G2A erbjöd sig att betala spelsajter att skriva positivt om dem

Robot
G2A erbjöd sig att betala spelsajter att skriva positivt om dem

Allt du behöver veta om G2A-härvan.

#g2a


Medlem

Köpte lite diverse genom åren på siter, spel , virtuel valuta mm.

Aldrig köpt på denna skit siten och rekommenderar ingen göra det heller, sämst service. Sämst allt, riktiga jävla hycklare.

Warhammer Chaosbane ( försök till köp )

G2A
Hey there. Seems the seller has not yet provided the keys. You can give it a few more hours and also ask him about it directly. In order to do that please log in to your G2A account….

G2A
Hi! We're still waiting for the seller to supply his keys. You should receive a code by the end of this day.

JAG
Ok ill wait until tomorrow, But i dont think its really ok. Instant delivery on release day and not a Word from seller. I can go to like the local store and pick it up now 6 Days has passed sense release day now and you still holding me up on the refund with excuses.

G2A
I'm really sorry for the delay! :<

Och så här höll det på, Nu är G2A en marknad för oberoende säljare men dom har ingen koll, vill du ha refund så var det fan krångligare än minnas sina barns födelsedata.

Medlem

Stäng ner dom, såna skit sidor borde inte få existera.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Skulle aldrig köpa något via dessa siter. Känns alldeles för osäkert och förknippat med för stora risker för att det ska vara värt det.

Medlem

En gång satt jag på ett LAN och kompisen ville spela ett spel som jag tyvärr inte hade, och inte han heller. Vi beslutade oss för att köpa det från G2A (kommer inte ihåg vilket spel).

Han fick sin nyckel nästan direkt, jag fick min dagen efter. Vi hann knappt spela på LAN'et, utan fick förhålla oss till andra spel för det mesta. Sedan dess har jag aldrig köpt något mer därifrån.

Har aldrig tittat tillbaks.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

köpte förr men skulle aldrig coh har inte köpt där på ca 5 år eller hur länge sedan det nu vart.

Skribent

Ett riktigt märkligt beslut. Hur stor var risken att minst 1 av dessa 10 skulle rapportera om detta oseriösa beteende? Cirka 100% skulle jag tro, och då hade det inte spelat någon roll om de resterande tio faktiskt hade publicerat den falska artikeln.

Snacka om att skjuta sig i foten.

Medlem

Nyckelsajterna gynner knappast spelföretagen, bara ego att köpa där.

Inaktiv

Utan tvekan standard i branschen. Vissa som har otur och blir påkomna bara:)

"It's only cheating if you get caught!"

Gnällkuk

Vem vet, Adrian kanske var på väg att lämna företaget och passade på att ge sin arbetsgivare fingret på vägen ut. Antingen det eller så är han lika slug som en barkbåt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av heady89:

Nyckelsajterna gynner knappast spelföretagen, bara ego att köpa där.

Vadå ego haha. Använder alltid g2a, har aldrig haft problem

Medlem
Skrivet av heady89:

Nyckelsajterna gynner knappast spelföretagen, bara ego att köpa där.

Tar man 700kr för ett spel så är det väl inte så konstigt att såna här sajter uppstår? Spelbranschen drar in mer pengar än vad film- och musikbranschen gör tillsammans, och intäkterna blir större för varje år. En film, som kan ha en budget på hundratals miljoner dollar kostar en hundring att se på bio och 150-200kr att köpa när de släpps. Vad rättfärdigare ett pris på 600-700 kr för en singleplayer-upplevelse som mest troligt också kommer få DLC för att göra storyn komplett? Visst, i överlag är det fler som ser en film på bio, vilket möjliggör lägre pris, men priset för AAA-spel är överdrivet högt. Utvecklarna tar dessutom inte hänsyn till budget eller hur bra spelet kan tänkas sälja. De sätter ett standardpris på alla stora titlar. Ett spel som Super Smash Bros har ju betydligt lägre utvecklingskostnader som exempelvis RDR2, men likt förbannat kostar de lika mycket vid release, för båda bär tunga namn. Detta är något som utvecklare måste lära sig att tackla bättre för att undvika att sidor som G2A får utrymme på marknaden. Förhoppningsvis kommer tjänster som Stadia ta död på gråmarknaden.

