Kanske skulle köpa en PlayStation Classic på Elgiganten

Medlem
Kanske skulle köpa en PlayStation Classic på Elgiganten

Jag såg igår att PlayStation Classic kostar 299 kr på Elgiganten och jag kände att det var ganska billigt för 20 spel. Det tråkiga är att det inte är så många bra spel till den.

Men när jag googlade så hittade jag True Blue Mini som är ett tillbehör där man får tillgång till ett antal äldre spel direkt till PlayStation Classic utan att behöva softmodda den.

På en av dessa fanns det faktiskt en hel del bra spel som jag är intresserad av så nu funderar jag på om vi kanske skulle köpa en PlayStation Classic i alla fall.
Det känns ju mer värt det när priset har gått ner så mycket som det har gjort.


signatur

ゼルダの城

Om du köper, berätta lite om hur du upplever den, så även om True Blue.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag var lite sent ute, PlayStation Classic såldes slut snabbt på Elgiganten.

Men jag har fortfarande funderingar kring att köpa en PlayStation Classic och även få tag på True Blue Mini till den.

Köper jag det så kommer jag berätta vad jag tycker om det.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Det finns ju ett hack som inte moddar själva konsolen utan bara bootar från en usbsticka och sedan lämnar PS Classic orörd om man tar ut det igen. Retroboot heter det. Den här True Blue Mini verkar ju vara ungefär samma sak, fast du betalar en massa extra pengar för att någon har lagt piratade spel på en sticka.

Är du intresserad av det tycker jag att du bara ska ta ett gammal minne du har liggande och göra det själv.

Men jag håller med om att Playstation Classic blivit otroligt prisvärd nu när den slumpas bort för 299:- på sina ställen.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Det finns ju ett hack som inte moddar själva konsolen utan bara bootar från en usbsticka och sedan lämnar PS Classic orörd om man tar ut det igen. Retroboot heter det. Den här True Blue Mini verkar ju vara ungefär samma sak, fast du betalar en massa extra pengar för att någon har lagt piratade spel på en sticka.

Är du intresserad av det tycker jag att du bara ska ta ett gammal minne du har liggande och göra det själv.

Men jag håller med om att Playstation Classic blivit otroligt prisvärd nu när den slumpas bort för 299:- på sina ställen.

Nej, har ingen gammal sticka liggande. Sen känns det lite tryggare om någon annan gör det åt mig.
Sen känns det ju som att de som har gjort True Blue Mini har gjort det väldigt proffsigt. Har för mig att jag såg ett test på Youtube där de visade att Tekken 3 på True Blue Mini flöt på bättre än Tekken 3 som är installerad på konsolen. Och jag tror inte att jag skulle kunna få till det lika bra.
Men tack för tipset.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Nej, har ingen gammal sticka liggande. Sen känns det lite tryggare om någon annan gör det åt mig.
Sen känns det ju som att de som har gjort True Blue Mini har gjort det väldigt proffsigt. Har för mig att jag såg ett test på Youtube där de visade att Tekken 3 på True Blue Mini flöt på bättre än Tekken 3 som är installerad på konsolen. Och jag tror inte att jag skulle kunna få till det lika bra.
Men tack för tipset.

Gissat att skillnaden är att de lagt in NTSC-versionen av Tekken 3, istället för PAL som är på Classic. PAL-spel förr var alltid långsammare pga olika hertz på tvapparater förr i tiden.

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Nej, har ingen gammal sticka liggande. Sen känns det lite tryggare om någon annan gör det åt mig.
Sen känns det ju som att de som har gjort True Blue Mini har gjort det väldigt proffsigt. Har för mig att jag såg ett test på Youtube där de visade att Tekken 3 på True Blue Mini flöt på bättre än Tekken 3 som är installerad på konsolen. Och jag tror inte att jag skulle kunna få till det lika bra.
Men tack för tipset.

Jag googlade lite eftersom jag var nyfiken och det här verkar ju inte så roligt.
https://www.reddit.com/r/PlaystationClassic/comments/blg6gt/p...

True blue softmoddar visst innehållet på konsolen, men bara genom att hindra dig från att använda några andra usbstickor än deras. Shady som tusan om du frågar mig. Anledningen till att du inte vill softmodda själva konsolen är ju (gissar jag) att du inte vill riskera att bricka den eller att du vill använda den som den är i original i framtiden eller kunna sälja den. Det blir ju svårt om man skaffar en skum sticka som lägger in begränsningar på konsolen.

