Allmänt Mini konsol snack

Medlem
Allmänt Mini konsol snack

Vi har sett ett flertal mini konsoler från olika företag de senaste åren och än så länge kommer det bara fler.

Därför så öppnar jag nu upp en tråd där man kan diskutera dessa konsoler och kommande konsoler.

Denna tråden kommer jag endast att lista officiella mini konsoler och inte tredjeparts konsoler som exempelvis AtGames olika varianter. Men det är upp till vem som helst att även diskutera de andra mini konsolerna om det så är.

2016:
Nintendo Classic Mini: Nintendo Entertainment System
Kom med 30 stycken förinstallerade spel.

2017:
Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System
Kom med 21 stycken förinstallerade spel.

2018:
Neo Geo Mini
Kom med 40 stycken förinstallerade spel.

C64 Mini
Kom med 64 stycken förinstallerade spel.

Playstation Classic
Kom med 20 stycken förinstallerade spel.

2019:
Sega Mega Drive Mini
Kommer med 42 stycken förinstallerade spel.

2020:
PC Engine CoreGrafx Mini
Kommer med 57 stycken förinstallerade spel.

Sega Game Gear Micro
4 stycken micro konsoler med 4 stycken spel i per konsol.

Game & Watch: Super Mario Bros Anniversery Edition
En konsol med två stycken NES/Famicom spel och Game & Watch spelet Ball, fast med Mario istället för Mr. Game & Watch.

Astro City Mini
En mini arkad maskin från Sega som ska släppas i december 2020.

2021
Game & Watch: The Legend of Zelda 35th Anniversary Edition
En konsol med tre Zelda spel. The Legend of Zelda (NES), Zelda II: The Adventure of Link (NES) och The Legend of Zelda: Link’s Awakening (GB).
Game & Watch spelet Vermin följer också med fast med Link den här gången.

2022
The A500 Mini
En Amiga mini konsol med 25 stycken inbyggda spel.

Sega Mega Drive Mini 2
Sega släppte 2022 sin andra Mega Drive mini konsol men den här gången var den tyvärr endast exklusiv till butiken Amazon här i Europa och i USA.
Konsolen kom med hela 60 stycken spel där ibland titlar från både Mega Drive och från Mega Drive CD.

* Kommer att förbättra listan när jag har tid, skriva till fler konsoler och lite kort info om varje konsol.


signatur

ゼルダの城

Ambassadör
League of Legends

Oh Sega Mega Drive mini. Den enda konsolen förutom mitt PS4 jag ägt. Kanske blir ett köp. Beroende vilka spel den kommer med. Hur fungerar mini-konsoler, kan man installera fler spel om det släpps mer eller är det låst med de förinstallerade?

Medlem
Skrivet av dali:

Oh Sega Mega Drive mini. Den enda konsolen förutom mitt PS4 jag ägt. Kanske blir ett köp. Beroende vilka spel den kommer med. Hur fungerar mini-konsoler, kan man installera fler spel om det släpps mer eller är det låst med de förinstallerade?

Alla mini konsoler som kommit hittills har varit låsta till de spel som följer med och jag tror att samma sak gäller för Sega Mega Drive Mini.
Däremot så har det alltid funnits de som har softmoddat dessa konsoler så att det har gått att lägga till fler spel.

På Segas Mega Drive Mini sida så har de en lista över alla spel som kommer att följa med:

http://megadrivemini.sega.com/


signatur

ゼルダの城

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av ZeldasCastle:

Alla mini konsoler som kommit hittills har varit låsta till de spel som följer med och jag tror att samma sak gäller för Sega Mega Drive Mini.
Däremot så har det alltid funnits de som har softmoddat dessa konsoler så att det har gått att lägga till fler spel.

På Segas Mega Drive Mini sida så har de en lista över alla spel som kommer att följa med:

http://megadrivemini.sega.com/

Tack. Synd att inte Pitfall var med, men ändå ett intressant utbud.

jbx
Medlem

N64-mini och dreamcast-mini är på min önskelista!!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

N64-mini och dreamcast-mini är på min önskelista!!

Jag hoppas också verkligen på att Nintendo släpper en Nintendo 64 snart.
Jag hade väldigt roligt med min konsol när det begav sig och jag brukar än i dag spela något Nintendo 64 Virtual Console spel då och då. Men inget kan slå det än att få spela dessa spel med original handkontrollen istället.

