Nämn en spelklassiker som du aldrig spelat

Skribent
Nämn en spelklassiker som du aldrig spelat

Nu är det dags att erkänna, att bikta sig och bli förlåten för sin spelmässiga synd. Pastor Jonny och FZ:s kollektiva spelförsamling finns här för att lyssna utan att döma – det lämnar vi till spelgudarna.

Alla har vi nog varit där: polarna står och snackar om Baldur's Gate, Grim Fandango, Doom eller Half Life, och vi nickar instämmande trots att vi med en klump i magen vet att vi aldrig spelat spelet ifråga.

"Fan Ralf, kommer du ihåg Ravenholm från Half Life 2? Vilken jäkla bana asså!"
"Ja... just det. Det är ju där man har... eh... vapnet och så kommer det fiender. Shit vilket ös det var... Jag måste nog gå hem och tvätta håret nu."

Så öppna upp och berätta: vilken spelklassiker har du aldrig spelat? Personligen har jag aldrig spelat *djupt andetag* originalversionen av Resident Evil på Playstation.

Vilken lättnad; äntligen är det ute. Åratal av spänningar släpper och jag slipper leva en lögn.

Medlem

Oj...

Half-Life-serien har jag inte spelat.
Räknas Portal som en klassiker? Isådanafall Portal också.
Sen har vi Borderlands.
Och en hel del annat som folk snackat så gott om men som jag aldrig känt behov av att testa själv


signatur

Halo kompis!

Quake-konnässsör

Metroid & Halo, inte spelat något i den serien.

Medlem

Jag har aldrig spelat Might & Magic, inget av spelen i serien. Jag älskar RPG, så det måste vara en dödssynd.

Medlem

Mario 64 och Ocarina of Time. Hade aldrig N64, så det skedde sig naturligt, men folk pratar om dom som religösa upplevelser.


signatur

Videomupp

Medlem

Jag har inte spelat något av spelen med "Metal Gear" i titeln OwO


signatur

no remorse

Testpilot

Uncharted (backloggen), Halo (aldrig haft X-box), The Last of Us, Baldurs Gate för att nämna några.

Skribent
Skrivet av Mutumba:

Uncharted (backloggen), Halo (aldrig haft X-box), The Last of Us, Baldurs Gate för att nämna några.

Kör Halo på PC vettja (om du ens är sugen på att lira det).

The Last of Us har jag också missat, främst för att jag inte ägt en Playstation på ett tag. Det kan det dock bli ändring på när Final Fantasy-remaken kommer.

Medlem

Jag har inte spelat GTA3, Vice City eller San Andreas. Vilket känns rätt okej då både jag blev uttråkad av både GTA4 och GTA5.

Dom flesta spel som är populära att spela online, så som WoW, Battlefield, Destiny osv. Singleplayer ftw!

Medlem

Ok, jag är redo för er roast. Jag har inte spelat Witcher 3...

Releasehästryttare

Tror jag spelat det mesta som räknas som "klassiker".

Det enda jag kan komma på är typ Everquest då mitt första mmo va wow.

Jag får bättra mig

Skribent
Skrivet av maq777:

Ok, jag är redo för er roast. Jag har inte spelat Witcher 3...

Hämta högafflarna!

Medlem

Hmm är en del... Jag har inte spelat följande:
- WoW (körde Lineage 2 istället)
- Halo (har aldrig ägt ett xbox)
- The last of us (backlog)
- Witcher 2 & 3 (backlog)
och sist men absolut inte minst!
- Metroid
- Castlevania

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Uncharted (backloggen), Halo (aldrig haft X-box), The Last of Us, Baldurs Gate för att nämna några.

Samma för mig de första du nämde har jag aldrig spelat heller ännu.
Däremot tog jag tag i och började lira Baldurs gate för en två veckor sen och... Det första spelet pendlar från mediokert till dåligt.
Och innan nån hämtar högaffeln så började jag även på Baldurs gate 2... Vilket lyft istället, planerar redan en ny genomspelning på det. Riktigt bra spel!

