Subnautica-utvecklaren till G2A: "Ni är nu skyldiga oss 300 000 dollar. Tack."

Robot
Subnautica-utvecklaren till G2A: "Ni är nu skyldiga oss 300 000 dollar. Tack."

Testar G2A:s löfte om ersättning för illegalt sålda spelnycklar.

#g2a, #natural-selection-2, #steam, #subnautica


Medlem

Hoppas detta äntligen kan innebära slutet för G2A nu.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem

Helt rätt av Unknown Worlds.


signatur

I drank what?

Gnällkuk

Betvivlar starkt på att de kommer få några pengar. Det måste väl bevisas och G2A lär givetvis ha skyddat sig för att de ska gå att komma runt.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Bränn skiten och sänk den i en brunn. G2A är en skamfläck.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Puscifer:

Hoppas detta äntligen kan innebära slutet för G2A nu.

Har väldigt svårt att se hur detta (särskilt från en så pytteliten utvecklare) skulle innebära slutet för G2A...


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Nånting säger mig att de enda som kommer att få se några pengar är advokater.

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nånting säger mig att de enda som kommer att få se några pengar är advokater.

Och troligtvis en utvecklare som går i konkurs.

Medlem
Skrivet av Exxo:

Och troligtvis en utvecklare som går i konkurs.

och blir uppköpta av EA games och framtida spel fylls med loot boxes.


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Jag fattar inte! Får spelutvecklarna betala om någon köper nycklar med stulna kortuppgifter på Steam???

Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nånting säger mig att de enda som kommer att få se några pengar är advokater.

Skrivet av Exxo:

Och troligtvis en utvecklare som går i konkurs.

Osannolikt i båda fallen. Det gäller trots allt ett spel från 2012 och även om det var en rejäl smäll för Unknown Worlds då så har dom säkert repat sig vid det här laget. Jag tror inte heller dom räknar med att få ett öre av G2A utan det är mer för att syna skitsnacket. G2A kommer antagligen att säga något i stil med att deras löfte inte gäller retroaktivt eller, kanske mer troligt, bara håller käft.

Medlem

@freddeboden: Jag vet inte hur det är på steam men generellt när någon köper något i en butik med ett stulet kreditkort så görs det i regel en "Charge Back" av kreditkortutgivaren vilket innebär att butiken tvingas betala tillbaka pengarna samt att butiken får betala en sanktionsavgift för detta. Beroende på avtal mellan butikerna och utvecklarna så kan det variera vem som får stå för kostnaden.

I regel så får utvecklaren stå för kostnaden när de har en egen butik där de säljer nycklar och det är även där det är vanligast att skumrasket köper många nycklar med stulna kort.

Medlem

Tror en sån här påminnelse är nödvändig innan man stämmer någon, att man gör den offentlig är ovanligt men ger den större genomslagskraft.

Medlem

Köpte nyligen Stellaris på kinguin för 70 kr
Bra deal tyckte jag eftersom det kostar 400 på steam.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

Bannlys G2A


signatur

Meep!

Medlem

Lycka till med att få ut ett öre. Fortsätter gott att spara pengar på G2A/G2Play så länge det går.

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Köpte nyligen Stellaris på kinguin för 70 kr
Bra deal tyckte jag eftersom det kostar 400 på steam.

Där har du ett till piratsida för spelnycklar. Men inte lika uthängd som g2a för g2a är mer kända vad jag vet dem sponsrar många esportare. Som navi t.ex har ju g2a på axlarna på sina tröjor. Även G2 epsorts har ju reklam för g2a. så det är ju större chans att bli hängd som en känd försäljare för spelnycklar än en icke känd.

Medlem
Skrivet av Kjille666:

Där har du ett till piratsida för spelnycklar. Men inte lika uthängd som g2a för g2a är mer kända vad jag vet dem sponsrar många esportare. Som navi t.ex har ju g2a på axlarna på sina tröjor. Även G2 epsorts har ju reklam för g2a. så det är ju större chans att bli hängd som en känd försäljare för spelnycklar än en icke känd.

Lol
Piratsida.....
Just stop


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Lol
Piratsida.....
Just stop

Inte piratsida, men en hälar-sida som stödjer (medvetet eller omedvetet) krimmiella och kriminella aktiviteter, så som ficktjuveri, stöld, rån, inbrott, och hacking.


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Inte piratsida, men en hälar-sida som stödjer (medvetet eller omedvetet) krimmiella och kriminella aktiviteter, så som ficktjuveri, stöld, rån, inbrott, och hacking.