Skribent
Skrivet av sitman:

Vadå ego haha. Använder alltid g2a, har aldrig haft problem

En av anledningarna att inddieutvecklare inte vill att du ska köpa spelen där är att koderna ibland där har plockats ut olagligt. Alltså att människor scammar utvecklare för att få sina koder. Detta slutar med att utvecklare måste lägga resurser på customer support och i värsta fall betala tillbaka hela beloppet för koden. Alltså en total lose-lose för dem. Därav "ego".


signatur

Skribent på FZ och allmänt olycklig.

Medlem

Jag förstår att när du är ung och/eller har dålig inkomst att du då går till sidor som G2A, och jag kan inte klandra dem för det. Inte alls. Tycker fortfarande att det är 100% upp till spelindustrin att finna en lösning på det här problemet. De behöver t.ex. inte använda keys, som lätt går att sälja. Gör att gåvor inte kan ges över regioner. Etc, etc. Folk kommer naturligtvis alltid välja det billigaste alternativet, även om det är i gråzonen.

Medlem

Handlat där över 20 gånger. Aldrig haft problem med en nyckel.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag förstår att när du är ung och/eller har dålig inkomst att du då går till sidor som G2A, och jag kan inte klandra dem för det. Inte alls. Tycker fortfarande att det är 100% upp till spelindustrin att finna en lösning på det här problemet. De behöver t.ex. inte använda keys, som lätt går att sälja. Gör att gåvor inte kan ges över regioner. Etc, etc. Folk kommer naturligtvis alltid välja det billigaste alternativet, även om det är i gråzonen.

Haha så tramsigt argument. Varför ska det vara skillnad på digitala varor och fysiska varor? Vill du importera en cykel från Rumänien för att det är billigare än att köpa den här så har du den möjligheten. Eller du kanske vill att svenska regeringen ska införa förbud mot handel över gränserna? Helt sjukt att människor här inne kan sitta och hoppas på att sidor som G2A dör ut. En sida som ger oss konsumenter större handelsfrihet.

Medlem
Skrivet av erikcedervall:

En av anledningarna att inddieutvecklare inte vill att du ska köpa spelen där är att koderna ibland där har plockats ut olagligt. Alltså att människor scammar utvecklare för att få sina koder. Detta slutar med att utvecklare måste lägga resurser på customer support och i värsta fall betala tillbaka hela beloppet för koden. Alltså en total lose-lose för dem. Därav "ego".

Är väll samma sak med blocket, tradera och ebay exempelvis. Vill dom att jag ska sluta använda de marknadspöatserna också? Måste väll va upp till utvecklaren att ha koll på sina nycklar.

I de fall de säljs med stulna kreditkort som sedan blir reklammerade är det väll kortutgivaren som står för förslusten. Om inte annat får ma väll spärra koder om kunder har hävt köpen.

Jag köper där jag hittar det billigast, och lagligt. Om utvecklare har problem med g2a får dom väll lösa det med g2a, det kan ju inte vara konsumentens ansvar lol

Medlem

Jag har aldrig köpt nya indie spel via dessa sajter. Jag köpte en del AAA från en liknande sajt innan jag hade fast inkomst. Nu sker det sällan utan är främst för att köpa den obligatoriska svindyra DLCn till äldre spel för att kunna lira med polarna nån kväll eller om jag behöver köpa flera kopior för coop.

Medlem
Skrivet av Sillgam:

Haha så tramsigt argument. Varför ska det vara skillnad på digitala varor och fysiska varor? Vill du importera en cykel från Rumänien för att det är billigare än att köpa den här så har du den möjligheten. Eller du kanske vill att svenska regeringen ska införa förbud mot handel över gränserna? Helt sjukt att människor här inne kan sitta och hoppas på att sidor som G2A dör ut. En sida som ger oss konsumenter större handelsfrihet.

På tal om att tramsighet. Har du glömt ditt morgonkaffe? Dina glasögon? Läste du ens mitt inlägg? Jag argumenterar ju inte mot G2A.

