Stora Speedrun-tråden!

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Stora Speedrun-tråden!

Nu ska det gå snabbt! Här ska snackas speedruns! Länka runs, strategier ni tycker är grymma, fails från speedrunstreams eller bara skriva av er om vad ni tycker om speedruns.

Min tanke är att FZ förtjänar en stor och fin Speedruntråd. Detta blir en tråd som vi tillsammans bygger upp så att det blir en resurs för alla intresserade. Hoppas ni gillar listor! Nu kör vi!


Välkommen till den stora Speedrun-tråden

Vad är speedrunning?

Speedrunning är en hobby som går ut att spela ut spel så snabbt som möjligt. Det har efter att varit huvudsakligen en väldigt nischad hobby på speeddemosarchive.com, men på senare år genom livestreams och välgörenhetsevent som Games Done Quick och European Speedrunner Assembly har det blivit en stor pelare inom speluniversumet. Med att klara spel snabbt menas att alla medel är tillåtna förutom externa fusk genom gamesharks, scripts och emulatorers fuskfunktioner. Glitchar och svagheter i spelens kod är tillåtna att använda/nyttja/utnyttja i de kategorier som inte är tydligt märkta som “Glitchless”.

Utifrån den grundläggande principen att klara ut spelet så snabbt som möjligt har regler lagts till för att skapa variation och utmaning.

För att underlätta för de som är nya till speedrunning har jag gjort en ordlista över termer som kan dyka upp i denna post samt i diskussionerna.

Any%
Klara ut spelet så snabbt som möjligt, inga andra krav ställs, ofta den populäraste kategorin i många spel. Alla spel har en any%-kategori.
100%
Klara ut spelet med allt som går att samla i spelet. Vad som krävs bestäms av varje enskild spels community. Alla spel har inte en 100%-kategori.
Low%
Klara ut spelet med så lite som möjligt även om det går långsammare än om det skulle användas. Alla spel har inte en low%-kategori.
Glitchless
Kategori är det inte är tillåtet att använda glitchar. Vad som definieras som en gltich bestämmer spelets community.
Glitch
Generell term för något som inte var tänkt att vara möjligt av utvecklarna. Kan ibland utnyttjas för att klarar spel snabbare.
Wrong Warp / WW
specifikt trick som handlar om att manipulera spelet för att teleportera spelaren någon annanstans än det, enligt spelet tänkta positionen.
PB
Personal best, speedrunnerns bästa tid i spelet.
WR
World record, den snabbaste tiden föt en kategori för det aktuella spelet.
S + Q
Save & Quit, vissa spel har en S+Q-kategori och en “no S+Q”-kategori. Communityn bestämmer hur kategorierna ska vara uppbyggda.
Up + A
Spel som Zelda till NES tillät spelaren göra en “death warp” genom att trycka på Upp + A på den andra kontrollern om den är inkopplad. Ger liknande resultat som S + Q. Inte en speedrun-specifiik term, men kan dyka upp i kategorinamn.
Single-segmented (speedrun)
Typ av speedrun där hela spelet spelas igenom vid i ett kör, från början till slut utan avbrott eller S + Q.
RTA
Real Time Attack, Typ av run och tidstagningsmetod som använder sig av extern timern från spelets början till spelets slut. Som run-typ tillåter RTA S+Q,vilket inte single-segmented runs gör.Den vanligaste formen av speedrunning nuförtiden. Det passar bra för livesessioner på twitch eller andra streamingsidor.
Segmented (speedrun)
Speedrun som delas upp i delar som optimeras för sig för att sedan sättas ihop till en hel speedrun. Mindre vanligt idag, troligtvis på grund av streaming. Många längre spel var tidigare av denna typ. Slutprodukten är ofta mer optimerad än en single-segmented run då det går att optimera ett segment tills det är så bra det kan bli.
IGT
In-game time, tidtagningsmetod som använder sig av spelets inbyggda timer.
IL
Individual level, speedrun av en enstaka bana i ett spel där det är uppdelat.
Split
En split är en tid upp till en viss punkt i en run. Har ett spel fem banor kan det vara logiskt att ha fem splits, en för varje banan för att kunna se hur runnen ligger till i förhållande till sitt personbästa.
Route
Den “väg”, bossordning, eller liknande som används i speedrunnen. Kan ibland ändras för att det hittas en snabbare route.
RNG
Random Number Generator, felaktigt använd term när slumpmässiga saker sker i spelet. Kan ersättas med tur.
TAS
Tool Assisted Speedrun, typ av speedrun på emulator som använder savestates och återuppspelningar för att försöka klara spelet snabbare än vad som är mänskligt möjligt i en realtidssituation. VIktig resurs för att hitta glitchar och optimerad rörelse i spel. Jämförs inte mot realtidsspeedruns utan är sin egen grej.
Frame
En bildruta. Ett spel som går i 60 bilder per sekund, visas 60 bilder i sekunder. Varje bildruta är då 1/60 av en sekund, eller 16,7 millisekunder.
Frame perfect
Används oftast när det talas om en strategi eller trick som kräver en knapptryckning som tajmas ner till en frame för att lyckas.
Buffering strats/buffer
Strategi för att göra frame-perfekta strategier lättare. genom att använda en meny eller något annat mer lättmanipulerat för att kunna välja vilken frame som nästa knapptryckning kommer ske på.
Splicing
Fuska genom att dela upp flera runs och sätta ihop dem till en run.

