen ändras. Står den helt stilla när du ändrar omgivningen så känns det högst sannolikt att sensorn används.

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Hur är luftflödet i datorn?

Så vitt jag vet så ska det vara bra. In och ut fläktar och för övrigt bra temps på andra komponenter. Sitter i ett Fractal Design Define C.

Skrivet av Pholiage:

Verkar som fler har haft samma bekymmer med det moderkortet. Lösningen var att hitta nån form av kylning. Ser ut att vara trångt där redan men en 40mm flökt eller något liknande kan hjälpa. Vissa hade problem med att kylflänsen inte satt åt ordentligt medans andra hade dålig kylpasta på. Kortet är ju rätt gammalt nu så ett underhåll kan ju vara på sin plats

Jag ska köpa en tub kylpasta idag och prova. Kan verkligen inte skada!

Skrivet av smuts:

Temperaturerna stämmer inte, jag får också tokiga siffror i en del program, till exempel Speccy. Prova lite andra mjukvaror, men titta även om du hittar en officiell mjukvara direkt från tillverkaren av ditt moderkort. Verkar som om MSI har någon som heter Control Center som man dessutom ska kunna använda för att överklocka etc, inte använt själv men kan vara värt att kika in på.

Skrivet av Molotov:

Hwmonitor visar fel och det dör är vanligt.

Sen skulle det vara över 120 grader skulle du bränna dig om du tog på flänsen.
Den blir varm ja men inte så varm som hwmonitor visar

Testa andra program

Tack för tipsen! Jag provade OpenHardwareMonitor och Speccy och intressant nog så plockade dessa program inte ens upp den konstigt varma givaren som i HWmonitor heter TMPIN1. Alla temperaturer är normala i dessa program. Även i Bios får jag en vettig mätning för "system temp".

Skrivet av krabbstek:

Det låter som orimligt höga temperaturer. Förmodligen så är inte temperatursensorn använd eller att det inte ens finns någon sensor, så temperaturen sätts till max-värdet för en 8-bitars integer (127, finns många exempel på detta online, har även detta på mitt moderkort), och sen så sätts bit 0 till 0 av någon anledning. Du kan ju testa att lägga nåt kylande mot chipet när datorn kör eller försöka värma upp det med en hårtork eller nåt och se om temperaturen ändras. Står den helt stilla när du ändrar omgivningen så känns det högst sannolikt att sensorn används.

Låter mycket intressant med integer-värdet på 127. Det är just så högt temperaturen visar när det blir som varmast. Jag ska köra lite underhåll på bryggorna idag och prova med att manuellt "värma upp" och se ifall det sker en reakton. En intressant sak är att tempen på sydbryggan blir varmare under load men som sagt aldrig mer än 127 C. Och i andra program finns inte den givaren alls. Börjar verkligen kännas som att jag fick panik i onödan och att det är en felaktiv läsning

Medlem

Ok, jättebra. Ursäkta sent svar.

Tänkte på luftflödet för när jag löste det i min dator så sänktes tempen med 8 grader ca.

Sen kom jag på, brukar inte en dator stängas av sig själv när den når 95 eller 100 grader? Nu vet jag inte om något nytt som kan pusha på, men om inte det är fallet så är det förhoppningsvis felaktiga siffror.

Hoppas det löst sig.


signatur

Ordo Ab Chao

1
Skriv svar