Recension – Final Fantasy XIV: Shadowbringers

Inaktiv
Skrivet av Kira:

Finns 11 klasser/jobs. Sedan finns det några st crafting klasser med. Alla kan spelas med samma karaktär utan att byta till någon "alt".

Jag har spelat WoW sedan betan 2004 och har du spelat WoW så är Final Fantasy XIV rotationerna BETYDLIGT lättare än dem i WoW. Känns mer som att Final Fantasy XIV i den aspekten är gjort för lite mer casual folk. Finns en och annan klass/job som ska vara "avancerad" säger folk. Det som kanske ser "sjukt" ut är de stora animationerna man har för en del spells man har.

PVP är OBEFINTLIGT i Final Fantasy XIV, jag skojar inte. Det är absolut NOLL fokus på PVP i detta spelet mer än att det finns men ingen bryr sig om det. Lika bra det kanske för många PVP spelare är oftast väldigt toxic/giftiga. Det finns inga faktioner mot varandra i detta spelet som Alliance eller Horde, alla är på samma "lag" det finns 3 olika faktioner man kan gå med i längre fram men det är inga stridigheter mellan dem som är värt att lägga märke till.
Så vill du få en PVP-Fix så får du hitta ett annat spel som kan släcka törsten för det med. Eller så får du titta på andra MMOs som Black Desert Online eller Elder Scrolls Online men båda de spelen har grova balansproblem när det kommer till PVP.

Alright! Tack för infon! Håller mig nog till wow då verkar det som

Medlem
Skrivet av Kira:

...Elder Scrolls Online men båda de spelen har grova balansproblem när det kommer till PVP.

Måste bara flika in att detta stämmer ej


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Dunder:

Måste bara flika in att detta stämmer ej

Man kan oneshotta folk i ESO och man kan göra samma i Black Desert Online. I Black Desert Online kan man även griefa folk, du får ens inte välja om du vill PVPa eller inte utan du kan bli dödad bara sådär om och om igen av andra spelare bara för "skojs skull"

När du säger "Det är fel" så får du komma med belägg nästa gång.

Just Black Desert Online är väldigt skill-baserat också då ALL PVP handlar om att du gör animation breaks vid rätt tillfällen för att optimera din rotation.

Medlem
Skrivet av Kira:

Man kan oneshotta folk i ESO och man kan göra samma i Black Desert Online. I Black Desert Online kan man även griefa folk, du får ens inte välja om du vill PVPa eller inte utan du kan bli dödad bara sådär om och om igen av andra spelare bara för "skojs skull"

När du säger "Det är fel" så får du komma med belägg nästa gång.

Just Black Desert Online är väldigt skill-baserat också då ALL PVP handlar om att du gör animation breaks vid rätt tillfällen för att optimera din rotation.

Att man kan oneshotta folk säger ingenting om huruvida spelet är obalanserat. Jag har spelat i flera år och kikar (eller gjorde i alla fall) ofta på streams från de större spelarna. Med tanke på att det har ett ganska stort fokus på PvP så hade det inte fungerat om det var så obalanserat.

Black Desert Online bryr jag mig inte om, vilket var varför jag redigerade bort det ur ditt inlägg.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Skribent

@anon_326725: Det finns 17 jobb, Desciple of War and Magic.
Tanks: Gladiator/Paladin, Marauder/Warrior, Dark Knight och Gunbreaker
Magic casters: Thaumaturge/Black mage, Red mage, Archanist/Summoner
Healers: Conjurer/White Mage, Archanist/Scholar, Astrologian
Ranged DPS: Archer/Bard, Machinist, Dancer
Melee DPS: Rogue/Ninja, Pugilist/Monk, Lancer/Dragoon, Samurai
Sedan finns Blue Mage som ett så kallat limited job, inget att fokusera på om du är ny.

Kan vara bra att få upp en klass till maxlevel (80 i Shadowbringers) innan du levlar flera, så att du kan göra allt content, men det gör man förstås som man vill.

Som gatherers finns: Botanist, Miner och Fisher
Som Crafters finns: Carpenter, Weaver, Leatherworker, Culinarian, Blacksmith, Armorer, Alchemist,

Din karaktär kan vara alla.
PvP är inte obefintligt, men det finns inga PvP-servrar utan man går in i specifika instanser. Vissa tycker det är bra, andra inte. Striderna har ett förenklat system utifrån de skills du har i PvE.

Rotationer är enkla, inget som är svårt att lära sig.

Medlem

Någon som lirar på ps4? Tänkte på hur det ser ut med att hitta folk att spela med. Instances, raider etc. Tack för en bra recension.

Quake-konnässsör

@Kitongo: Spelet ska vara Cross Platform, så om du spelar på PS4 så kan du spela med personer som spelar på PC.

Vilken Datacenter spelar du på?

Skribent

@Kitongo: Tack! Ja, spelet är cross-platform, så det påverkar inte. Det som påverkar är vilken server och värld du spelar på. Jag är på server Light, värld Zodiark. Var är du?