Själv missade jag Segas konsoler under 90-talet men jag skulle gärna själv se återsläpp av dessa konsoler idag. Vissa konsoler tror jag till och med skulle kunna bli ännu bättre idag.
En Master System Mini skulle vara en sådan konsol där jag tror att det skulle vara roligare att spela på mini versionen än vad det skulle vara på originalet. (sparfunktioner med mera som skulle förlänga spelglädjen)


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av dali:

Tack. Synd att inte Pitfall var med, men ändå ett intressant utbud.

Jo, det finns alltid en hel del spel som man gärna hade velat se till de flesta mini konsolerna, men så länge som det finns många andra intressanta titlar så brukar det kunna upphäva det.

Jag är själv lite sugen på Mega Drive Mini, så det finns en stor chans att det blir ett köp. Även att jag själv gärna hade velat se Sonic 3 med.


signatur

ゼルダの城

Medlem

C64 Mini (Release 2018)

HDMI-utgång Ja
Upplösning 720p
USB-anslutning Ja
Trådlös Nej
Längd 20 cm
Bredd 250 cm
Höjd 5 cm
Vikt 372 g

Tangentbordet är endast dekorativt så vill man programmera till exempel BASIC så får man köpa ett USB-tangentbord.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem

Köpte ett PlayStation Classic för 199kr för någon vecka sedan. Med tanke på priset så är jag väldigt nöjd med den! Bara få spela Tekken 3 tar en tillbaka till de goda dagarna.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Köpte ett PlayStation Classic för 199kr för någon vecka sedan. Med tanke på priset så är jag väldigt nöjd med den! Bara få spela Tekken 3 tar en tillbaka till de goda dagarna.

Den har sågats till fotknölarna för sin tekniska kompetens men 199 spänn alla dar i veckan. Snyggt klipp! Vart hittade du den?


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

https://i.imgur.com/EQA0R7J.jpg

C64 Mini (Release 2018)

HDMI-utgång Ja
Upplösning 720p
USB-anslutning Ja
Trådlös Nej
Längd 20 cm
Bredd 250 cm
Höjd 5 cm
Vikt 372 g

Tangentbordet är endast dekorativt så vill man programmera till exempel BASIC så får man köpa ett USB-tangentbord.

Ja just det, den glömde jag. Tack!
Har lagt till den nu.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Någonstans på den här planeten finns det säkert efterfrågan på en 3DO Mini.

Det räcker med att de slänger in digitala kopior av The Need for Speed, Starfighter, PO'ed, Road Rash, Crash 'N Burn, Immercenary, Gex, FIFA, Return Fire och Plumbers Don't Wear Ties för att göra kunderna nöjda.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

Jag äger SNES Classic och Playstation Classic av dem. De är ju söta och så, men det är ju totalt opraktiskt att ha tio gamla retrokonsoler inkopplade, så det skulle nog vara för att ha dem i bokhyllan om jag köpte fler.

Medlem

Jag har bara NES Classic Mini och SNES Classic Mini men jag har ingen av dessa inkopplade utan kopplar bara in dessa när jag ska spela.

Tycker det är praktiskt att de är så små, för då är det bara att ställa de vid vardagsrumsbordet och spela. Har en 5 meter hdmi kabel när jag spelar, så behöver inte sitta nära teven och kommer lätt åt reset knappen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Neo Geo Mini är jag också ganska intresserad av. Den kostar oftast över tusen lappen men det ser ut som att det är många roliga spel på den.
Neo Geo spel kan jag inget om men detta skulle ju vara en chans för mig att bekanta mig mer med dessa spelen.


signatur

ゼルダの城

Medlem

...törs man lägga in RETROPIE som alternativ? (För RaspberryPI, gärna med ett NES-skal då)
Vill man vara riktigt gangstah så köper man kontrollers för vardera spelsystem.


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Kane:

...törs man lägga in RETROPIE som alternativ? (För RaspberryPI, gärna med ett NES-skal då)
Vill man vara riktigt gangstah så köper man kontrollers för vardera spelsystem.

Varför skulle du inte våga det?
Även att man då ska äga spelen original om man vill gå den lagliga vägen men själv så dömer jag ingen även om man inte skulle ha det.
Tycker att det är bra att det finns olika vägar att välja.

