Testpilot
Vampyr (PC)

Detta är en Spoilerfri Recension.

Att spela som vampyr är man inte bortskämd med. Sist var väl Vampire the masquerade Bloodlines vad jag kan minnas.

I vampyr är du nybakad vampyr. Du vaknar upp i en hög med döda människor och vet inte vad som händer. Hungrig är du också och det går väl inte sådär bra i början.
Efter ett tag kommer man underfund med spelet och premissen är att detta är vampyrspel med en hel del äventyr inmixat.

Staden är indelad i distrikt. Man pratar och söker reda på ett antal ledtrådar hos varje person i distrikten. Ledtrådarna öppnar nya dialoger och ger dig bakgrundsinfo och även en del sidouppdrag.
Du har även möjligheter att kolla över hälsan hos de du pratar med och bota dem för diverse krämpor.

Då du botar sjuka så får de bättre blodvärden och hela stadsdelen blir bättre. Du kan även hypnotisera invånare om du har tillräckligt hög nivå för att gå bort med dem till en undanskymd area och smaska loss på deras blod. Fördelen där är också att om du botat dem så har de bättre blod.

Det knepiga är att det går inte att äta på nån utan att döda dem. I striderna finns det en stun funktion som gör att då den mätaren är 0 så kan du kasta dig över och suga blod för att få hälsa.
Det finns även vapen som ger dig blod då du använder dem. Blod används sedan för dina specialskills samt för att återfå hälsa.

Jag tyckte att det kändes lite underväldigande att försöka suga blod i striderna då man har en specialskill som ger dig hälsa som är så mycket bättre. Jag satsade på att snabbt ta död på fiender och med mitt alternativa vapen få blod vid varje slag.
Men systemet har flexibilitet vilket är trevligt.

Som många andra spel tex Tomb raider så har de byggt ett skillsystem för att öka nivå på sin egen gubbe som är trevligt och har intressanta skills men knyter inte ihop det med själva spelandet.
I vampyr så pratar du med invånarna och listar ut deras hemligheter och som belöning så får du extra bonus om du dödar dom.

Okej! Men du köttar ju dussintals med fiender på gatan de borde ju ge dig massor med blodpoäng för det är ju också människor (vilket också storyn pekar på vid flera tillfällen) men icke det räknas inte vilket känns väldigt fel. Det känns också dumt att du inte kan smaska lite lätt på de du nu pratar med. Du kan ju hypnotisera dem?

Många av de val du gör i spelet påverkar själva världen vid varje natt du sover. Det är ett mysigt system som jag gillar. Problemet är att de hade nog inte resurserna att utveckla detta eftersom många av valen ger samma utfall. Flera av de personer jag inte dödade dog en tid senare oavsett val.

Storyn är faktiskt riktigt bra och hade en del svängar som faktiskt var lite oväntade. Storyn är också faktiskt gripande och inte så där sockersöt hollywoodaktig utan lite mera brutal vilket jag uppskattar desto mer.

Nivåerna är uppbyggda så att du tar sig vidare genom olika uppdrag eller att ibland hitta bakvägen in till en area och sedan kan du låsa upp en snabbare väg. Man letar hela tiden efter andra vägar förbi till nya areor.

Tekniskt är detta spel inte direkt krävande men trots detta verkar spelet låst på 60FPS och man dippar ner under detta ganska ofta vilket verkar konstigt då det inte är speciellt avancerad grafik och små banor. Kan också nämna att laddningstiderna är sega mellan distrikten trots installation på SSD.

Slutsats: Trots allt jag nu trackat ner på så tycker jag Vampyr är riktigt bra och definitivt värt att spela. Det är lite småmysigt att kuta omkring i staden och vara en mäktig vampyr.

Vampyr
3
Bra
+
Skön atmosfär
+
Intressant rollspels-system
+
Bra story
-
Striderna känns bortkopplade från resten av spelet
-
Dåligt tekniskt optimerat
-
Ingen fast travel gör springandet mellan areor enahanda
Det här betyder betygen på FZ
Ambassadör
Xbox

Trevlig recension!

Jag gillade Vampyr mycket. Fastnade särskilt för storyn, settingen och stämningen. Gameplay och annat var sekundärt.
Mycket med personerna i de olika distrikten har med dialogval och ordningsföljd att göra, huruvida de överlever eller inte och jag gillade verkligen balansgången där. Att göra tillräckligt mycket av deras quests etc för att levla upp dem och feeda på de som förtjänade det (enligt mig) utan att disrupta communityt/distriktet. Det var det bästa ur gameplayet, combat och levelingsystemet var väl mest en godkänd sidogrej. Det märktes ju att det är en AA-titel ibland.

Annars var det helt klart storyn och världen som var riktigt trevlig. Huvudpersonens VA var dessutom fenomenalt trevlig att lyssna på!
Jag skulle dunka till med 4/5!


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot

Blev aldrig att jag spelade det här spelet tyvärr. Gör väl inte så mycket då jag kikade när en polare från USA streamade det. Lyckades vara med på alla streams utom en, och när han samtidigt inte har så mycket viewers var det ändå som att man fick spela. Han frågade mig och de få andra som var där vad han borde göra och annat, vilket blev kul.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gen
Medlem

Skaffar man Microsoft Game Pass till PC för 45kr i månaden finns spelet där, mao blir det ruskigt billigt att testa det (eller köra klart det inom en månad).

Medlem

Tycker väldigt mycket om grafiken i spelet.
Man har verkligen fått till stämningen. Särskilt i scenerna vid systerns begravning.


signatur

Rollspelsguru
Community Developer på Sharkmob
fd. Sr. Community Manager på Battlestate Games

Medlem
Skrivet av Tobias Solem:

Man har verkligen fått till stämningen. Särskilt i scenerna vid ....

Hehe, jag har inte spelat Vampyr (ännu!) och har ingen aning om handlingen, men jag hoppas att det du skrev där efter "Särskilt i scenerna vid ..." inte var en spoiler och viktig del av handlingen. Om det nu råkade vara det så använd gärna spoiler-taggen.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Tobias Solem:

Tycker väldigt mycket om grafiken i spelet.
Man har verkligen fått till stämningen. Särskilt i

scenerna vid systerns begravning

.

Dude...


signatur

Jump in.

1
Skriv svar