Community-relaterade ord

SDA
Speed Demos Archive, sidan som agerade hubb för speedruns innan det exploderade iochmed livestreaming.
SRL
SpeedRunsLive, sida som är till för speedrun-race mellan två eller flera runners.
SR.com
Speedrun.com, samlingssida för leaderboards och forum för mindre communities och event.
Speedrun-maraton
Ett event där spel efter spel spelas efter varandra i följd, ofta hela dygn.
ESA
European Speedrunner Assembly, Europas största speedrun-maraton. Samlar in pengar till Rädda Barnen med två årliga “på-plats”-evenemang i Sverige.
AGDQ/SGDQ
Awesome Games Done Quick/ Summer Games Done Quick. Världens största speedrunmaraton. Samlar in kopiösa mängder pengar till [url="https://preventcancer.org/Prevent Cancer Foundation[/url"] (AGDQ) och Läkare utan gränser (SGDQ). ADGQ är alltid i början av januari och SGDQ är i slutet av juni.
Relay race
Stafett, ett race där personer i två eller fler lag har ett varsitt spel i serie eller annan bestämd ordning spel där nästa spelare börjar sitt spel när föregåender runner är klar. Det lag som klarat ut alla spelen först vinner. Exempel Mega Man Relay

Listan kommer allteftersom uppdateras

Ordlista med speedrun-termer

Var kan jag titta?

De allra flesta som håller på med speedrunning streamar på Twitch.TV, men det finns många samlingssidor som bara visar personer som är live för stunden, men en sökning på Twitch fungerar toppen.

Det finns ständigt speedrun-streams att kolla på, må det vara en kamp för att slå rekordet, nöta ett enskilt trick för att kunna förbättra sitt PB framöver. Det finns alltid något att kolla på. Det finns taggar att söka på där speedrunners är duktiga på att markera sig med en passande tagg.

Något opassande för rubriken, men det finns en podcast som heter The Frame Savers som pratar om speedrunning och retrospel. Låter det som något för dig kolla in deras Hemsida och Twitch

Många speedrunners laddar upp sina runs på Youtube när de fått ett nytt PB, eller kanske till med WR. Men det många andra sätt att ta del av speedruns än att kolla på faktiska runs.

En av de som förstått detta är Summoning Salt, en youtuber och Mike Tyson's Punchout-speedrunner. Han går i genom olika spels rekord genom tiden från början till dagens runs. Videorna är mycket välskrivna och efterforskade, presenterade på ett pedagogiskt sätt och förklarar varför rekorden blivit slagna trots att många trodde att det var omöjligt.

Speedrun-hemsidor

Det finns några få stora sidor för speedrunning. De har kommit och gått i popularitet. Tidigt var Speed Demos Archive den enda rätta sidan för speedruns. Sedan kom SpeedRunsLive och blev snabbt en favorit för runners och tittare med dess inriktning på speedrunrace. Idag är Speedrun.com den största sidan då den huserar både leaderboards och forum för mängder av spel där varje del styrs av respektive spels community istället för ägaren av sidan.

Community-hemsidor i Urval – Kom gärna med fler förslag

Är du istället intresserad av en viss typ av genre, tidsepok, konsol finns det något för dig också. Nedan finns ett urval hemsidor till speedrun-communities som riktar in sig på ett spel, spelserie, två liknande spel, en hel franchise m m.