Anledningen till att spelen flyter på bättre är att Playstation Classic av någon obegriplig anledning har en jättedålig emulator, men riktigt bra prestanda på själva hårdvaran, bättre än exempelvis NES/SNES Classic. Det gör att så fort du bootar den med något annat, som https://www.retroarch.com/ och använder en vettig core så kommer allt att flyta på hur bra som helst.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Jag googlade lite eftersom jag var nyfiken och det här verkar ju inte så roligt.
https://www.reddit.com/r/PlaystationClassic/comments/blg6gt/p...

True blue softmoddar visst innehållet på konsolen, men bara genom att hindra dig från att använda några andra usbstickor än deras. Shady som tusan om du frågar mig. Anledningen till att du inte vill softmodda själva konsolen är ju (gissar jag) att du inte vill riskera att bricka den eller att du vill använda den som den är i original i framtiden eller kunna sälja den. Det blir ju svårt om man skaffar en skum sticka som lägger in begränsningar på konsolen.

Anledningen till att spelen flyter på bättre är att Playstation Classic av någon obegriplig anledning har en jättedålig emulator, men riktigt bra prestanda på själva hårdvaran, bättre än exempelvis NES/SNES Classic. Det gör att så fort du bootar den med något annat, som https://www.retroarch.com/ och använder en vettig core så kommer allt att flyta på hur bra som helst.

Okej, förlåt att jag säger det men det gjorde mig ju bara mer intresserad.
Det är ju jätte bra att den ser till att stoppa andra hack på konsolen, eftersom jag inte vill att den ska vara hackad om jag köper den.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Okej, förlåt att jag säger det men det gjorde mig ju bara mer intresserad.
Det är ju jätte bra att den ser till att stoppa andra hack på konsolen, eftersom jag inte vill att den ska vara hackad om jag köper den.

Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle du vilja göra din egna konsol mer handikappad, allt annat lika?

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Nu förstår jag inte hur du menar. Varför skulle du vilja göra din egna konsol mer handikappad, allt annat lika?

Hur blir den mer handikappad?
Man kan ju fortfarande spela alla 20 spelen på konsolen. Det enda jag märkte när jag läste var att man inte längre kan ladda ner egna spel till den eller softmodda den.
Det är ju bra enligt mig. Inget handikapp direkt.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Hur blir den mer handikappad?
Man kan ju fortfarande spela alla 20 spelen på konsolen. Det enda jag märkte när jag läste var att man inte längre kan ladda ner egna spel till den eller softmodda den.
Det är ju bra enligt mig. Inget handikapp direkt.

Du tänker betala pengar för att köpa ett usb-minne som innehåller piratkopierade spel.
Det är något du själv kan göra gratis på fem minuter med ett eget usb-minne eller för en liten slant och lite väntetid om du går ner på stan och köper första bästa usb-minne.

Skillnaden är att detta usb-minne med piratkopierade spel hackar din konsol, inte för att göra den bättre, utan för att hindra dig från att spela andra usb-minnen med piratkopierade spel. Det gör den genom att lägga en fil på konsolen som de professionellt och genomtänkt döpt till TRUEBLUE_IS_THE_BEST_-_FUCK_THE_HATER.

Nackdelen kan vara att usb-minnet slutar fungera i framtiden (de har en tendens att bli korrumperade med tiden) och du inte kan få tag i något nytt eftersom True blue-gänget gått över till någon annan scam. Då kan du inte bara spela sina andra spel med något annat minne utan din handikappade konsol.

Allt annat lika är självklart en konsol handikappad med TRUEBLUE_IS_THE_BEST_-_FUCK_THE_HATER sämre än en omodifierad konsol.

Vad är fördelen, jag missade helt det? Jag förstår att du inte ser det som en nackdel, men du verkar tvärtom se det som en fördel. Vad är uppsidan med att de låser in dig så du inte kan byta till från ett sämre piratalternativ till ett bättre piratalternativ?

Medlem

Har haft en PS Classic sedan Maj och kan säga att hårdvaran är riktigt bra. Handkontrollerna känns välbyggda och förvånansvärt högkvalitativa. Mjukvaran är dock under all kritik, allt det negativa som sägs i reviews stämmer.

