Nintendo går på offensiven mot Youtubekanaler som delar deras musik

Robot
Nintendo går på offensiven mot Youtubekanaler som delar deras musik

Lyssna på dina favoriter medan du kan.


Medlem

Om det rör sig om kanaler som laddar upp Nintendos musik rakt av, utan egen kontext, så tycker jag det är helt OK. Det är deras musik och tillför du inget eget i form av diskussion eller åsikter kan du inte hänvisa till fair use eller citaträtten. En musikrecension av soundtracket skulle till exempel kunna använda delar av en låt utan att inkräkta.

När de ger sig på videos där man visar deras spel i diskussionssyfte eller nyhetssyfte, då är de bara ute och cyklar.

Medlem

Klart copyright musik inte ska fritt delas på nätet. Tycker att de som laddar upp sånt kommer undan alldeles för lätt. Hade gärna sett att de får böter för att avskräcka andra från att göra samma sak


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Gnällkuk

Så länge det inte är copytight strikes så ser jag inget problem med detta, även om jag tycker att Nintendo har en förlegad syn på internet. Är det copyright strike däremot tycker jag man gått lite för långt.

Skrivet av Kleptoman:

Klart copyright musik inte ska fritt delas på nätet. Tycker att de som laddar upp sånt kommer undan alldeles för lätt. Hade gärna sett att de får böter för att avskräcka andra från att göra samma sak

Youtube tillhandahåller bara 128kbps vad jag vet och är det så att musiken är upphovsrättskyddad så claimas den automatiskt oftast. Använder sig kanalen av reklam på sidan så tillfaller alla ev. annonsintäkter till det bolag som äger rättigheterna. Då ser jag faktiskt inte riktigt problemet, musiken får en större spridning och bolaget och artisten intäkter.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Äsch jag som ibland brukar lyssna på lite themes från smash


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent

Om man skriver "we knew this would eventually happend", då erkänner man ju rakt av att man är medveten att man begår brott för att tjäna pengar men skiter i det och kör så länge man inte får stämningsansökan i brevlådan.

Oerhört konstig kommentar kan jag tycka.

Medlem

Känns som Nintendo består av elva utvecklare som lite slött copypastar kod från tidigare spel och 2000 advokater som förvaltar arvet.


signatur

Burn in the light.

Medlem

Är nog en tidsfråga innan dom börjar gå efter let's play's. Fast det kommer att visa sig vara ett enormt misstag

Skrivet av Bennii:

Om det rör sig om kanaler som laddar upp Nintendos musik rakt av, utan egen kontext, så tycker jag det är helt OK. Det är deras musik och tillför du inget eget i form av diskussion eller åsikter kan du inte hänvisa till fair use eller citaträtten. En musikrecension av soundtracket skulle till exempel kunna använda delar av en låt utan att inkräkta.

När de ger sig på videos där man visar deras spel i diskussionssyfte eller nyhetssyfte, då är de bara ute och cyklar.

Hade man gjort som nästan alla andra och bara satt Content ID så man får pengar hade det inte varit så farligt. Men det här med att ta ner nästan alla videor med musiken, musik som i flera fall är nästan omöjligt att få tag på idag. Man säljer inte musiken separat, så länge man inte köper spelet så får man inte tag på det, och ingen skulle köpa ett spel bara för musiken så jag antar att man inte kan räkna med att man förlorar stora pengar på det här.

Rent lagligt har ju Nintendo helt rätt med vad man gör, men jag tycker man skadar spelkulturen genom att ta ner allt det här. Folk som aldrig har kört Ocarina of time eller något av de äldre klassiska spelen kommer aldrig få höra den fantastiska musiken man hade.

Skrivet av Skyrage:

Är nog en tidsfråga innan dom börjar gå efter let's play's. Fast det kommer att visa sig vara ett enormt misstag

Så länge Nintendo får pengarna och inte let's play youtubarna tänkte Nintendo förr (och kanske fortfarande gör). Jag hoppas inte Nintendo muteras till det värre. Nintendomusik har ju funnits på YouTube i evigheter, ser nästan detta som en ond mutation. Men ska man lägga upp tvspelsmusik borde inte youtubarna tjäna pengar på verk som inte är deras.