Medlem

Jag har bara provat spelet för länge sedan så har ingen koll på vilken server det var. Men blev sugen på att ge det en värdig chans nu efter jag läst recensionen. Har aldrig lyckats fastna för något mmorpg sedan DAoC. Skulle vara skoj att hitta något igen. Är lite av ett Final Fantasy fan så det kanske kommer falla mig bra i smaken.

Skribent

@Kitongo: Okej! Var det gratis-trialen? Om du tänker skapa en ny karaktär eller har en som du kommer att fortsätta spela med så får du hojta till om du hamnar på Light-servern och världen Zodiark. Då kan jag lägga till dig som vän om du vill.

Medlem

@Lania: Ja det var trailen jag körde. Kan lika gärna köra light servern som nån annan. Låter kanon, jag hojtar!

Inaktiv

Alright! Köpte starter edition på steam och tänkte prova om det är kul.

Edit:

Efter en timme spelat så kan jag ju bara säga att det är VÄLDIGT segt med allt snack med NPCs.
Känns som den timmen var 50 minuter trycka sig genom dialoger och 10 minuter hämta/lämna quests.
Blir det lite mindre sånt när man kommer ut ur startzonen eller?

Quake-konnässsör

@anon_326725: Storyn blir bättre, men man måste kämpa sig igenom de första delarna först. Tyckte själv om storyn i ARR (grundspelet) men det tar en stund för den att kicka igång, expansionerna är mycket bättre dock.

FFXIV är som sagt ett RPG i förstahand och MMO i andra. Det är väldigt mycket dialoger och karaktärsutvecklingar.

Inaktiv
Skrivet av almblad:

@SaltyApple: Storyn blir bättre, men man måste kämpa sig igenom de första delarna först. Tyckte själv om storyn i ARR (grundspelet) men det tar en stund för den att kicka igång, expansionerna är mycket bättre dock.

FFXIV är som sagt ett RPG i förstahand och MMO i andra. Det är väldigt mycket dialoger och karaktärsutvecklingar.

Yes! Ska fortsätta och se vad som händer. Har jag förstått det rätt att man måste levla till lvl 10 - 15 innan man kan bli ninja?
Man måste ju vara ninja!

Quake-konnässsör

@anon_326725: lv 10 hade jag för mig det var, och det ska vara i Limsa Lominsa staden som du ska till isåfall (Dutiful Sisters of the Edelweiss, Rouge's Guild)

Dragoon är riktigt skön och spela nu i Shadowbringers, även Machinist har blivit riktigt rolig. Men Machinist så måste man komma till Heavensward för att starta.

Inaktiv
Skrivet av almblad:

@SaltyApple: lv 10 hade jag för mig det var, och det ska vara i Limsa Lominsa staden som du ska till isåfall (Dutiful Sisters of the Edelweiss, Rouge's Guild)

Dragoon är riktigt skön och spela nu i Shadowbringers, även Machinist har blivit riktigt rolig. Men Machinist så måste man komma till Heavensward för att starta.

Ah okej. Säger mig inget alls just nu typ. Bara precis reggat mig som adventurer och gjort någon quest för en väldigt pryd dam.
Får se om man orkar ta sig genom starten. Brukar bli att man faller tillbaka på wow efter varje nytt mmo man provar

Skribent
Moderator | Testpilot
Skrivet av Zimpan:

Kan intyga på att detta är världens bästa mmo. Har lirat sen spelet kom ut och aldrig slutat spela det. Är själv i slutet på shadowbringers och måste säga att storyn är underbart stark och suger in spelaren.

Läser faktiskt mycket från hängivna spelare där de skriver att bas-spelet är ganska kasst. Där bland annat storyn och röstskådespeleriet skulle vara extremt dåligt, men mest bara om man jämför med det som kommit på senaste. Nu är jag ingen expert men det var någon expansion de flesta skrev blev mycket bättre.

Skrivet av anon_326725:

Alright! Köpte starter edition på steam och tänkte prova om det är kul.

Edit:

Efter en timme spelat så kan jag ju bara säga att det är VÄLDIGT segt med allt snack med NPCs.
Känns som den timmen var 50 minuter trycka sig genom dialoger och 10 minuter hämta/lämna quests.
Blir det lite mindre sånt när man kommer ut ur startzonen eller?

Det också! Början tyckte jag även själv var väldigt tråkig och bara standard tråk mmo-stuk tyvärr. Jag är säker på att det blir bättre ju längre in man kommer, men hur lång tid ska man behöva spendera tro? Behöver jag lägga runt 40 timmar innan det blir bra så tycker jag inte oftast det är värt det.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Otroligt längesen sedan jag skrev på FZ, men kändes att jag ville kasta in mina två cent, vad de nu är värda:

Jag ser absolut varför folk kan lägga av innan de kommer till level 50, spelets story är ganska tradig speciellt vid 35-50, dock mycket bättre nu efter alla patchar då det går så snabbt att levella. Men efter att jag själv har spelat spelet sedan Alphan för A Realm Reborn så har jag upplevt hur det har utvecklats och konstant bara blivit bättre (för det mesta).