Själv tycker jag dock att det oftast är bättre kvalité om man köper det original. Tredjeparts handkontroller via usb brukar vara väldigt plastiga av sig, i alla fall de som jag har testat och det känns mycket bättre att hålla i en original handkontroll.
Men det finns nog de tredjeparts handkontroller som är bättre med.
Sen har jag kollat videoklipp på RetroPie och det ser bra ut men jag tycker att det inte ser lika bra ut som via NES Classic Mini eller SNES Classic Mini av vad jag har sett. Så det är inget som jag har tänkt (i dagsläget) på att köpa själv men jag tycker att det är bra att alternativet finns.


signatur

ゼルダの城

Medlem

En sak som jag fick veta någon gång efter att NES Classic Mini hade släppts var att i The Legend of Zelda så finns en fel stavad mening på ett ställe i spelet där en äldre man säger: "Eastmost penninsula is the secret" men på NES Classic Mini har Nintendo fixat den fel stavningen till "Eastmost peninsula is the secret"

Här är en länk till tre gånger när spel har översatts rätt när det återsläppts.
En av de är det jag talade om:

https://legendsoflocalization.com/3-times-that-game-translati...


signatur

ゼルダの城

Medlem

Känns lite onödigt, köp en raspberry pi och lägg in retropi på den så har man ju i princip allt på en enhet.

Medlem

Billiga skit emulatorer
Hard pass på alla


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Skribent

Tyckte NES-Mini var en rolig idé, men sen kändes det som det ballade ur när alla skulle släppa sina versioner. Det känns som marknaden mättades otroligt snabbt då och misstänker att det där därför vi inte sett någon N64-Mini från Nintendo. Jag tror den varit planerad och antagligen till och med färdig, men de har valt att hålla på det tack vare hur marknaden blev överrösta med Mini-enheter. Sen (som några också säger här) är dessa små tingestar väldigt opraktiska...gulliga, men opraktiska, speciellt när du börjar äga flera stycken.

Nu har jag bara spelat på NES-mini och SNES-mini, men känslan på dessa är i alla fall väldigt likvärdig den jag hade på min gamla NES och SNES, vilket emulatorer eller en retropi inte riktigt kommer upp i. Det är något där som känns "off", vilket direkt kändes rätt i dessa Mini-konsoler.


signatur

"Writer and Fighter"

Avstängd

Läser jag rätt: 2,5 m bred C64???

Kan användas som skivstång alternativt som spelmaskin!

Medlem

Skulle jag få välja en konsoll som skulle komma som mini så skulle det vara Vectrex


signatur

Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor, snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
Nalle Puh

Medlem
Skrivet av shelter:

Känns lite onödigt, köp en raspberry pi och lägg in retropi på den så har man ju i princip allt på en enhet.

Medlem

Nja, så fanatisk är jag inte. Frågan var ju vad man tyckte, och jag tycker det är lite onödigt med alla små retro konsoler som släpps, men visst, kanske finns dom som gillar att ha flera olika. Jag hade som sagt ändå satsat på retropie.

Medlem

Vilken passar bäst till en unge på 3 år? Kanske är för ungt för att spela övh?
Känns dock som en 3 åring redan vet att grafiken är skitdålig fast de aldrig spelat tvspel tidigare

Medlem

Amiga 500-Mini med mus + Tac2 med förinstallerat Moonstone och IK+ tack!


signatur

-With great moustache comes great responsibility!

Medlem

@blytung snes mini tror jag kan gå hem där.

Skrivet av shelter:

Nja, så fanatisk är jag inte. Frågan var ju vad man tyckte, och jag tycker det är lite onödigt med alla små retro konsoler som släpps, men visst, kanske finns dom som gillar att ha flera olika. Jag hade som sagt ändå satsat på retropie.

Är det helt lagligt att ladda ner ex super mario och spela på sin retropie då?

Inaktiv

Har en del gamla konsoler kvar men av förklarliga skäl så kan man inte ha dem framme dessvärre. Dessa mini känns lite meh dock. Då tar jag hellre en retropie.

Medlem

I mars 2020 kommer ju även PC Engine mini, PC Engine Core Grafx mini, TurboGrafx-16 mini - med hela 57 spel! 7 nya spel annonserades för bara några dagar sedan. Kommer att vara olika spel till de tre olika regionerna Japan, USA och Europa, men 25 st är gemensamma. Lite skillnad i spelbibliotek än SNES classic mini 21 spel...

Själv har jag NES classic mini, SNES classic mini, Famicom classic mini och Playstation classic. Megadrive Mini är förbeställd och jag är även på jakt efter Super Famicom Classic Mini. Har dom till min platt tv i vardagsrummet, medans original konsolerna är i spelrummet, inkopplade på några CRT tv.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Skriv svar