Ion Maiden heter numera Ion Fury, släpps äntligen nästa månad

Robot
Ion Maiden heter numera Ion Fury, släpps äntligen nästa månad
Moderator | Testpilot

Bra! På detta sätt är alla nöjda. Tycker inte namnet var så speciellt intressant, eller i samma veva blev sämre med ändringen


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem

Vettefan om iron maiden bryr sig, men deras advokater skrattar nog hela vägen till banken.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Bra! På detta sätt är alla nöjda.

Fast det är ju aldrig positivt att någon kan få dig att byta namn för att du har ett snarlikt namn i orelaterad media för att de hade mest advokater.

Moderator | Testpilot
Skrivet av eld:

Fast det är ju aldrig positivt att någon kan få dig att byta namn för att du har ett snarlikt namn i orelaterad media för att de hade mest advokater.

Näe, men i samma veva var det väl inte så viktigt denna gången heller : ) Min poäng är väl snarare att det är bra att de kan lägga det här bakom sig och fokusera på släpp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

såååå.... är Ion Maiden ledigt nu då?
Kanske skulle skapa ett nytt spel

Medlem

Riktigt löjligt att dom var tvungna att byta namn.
Tror dom verkligen att sina lyssnare/fans är så korkade att dom inte ens kan läsa?
Iron maiden.... Ion maiden...
En snabb googling skulle visa att det inte är relaterat heller, till och med min farfar som är över 70år vet hur man använder en smart phone och Google :>


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Äsch, hoppades ju på Ion Of Maiden.
Nåja, spelet äger ändå lika hårt!

Medlem
Skrivet av dpanter:

Äsch, hoppades ju på Ion Of Maiden.
Nåja, spelet äger ändå lika hårt!

Maiden of Ion


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Kommer alltid kalla det Ion Maiden. Det namnet är helt enkelt för bra för att ignoreras. Tough titties Iron Maiden.

Medlem
Skrivet av eld:

Vettefan om iron maiden bryr sig, men deras advokater skrattar nog hela vägen till banken.

Fast i och med att de bytte namn, så lär inte stämningen vara aktuell. Nu har jag inte läst stämningsansökan, men vi får ju antaga att kravet var att de måste byta namn.

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är ju aldrig positivt att någon kan få dig att byta namn för att du har ett snarlikt namn i orelaterad media för att de hade mest advokater.

Apropå det, Iron Maiden släppte ett eget spel 2016. Spelet ifråga heter Iron Maiden: Legacy of the Beast och är ett samarbete mellan Iron Maiden och utvecklarna Nodding Frog, 50cc Games och Roadhouse Interactive. Visserligen är det bara ett Free to play-mobilspel men ändå... 😉

Om spelet i sig har något att göra med deras stämningsansökan mot Ion Maiden vet jag inte, men bandet har hur som helst viss koppling även till spelbranschen.

2017 släpptes en PvP-uppdatering:

Källa: Iron Maiden: Legacy Of The Beast Wikia

Det är väl det jag vet. Snälla... skjut inte budbäraren. 😁

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Riktigt löjligt att dom var tvungna att byta namn.
Tror dom verkligen att sina lyssnare/fans är så korkade att dom inte ens kan läsa?
Iron maiden.... Ion maiden...
En snabb googling skulle visa att det inte är relaterat heller, till och med min farfar som är över 70år vet hur man använder en smart phone och Google :>

Löjligt? Det handlar om rättigheter och lagar. Du får inte åka snålskjuts på andra, enkelt förklarat.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Roten:

Löjligt? Det handlar om rättigheter och lagar. Du får inte åka snålskjuts på andra, enkelt förklarat.

Det inkräktade ju inte på deras ip.
Skulle vara skillnad om dom kallade spelet rakt ut IRON maiden.
Men det gör dom ju inte, eller?
Dom tyckte att det bara var för lika, som sagt är löjligt.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem
Skrivet av Roten:

Löjligt? Det handlar om rättigheter och lagar. Du får inte åka snålskjuts på andra, enkelt förklarat.