Medlem

Har aldrig använt mig av G2A men Kinguin köper jag av hela tiden . Gjort över 300 köp därifrån. 2 strul har jag råkat på. Ena var för Just Cause 2 som var "duplicated key" som säljaren ersatte med en ny + DLC kompensation. Det andra problemet var av spelet Observer där nyckeln var helt fejk och säljaren "Denis Glebkin" svarade inte så Kinguin gick in o betalade tillbaka summan på det köpta spelet trots att jag inte hade deras "skydd" köpt. Köper bara AAA och AA spel då indie inte intresserar mig. Har begränsad ekonomi så detta passar mig.
Spel som inte finns hos Kinguin köper jag i Steam Store.

Nu köper jag bara hos "trusted sellers" på Kinguin som iaf har minst 99% i positiva omdömen och minst över 1000 människor som har skrivit omdömen.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Med tanke på att Piratebay och deras grundare kunde hållas till svars för vad användare av deras sida gör ser jag inte varför G2A ska vara annorlunda? Kan de inte bevisa att de gör tillräckligt för att motverka försäljningen av stulna nycklar etc. så får de betala skadestånd till spelbolaget i fråga samt kanske bli dragna inför rätten för medverkan till brott. Skulle nog få dem att införa en hel del kontroller ganska snabbt tror jag.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Med tanke på att Piratebay och deras grundare kunde hållas till svars för vad användare av deras sida gör ser jag inte varför G2A ska vara annorlunda? Kan de inte bevisa att de gör tillräckligt för att motverka försäljningen av stulna nycklar etc. så får de betala skadestånd till spelbolaget i fråga samt kanske bli dragna inför rätten för medverkan till brott. Skulle nog få dem att införa en hel del kontroller ganska snabbt tror jag.

Då skulle ju slagannonser i tidningar och tradera ligga risigt till. Har använt mig av sånt under mina mindre bra år i tidigare liv.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Kyraal:

På tal om att tramsighet. Har du glömt ditt morgonkaffe? Dina glasögon? Läste du ens mitt inlägg? Jag argumenterar ju inte mot G2A.

Det gör du visst. Du säger att en lösning är att omöjliggöra byte av spel mellan regioner. En stor del av nycklarna är just sådana som är köpta på en billigare marknad för att sen saluföras på en annan för ett högre pris. Det är därför priset oftast är billigare på G2A (och liknande) sidor jämfört med om du går direkt till steam.

Medlem

Handlar inte på G2A men likväl på G2Play som är samma sak, kollar alltid där först för att se hur mycket billigare det är och oftast resulterar det i köp. Råkat ut för strul en gång över drygt 50 köp men det löstes omedelbart via deras kundservice så jag är fortsatt nöjd, måste dock säga att Steam har blivit en stark konkurrent tack vare deras återköpssystem och frekventa reor.

Moderator | Testpilot

Jag köper faktiskt rätt så ofta nycklar online. Försöker dock kolla upp så gott jag kan innan vad det är för typ av ställe och hur de hanterar nycklarna.

Sådant räcker inte alltid, men ofta är priset allt för bra för att jag ska säga nej.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av joonsson:

Med tanke på att Piratebay och deras grundare kunde hållas till svars för vad användare av deras sida gör ser jag inte varför G2A ska vara annorlunda? Kan de inte bevisa att de gör tillräckligt för att motverka försäljningen av stulna nycklar etc. så får de betala skadestånd till spelbolaget i fråga samt kanske bli dragna inför rätten för medverkan till brott. Skulle nog få dem att införa en hel del kontroller ganska snabbt tror jag.

Dags att åtala Google då som länkar till .torrentfiler...


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av sitman:

Är väll samma sak med blocket, tradera och ebay exempelvis. Vill dom att jag ska sluta använda de marknadspöatserna också? Måste väll va upp till utvecklaren att ha koll på sina nycklar.

I de fall de säljs med stulna kreditkort som sedan blir reklammerade är det väll kortutgivaren som står för förslusten. Om inte annat får ma väll spärra koder om kunder har hävt köpen.

Jag köper där jag hittar det billigast, och lagligt. Om utvecklare har problem med g2a får dom väll lösa det med g2a, det kan ju inte vara konsumentens ansvar lol

Jo det kan vara konsumentens "ansvar" också.
Tex bryr dig dig om miljö väljer du tex dyrare ekologiska varor och handlar lokalt som kan vara dyrare.
Vill du stödja utvecklare speciellt indie så köper du direkt av dom eller Steam så får dom iaf 70%.
Bryr du dig inte att dom får nått köper du av g2a.