Right
Du ska inte tro på allt du läser på internet mannen
Det förekommer troligen, men det är garanterat inte i majoritet.
Jag använder själv kinguin för att sälja nycklar som jag redan har på steam (sånt man har fått från bundles)
Slutar dom här sidorna existera så kommer spel bara bli dyrare i den här digitala tiden vi lever i.


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Right
Du ska inte tro på allt du läser på internet mannen
Det förekommer troligen, men det är garanterat inte i majoritet.
Jag använder själv kinguin för att sälja nycklar som jag redan har på steam (sånt man har fått från bundles)
Slutar dom här sidorna existera så kommer spel bara bli dyrare i den här digitala tiden vi lever i.

Visst... Som att Kunguin alltid kontrollerar källan till dina nycklar och att du kommit över dem på legal väg...

Det är som att köpa en mobiltelefon från bakluckan på en bil... Tänk själv


signatur

-Dictated but not read.

Medlem
Skrivet av Christoffre:

Visst... Som att Kunguin alltid kontrollerar källan till dina nycklar och att du kommit över dem på legal väg...

Det är som att köpa en mobiltelefon från bakluckan på en bil... Tänk själv

Du är helt hopplös


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem

G2a äger väl Kinguin nu?

Köpte en Windows 10 Pro licens där för 300 kr, lite billigare än lite under 2000 kr i Sverige. Min processor brann upp och Microsoft menade att jag bytt dator för ofta på min licens. Hade en gammal bulldozer, kände att Zen var på tiden...

Medlem

Om du bryr dig om spelet eller utvecklarna alls då är det inte en så bra idé, ofta när man köper där uppmuntrar man också de som säljer olagligt att fortsätta stjäla kreditkort för att sedan få spelutvecklarna att betala tillbaka det som gör att spelutvecklarna förlorar pengar, du får det lite billigare, de som säljer får pengar till möjligen andra olagliga saker, detta för att du inte vill betala fullpris eller vänta till en rea så att utvecklarna faktiskt iallafall inte går minus när du köper ett spel

Medlem
Skrivet av freddeboden:

Jag fattar inte! Får spelutvecklarna betala om någon köper nycklar med stulna kortuppgifter på Steam???

Ja ifall kort ägarna vill ha tillbaka dina pengar vilket jag antar att dom flesta vill

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Du är helt hopplös

Det kanske inte förekommer hur ofta som helst men det förekommer, och utvecklarna förlorar pengar på det, g2a är som blocket för spelnycklar fast att det är enklare att sälja illegala spelnycklar, du kan alldrig veta om dom är 100% legit

Medlem
Skrivet av Llama-Berry:

Det kanske inte förekommer hur ofta som helst men det förekommer, och utvecklarna förlorar pengar på det, g2a är som blocket för spelnycklar fast att det är enklare att sälja illegala spelnycklar, du kan alldrig veta om dom är 100% legit

Om utvecklare är så himla anti G2A så skulle det väll vara mer som har skrivit upp sig på deras förslag när det kommer till bannlysning av nycklar via deras nya system
Dom vill helst ha 100 utvecklare för att det kommer bli rätt så kostsamt att implementera (Inget är gratis)

https://community.pcgamingwiki.com/topic/4344-g2a-extends-dea...
https://www.g2a.com/news/latest/another-update-on-g2as-keyblo...

19 har skrivit upp

NOTERING
Unknown Worlds Entertainment (utvecklarna av subnautica) har inte skrivit på


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Om utvecklare är så himla anti G2A så skulle det väll vara mer som har skrivit upp sig på deras förslag när det kommer till bannlysning av nycklar via deras nya system
Dom vill helst ha 100 utvecklare för att det kommer bli rätt så kostsamt att implementera (Inget är gratis)

https://community.pcgamingwiki.com/topic/4344-g2a-extends-dea...
https://www.g2a.com/news/latest/another-update-on-g2as-keyblo...

19 har skrivit upp

NOTERING
Unknown Worlds Entertainment (utvecklarna av subnautica) har inte skrivit på

Man kan ju förstå varför inte alla vill skriva på. Blir ju lite som att sälja stulna bilar för att sen be allmänheten hjälpa till att starta en bilbutik. G2A har ju inte riktigt tänkt igenom heller vad de har valt att yttra sig om. De hade ju ingen undersökning om det faktiskt fanns stulna nycklar till den grad att de var tvungna att ersätta en utvecklare. Tror inte att nerläggningen av G2A skulle påverka spelpriser alls. De e ju mer att utvecklare inte får avkastning för 100% vilket de ska ha så klart.

