Final Fantasy 12: The Zodiac Age

Medlem
Final Fantasy 12: The Zodiac Age

En kort recension av ett långt spel.

Jag spelade JRPG en del på Playstation och Playstation 2, men sen har jag knappt rört genren innan jag spelade Persona 5 till PS4, som jag tyckte det var ett bra spel med fantastisk musik och klockren art style. Det gav mig mersmak på genren, och med en begränsad spelbudget under sommaren köpte jag Final Fantasy 12: The Zodiac Age till PS4 för 149 kronor och tänkte att det skulle ge valuta för pengarna, och det har det verkligen gjort.

Story och karaktärer är en viktig punkt för mig i RPG. En bra story är anledningen till att jag är där, och kombinerat med ett intressant världsbygge kan jag lätt spela i 150 timmar utan att någonsin tröttna på att upptäcka quests och gömda skatter. Storyn i FF12 är en historia om krig mellan nationer, politik och supervapen snarare än den klassiska ”rädda världen från total undergång”, och det tycker jag bara är bra. Karaktärerna är lätta att tycka om och de har lagom mycket backstory. Visst har de alla karaktärsdrag som kan kännas kliché (Den beskyddande riddaren, den charmige Han Solo-karaktären, lillasyster-karaktären, o.s.v), men det gör inte så mycket egentligen för det finns tillräckligt med djup i deras relation, och humor uppstår ibland mellan dem, som när Vaan frågar Fran om hennes ålder. Dialogerna är välskrivna och känns trovärdiga. Röstskådespelarna gör också ett bra jobb. Jag har spelat med engelska röster, men det går att välja japanska med engelsk text om man vill.

Striderna är en slags real time with pause, kombinerat med Gambits, ett system för att skapa direktiv som dina karaktärer automatiskt följer i strid (t.ex att din healer automatiskt agerar när någons HP sjunker under 50%). Systemet funkar bra och är riktigt kul att använda. Det är ett rejält kliv från striderna i andra Final Fantasy som jag spelat, men ett stort steg i rätt riktning om ni frågar mig. Det skapar ett bra flyt i striderna och att man kan automatisera självklara saker gör att man kan fokusera mer på det viktiga, och att man slipper random encounters är otroligt skönt. Klasserna känns flexibla. Nu har jag bara spelat det en gång, men det känns som jag skulle kunna variera upplevelsen en del på en eventuell andra genomspelning. Det finns totalt 12 klasser och varje karaktär kan välja två, så det finns utrymme för att experimentera lite. Ett klagomål är att summons kändes ganska onödiga efter ett tag, då vanlig magi och attacker snabbt bli tillräckligt kraftfulla för att hantera striderna. Jag har aldrig varit ett fan av summons i FF7-9. Det tilltalar mig inte att luta mig tillbaka och kolla på en minutlång passiv sekvens som är identisk varje gång. Därför hade jag gärna sett mer av summons i FF12, där de faktiskt frammanas som varelser på slagfältet och kan ta emot order precis som dina egna karaktärer. Det finns självklart inget som stoppar mig från att tillkalla dem, men det känns heller aldrig användbart. Jag tror att det kunde blivit roligare om summons balanserats bättre i striderna.

När jag tagit en paus från storyn har jag mest ägnat mig åt hunts, uppdrag där du ska jaga rätt på speciella bestar åt någon. Eftersom striderna är så pass roliga är det en side quest som jag har uppskattat och det ger ofta en anledning att återvända till redan besökta platser. Variation finns det ganska gott om i miljöerna, med både snöiga berg och soldränkta sandstränder, och grafiken är trevlig att se på, även om det självklart märks att det är ett PS2-spel i grunden. Musiken är bra, och det går att välja mellan originalsoundtrack eller remasterns ljudspår. Överlag känns det som de gjort ett bra jobb med remastern. Jag spelade aldrig i originalutförande, men min känsla genom hela spelet är att det tekniska aldrig känns föråldrat, bara spartanskt.