Sen att klaga på att spel är dyrt samtidigt som många köper annat onödigt dyrt tex tobak och alkohol eller tar vansinniga lån är rätt komiskt.

Jag tillägger att jag också handlat av siter som g2a förr men har slutat med det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jo det kan vara konsumentens "ansvar" också.
Tex bryr dig dig om miljö väljer du tex dyrare ekologiska varor och handlar lokalt som kan vara dyrare.
Vill du stödja utvecklare speciellt indie så köper du direkt av dom eller Steam så får dom iaf 70%.
Bryr du dig inte att dom får nått köper du av g2a.

Sen att klaga på att spel är dyrt samtidigt som många köper annat onödigt dyrt tex tobak och alkohol eller tar vansinniga lån är rätt komiskt.

Jag tillägger att jag också handlat av siter som g2a förr men har slutat med det.

Jag klagar inte på att det är dyrt. Jag har råd med spel, inga problem, citerar du rätt person?

När jag konsumerar handlar det inte om välgörenhet, jag tänker inte ta omvägar för att placera mina pengar i en utvecklares ficka, det är ju galenskap, det hör du säkert själv.

Att dom inte skulle få pengar för nycklar jag köper på g2a stämmer ju inte heller, eftersom nycklarna redan är köpta. Du förstår att g2a i princip är samma sak som ebay va?

Förekommer säkert bedrägerier, men det gör det ju ändå, och det är långt ifrån mitt problem.

Dödgrävaren
Skrivet av sitman:

Jag klagar inte på att det är dyrt. Jag har råd med spel, inga problem, citerar du rätt person?

När jag konsumerar handlar det inte om välgörenhet, jag tänker inte ta omvägar för att placera mina pengar i en utvecklares ficka, det är ju galenskap, det hör du säkert själv.

Att dom inte skulle få pengar för nycklar jag köper på g2a stämmer ju inte heller, eftersom nycklarna redan är köpta. Du förstår att g2a i princip är samma sak som ebay va?

Förekommer säkert bedrägerier, men det gör det ju ändå, och det är långt ifrån mitt problem.

G2A är som ebay, finns vissa som säljer begagnat där men väldigt många säljer nycklar som är stulna tack vare bedrägeri som aktivt kostar utvecklarna pengar. Det finns ett skäl till att Indie-devs hellre ser att man piratar deras spel än köper det på G2A. Sen så handlar det ju om att aktivt stödja saker man tycker bra om, givetvis är det upp till dig att ta ansvar för dina utgifter. Men om du genuint tycker om en produkt och vill se mer av den så ser du helst till att utvecklaren faktiskt får betalt för det, annars så kommer du antagligen inte få se liknande produkter igen. Så det ligger faktiskt i ditt eget intresse att inte köpa produkter från den "gråa" marknaden.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Tar man 700kr för ett spel så är det väl inte så konstigt att såna här sajter uppstår? Spelbranschen drar in mer pengar än vad film- och musikbranschen gör tillsammans, och intäkterna blir större för varje år. En film, som kan ha en budget på hundratals miljoner dollar kostar en hundring att se på bio och 150-200kr att köpa när de släpps. Vad rättfärdigare ett pris på 600-700 kr för en singleplayer-upplevelse som mest troligt också kommer få DLC för att göra storyn komplett? Visst, i överlag är det fler som ser en film på bio, vilket möjliggör lägre pris, men priset för AAA-spel är överdrivet högt. Utvecklarna tar dessutom inte hänsyn till budget eller hur bra spelet kan tänkas sälja. De sätter ett standardpris på alla stora titlar. Ett spel som Super Smash Bros har ju betydligt lägre utvecklingskostnader som exempelvis RDR2, men likt förbannat kostar de lika mycket vid release, för båda bär tunga namn. Detta är något som utvecklare måste lära sig att tackla bättre för att undvika att sidor som G2A får utrymme på marknaden. Förhoppningsvis kommer tjänster som Stadia ta död på gråmarknaden.

Indieutvecklarna som drabbas värst av gråmarknadssidor inte storbolagen.

12
Skriv svar