Medlem
Skrivet av Pholiage:

Man kan ju förstå varför inte alla vill skriva på. Blir ju lite som att sälja stulna bilar för att sen be allmänheten hjälpa till att starta en bilbutik. G2A har ju inte riktigt tänkt igenom heller vad de har valt att yttra sig om. De hade ju ingen undersökning om det faktiskt fanns stulna nycklar till den grad att de var tvungna att ersätta en utvecklare. Tror inte att nerläggningen av G2A skulle påverka spelpriser alls. De e ju mer att utvecklare inte får avkastning för 100% vilket de ska ha så klart.

Som privatperson på g2a om du vill sälja en nyckel så måste du ge intyg om köp
Kvitto, affär etc etc
Och dom granskar varje artikel som du vill lägga ut

Men för en verifierad retailer så är det inte samma restriktioner

På vilken front det händer olagliga saker vet vi inte.

G2A och gamestop har mycket gemensamt om man tänker efter
Dock för g2a så handlar det bara om digitala spel

Det går att lura utvecklare på pengar på fysiska kopior också
Bara sätta samma logik som du gör när du "snor" nycklar
Gö en chargeback eller använd stulna kreditkort.
Sen bara gå in på gamestop, sälj spelet för 25% av dess värde, gamestop går senare vinst på ett stulet spel utan dess vetskap.
Där behöver man inte ens ha ett kvitto.

Men sen kan man ju fråga
Vart får alla nycklarna ifrån?
Om vi t.ex. tar stellaris
Det Säljs på steam och sen fysiskt, om du hittar det.
Steam ger inte ut själva nyckeln när du köper på affären så det måste ske hos en retailer som har köpt in spelet.
Så det är väll retailern i det fallet som tar smällen inte utvecklaren

Nycklarna kommer ju inte direkt från utvecklarna själva
Om det skulle vara så då skulle dom inte behöva t.ex steam för att kränga deras spel

Så att skylla detta på g2a att det är deras fel och att dom är skyldiga utvecklare pengar är ju fel kan man tycka


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Medlem
Skrivet av Godofcheese:

Som privatperson på g2a om du vill sälja en nyckel så måste du ge intyg om köp
Kvitto, affär etc etc
Och dom granskar varje artikel som du vill lägga ut

Men för en verifierad retailer så är det inte samma restriktioner

På vilken front det händer olagliga saker vet vi inte.

G2A och gamestop har mycket gemensamt om man tänker efter
Dock för g2a så handlar det bara om digitala spel

Det går att lura utvecklare på pengar på fysiska kopior också
Bara sätta samma logik som du gör när du "snor" nycklar
Gö en chargeback eller använd stulna kreditkort.
Sen bara gå in på gamestop, sälj spelet för 25% av dess värde, gamestop går senare vinst på ett stulet spel utan dess vetskap.
Där behöver man inte ens ha ett kvitto.

Men sen kan man ju fråga
Vart får alla nycklarna ifrån?
Om vi t.ex. tar stellaris
Det Säljs på steam och sen fysiskt, om du hittar det.
Steam ger inte ut själva nyckeln när du köper på affären så det måste ske hos en retailer som har köpt in spelet.
Så det är väll retailern i det fallet som tar smällen inte utvecklaren

Nycklarna kommer ju inte direkt från utvecklarna själva
Om det skulle vara så då skulle dom inte behöva t.ex steam för att kränga deras spel

Så att skylla detta på g2a att det är deras fel och att dom är skyldiga utvecklare pengar är ju fel kan man tycka

Nej. Du förbi ser att det fortfarande stulna pengar som har använts. Och det finns säkerligen även stulna fysiska kopior också. Att man måste förse kvitto spelar ju ingen roll om pengarna som använts är stulna. Det man kan göra dock är att se om digitala transaktioner är gjorde på ett anmält stulet kort. Många OEM nycklar till Windows till exempel har ibland kommit från mässor och överblivna från konkurs företag. Att G2A sedan uppför sig som att inget ont kan ha hänt med sen är tagna på bar gärning hjälper ju inte. Och man kan ju förstå varför så många väljer att försvara G2A. Jag själv skulle även göra det om inte var för de direkt bidrar till förlust för spelförtag som man håller varmt. Att Steam tar €60 för ett spel som du kan fysiskt köpa på elgiganten för €40-45 är ju lite skadat..

12
Skriv svar