Veckans Xbox-nyheter #14 (v.30)

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #14 (v.30)

Då var det dags för lite nyheter från Xbox-fronten igen! Lite smått o gott har trillat in under veckan; från Compulsion kommer nytt DLC till We Happy Few, The Initiative fortsätter att rekrytera toppnamn, Xbox UI förändras m.m.

Den här helgen är det också dags för det andra Tech Testet för Gears 5 och alla med Xbox Live Gold kan hoppa in och testa på lite Gears 5 MP. Unika skins och annat står på spel för den som är sugen på sådant! Gears 5 har release den 6 september för de som har Ultimate Edition eller Xbox Game Pass Ultimate, 10 september för övriga.

Missa inte heller att fylla på backloggen under den stora sommarrean som håller på fram tills på måndag. Man kan inte ha för många spel...eller?

Med det sagt...Let's Jump in!

We Happy Few DLC

We Happy Few får sitt andra DLC den 30 juli. "In this groovy thriller and second piece of DLC for We Happy Few, you play as Nick Lightbearer, notorious Wellington Wells rockstar and Joy aficionado. But Joy, sex and rock n’roll comes with a killer price."

Häromdagen släpptes också patch 1.8 som fixar lite problem, framförallt på PS4 som hade issues med minnesläckor. Compulsion fortsätter sitt stabila post-launch support för We Happy Few och ytterligare ett DLC är planerat framöver. Man har även rekryterat mycket nytt folk och jobbar redan för fullt på nästa projekt för Xbox.
We Happy Few
Xbox Game Pass

Xbox UI Update

Xbox fortsätter sitt uppdaterande av UI på Xbox-konsolen, den här gången med fokus på förstasidan. Man vill göra det mer lättnavigerat och med mer plats för spel. Huruvida det är nödvändigt vet jag inte, jag har inga problem med att använda det i dagsläget, men det kan ju alltid bli smidigare!
Röstkommandon förändras också med uttökat fokus på- och stöd för Xbox Skill och olika röstassistenter för ökad valfrihet.
Den nya uppdateringen rullar ut till Insiders nu för tester och release till folket förväntas i höst. Windows Central har testat:

Xbox News-artikel
FZ-artikel
Windows Central-artikel

InXile och VR

InXile jobbar tydligen på ett ännu outannonserat VR-spel med multiplayer. Det "avslöjades" av en platsannons där InXile söker "... a Senior Unreal 4 Multiplayer Engineer for an unannounced VR project". Förmodligen ett projekt som startats innan InXile blev en del av Xbox Game Studios men det florerar rykten om att Xbox Scarlett kommer att stödja VR genom Oculus Rift. Om Scarlett helt enkelt ser till att ha stöd för redan existerande VR-headsets så är det ju ett ganska smart och smidigt sätt att undvika allt krångel med att utveckla ett eget headset för en ännu ganska liten marknad. Vi får se!
InXile Twitter

"Behind the Briefing" Xbox E3 2019 minidokumentär

En liten minidokumentär om Xbox E3-konferens "behind the scenes" släpptes häromdagen. Mycket trevligt! Man får en liten inblick i det mastodontarbete en konferens av det här slaget innebär för alla inblandade. Vår Store Ledare, Phil Spencer, är såklart med.
Xbox E3-konferens 2019

The Initiative rekryterar vidare

The Initiative har sedan utannonseringen av studion på E3 2018 sakta byggt upp den nya studion från grunden. Under ledning av Darrel Gallagher har det selektivt rekryterats välmeriterade toppnamn från några av världens bästa studios som ska utgöra stommen i The Initiative. Nu senast har flera utvecklare från Sony's Santa Monica Studio lockats över; Ian Miller, Ray Yeomans och Kai Zheng som samtliga var level designers på God of War. Inte helt otippat då God of War's lead designer, Chris O'Neill joinade The Initiative tidigare i år.
Sedan innan har The Initiative lockat till sig toppfolk från Rockstar, Naughty Dog, Crystal Dynamics, 343, Square Enix m.fl till sitt senior team. Det snålas inte på studiobygget om man säger så... Rekryteringen fortsätter och det ska bli väldigt intressant att se vad de jobbar på.
The Initiative's introduktionsvideo från tidigare i år:

The Initiative
FZ-artikel

Phil Spencer intervju

Phil Spencer har intervjuats av Fortune Magazine och nu är hela intervjun tillgänglig som video. Phil pratar bland annat om samarbetet med Sony och om hur Google Stadia skall bekämpas på molnfronten.

Fortune har även fått till en kort intervju med Satya Nadella, Microsoft CEO. Den här intervjun är dock i skriftlig form men väldigt intressant läsning. Nadella diskuterar om allt från sina egna gamingvanor till hur stor roll Xbox spelar i företagets strategi för att erövra molnet. Han pratar också om samarbetet med Sony och mycket mer.
Project xCloud

Sea of Thieves

Sea of Thieves fortsätter resan efter ett första år med mängder (ja, mängder ) av contentuppdateringar och stark support av spelet post launch. Senaste siffrorna vi har från juni är att 8,4 miljoner spelare har spelat Sea of Thieves hittills, varav 2 miljoner nya spelare bara efter Anniversary Update. Inte illa pinkat.
Nu under år 2 så byter man spår lite vad det gäller sättet som content kommer till spelet. I stället för ett fåtal stora expansioner så satsar Rare på mer frekventa, mindre contentsläpp. Är en feature klar så släpps den, snarare än att vänta in fler grejer och släppa tillsammans i en hög.

Rare var tydliga från början med att mikrotransaktioner var planerade för Sea of Thieves men att de skulle vänta med dem tills spelet befann sig i ett bra tillstånd för det (läs: mer content i spelet). Nu är det snart dags i alla fall, och det är bara kosmetiska prylar utan påverkan på gameplay och inga lootboxes eller dylikt trams.
Pets har varit en efterlängtad feature och inte helt oväntat så sammanfaller husdjurens entré i spelet med MTX-shopen. Det kommer att finnas pets att skaffa i spelet också så ingen fara på taket.
I sin senaste dev update så tar Joe Neate upp allt från pets, MTX, cross-play, Black Powder Stashes-uppdateringen till satsningen på Twitch Rivals:

Sea of Thieves
FZ-artikel

Det var det jag hade den här veckan! Hoppas att ni har en trevlig spelsommar

#xbox #we-happy-few #microsoft #inxile #the-initiative #e3 #rare #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

1
Skriv svar