Realtidsspeedruns

När de allra flesta säger speedruns, menar de realtids-speedruns,Real Time Attack, RTA som det kallas på speedrunspråk. En spelare som försöker spela ut spel så snabbt som möjligt utan fusk av extern sort. Det är spelarnas förmåga som ligger i fokus.

Det finns olika sätt att ta tid vid realtids-speedruns. Detta varierar från community till community. Vissa startar vid start av konsol, andra startar vid klick på “new game” eller motsvarande. Det är viktigt att de som spelar samma spel börjar och slutar tidtagaruret vid samma punkt så att tiderna är jämförbara med varandra. På de olika leaderboards som finns brukar det ofta stå var klockan ska startas och stoppas.

Tool Assisted Speedruns

Jag har själv ingen större erfarenhet av TASning. Men jag ska försöka förklara det så gott jag kan!

Tool assisted speedrun, eller TAS bör ej förväxlas med speedruns som spelas som RTA. De försöker uppnå samma sak på väldigt olika sätt och är därför inte jämförbara. TASar använder sig av emulatorer för att få nå fram till den mest optimerade runnen som går utan människans begränsningar. Det är möjligt att schemalägga/programmera in knapptryckningar varje frame, dvs 1/60 sekund, vilket inte är möjligt för en människa som spelar. Utöver att ha fullkomlig kontroll över går det även att “spola” tillbaka och på så vis testa olika lösningar och sedan ta den som är snabbast.

Mina TAS-favoriter

Jag vill börja speedrunna!

Då säger jag, vad kul! Det finns inga rätt eller fel sätt att börja med speedrunning. Hitta ett spel du kan tänka dig spel om och om igen. Det kanske redan finns ett spel du kan klara ut utan problem, bygg vidare på det och titta hur andra gör det. Du kanske redan nu har några snabbare strategier som ingen annan använder? Dela med dig av det! Det har bevisats gång på gång att spel där två eller fler slagits om rekordet sjunker sluttiden mycket snabbare än i spel där det är en runner som ligger på topp. I speedrunning gäller inte “ensam är stark”. Med en community och aktiva runners blir det ofta roligare att göra runs samt dela med sig av nya fynd.

Många speedrunning-communities använder Discord för chatt och röstsamtal. Det är alltid en bra plats att lära känna runners samt få tips från de bästa. Leta upp den community du är intresserad av och fråga om Discord.

Välgörenhetsevent

Populariteten av speedrunning har ökat markant det senaste årtiondet främst i och med stora event och streamingplattformar som blivit mainstream. I denna del kommer jag gå igenom de internationellt största speedruneventen samt nämna några mindre event.

ESA Summer och ESA Winter

Vi börjar lokalt, i Sverige. Sedan sommaren 2012 har ESA hållit minst ett årligt maraton i Sverige som samlat in pengar till en välgörenhetsorganisation. Från och med 2018 erbjuder ESA två maraton varje år, ESA Summer i juli och ESA Winter i februari. Personer från hela världen över flockas för att visa upp sina spel, umgås med kompisar samt samla in pengar till en god sak.

Många maraton är ganska lika varandra, de har runs rakt upp och ner på en stream med många populära och traditionella spel. ESA har vid flera tillfällen haft två streams samtidigt så att tittarna kunnat välja vad som är intressant att titta på. Under ESA-höjdpunkter lite längre ner finns det några okonventionella händelser som visades upp inför tusentals tittare.

ESA har en mycket aktiv Discord-server som det bara är att hoppa in i och ställa frågor om eventen eller om speedrunning i allmänhet. Utöver de två årliga eventen håller ESA mindre online-event då och då. Följ deras twitter för att få de senaste nyheterna runt Europas största speedrunmaraton.

ESA vill öppna upp och bli en hubb för speedrunning i Europa. Därför lånar de ut sin Twitch-kanal till communities som håller i maraton eller andra event. Detta för att ta nytta av deras höga följarantal så att eventet når ut till fler tittare. Speedruns ska vara lättillgängligt och för alla.

ESA-höjdpunkter i urval

AGDQ och SGDQ

Världens största speedrunevent, samlingsnamn GDQ. Det är inte ovanligt att dessa årliga event är de enda gångerna personer kommer i kontakt med speedruns. Det finns personer som planerar sin semester för att kunna kolla på detta spektakel och då menar jag inte för att kunna åka dit och kolla, utan för att följa det från hemmets soffa. Det har blivit ett fenomen!