Jag hade undvikit att köpa den "piratstickan" och bara gjort det själv. Det tar kanske 5 minuter och det finns hur många tutorials som helst på Youtube och andra ställen. För 299:- är det ett riktigt bra köp, hade betalat mer för bara hårdvaran. Slå till utan att tveka. Släng på lite custom skit själv och du har en fantastisk mini-konsol för ynka 300 spänn.

Medlem
Skrivet av Aloysius:

Du tänker betala pengar för att köpa ett usb-minne som innehåller piratkopierade spel.
Det är något du själv kan göra gratis på fem minuter med ett eget usb-minne eller för en liten slant och lite väntetid om du går ner på stan och köper första bästa usb-minne.

Skillnaden är att detta usb-minne med piratkopierade spel hackar din konsol, inte för att göra den bättre, utan för att hindra dig från att spela andra usb-minnen med piratkopierade spel. Det gör den genom att lägga en fil på konsolen som de professionellt och genomtänkt döpt till TRUEBLUE_IS_THE_BEST_-_FUCK_THE_HATER.

Nackdelen kan vara att usb-minnet slutar fungera i framtiden (de har en tendens att bli korrumperade med tiden) och du inte kan få tag i något nytt eftersom True blue-gänget gått över till någon annan scam. Då kan du inte bara spela sina andra spel med något annat minne utan din handikappade konsol.

Allt annat lika är självklart en konsol handikappad med TRUEBLUE_IS_THE_BEST_-_FUCK_THE_HATER sämre än en omodifierad konsol.

Vad är fördelen, jag missade helt det? Jag förstår att du inte ser det som en nackdel, men du verkar tvärtom se det som en fördel. Vad är uppsidan med att de låser in dig så du inte kan byta till från ett sämre piratalternativ till ett bättre piratalternativ?

Jag förstår hur du menar.
Men jag tänker så här att jag ändå aldrig kommer att softmodda konsolen eller så.
Om usb stickan slutar att funka så finns ju ändå de 20 original spelen att spela.
Men eftersom det inte finns så många bra spel på konsolen så känner jag att True Blue mini är det perfekta alternativet för mig, så länge som det inte finns någon/några andra som gör samma sak fast bättre.

Jag kommer aldrig att köpa en usb sticka och göra det själv. Det är inte värt det för mig.
Men du skulle ju kunna göra affärer med mig om du eller någon annan skulle kunna börja göra egna usb stickor och sälja. Hade hellre köpt från någon inom Sverige.
Så länge som allt då är fixat med att varje spel har bakgrundsbild på spelfodralet och att rätt info står om varje spel med mera.

Skulle det vara bra så skulle jag börja rekommendera andra att köpa från den personen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Just nu finns PSC för 299:- (+29 i frakt) på cdon:
https://cdon.se/spel/playstation-classic-45497508

True blue låter riktigt skumt, ska man få ut något av PSC så ska man vara beredd att fixa med den själv.

CTI
Medlem

Beställde en från cdon, för 299:- gick det inte att låta bli

Ni som tänkt/eller gjort någon modd, skriv gärna i tråden hur det gick, vilken modd osv.


signatur

The Toys: PC I7 4930K@4,5Ghz - 32Gb - Strix RTX 3080, Ps5, Ps4 + SSD, Ps3, Ps2, Ps1 Mini, Xbox 360, Nintendo Famicon NES, Amiga 500 Mini

Medlem
Skrivet av pacc:

Just nu finns PSC för 299:- (+29 i frakt) på cdon:
https://cdon.se/spel/playstation-classic-45497508

True blue låter riktigt skumt, ska man få ut något av PSC så ska man vara beredd att fixa med den själv.

Jag ska önska mig en. Tack för tipset!


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av CTI:

Beställde en från cdon, för 299:- gick det inte att låta bli

Ni som tänkt/eller gjort någon modd, skriv gärna i tråden hur det gick, vilken modd osv.

Jag följde en Youtube-video och hade ett fungerande USB på 5 min. Sen slängde jag bara på spel och allt funkade fint. Har inte hunnit spela så mycket men testade bland annat Symphony of the Night minns jag.

Medlem

Fick veta förut att min sambo hade beställt en PlayStation Classic.

Det blir kul att testa den när den kommer, får bara se hur man gör ifall man vill ha fler spel till den.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar