Medlem
Yakuza 0

Igår spelade jag äntligen igenom Yakuza 0, sent på kvällen efter en 30 minuters mellansekvens som spelet insisterade var unskippable. Jag vet inte om jag var mest nöjd över att ha klarat ut spelet eller för att mellansekvensen äntligen var slut.

Yakuza 0 är en prequel till Yakuza serien som först släpptes till Playstation 2. Storyn alternerar mellan två spelbara karaktärer. Den första är Kazuma Kiryū, en ung yakuza medlem som i början av spelet blir felaktigt anklagad för ett mord. Den andra är Goro Majima, en vanärad yauza medlem som lever på nåd i ett distrikt i Osaka och livnär sig som nattklubbsägare till den väldigt populära klubben Grand. En dag blir han beordrad att lönnmörda en ung, blind kvinna. Han vägrar och blir själv ett mål. Vi får sedan följa både Kiryū och Majima och hur dem hanterar sina respektive problem och hur dem tillslut visar sig vara länkade.

Storyn i Yakuza 0 är cool och det finns många häftiga scener men den är också lite lustigt framförd ibland. Det finns två olika sorters mellansekvenser. Ena ger dig nollkontroll och är mycket mer detaljerad grafiskt. I den andra kan du snabba på dialogerna med knapptryck och grafiken är lite mindre detaljerad. Den första sorten visas generellt i slutet på varje kapitel och går inte att snabbspola sig igenom medans den andra kan hända lite då och då under kapitlens gång och är möjlig att snabbspola igenom. Mitt problem är att vissa om inte alla mellansekvenser är i ett väldigt långsamt tempo och ibland rätt långa, man vill väldigt gärna spola sig igenom dem bitarna men när det inte går blir man frustrerad och man missar mycket av storyn för att man vill ta sig vidare. Dessutom så tycker jag att ju mindre input från spelaren under längre tid ger en förminskad spelupplevelse, i alla fall om inte mellansekvensen är gripande eller engagerande.

Yakuza 0 är väldigt snyggt, rent grafisk är det inte toppmodernt men designen är väldigt bra. Det känns som om man vandrar runt faktiska gator i Tokyo samt Osaka. Miljöerna är inte hemskt varierande men det är heller inte en gigantisk sandlåda så som GTAV så det är logiskt att de två stadsdelarna inte är supervarierade. Det som gör det lite tråkigt är att du spenderar så pass lång tid i dem här miljöerna att man tröttnar rätt snabbt.

Kiryū och Majima har båda 3 olika stilar när det gäller att slåss. Kiryū har Brawler, Beast och Rush och ingen av dem är speciellt unik, även om många finishing moves är rätt roliga att se. Finishing moves kan du göra om du har genererat tillräckligt med energi, det gör du genom att träffa med vanliga slag och genom att inte bli träffad. Brawler är Kiryūs standardstil och är den som är mest balanserad, inte så mycket mer att säga om den. Sedan har han Rush som är hans snabbaste stil och med den ska man kunna undvika attacker mycket enklare men tyvärr gör man inte lika mycket skada. Sist har han en stil som heter Beast som är den långsammaste stilen men också den som gör mest skada, han kan dessutom lyfta upp fiender och slänga runt dem och på så sätt göra area of effect skada. Jag tyckte aldrig att Kiryū var speciellt rolig att slåss med. Han känns, precis som hans personlighet, riktigt blek.

Majimas stilar är i kontrast mycket roligare och flummigare. Han har Thug som är den balanserade stilen och till skillnad från Kiryū så känns den på något sätt mer personlig och synonym med Majima. Hans andra stil är Slugger där han slåss med ett basebollträ. Den här stilen är hans starka/tunga stil och är fantastisk att ”stunnlocka” fiender med samt att den gör mycket skada. Hans sista stil är Breaker och är fantastisk. Majima slänger sig helt enkelt ner på marken och börjar breakdansa hektiskt och den här stilen kan skada många fiender samtidigt.

Både Majima och Kiryū har sina egna sidokarriärer som man låser upp rätt snabbt. Kiryū blir introducerad till fastighetsmarkanden och blir utmanad av The Five Billionaires of Kamurocho. Han måste köpa och sköta fastigheter så att dem genererar pengar som han sen kan köpa fler fastigheter med. Han har ett antal advisors, security staff och managers att rekrytera och sköta så att dem sköter dina fastigheter. Jag tyckte inte att den här karriären var speciellt rolig, det är egentligen bara ett antal menyer man måste navigera och sen får man vänta på att pengarna trillar in.

Igen så är Majimas karriär mycket roligare spelmässigt men den är också rätt mycket mer kontroversiell. Majima är som sagt nattklubbsägare eller mer exakt så äger han en så kallad Cabaret Club. Det är ett ställe dit män går för att umgås med unga, snygga kvinnor mot betalning. Officiellt i Japan är det inte prostitution som gäller utan man umgås, dricker och pratar. Egentligen så kan man väl läsa mellan raderna och medans det säkert fanns Cabaret Clubs som endast erbjöd sällskap så fanns det nog garanterat de ställena som erbjöd ”sällskap” också. Karriären går ut på att du har ditt ”stall” med kvinnor som har 4 olika egenskaper; Talk, Party, Love och Skill. Inte bara det utan utseendet klassas också under Sexy, Cute, Beauty och Funny. När du har valt ut vilka som ska jobba det nuvarande shiftet så bär det iväg och din klubb öppnar för kvällen. Varje gång det kommer en kund, som alltid är en ensam man, måste du välja en kvinna som passar vad mannen letar efter ikväll. Sen är kunden upptagen till man fyller en completion bar. Då och då under tiden så kan kvinnan kalla dit dig som manager för att be om hjälp via hemliga gester. Hon kan t.ex. be om ett nytt askfat, en handduk, et litet glas för henne eller ett stort glas för kunden. Belöningen om man läser av gesten rätt är att kunden blir belåten och stannar längre eller sprider bra kritik i stan om din klubb.

Som sagt så är det här sidospelet rätt kul och musiken är rätt skön. MEN när man sitter där och väljer kvinnor baserat på attraktivitet och hur pass bra hon är på att få män att känna sig åtrådda och attraktiva så undrar man lite vad fan man håller på med. Yakuza 0 lurade mig att leka fakepimp och gilla det. Jag kanske läser för mycket in i det hela men jag hade hellre skött en regelrätt nattklubb eller restaurang. Inte ett ”stall” med kvinnor som ska tillfredsställa okända män.

Yakuza 0
3
Bra
+
Bra, tung story
+
Flummiga sidouppdrag
+
Roligt stridssystem
-
För långa, oskippbara mellansekvenser
-
För många sidouppdrag
-
Cabaret Club hade jag gärna designat om
-
Antalet kvinnor i storyn är 1 och resten portätteras mest som villiga servitriser
Det här betyder betygen på FZ
Testpilot

Intressant recension! Jag spelade igenom Yakuza 0 för ett tag sedan och nyligen Kiwami. Det är verkligen en kul spelserie med hur mycket som helst att göra i form av minispel och i 0: an så är det ju även två protagonister vilket gör att det kan bli lite pannkaka på pannkaka, men dom försöker variera det mellan de två på ett rätt bra sätt ändå.

Kan hålla med om att det är lite cutscence tungt, framförallt i början av spelet, men det är ju lite charmen också. Introscenen med Majima (ska inte spoila) är fantastisk.

Gällande cabaret club så är det väl en kulturkrock för en svensk att spela att något sådant, men i spel som GTA kan man ligga med prostituerade och gå på strippklubb så vad är egentligen skillnaden?

Det finns även andra aktiviteter i spelet som kan vara lite udda, men det sker ju också ur Kiryu och Majimas synvinklar, två unga män som tänker på tjejer (och pengar!) helt enkelt.

Hedersmedlem

Jag blev också färdig med Yakuza 0 för bara någon dag sedan, kul att läsa någon annans åsikter. Kan hålla med om att mellansekvenserna kunde bli lite långa och det var lätt att tappa fokus ibland. Många karaktärer att hålla reda på, ännu krångligare när man måste hålla sig ajour med två olika storylines. Det var iallafall snyggt hur allt kopplades ihop i slutet

Något jag är lite besviken över är att jag inte hann göra särskilt många sidouppdrag eller andra aktiviteter, typ besöka en arkadhall. Men det går ju att göra i New Game+ om man så vill.

Medlem

Gubbsjukan i dessa spel har jag svårt för men däremot älskar jag de ibland nästan oändligt långa mellan sekvenserna osv.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Tack för sammanfattningen. Jag håller mig oftast borta från dessa spel eftersom jag suger på att slåss XD Men jag älskar konceptet. Youtube för min del.

När det gäller mellansekvenserna - påminner mig om de gamla Metal Gear Solid spelen. Typiskt japansk för denna tid av spelutvecklingen om jag minns rätt. Mycket story för pengarna, men stör spelupplevelsen som nämnt. Oftast kommer det också "olämpligt" - man är trött och vill lägga sig, eller så händer det annat IRL....

Medlem
Skrivet av Rh3nium:

Tack för sammanfattningen. Jag håller mig oftast borta från dessa spel eftersom jag suger på att slåss XD Men jag älskar konceptet. Youtube för min del.

När det gäller mellansekvenserna - påminner mig om de gamla Metal Gear Solid spelen. Typiskt japansk för denna tid av spelutvecklingen om jag minns rätt. Mycket story för pengarna, men stör spelupplevelsen som nämnt. Oftast kommer det också "olämpligt" - man är trött och vill lägga sig, eller så händer det annat IRL....

Ja jag är ju av gruppen människor som hammrar järnet ur EN knapp, kanske eventuellt en annan också.;)

Medlem

Mellansekvenserna är min favorit med Yakuza liren faktiskt. Väldigt underhållande.

1
Skriv svar