Inför eventen brukar GDQ-kanalen spela upp föregående event som en repris på deras Twitch-kanal. Det kan vara ett bra sätt att komma in i stämningen innan liveeventet startar. GDQ håller även i små onlineevent under namnen GDQx och GDQ Hotfix där de lyfter fram spel och runners.

GDQ-höjdpunkter i urval

RPG Limit Break

RPGn är rätt unika när det kommer till speedruns. Framförallt för att de har en tendens att vara några timmar långa av olika anledningar. Större speedrunmaraton brukar ofta inte ha fler än två, kanske tre riktigt långa runs och en eller två av dessa brukar vara RPGn, ofta JRPGn. För att gå runt problemet att stora communities slåss om 5-6 runs om året på större event så organiserades dedikerade maraton just för långa RPGn. Det största av dessa är RPG Limit Break som arrangeras i maj månad en gång om året.

RPG Limit Break lånar ibland ut sin kanal till mindre RPG-communities så att de når ut till fler tittare. De har många spelserie-specifika maraton och relay-race (stafett)

RPG Limit Break-höjdpunkter i urval

Mindre välgörenhetsevent

Community-event utan insamling av pengar

Utöver stora välgörenhetsevent som AGDQ, ESA och RPG Limit Break håller speedrunners från de olika spelens communities event online och på plats för att visa upp sina spel. Klicka på namnen för att komma vidare till det deras stream eller speedrun.com-profil.

Lista över ett urval community-maraton – Kom gärna med fler förslag

*Online-event

Svenska speedrunners

Namn

Innehåll

Speedrun.com-profil

Elajjaz

Dark Souls

Coolkid

NES, mycket Mega Man

Endy

NES

Smaugy

Shovel Knight, Super Mario 64, Ocarina of Time

Demon

Zelda

Taggo

Super Mario 64

Ennopp

Zelda Majora’s Mask

CartinaCow

Mega Man

Nord

Diverse PC-spel, dead Island, GTA

Linkus

Zelda: Wind Waker


Tips från FZ-medlemmar

Namn

Innehåll

Tipsare

Zoast

Super Metroid

Moggen

FaraazKhan

Dark Souls

Cryxis


Berätta gärna vad du tycker om speedruns, om du brukar titta, hur du brukar titta och på vad. Du kanske t o m utövar speedrunning? Dela med dig!


#Speedrunning #FZ-Ambassadör


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Vilken häftig tråd! Helt klart imponerad. Tänker ta mig tid att läsa igenom den mer noga imorgon.

Tummen upp!

Ambassadör
Xbox

Grym tråd!


signatur

Jump in.

Medlem
Skribent

Maffigt! 👍

Medlem

Alla mina speedrun-behov samlade i en gedigen tråd. Tack @Grukk !

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av cnohall:

Vilken häftig tråd! Helt klart imponerad. Tänker ta mig tid att läsa igenom den mer noga imorgon.

Tummen upp!

Skrivet av Mortaigne:

Grym tråd!

Skrivet av schmuttah:

Nice tråd !

Skrivet av Shadee:

Maffigt! 👍

Skrivet av Guybrush82:

Alla mina speedrun-behov samlade i en gedigen tråd. Tack @Grukk !

Tack alla!
Ni får gärna tipsa om highlights från de olika maratonen då det finns så många att jag knappt kunde välja några alls! Alla är så bra!

Är det något ord i ordlistan ni behöver ha en bättre förklaring på så säg bara till!

Kul att ni läser och tycker till!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Edit - Jag kan inte läsa, allt fanns ju där

Du kan ju lägga till lite om kategorier och dom andra typerna om jag inte missade dessa.

Segmenterad speedrun kan du ju lägga till TAS och Single segment / RTA.

Sen finns ju underkategorierna Any %, 100 %, Low % samt individuell nivå där en välkänd är https://www.youtube.com/watch?v=9BChZORabks.

Kan rekommendera speedrun för Portal för dom som inte sett

Riktigt bra trådstart dock, kommer följas!

Medlem

Jättebra tråd, tackar


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Vill också passa på att tipsa om en youtube kanal som heter summoning salt. Han har gjort mäkta intressanta videor över hur världsrekorden i spel har pressats ner genom tiderna. Här är en av mina favoriter:

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Revakkyh:

Du kan ju lägga till lite om kategorier och dom andra typerna om jag inte missade dessa.

