Tetris Effect - VR del behöver SteamVR

Medlem
Tetris Effect - VR del behöver SteamVR

Epic Games Store Exclusive Tetris Effect VR Mode requires SteamVR


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Inaktiv

Jag tycker den första kommentaren sammanfattar det bra:

Citat:

What's newsworthy about this? There are games on Steam built on Unreal Engine, protected by Easy Anti Cheat. There is DualShock support in games released for Windows.

Valve were involved in the development of Vive, so it's natural that it relies on their component. Oculus devices do not require SteamVR, and no devices require the Steam client itself.

Medlem

Haha lite skoj är det ju faktiskt I fallet med vive spelar det ju ingen roll, då du har det installerat iaf, men det står ju också att occulusen kräver steamvr, vilket är ganska kul. Då man fått betalt för att bojkotta en platform som sedan krävs för att kunna använda spelet, det är fan humor

Medlem
Skrivet av knoxudg:

Haha lite skoj är det ju faktiskt I fallet med vive spelar det ju ingen roll, då du har det installerat iaf, men det står ju också att occulusen kräver steamvr, vilket är ganska kul. Då man fått betalt för att bojkotta en platform som sedan krävs för att kunna använda spelet, det är fan humor

..men Oculus store har inte spelet så det är lite skillnad.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Hahaa... Epic!


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

SteamVR, eller OpenVR som det egentligen heter är open source och är fritt för utvecklare att använda gratis.
Men ska man få spelen listade på steam så måste man göra en ansökan.
Så det är helt okay att dom gör det här men det är super ironiskt med tanke på att dom gjorde en exklusivitet deal med Epic och dissade Steam för mer pengar, men använder sig fortfarande av ett projekt som Valve håller i

*Yeah! Fuck Steam!.... but you guys still have to install SteamVR*....


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem

När man tänker efter så är det ju lite hårt att steam har låst sitt VR-api till sin store-front. Dess populäritet har ju påverkat att alla använder api't och att det blir ett krav att man måste ha steam för att installera api't.

Nu överdriver jag lite för effekt: Som att folk skulle vara tvungna att installera epic-store för att spela ett unreal-spel.

Eller logga in på xbox live för att använda directx.

Medlem
Skrivet av eld:

När man tänker efter så är det ju lite hårt att steam har låst sitt VR-api till sin store-front. Dess populäritet har ju påverkat att alla använder api't och att det blir ett krav att man måste ha steam för att installera api't.

Nu överdriver jag lite för effekt: Som att folk skulle vara tvungna att installera epic-store för att spela ett unreal-spel.

Eller logga in på xbox live för att använda directx.

Det går att använda OpenVR/SteamVR utan att ha steam igång i bakgrunden men du måste fortfarande ladda ner det via Steam.

"Det är ju bara en extra launcher liksom, tar ju bara några sekunder att starta den"


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Man kan välja var man man vill starta spelet med. steamvr eller oculus vr. Men att man måste ha steamVR igång för att spela med en oculus rift? Nja..

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Man kan välja var man man vill starta spelet med. steamvr eller oculus vr. Men att man måste ha steamVR igång för att spela med en oculus rift? Nja..

Är inte så konstigt när det använder sig utav OpenVR's SDK istället för Oculus' SDK


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Detta är Epic


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

GameReactor skrev att det inte krävdes senare. De skrev så här: (Kanske lite förvirrande från GR)

*** Tetris Effect kräver inte SteamVR till PC

Tetris Effect släpptes sent förra året till Playstation 4, men nu har det även släppts till PC via Epic Games Store. I samband med lanseringen hette det att spelet kräver SteamVR för att fungera, men detta är tydligen helt felaktigt.

Utvecklaren och utgivaren Enhance säger till Eurogamer att det även kan spelas med Oculus Rifts Oculus SDK (software development kit). Enhance har även twittrat om saken eftersom det fick så stor spridning:

"1. To play in (optional) VR, you can launch via SteamVR (not Steam) for Vive (& some other HMDs that work w OpenVR API), -OR- Oculus VR for those HMD

2. Tetris Effect is VR optional, you can play in 2D w no res or framerate limit!"

Att missförståndet uppstod är inte så märkligt och självaste Epic Games sade såhär till DSOGaming _

"Tetris Effect itself does not require steam to run. However, Tetris Effect VR does require require SteamVR, both on HTC Vive and Oculus."


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

GameReactor skrev att det inte krävders senare. De skrev så här: (Kanske lite förvirrande)

*** Tetris Effect kräver inte SteamVR till PC

Tetris Effect släpptes sent förra året till Playstation 4, men nu har det även släppts till PC via Epic Games Store. I samband med lanseringen hette det att spelet kräver SteamVR för att fungera, men detta är tydligen helt felaktigt.

Utvecklaren och utgivaren Enhance säger till Eurogamer att det även kan spelas med Oculus Rifts Oculus SDK (software development kit). Enhance har även twittrat om saken eftersom det fick så stor spridning:

"1. To play in (optional) VR, you can launch via SteamVR (not Steam) for Vive (& some other HMDs that work w OpenVR API), -OR- Oculus VR for those HMD

2. Tetris Effect is VR optional, you can play in 2D w no res or framerate limit!"

Att missförståndet uppstod är inte så märkligt och självaste Epic Games sade såhär till DSOGaming _

"Tetris Effect itself does not require steam to run. However, Tetris Effect VR does require require SteamVR, both on HTC Vive and Oculus."