Men nu hade inte Ion Maiden samma namn som Iron Maiden, de var inte heller i samma underhållningsbranch som Iron Maiden. Vi kommer nog aldrig veta ifall Ion Maiden hade vunnit i rätten för det hamnade aldrig där.

Allt som räcker för att man ska vinna är att säga "Vi kommer att dra ut på den här processen tills era pengar är slut, ge upp namnet", man vinner utan att ens behöva spendera en dag i rätten.

Trademark-lagar kan betyda många olika saker, men mest handlar det om ifall en produkt kan misstas för en annan, många företag vill stoppa allt som ens har en antydan att vara i närheten, och de gör det med hot, inte en rättslig process.

Så åter igen, att den som har mest pengar kan hota sig till en vinst utan rättegång är det sjukaste i detta scenario, det är dessutom väldigt vanligt att folk trademark eller patent-trollar, de ger sig på företag som inte har några pengar till rättegångar och kan på så sätt hota sig till en vinst.

Enligt lagen så har de rätten, men är det rätt?

Avslutar med denna goding: https://en.wikipedia.org/wiki/Edge_Games

Medlem

Är lika ointresserad av spelet nu som innan. Men dom fick säkert några fler köpare nu med gratis reklamen och allt. Fler borde döpa sina spel till Iron Maiden mm så att dom också får gratis reklam innan dom byter till vad det igentligen ska heta.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det inkräktade ju inte på deras ip.
Skulle vara skillnad om dom kallade spelet rakt ut IRON maiden.
Men det gör dom ju inte, eller?
Dom tyckte att det bara var för lika, som sagt är löjligt.

Apropå varumärken så registrerade jag ett eget varumärke för ett antal år sedan och tog då reda på regler och detaljer som gällde kring varumärkesskydd.

En sak som slog mig då är att när det gäller varumärken så behöver namn inte stavas likadant för att de ska riskera att hamna i konflikt. Om jag till exempel börjar använda ett firmanamn som visserligen har unik stavning men som låter som ett existerande firmanamn när det uttalas högt så kan det anses vara "förvirrande likt". Det skulle i så fall innebära varumärkesintrång om jag började använda namnet.

I det här fallet har vi bokstaven R i "iron" och den bokstaven hörs knappt i vissa engelska dialekter, så i de fallen kan orden "ion" och "iron" låta rätt likt när man uttalar dem högt. Lägger man sedan till ordet "maiden" så kan hela namnet när det uttalas högt som sagt bli "förvirrande likt".

Iron Maiden har dessutom redan släppt ett eget spel tidigare så namnkonflikten i det här fallet gällde även samma branch.

Medlem
Skrivet av eld:

Men nu hade inte Ion Maiden samma namn som Iron Maiden, de var inte heller i samma underhållningsbranch som Iron Maiden. Vi kommer nog aldrig veta ifall Ion Maiden hade vunnit i rätten för det hamnade aldrig där.

Allt som räcker för att man ska vinna är att säga "Vi kommer att dra ut på den här processen tills era pengar är slut, ge upp namnet", man vinner utan att ens behöva spendera en dag i rätten.

Trademark-lagar kan betyda många olika saker, men mest handlar det om ifall en produkt kan misstas för en annan, många företag vill stoppa allt som ens har en antydan att vara i närheten, och de gör det med hot, inte en rättslig process.

Så åter igen, att den som har mest pengar kan hota sig till en vinst utan rättegång är det sjukaste i detta scenario, det är dessutom väldigt vanligt att folk trademark eller patent-trollar, de ger sig på företag som inte har några pengar till rättegångar och kan på så sätt hota sig till en vinst.

Enligt lagen så har de rätten, men är det rätt?