Medlem

Nintendo borde skaffa sin egen officiella kanal och ladda upp varenda soundtrack de har till varenda spel som de gjort så hade de fått både äta kakan och behålla den och folk kan fortsätta lyssna på sina favorit låtar från sina spel när de vill. Men så klart fan service verkar inte vara deras grej.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Inaktiv

Nintendo har ju redan sedan NES tiden betett sig som arseln. Inte blivit bättre med åren direkt. Bra spel men hemskt bolag.

Medlem

Tänk att jag begriper mig bara inte på sånt här. Jag kan förstå att företag vill skydda sin färdiga produkt från att piratkopieras, men när det kommer till t ex bilder filmklipp eller musik från dessa så blir jag lite blank. Vad tänkte Nintendo i detta fall, att dem de ska öppna en streamingtjänst för sin spelmusik och nu kommer att förlora miljonbelopp i förskott då någon annan spelar upp deras musik...utan att betala?!

Copyright-ivern har sedan länge gått överstyr! Ifall företagen ska sitta och ruva på sina uråldriga licenser så berikar det ingen, istället för att någon nu kan snubbla in på en youtuber och uppleva lite audiolog nostalgi. Finns det ens en marknad för ljudfiler på spel?

En anekdot: Jag snubblade över ett fantastiskt klipp på Youtube där Two Steps From Hell's underbara musik (Children of the Sun för att vara specifik) mixats ihop med The Elder Scrolls Online's fantastiska cinematics "Three Fates" (del 1), vilket gav mig välbehagliga rysningar över kroppens samtliga hudområden. När jag några veckor senare ville skämma bort ögon och öron med samma klipp igen så var det nedplockat av någon copyrightrelaterad anledning...såklart.

Så vem är vinnaren av det här nu då? Jag sökte ursprungligen på "best game cinematic" eller nåt liknande och fick därigenom lära mig om Two steps from hell och dess producent Thomas Bergersen samt deras mäktiga musik, som numera figurerar på mina Spotify playlists. Jag har sett alla tre filmerna från Three fates (som jag totalt hade missat) från TESO med förundran (och irritation då själva spelet inte speglar deras skönhet någonstans) och samtidigt så har antagligen kilometervis med reklam samtidigt passerat och ignorerats av mina ögon.
Allt tack vare att någon gjort ett enkelt klipp på Youtube....som nu alltså är borttaget på grund av att någon som jag aldrig hade hört talas om fick sina rättigheter (att verka i det okända) inte fått någon slags ersättning. Tydligen ska deras musik upplevas med en mördande tråkig stillbild i bakgrunden på Youtube

Hur kan folk och företag mena att de har något att förlora på att folk får upp ögonen för deras "verk"? Det är bara bortom mig.

PS. Det här är det närmsta jag kan hitta av klippet jag såg (Children of the sun börjar på 11:46)...som är låååångt ifrån lika bra: https://www.youtube.com/watch?v=yiuaD5ROnCU

Medlem
Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Klart copyright musik inte ska fritt delas på nätet. Tycker att de som laddar upp sånt kommer undan alldeles för lätt. Hade gärna sett att de får böter för att avskräcka andra från att göra samma sak

Det kan man tycka men jag tror att Nintedo tjänar på det totalt sett att denna spridning "får" existera.

Medlem

Ja.... och mina bekanta uuuuuuundrar varför jag absolut avskyr Nintendo.
Att de claimar videorna är ju en sak naturligtvis. Men att blockera videos.....
Hur många år ska de fortsätta innan de kommer på hur "Gratis reklam" stavas?

Fy fan, blir magsjuk när jag tänker på dedär skojarföretaget.
#SEGADOESWHATNINTENDONT

Medlem
Skrivet av RykoStars:

Det kan man tycka men jag tror att Nintedo tjänar på det totalt sett att denna spridning "får" existera.

Klart de gör. Hur ska de kunna tjäna på någon spelmusik ifall folk inte köpt spelet? Vem fan köper ett spel för att det kanske har bra spelmusik?

Men visst nintendo, sitt där och ruva på er jäkla spelmusik jag aldrig hört i spel jag aldrig köpt, som jag aldrig kommer köpa och tjäna inget annat än negativ publicitet på det. Nötter.

Medlem

Hade gladeligen betalat (en rimlig) summa för ett gäng olika soundtracks ifrån Nintendo,men vad jag vet så finns det inte så många alternativ. Mario Kart 64 soundtracket finns i en del olika utgåvor på CD men är svår att få tag på. Finns en utgåva att köpa på discogs.com men den går för ca 12000. Ge oss en digital plattform för att köpa era soundtracks, muppar!


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

1
Skriv svar