Segmenterad speedrun kan du ju lägga till TAS och Single segment / RTA.

Sen finns ju underkategorierna Any %, 100 %, Low % samt individuell nivå där en välkänd är https://www.youtube.com/watch?v=9BChZORabks.

Kan rekommendera speedrun för Portal för dom som inte sett

Riktigt bra trådstart dock, kommer följas!

Bra feedback! Allt detta tas upp i ordlistan som är i en spoilertagg högt uppe i OP, men inte mer genomgående i tråden! Kan förtydliga skillnaden mellan alla delar, samt hur det fungerar i olika delar av världen!

Tack!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Bra feedback! Allt detta tas upp i ordlistan som är i en spoilertagg högt uppe i OP, men inte mer genomgående i tråden! Kan förtydliga skillnaden mellan alla delar, samt hur det fungerar i olika delar av världen!

Tack!

Jag missade taggarna, sorry
Tycker då det var väldigt utförligt förklarat redan

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Revakkyh:

Jag missade taggarna, sorry
Tycker då det var väldigt utförligt förklarat redan

Absolut ingen fara! Det är jättebra att du säger till!
Det skulle blivit så lång tråd om spoiler-taggar inte användes 😀


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av cnohall:

Vill också passa på att tipsa om en youtube kanal som heter summoning salt. Han har gjort mäkta intressanta videor över hur världsrekorden i spel har pressats ner genom tiderna. Här är en av mina favoriter:

https://www.youtube.com/watch?v=Ktr9dYUumAs

Superbra tips, det ska jag lägga in i OP framöver!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Skribent

Jag som gillar att se race kan tipsa om:

Mega man 1-3 relay race 4 lag med 3 personer i varje lag

Mega man 1 race 4 personer

Annars så är den här Punch Out/Super Punch Out två spel med en kontroller ganska sjuk också.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Shadee:

Jag som gillar att se race kan tipsa om:

Mega man 1-3 relay race 4 lag med 3 personer i varje lag
https://www.youtube.com/watch?v=ObgEw5gCwms

Mega man 1 race 4 personer
https://www.youtube.com/watch?v=i8sk11p1bDw

Annars så är den här Punch Out/Super Punch Out två spel med en kontroller ganska sjuk också.
https://www.youtube.com/watch?v=NVHTd8faivI

Bra tips!

I OP finns det lite höjdpunkter från ESA, detta race finns där. Du som gillar race kan säkert uppskatta detta!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Nåt jag skulle vilja ha tips på är speedrunners som har ett mycket lugnt sätt, som inte låter som att de försöker göra sig till, som bara har ljudet från spelet igång och som inte har någon enorm chatt-/grafik-HUD som gör att spelrutan blir typ 50 % av skärmens storlek Gärna inte heller själva är i bild. Och som är duktiga, och gärna kör spel i stil med Souls, Fallout, Elder Scrolls.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Witchfinder:

Nåt jag skulle vilja ha tips på är speedrunners som har ett mycket lugnt sätt, som inte låter som att de försöker göra sig till, som bara har ljudet från spelet igång och som inte har någon enorm chatt-/grafik-HUD som gör att spelrutan blir typ 50 % av skärmens storlek Gärna inte heller själva är i bild. Och som är duktiga, och gärna kör spel i stil med Souls, Fallout, Elder Scrolls.

Då får du nog leta dig ner mot de mindre streamar där donationer inte är fokus. Utan de vill bara spela sitt spel snabbt.

Sedan speedrunning blev stort på Twitch har donationer och stökiga layouts var en del av speedrunning, tyvärr...

Jag önskar dessutom att fler gör som streamen Carcinogen som brukar lägga upp en VOD från streamen och en där det bara är gameplay.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Nåt jag skulle vilja ha tips på är speedrunners som har ett mycket lugnt sätt, som inte låter som att de försöker göra sig till, som bara har ljudet från spelet igång och som inte har någon enorm chatt-/grafik-HUD som gör att spelrutan blir typ 50 % av skärmens storlek Gärna inte heller själva är i bild. Och som är duktiga, och gärna kör spel i stil med Souls, Fallout, Elder Scrolls.

