Tim Willits lämnar Id Software efter 24 år

Robot
Tim Willits lämnar Id Software efter 24 år

Och veteranen kommer att göra det direkt efter Quakecon nästa vecka.

#id-software, #tim-willits


Inaktiv

Jag ska inte ljuga att jag känner till honom men förstår att vi säkert har honom att delvis tacka för mycket inom spelvärlden idag. Svårt att inte känna att en era börjar komma till ett slut när man läser artiklar som denna samt olika giganter som Carmack och Laidlaw lämnat respektive företag.

Medlem

Man undrar ju om detta har att göra med hur fesljummet Rage 2 blev?

Medlem

Rage 2 tog musten ur Willits, han är väl den första VDn där som aldrig sett ett spel utvecklas helt av iD med antar jag. Doom hade ju multiplayern gjord av någon annan, Quake är ju inte ens ren id-tech och Rage 2 gjorde ju avalance (folk pratar om att id gjorde gunplay, men gjorde dom verkligen det?).


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Abandon ship medans Bethesda och id faller ihop
Good choice


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Undrar om han kommer bli chef på någon halvgående EA-studio eller jobba på paradox nu? Han verkar inte vara typen som skulle starta ett eget företag och göra 4x indiespel eller ett eget pro-spel.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Alltid gillat han. Såg hans tryne mycket när man satt och väntade på Rage, från 2007 till 2011. Alltid glad, lugn, och verkade trivas med sitt jobb.

Någon som förstår sig på sådana här avgångar efter 24 år? Är det en högre lön någonstans, eller ej trivsamt på arbetsplatsen, eller har tröttnat på att jobba med spel?

Medlem

Bara buga och bocka för hans bidrag till spelvärlden. Tycker verkligen att det är tragiskt att QC inte fått den uppmärksamhet genren förtjänar i en spelvärld av trögflytande FPSer. Arena shooter is where its at! Vågar sätta mina kulor på att QC kommer läggas ned om ett år eller så men glad att han lämnar skitföretaget Zenimax.

Medlem
Skrivet av nils45:

Alltid gillat han. Såg hans tryne mycket när man satt och väntade på Rage, från 2007 till 2011. Alltid glad, lugn, och verkade trivas med sitt jobb.

Någon som förstår sig på sådana här avgångar efter 24 år? Är det en högre lön någonstans, eller ej trivsamt på arbetsplatsen, eller har tröttnat på att jobba med spel?

Finns nog inte så mycket olika sätt att utvecklas på efter 24år på samma bolag. Kan tänka mig att det blir, rent intellektuellt, mindre och mindre utmaningar. Man måste komma ut ur sin trygghet ibland, för att växa.

Inaktiv
Skrivet av Dudinkalv:

Man undrar ju om detta har att göra med hur fesljummet Rage 2 blev?

Och fiaskot med Quake Champions där Tim fått vara ansiktet utåt och agerat som en shady bilförsäljare.

Medlem

Blir intressant hur id software kommer utvecklas efter detta. Vi har ju annars också Marty Stratton och Hugo Martin som jag tror på.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Det är bara att buga och bocka, önskar honom väl, han förtjänar lite lugn och ro, kan tänka mig att det var ett ganska stressigt jobb.

Medlem

Lycka till. Kommer minnas han som extremt duktig leveldesigner.

1
Skriv svar