Recension – Högre RAD-betyg hindras av mutationer och upprepning

Robot
Recension – Högre RAD-betyg hindras av mutationer och upprepning

Tim Schafer och Double Fine ger oss en njutbar post-postapokalyps med vissa brister.

#Double-fine, #RAD, #postapokalyps


Moderator | Testpilot

Gillar verkligen den grafiska stilen.

Hur är kontrollen dock? Det ser ju nästan ut som ett "Diablo-spel", med andra ord att man skulle klicka med musen för att gå och slåss, är så inte fallet?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Skribent
Skrivet av uberpwnage2.0:

Gillar verkligen den grafiska stilen.

Hur är kontrollen dock? Det ser ju nästan ut som ett "Diablo-spel", med andra ord att man skulle klicka med musen för att gå och slåss, är så inte fallet?

Yes, grafiken är helskön, framförallt på natten. Relativt enkel, men den passar för ett spel av den här kalibern.

Styrningen är snarare som en twin stick shooter, alltså att man har full kontroll över karaktärens rörelser med analogspaken/WASD.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Yes, grafiken är helskön, framförallt på natten. Relativt enkel, men den passar för att spel av den här kalibern.

Styrningen är snarare som en twin stick shooter, alltså att man har full kontroll över karaktärens rörelser med analogspaken/WASD.

Ooh det låter spännande. Ska ge det här spelet ett försök! Bra text, Jonny.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Ser lite småkul ut, bra recension!

RAD har fått fina recensioner hittills, 80+ på MC/OC, men det har inte trillat in så många ännu.


signatur

Jump in.

Medlem

Tack för en bra text. Verkar intressant och ser grafiskt trevligt ut. Blir köp på en rea tror jag.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Gnällkuk

Du missade att berätta vilken upplösning du spelade i, 1440p eller 1080p?

Undrade också över det här stycket "Det leder till att vissa rundor känns som bortkastad tid, eftersom det tar ett tag innan man vet vilka totalt tre mutationer man kommer få..." Innebär det att man bara kan få maximalt tre mutationer per session?

Trist annars att de inte har några genvägar, jag tycker spelet ser riktigt kul ut men frågan är ju om man orkar starta en ny omgång efter tredje eller fjärde misslyckade försöket för att trada sig igenom början av spelet med suboptimala mutationer?

Tack annars för en matig och välskriven recension!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Skribent
Skrivet av trickeh2k:

Du missade att berätta vilken upplösning du spelade i, 1440p eller 1080p?

Undrade också över det här stycket "Det leder till att vissa rundor känns som bortkastad tid, eftersom det tar ett tag innan man vet vilka totalt tre mutationer man kommer få..." Innebär det att man bara kan få maximalt tre mutationer per session?

Trist annars att de inte har några genvägar, jag tycker spelet ser riktigt kul ut men frågan är ju om man orkar starta en ny omgång efter tredje eller fjärde misslyckade försöket för att trada sig igenom början av spelet med suboptimala mutationer?

Tack annars för en matig och välskriven recension!

1080p lirade jag i. Angående grafiken så gör sig spelet inte särskilt bra på bild; jag tror det delvis har att göra med att de använder ett märkligt filter över bilden som lägger till en massa "punkter". Det ser betydligt bättre ut i rörelse.

Yes, man får tre primära mutationer per omgång, men de har ofta sekundära funktioner, vilket tillför lite variation. Har man tur kan existerande mutationer även uppgraderas för att bli lite bättre.

Det kan som sagt lätt kännas lite tradigt att spela igenom de första nivåerna, och eftersom det ligger i ens intresse att hitta de olika bunkrarna för att få viktiga passiva buffar så vill man heller inte bara rusa igenom dem om man vill ha mycket till chans i framförallt det sista området.

Mutationerna är dock roliga att experimentera med, så det är inte så illa som det kanske låter

Gnällkuk
Skrivet av Jonny Myrén:

1080p lirade jag i. Angående grafiken så gör sig spelet inte särskilt bra på bild; jag tror det delvis har att göra med att de använder ett märklig filter över bilden som lägger till en massa "punkter". Det ser betydligt bättre ut i rörelse.

Yes, man får tre primära mutationer per omgång, men de har ofta sekundära funktioner, vilket tillför lite variation. Har man tur kan existerande mutationer även uppgraderas för att bli lite bättre.

Det kan som sagt lätt kännas lite tradigt att spela igenom de första nivåerna, och eftersom det ligger i ens intresse att hitta de olika bunkrarna för att få viktiga passiva buffar så vill man heller inte bara rusa igenom dem om man vill ha mycket till chans i framförallt det sista området.

Mutationerna är dock roliga att experimentera med, så det är inte så illa som det kanske låter

Ok, tack Alltså, den grafiska stilen tilltalar mig, tyckte det såg snyggt ut. Känns som att 90% av alla rogue lites idag är pixelgrafik, spelet kan vara bra men jag är så oerhört mätt på pixelgrafik.

Jag vet inte riktigt om jag tolkar det som något positivt, haha Man får alltså kämpa sig igenom OCH kan inte stressa för att missa något viktigt. Aja, avvaktar lite och ser


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Jag gillar såna här spel. Har en hel hög. Men tyvärr så suger jag på dom och kommer inte ens igenom halva. Spel som nuclear throne och Enter the gungeon tex.

Medlem

Awww jag trodde det skulle vara baserat på 80-talsrullen. Hade hoppats på en roguelike med BMX-cyklar 😢

Skribent
Skrivet av androsynth:

Awww jag trodde det skulle vara baserat på 80-talsrullen. Hade hoppats på en roguelike med BMX-cyklar 😢

Haha, ja det kanske vore något. Och mellan varven får man spendera Radical Points på att uppgradera sin BMX.

1
Skriv svar