Hell is Other demons

Ambassadör
League of Legends
Hell is Other demons

Helvetet är inte vad det brukar vara. Nu är det din uppgift att återställa den jävla ordningen.

“Bullet Hell”-Arkad-Shooters är en genre jag inte är särskilt van vid. Men med ett “Heavy Synthwave” soundtrack av The Algorithm och en retro pixel art-design blir Hell is Other Demons ett spel som skapt för en molnig sommarkväll.

Det finns vissa punkter för att lyckas med ett spel som detta. Kontrollerna måste vara “on point”. Utmaningarna måste vara varierande. Och omstarts-knappen måste vara lätt-tillgänglig. Hell is Other Demons prickar av alla dessa punkter med bravur. Karaktären kan hoppa, dasha och dyka för att ta röra sig runt banan. För att döda sina fiender kan man antingen skjuta dom, hoppa på dom eller använda sin ultimate. Under varje bana samlar man på sig “Gems” vilket tillåter en att köpa nya färdigheter och vapen. Inget av detta är unikt men det fungerar. Omstarts-knappen blir nästan lika välanvänd som hopp-knappen så under en bana hinner man knappt blinka mellan misslyckandena. Efter några minuter sitter de simpla men välfungerande kontrollerna fast i muskelminnet och det tar inte lång tid innan min mentalitet går från “Jag är värdelös” till “jag är oövervinnerlig”.

Designen är stor-pixlig med en retrostil som passar ypperligt till synthwave-musiken och ljudeffekterna. I kombination ges ett flyt som trollbinder mig vid tangentbordet och envisheten släpps fram utan hinder. Banorna är korta och intensiva vilket är positivt då det krävs ett par andetag efter varje runda.

Omstarts-knappen blir snart min bästa vän i spelet

36 försök, det gäller att inte ge upp

Jag har egentligen bara två synpunkter. Det första är att det i vissa tillfällen blir för rörigt, vilket är en naturlig sidoeffekt av “Bullet Hell”-genren. Dock skulle jag gärna se att spelkaraktären och mina egna skott/färdigheter skulle vara grafiskt skilda från motståndarnas så det blir tydligare vad som faktiskt händer när det blir totalt kaos på skärmen. Den andra synpunkten är väldigt liten och handlar om de olika banornas teman. Det finns fem stora temazoner, två av dessa känns Helvete-inspirerat men “industri”- och “labb”-zonen känns avsides. Detta är dock inget som påverkar spelet i stort och är inte tillräckligt påtagligt för att ta mig ur inlevelsen i spelet. När väl första kulan är avlossad och kaoset igång är banans tema inte längre relevant, då gäller det bara att överleva.

Belöningar efter att 4 av 5 bossar besegrats

Spelet är svenskutvecklat av Hannes Rahm på Cuddle Monster Games. Ljudeffekterna är gjorda av Magnus Påhlsson, känd för musiken i spelet VVVVVV. För mig som är en amatör inom genren tog det, enligt Steam, 8 timmar att spela igenom kampanjen och lite i Endless/Arkad-läget. Är man en person som gillar genren, vill få alla achivements och älskar rekordjakt i arkad-lägen finns det många timmar till att klämma ut ur spelet. Med variationen av vapen och färdigheter kan man hålla sig utmanad utan att det blir repetitivt. Detta gör spelet till ett säkert köp för den knappa 100-lappen det kostar.

Spelet finns på PC och Switch, jag spelade PC-versionen.

Hell is Other Demons
4
Mycket bra
+
Kontrollerna
+
Musiken
+
Kaoset
-
...blir ibland lite för mycket för en casual som mig
-
Tema på zonerna (ett knappt minus)
Det här betyder betygen på FZ
Releasehästryttare

Såg du det när jag länkade det eller hittade du detta spel själv?

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Devan:

Såg du det när jag länkade det eller hittade du detta spel själv?

Jag är ytligt bekant med snubben som gjort spelet. Och det var vår "gemensamma nämnare" som påminde mig om spelet och berättade vad det hette. När du skrev om det i en tråd hade jag ingen aning om att det var det spelet som han gjort. 🙂

För att vara tydlig. Jag hade nog aldrig spelat det om jag inte visste vem han som gjort det var. Men det påverkade inte min syn på spelet.

Releasehästryttare

@dali: Ah. Själv har jag det fortfarande på min wishlist men skall plocka upp det senare, varför jag va sugen på det från början är för att det påminner om fantastiska Gunlock som släpptes på Steam för ett tag sen.

https://store.steampowered.com/app/750450/Gunlock/

Medlem

Finns gott om pärlor på Steam som begravs under allt skräp. Tack för tips.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Ambassadör
League of Legends

Av en slump i jakt på bakgrundsljud hittade jag utvecklaren på Twitch där han streamar spelutveckling.

https://www.twitch.tv/kebabskal

1
Skriv svar