Jag skulle rekommendera att man kollar på Speakers of Hydaelyns videoserie "The Fall and Rise of Final Fantasy XIV". Spellistan för serien finns här: https://www.youtube.com/watch?v=CJ9CmxaQ3q8&list=PLL5QTV3Hk60...

Det är en rad videos som går igenom hur Final Fantasy XIV 1.0 blev så illa som det var, och hur systemen fungerade då. Även för de som inte spelar är det en väldigt intressant historia om hur något så dåligt har vänts till något så bra. Inte bara hur alla system och spelet fick en stor förändring mellan 1.0 till 2.0, utan också hur de faktiskt skrev in slutet av 1.0 direkt in i story till 2.0 och framåt. Något som inte alla känner till är att spelet faktiskt hade ett end of the world event och byggde med de sista patcharna upp till det innan det stängdes ner för att sedan återupplivas som 2.0. Mer om allt det där i videoserien om någon skulle orka att kolla på den.

Hursomhelst, för att komma tillbaka det jag ville peta på här är det faktum att du faktiskt blir rewarded för de du upplever även väldigt tidigt i spelet. Den där tradiga delen av storyn är relevant för det stora hela framåt, och hela tiden byggs det vidare på saker som tidigare i storyn bara nämndes lite kort i tillexempel en cutscene.

Shadowbringers är ett utmärkt exempel på detta. A Realm Reborns första stora uppdatering, Patch 2.1, introducerade en raid som nu, 5 år senare faktiskt spelar en väldigt stor roll i Shadowbringers, till och med till den grad att du får unika dialogval om du gjort den. Sedan har vi Patch 3.4 som släpptes för snart 3 år sedan under spelet första expansion (Heavensward) som är en uppstart för storyn vi avslutar i Shadowbringers. Det kanske kan verka konstigt i ögonen på någon som inte spelat storyn. Men det är Final Fantasy XIVs största fördel just nu; att världsbyggandet och loren nu är såpass detaljerad (Det finns två tjocka enclyklopedier att köpa för de som vill läsa ännu djupare om världens historia) att de kan hämta segment från äldre material och logiskt och korrekt kan knyta an den till den nuvarande storyn. Precis som Anna beskriver i sin recension så är storyn just nu så bra att det är bland det bästa vi har sett av Final Fantasy på väldigt länge.

Jag vill inte förminska åsikten från de som sagt att spelet inte är särskilt roligt under de tidigaste delarna, då det kan vara så att det inte riktigt är din typ av spel. Men jag vill dock lyfta fram att det känns otroligt belönande att det som från början inte kändes särskilt viktigt i storyn faktiskt knyts ihop senare och ger dig ett stort antal överraskande moments när det väl kommer till kritan.

Moderator | Testpilot

@Arizato: Givande läsning. Riktigt kul att de på något sätt lyckas vända mycket av det som är segt i början till något bra.

Som jag skrev ovan dock är det olika om hur mycket skit man orkar vada igenom innan man ger upp.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

@uberpwnage2.0: Absolut. Finner man inget underhållande alls med de tidigaste timmarna så är det lika bra att inte spela vidare. Ingen idé att tvinga sig igenom något man inte tycker om!

Skribent

@Arizato: Tack för dina two cents! Tycker de var guld värda.
Jag verkligen älskar Speakers Networks högkvalitativa serie. Har sett om den hur många gånger som helst. Jag kan också rekommendera YouTube-kanalen Noclips dokumentär om FF XIV där de intervjuar utvecklarna om fiaskot som var 1.0.

Medlem

Blev klar med Shadowbringers för en vecka sedan eller så, längtar redan efter nästa stora patchar och expansioner. Jag har aldrig varit så mycket för att grinda tombstones så efter att skaffat lite 440-450 gear så tänker jag ta en pause till det kommit ut lite mer content, men Shadowbringers är verkligen fantastiskt och Samurai är så mycket roligare än Dragoon/Bard/Mech/Warrior som jag spelade tidigare.

Medlem
Skrivet av Lania:

Kan vara bra att få upp en klass till maxlevel (80 i Shadowbringers) innan du levlar flera, så att du kan göra allt content, men det gör man förstås som man vill.

Men om man levlar upp först en klass, och sen vill börja med en ny, har man inte spelat slut på alla quests då?
Eller spelar man om handlingen?

Skribent

@Bulberfoot: Handlingen är över, men du kör Dungeons och Fates och eventuella Side quests som du har sparat för att levla andra jobb. Och daily roulettes.

Medlem

Level 50 nu. Whm, samt ca 35 leatherworker. Strax klar med storyn i arr. Riktigt kul än så länge, förutom när folk konstant bryter los i dungeons då de har så bråttom 😂


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Quake-konnässsör

@marsson90: Tänker du på Tanks som går Leeroy genom hela instansen? Det händer, väldigt ofta

123
Skriv svar