Jag publicerade tidigare en recension av Star Wars: Knights of the Old Republic här på forumet. En del av den recensionen behandlade temat retro, och hur stor del av retrospelens storhet som beror på våra nostalgiska känslor för en viss speltitel eller era. Jag kom egentligen inte fram till så mycket mer än att retrospel oftast mår bra av en dos nostalgi om de ska uppskattas till fullo idag. Därför är det alltid kul när man upptäcker gamla spel som känns tidlösa, antingen genom en remaster, GOG, eller på något annat sätt. Final Fantasy 12: The Zodiac Age är ett sånt spel för mig, och jag har haft riktigt trevligt med det i runt hundra timmar.

Final Fantasy 12: The Zodiac Age
4
Mycket bra
+
Bra story
+
Välgjord remaster
+
Kul strider
-
Summons kunde varit mer användbara
-
Jag blev inte klar i tid för FZ Summer Challenge
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Underbart spel! Kul att du gillar det!

En av mina favoriter! Däremot tycker jag inte jättemycket om Vaan. Såååå angsty.... Däremot Fran och Balthier <3


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Underbart spel! Kul att du gillar det!

En av mina favoriter! Däremot tycker jag inte jättemycket om Vaan. Såååå angsty.... Däremot Fran och Balthier <3

Vaan kanske blivit mer intressant om de visat hans andra sidor lite mer också. Finns en ganska charmig scen när två personer går i förgrunden och pratar (Fran och Balthier, eller Basch, har jag för mig) och i bakgrunden ser man Penelo och Vaan skoja runt med Larsa. Lite mer sånt kanske lättat upp hans karaktär lite.

Men håller med dig om att Fran och Balthier sticker ut. Hade gärna sett ännu mer med dem.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Bennii:

Vaan kanske blivit mer intressant om de visat hans andra sidor lite mer också. Finns en ganska charmig scen när två personer går i förgrunden och pratar (Fran och Balthier, eller Basch, har jag för mig) och i bakgrunden ser man Penelo och Vaan skoja runt med Larsa. Lite mer sånt kanske lättat upp hans karaktär lite.

Men håller med dig om att Fran och Balthier sticker ut. Hade gärna sett ännu mer med dem.

Absolut! Delen med Larsa är rätt bra, skönt med 4 i partyt! Spelet början av spelet sååå många gånger 😛


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Smaken är som baken

Kul att du gillar spelet, det verkar vara lite av ett love-or-hate spel. För egen del avskyr jag spelet trots att jag älskar Final Fantasy och har gett det flera försök. Storyn är ointressant, och trots att karaktärsdesignern bakom Vagrant Story och FF Tactics medverkat faller karaktärerna platt med ett par få undantag. Striderna går på ett snöre utan att man behöver bry sig, och att slåss genom en grotta blir bara att man sitter oengagerad. Det är dessutom det enda FF spel man kan spela igenom utan att få en enda melodi på huvudet efteråt, bara massa orkestralt trams.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av arelion:

Kul att du gillar spelet, det verkar vara lite av ett love-or-hate spel. För egen del avskyr jag spelet trots att jag älskar Final Fantasy och har gett det flera försök. Storyn är ointressant, och trots att karaktärsdesignern bakom Vagrant Story och FF Tactics medverkat faller karaktärerna platt med ett par få undantag. Striderna går på ett snöre utan att man behöver bry sig, och att slåss genom en grotta blir bara att man sitter oengagerad. Det är dessutom det enda FF spel man kan spela igenom utan att få en enda melodi på huvudet efteråt, bara massa orkestralt trams.

Ja det är verkligen vilken vattendelare det spelet är!

Soundtracket är en av mina absoluta favoriter!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

@arelion: Blir väl lätt så att fansen blir uppdelade när spel lämnar en etablerad mall.

1
Skriv svar