Vet inte vad förvirringen är egentligen
Du behöver ju steam för att ladda ner OpenVR/SteamVR, så tekniskt sätt så behöver du ju steam hehe
Men trevligt att Oculus folket kan använda facebook varianten antar jag


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Även om det är väldigt ironiskt så är det ändå förståeligt att de använder SteamVR. Att Valve har bestämt att man måste ha Steam för att få tillgång till SteamVR är ju inget man som utvecklare kan rå för.

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Även om det är väldigt ironiskt så är det ändå förståeligt att de använder SteamVR. Att Valve har bestämt att man måste ha Steam för att få tillgång till SteamVR är ju inget man som utvecklare kan rå för.

Antar att dom kunde erbjuda folk att ladda ner klienten på Steampowered.com istället för att tvinga folk att ladda ner Steam.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Även om det är väldigt ironiskt så är det ändå förståeligt att de använder SteamVR. Att Valve har bestämt att man måste ha Steam för att få tillgång till SteamVR är ju inget man som utvecklare kan rå för.

Om jag får vända på det så är det väl bra att de inte har några arbiträra regler på hur steamvr får användas, genom andra launchers eller liknande, eller om du säljer spel på andra plattformar.

Medlem
Skrivet av eld:

Om jag får vända på det så är det väl bra att de inte har några arbiträra regler på hur steamvr får användas, genom andra launchers eller liknande, eller om du säljer spel på andra plattformar.

Det är helt open source och utvecklare får göra vad dom vill med det, så länge dom följer Eulan.

Copyright (c) 2015, Valve Corporation
All rights reserved.

Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification,
are permitted provided that the following conditions are met:

1. Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this
list of conditions and the following disclaimer.

2. Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice,
this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or
other materials provided with the distribution.

3. Neither the name of the copyright holder nor the names of its contributors
may be used to endorse or promote products derived from this software without
specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND
ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED
WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE
DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR
ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES
(INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES;
LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON
ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT
(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS
SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Ankh:

..men Oculus store har inte spelet så det är lite skillnad.

ahh, då förstår jag!

eld
Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Det är helt open source och utvecklare får göra vad dom vill med det, så länge dom följer Eulan.

Copyright (c) 2015, Valve Corporation
All rights reserved.

Redistribution and use in source and binary forms, with or without modification,
are permitted provided that the following conditions are met:

1. Redistributions of source code must retain the above copyright notice, this
list of conditions and the following disclaimer.

2. Redistributions in binary form must reproduce the above copyright notice,
this list of conditions and the following disclaimer in the documentation and/or
other materials provided with the distribution.

3. Neither the name of the copyright holder nor the names of its contributors
may be used to endorse or promote products derived from this software without
specific prior written permission.

THIS SOFTWARE IS PROVIDED BY THE COPYRIGHT HOLDERS AND CONTRIBUTORS "AS IS" AND
ANY EXPRESS OR IMPLIED WARRANTIES, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, THE IMPLIED
WARRANTIES OF MERCHANTABILITY AND FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE ARE
DISCLAIMED. IN NO EVENT SHALL THE COPYRIGHT HOLDER OR CONTRIBUTORS BE LIABLE FOR
ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, EXEMPLARY, OR CONSEQUENTIAL DAMAGES
(INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO, PROCUREMENT OF SUBSTITUTE GOODS OR SERVICES;
LOSS OF USE, DATA, OR PROFITS; OR BUSINESS INTERRUPTION) HOWEVER CAUSED AND ON
ANY THEORY OF LIABILITY, WHETHER IN CONTRACT, STRICT LIABILITY, OR TORT
(INCLUDING NEGLIGENCE OR OTHERWISE) ARISING IN ANY WAY OUT OF THE USE OF THIS
SOFTWARE, EVEN IF ADVISED OF THE POSSIBILITY OF SUCH DAMAGE.

Nej det är inte open source, det är ett öppet interface, så att headset-utvecklare kan använda sig av det, och det förlitar sig en hel del på steamVR.

Kapar du bort steamVR från openVR så har du en standard kvar, ett API som inte gör något.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Vet inte vad förvirringen är egentligen
Du behöver ju steam för att ladda ner OpenVR/SteamVR, så tekniskt sätt så behöver du ju steam hehe
Men trevligt att Oculus folket kan använda facebook varianten antar jag

Nej, jag tänkte på att GameReactors text var lite förvirrande med att huvudtexten löd "Tetris Effect kräver inte SteamVR till PC"
Sedan ett citat på engelska "Tetris Effect VR does require require SteamVR, both on HTC Vive and Oculus.".

Det var det jag menade som kanske lite förvirrande.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Nej, jag tänkte på att GameReactors text var lite förvirrande med att huvudtexten löd "Tetris Effect kräver inte SteamVR till PC"
Sedan ett citat på engelska "Tetris Effect VR does require require SteamVR, both on HTC Vive and Oculus.".

Det var det jag menade som kanske lite förvirrande.

Roger


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

@fz

Kan ni inte lägga till på framsidan om det är en artikel eller en länk till forumet? Artiklar kan ju uppdateras och så men såna här trådar kommer ju aldrig rättas till eller kompletteras.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv

@FejkFejksson: När det är en nyhet står det "Nyhet" med röd text under titeln, i detta fallet står det "Allmänt spelsnack" med röd text men jag kan hålla med om att det inte är supertydligt vid första anblick

Medlem
Skrivet av anon_119148:

@FejkFejksson: När det är en nyhet står det "Nyhet" med röd text under titeln, i detta fallet står det "Allmänt spelsnack" med röd text men jag kan hålla med om att det inte är supertydligt vid första anblick

Jo jag ser det nu, men tryckte fram och tillbaka för att se vad "tvisten!" var men det var bara ett foruminlägg.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

1
Skriv svar