En simpel fråga, ganska så simpel iaf!

Medlem

Nej dom har inte lika kraftfulla processorer.
PS3:an har mer "cpu"kraft.
360n har bättre minnen och "gpu".

I dagsläget enligt det som spelutvecklare själva beskriver själva så är 360n enklare att programmera för, samt att man därför också lyckas få ur mer kraft i spelen (grafik, fysik, etc).
Detta kommer såklart att jämnas ut, och vi vet ju inte än hur pass kraftfulla spel vi kommer att få se på PS3:an (och 360n faktiskt).
Xbox 360 har blivit beskriven av spelutvecklare som den enklaste plattformen att programmera spel till. Första gången en konsol faktiskt är enklare att programmera för än till PC.

Jag tycker inte att det handlar om ett krig, utan mer en smaksak.
Spelar ingen roll vilken konsol man väljer att köpa. Tror det är många personliga faktorer som avgör,..
Skönt att man inte är fanboy, måste vara jobbigt att försöka försvara en konsol hela tiden:)

Hoppas att PS3:an kommer igen och utvecklarna riktigt knäcker nöten. I längden så är det bra för hela konsolindustrin.

Om jag skulle vara utan min 360 vid releasedagen av PS3, och jag hade bestämt mig för att köpa en konsol just då för att jag måste bara ha en, skulle jag fortfarande köpa mig en 360.
Samma tid nästa år vette tusan ;P

*återkommer med nya tankar om ett år*

Medlem
Inaktiv

Jianlian23 - Nää gillar inte krig men dock processorer vilket min utbildning är baserat runt.

Alltså det är mycket mer än hur många FLOPS en processor klarar av som bestämmer hur kraftfull den är.
Att PS3an har 6 kärnor på 3.2Ghz och 360 har 3 betyder inte att den är är dubbelt så kraftfull.

Man måste räkna in att PS3ans kärnor (alla utom PPEn) bara klarar en tråd i taget medans alla 360s klarar två.
Dessutom så är 5/6 av PS3ans kärnor (ja jag vet att det är sju men en används av operativsystemet) APUs de klarar alltså inte av i närheten av så anvancerade beräkningar som en PowerPC kärna vilket alla 3 kärnorna i 360n i grunden är.

Tar man detta i akt så är processorerna ungefär lika kraftfulla och då har jag inte ens sagt något om att PS3ans arkitektur gör det betydligt svårare för programmerare att utnyttja kraften.

Och somsagt går inte riktigt att jämnföra dem sins emellan men de är inte alls så som SONY försöker få alla att tro att PS3an skulle vara dubbelt så kraftfull som 360n.

Här finns lite mer att läsa:
[http://dpad.gotfrag.com/portal/story/35372/?cpage=1]

Medlem

Det snackas om att Cell är så himla kraftfull, framförallt är det IBM och Sonysom skryter så klart. Jag tror inte ett dugg på det förän jag ser det. Det har jag inte gjort än så länge. Har alla glömt vilket bullshit det var med PS2:ans "Emotion Engine"?


signatur

Windows 10 pro - Asus B550 Strix Gaming F - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GTX970 - 16GB DDR4 3600mhz - WD Blue SN550 1TB SSD

Medlem
Skrivet av yonaz:

Det snackas om att Cell är så himla kraftfull, framförallt är det IBM och Sonysom skryter så klart. Jag tror inte ett dugg på det förän jag ser det. Det har jag inte gjort än så länge. Har alla glömt vilket bullshit det var med PS2:ans "Emotion Engine"?

japp inget ont om Playstation 2, det är en underbar konsol men det hypades på samma sätt att vara nån monstermaskin som vek av från mängden.

vi fick en kraftfullare Playstation bara och Nintendo och MS tog "monstret" lätt i ren prestanda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

ps3'an har väl en dual core processor på 3,2ghz ?
Och xbox360 har vanlig 3,2ghz

12
Skriv svar