Avslutar med denna goding: https://en.wikipedia.org/wiki/Edge_Games

Självklart gör Iron Maiden rätt, de äger rättigheterna.
Ett annat exempel: adidas har varumärkesskyddat sina tre ränder, vilket innebär att andra företag får inte tillverka skor med två ränder.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem
Skrivet av Nemo:

Apropå det, Iron Maiden släppte ett eget spel 2016. Spelet ifråga heter Iron Maiden: Legacy of the Beast och är ett samarbete mellan Iron Maiden och utvecklarna Nodding Frog, 50cc Games och Roadhouse Interactive. Visserligen är det bara ett Free to play-mobilspel men ändå... 😉

Om spelet i sig har något att göra med deras stämningsansökan mot Ion Maiden vet jag inte, men bandet har hur som helst viss koppling även till spelbranschen.

https://www.youtube.com/watch?v=fryNRM5bqdo

2017 släpptes en PvP-uppdatering:

https://www.youtube.com/watch?v=q40M9KJrQE8

Källa: Iron Maiden: Legacy Of The Beast Wikia

Det är väl det jag vet. Snälla... skjut inte budbäraren. 😁

Dom valde helt klart fel team som partners, haha

eld
Medlem
Skrivet av Roten:

Självklart gör Iron Maiden rätt, de äger rättigheterna.
Ett annat exempel: adidas har varumärkesskyddat sina tre ränder, vilket innebär att andra företag får inte tillverka skor med två ränder.

https://www.cbsnews.com/news/adidas-logo-three-stripes-undese...

Nej. De har trademark på Iron Maiden, inte Iron, inte Maiden.

Hur mycket rättigheter man vill ha runt sin trademark är upp till ens advokater.

Blizzard har inte valt att jaga efter folk som använder craft i sina spelnamn, det hade varit lustigt.
King var väldigt nära att börja jaga folk som använda Saga, som tur i så bryr de sig lite mer om goodwill än Iron Maiden gör.
Bethesda vann trademarket scrolls i uppgörelse, domstolen hann aldrig bestämma något, lagen fick inte säga sitt.

Tim Langdell satt som sagt på ett legitimt trademark på "Edge", lika starkt som Iron Maiden, och han trollade runt med det ett bra tag. Folk fick inte använda ordet någonstans i spel, fram tills att EA stämde skiten ur honom har jag för mig, så trademarks håller inte alltid.

Släpper jag ett spel imorgon som heter "nånting Maiden" och Iron Maiden hotar att dra mig till rätta så kommer jag ge efter, jag har inget val oavsett hur mycket rätt jag har, jag skulle inte ha råd med processen. Det är det som är fel med situationen.

Kort o gott: Trademarks är ett tveeggat svärd.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av Nemo:

Apropå varumärken så registrerade jag ett eget varumärke för ett antal år sedan och tog då reda på regler och detaljer som gällde kring varumärkesskydd.

En sak som slog mig då är att när det gäller varumärken så behöver namn inte stavas likadant för att de ska riskera att hamna i konflikt. Om jag till exempel börjar använda ett firmanamn som visserligen har unik stavning men som låter som ett existerande firmanamn när det uttalas högt så kan det anses vara "förvirrande likt". Det skulle i så fall innebära varumärkesintrång om jag började använda namnet.

I det här fallet har vi bokstaven R i "iron" och den bokstaven hörs knappt i vissa engelska dialekter, så i de fallen kan orden "ion" och "iron" låta rätt likt när man uttalar dem högt. Lägger man sedan till ordet "maiden" så kan hela namnet när det uttalas högt som sagt bli "förvirrande likt".

Iron Maiden har dessutom redan släppt ett eget spel tidigare så namnkonflikten i det här fallet gällde även samma branch.

Äntligen någon som vet att det inte behöver vara exakt samma namn för vara ett intrång


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

eld
Medlem
Skrivet av Joffe:

Äntligen någon som vet att det inte behöver vara exakt samma namn för vara ett intrång

Varumärken kan även ha samma namn utan att det är intrång.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av eld:

Varumärken kan även ha samma namn utan att det är intrång.