Faraaz Khan skulle jag tipsa om i så fall. Han har gjort speedruns på Souls och bloodborne samt Sekiro. Väldigt lugn kille, liten chattruta på 5-7cm i storlek kanske, ibland har han den inte framme heller, inte på youtube-inspelningar i alla fall. Dock selfie cam.

Medlem

Dom två som jag följer mest är Arcus och Spikevegeta.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Vileoxe:

Dom två som jag följer mest är Arcus och Spikevegeta.

Båda mycket duktiga speedrunners. Arcus möjlighet att optimera runs är galen!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Till den som är lite extra intresserad av Mega Man X så håller jag på att lägga ut en serie på Youtube som förklarar och visar de allra flesta tekniker som används i MMX speedruns . Går även igenom den så kallade "beginners route" för den som är intresserad av att börja med speedruns i MMX.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av moggen:

Till den som är lite extra intresserad av Mega Man X så håller jag på att lägga ut en serie på Youtube som förklarar och visar de allra flesta tekniker som används i MMX speedruns . Går även igenom den så kallade "beginners route" för den som är intresserad av att börja med speedruns i MMX.

https://www.youtube.com/watch?v=d36CNx-XC48&list=PLM5qJNFkTuo...

Trevligt! Har ni gjort någon speedrun tidigare som är inspelad? Speedrunnar ni mycket eller tittar ni mest?


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Grukk:
Tyvärr ska man nog säga är vi/jag enbart stora fans av hela speedrun community, skulle jag haft tiden så hade jag troligen get mig in i det på riktigt. Så som svar på din fråga så tittar vi mest jag/vi har dock planer på att spela in hela X serien (på snes). Sen har jag länge också velat göra en serie på Super Metroid reverse boss order som jag anser själv vara bland de mest utmanande och roliga runs som finns. Men då måste jag klara av att spela igenom det själv först :D.

Vi har redan idag också lite mer material runt Speedruns i detta avsnitt: Gotta go fast

Medlem
Skrivet av cryxis:

Faraaz Khan skulle jag tipsa om i så fall. Han har gjort speedruns på Souls och bloodborne samt Sekiro. Väldigt lugn kille, liten chattruta på 5-7cm i storlek kanske, ibland har han den inte framme heller, inte på youtube-inspelningar i alla fall. Dock selfie cam.

Tack, ska kolla in det. Låter som en respektabel man.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Öppen fråga till alla!

Är det något i öppningsposten som ni saknar?

Jag kan lägga till en tips på speedrun-streamers där ni gärna får komma med förslag.

Jag är mest inriktad på retrospelsspeedruns så jag har inte jättekoll på speedruns av mer moderna spel. Vi har redan fått något tips så det kommer läggas in!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@Gurkk:
Skulle vilja lägga till Zoasty han anses väl fortfarande vara en av värdens bästa Metroid spelare.

https://www.twitch.tv/zoasty

Jag vet inte om det är aktivt längre men de finns mycket trevligt godis från Smash the record (välgörenhetsevenemang)

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av moggen:

@Gurkk:
Skulle vilja lägga till Zoasty han anses väl fortfarande vara en av värdens bästa Metroid spelare.

https://www.twitch.tv/zoasty

Jag vet inte om det är aktivt längre men de finns mycket trevligt godis från Smash the record (välgörenhetsevenemang)

Zoast är grym!

Jag har lagt till de tips jag har sett i tråden! Keep em coming!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

Lyckades knipa världsrekordet i Rome: total war. I 50 regions + rome kategorin. Tog under halvtimmen denna gång.

Här finns leaderboarden som lär uppdateras snart:
Leaderboard för RTW

Skulle vara kul om det finns andra här på fz som också gör speedruns

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av cnohall:

Lyckades knipa världsrekordet i Rome: total war. I 50 regions + rome kategorin. Tog under halvtimmen denna gång.

https://youtu.be/5PQ3-mcjbOs

Här finns leaderboarden som lär uppdateras snart:
Leaderboard för RTW

Skulle vara kul om det finns andra här på fz som också gör speedruns

Grattis! Streamar du någonstans?

Det finns en "visa upp dig själv"-del i forumet. Du kan skapa en tråd där och visa dina runs. Du kan se vilket upplägg andra har gjort om du kollar genom trådarna där.

Det är kul att det finns aktiva speedrunners här. Jag är allt annat än aktiv.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

12
Skriv svar