True, många variabler som spelar in. Men jag skulle säga i detta fallet så skulle det mycket möjligen kunna vara ett intrång.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

eld
Medlem
Skrivet av Joffe:

True, många variabler som spelar in. Men jag skulle säga i detta fallet så skulle det mycket möjligen kunna vara ett intrång.

Namnet räcker inte, speciellt när namnet inte är exakt samma, och det vet advokaterna, det är därför de så nogrannt försökt bevisa att Ion Maiden också försökt ta Iron Maidens estetik eller liknande saker, det är en kombination av namn och produkt.

Som när Bethesda stämde Mojang över scrolls och beskrev hur scrolls trailern hade berg, och att även Skyrim har berg.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64
Skrivet av eld:

Namnet räcker inte, speciellt när namnet inte är exakt samma, och det vet advokaterna, det är därför de så nogrannt försökt bevisa att Ion Maiden också försökt ta Iron Maidens estetik eller liknande saker, det är en kombination av namn och produkt.

Som när Bethesda stämde Mojang över scrolls och beskrev hur scrolls trailern hade berg, och att även Skyrim har berg.

Där har du fel, ett namn kan räcka.
Efter som Ion och iron är ganska lika, identiska i vissa dialekter samt att båda finns som spel så skulle det mycket väl kunna handla om varumärkesintrång. Om det faktiskt är det vet vi inte, men min känsla är att det skulle vara det.

Och efter som iron maiden är kände så har de ett starkare skydd. (Vilket jag kan tycke är BS att de ska ha bättre skydd men så är det.)

Citat:

Om det rör sig om likheten mellan två ordmärken så kan man bland annat bedöma hur lika de båda märkena är rent akustiskt, fonetiskt, semantiskt, visuellt eller innehållsmässigt.

Citat:

Ett väl ansett varumärke har därmed ett utökat skydd och användningen av identiska eller liknande varumärken utgör i fler fall varumärkesintrång.

Källa: https://www.minilex.se/a/varum%C3%A4rkesintr%C3%A5ng


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem

Tycker nog att Ion Fury låter lite bättre än Ion Maiden i min mun trots allt. Sönderhypad på att få köra hela kampanjen!

Medlem
Skrivet av eld:

https://www.cbsnews.com/news/adidas-logo-three-stripes-undese...

Nej. De har trademark på Iron Maiden, inte Iron, inte Maiden.

Hur mycket rättigheter man vill ha runt sin trademark är upp till ens advokater.

Blizzard har inte valt att jaga efter folk som använder craft i sina spelnamn, det hade varit lustigt.
King var väldigt nära att börja jaga folk som använda Saga, som tur i så bryr de sig lite mer om goodwill än Iron Maiden gör.
Bethesda vann trademarket scrolls i uppgörelse, domstolen hann aldrig bestämma något, lagen fick inte säga sitt.

Tim Langdell satt som sagt på ett legitimt trademark på "Edge", lika starkt som Iron Maiden, och han trollade runt med det ett bra tag. Folk fick inte använda ordet någonstans i spel, fram tills att EA stämde skiten ur honom har jag för mig, så trademarks håller inte alltid.

Släpper jag ett spel imorgon som heter "nånting Maiden" och Iron Maiden hotar att dra mig till rätta så kommer jag ge efter, jag har inget val oavsett hur mycket rätt jag har, jag skulle inte ha råd med processen. Det är det som är fel med situationen.

Kort o gott: Trademarks är ett tveeggat svärd.

Så för att just du inte har råd så är det ett tveeggat svärd?

Registrerar du ett varumärke så innebär det ett skydd inom EU. Iron Maiden är ett varumärke och därför är det här helt rätt. Att ens komma på tanken att kalla en produkt Ion Maiden är bara korkat, eller möjligen en desperat PR kampanj


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Oavsett vad det heter... Kan iaf rekommendera spelet, preview kampanjen som finns i Early Access är riktigt skoj. De pressar den 20 år gamla Build motorn så hårt att det i princip känns som ett modernt spel, väldigt imponerande.

1
Skriv svar