Medlem

Final Fantasy 7

Skribent
Skrivet av xScaryKidx:

Final Fantasy 7

Kommer du lira den kommande remaken? Perfekt tillfälle

Medlem

har inte spelat Divinity: Original Sin II
men det kommer ... i promise

Ambassadör
League of Legends

Jag har aldrig spelat "elder scrolls"-spelen. Funderade på att köra skyrim men tyckte det såg för grått ut

Medlem

Har aldrig spelat final fantasy spelen. Hmm borde verkligen göra det.

Medlem

@Jonny Myrén: Med största sannolikhet icke, såvida inte en kompis köper det på skiva, då kanske det blir till.

Medlem

Hm, har inte spelat igenom något Baldur's Gate, gäller flera andra rollspel från den tiden som räknas som klassiker, mycket är väl för att jag gick på veckopeng på den tiden och inte hade råd att köpa så många spel, haha. Har försökt lira dem senare men inte riktigt fastnat. Har inte lirat något Final Fantasy heller, och det enda Zelda-spelet jag lirat igenom (tror jag... osäker på om jag klarade det) är Link to the past. Samma med Metroid och Castlevania och andra konsolklassiker, hade ett SNES ett tag med lite Mario och Zombies men inte så mycket mer.

Backloggens befriare

Här får man ju först välja hur man vill definiera "spelat", jag väljer att använda definitionen spelat en längre stund, dvs inte bara testat någon gång.

Då är det ju bara att rada upp Nintendo-titlar minus typ Super Mario Allstars.

Aldrig spelat ett Zelda-spel (har sprungit runt och slagit bort gräs i det på SNES i min barndom, men spelat? Nej).
Metroid
Bomberman
Baldurs Gate II (Spelat ettan rätt mycket men aldrig klarat, så då kan jag inte börja på tvåan...)
Wasteland
Fallout 2 (Se Baldurs Gate II)
Planescape: Torment
Fable
Resident Evil-serien
Half-Life 2 (Se Baldurs Gate II)

Och säkerligen många fler. Nästan alla spel ovan ligger dock i backloggen.


signatur

Ad hoc addendum

Testpilot
Skrivet av Jonny Myrén:

Kör Halo på PC vettja (om du ens är sugen på att lira det).

The Last of Us har jag också missat, främst för att jag inte ägt en Playstation på ett tag. Det kan det dock bli ändring på när Final Fantasy-remaken kommer.

Jag är nog inte så sugen på Halo. Är inte mycket för FPS generellt om det inte är Half Life, Deus Ex den typen. Overwatch spelar jag en del med.

Blir inte förvånad om Sony kör en paketdeal på Last of Us 1 och 2 till PS5 så kanske man väntar lite mer, har hört att gameplay är "sådär" och det är mer storyn som är intressant.

Skrivet av Wattem:

Samma för mig de första du nämde har jag aldrig spelat heller ännu.
Däremot tog jag tag i och började lira Baldurs gate för en två veckor sen och... Det första spelet pendlar från mediokert till dåligt.
Och innan nån hämtar högaffeln så började jag även på Baldurs gate 2... Vilket lyft istället, planerar redan en ny genomspelning på det. Riktigt bra spel!

Svårt med det här äldre D&D spelen, de höjs till skyarna för fantastisk story men troligtvis är de väldigt daterade med dagens mått mätt. Gränssnittet brukar i regel var riktigt dåligt. Planescape torment är ett annat sådant, jag har testat någon gång men det har inte funkat för mig.

Inaktiv

Aldrig spelat Halo, inget Telltale spel samt helt missat soul spelen. Men känner dock inget sug för något av dom om jag ska vara ärlig.

Flakmonkey

Nuförtiden hinner man ju inte, dels pga andra åtagande men också för att det släpps så fantastiskt många bra spel som också ofta är väldigt stora, så den här listan skulle bli väldigt lång om jag tagit med "moderna" klassiker. Men tittar man på lite mer retro så är N64 definitivt det största hålet jag har. Jag hade Playstation likt de flesta av mina kompisar och när jag inte lirade på den så var det mest PC som gällde. Så jag har tex aldrig tagit mig igenom Mario64, Ocarina of Time, etc etc. Rent tekniskt har jag spelat dem men det handlar om så lite tid att jag ens själv kan klassa det som att jag spelat dem...

Annars så är det vissa genres som jag skippat helt. Det finns en hel uppsjö med klassiska fightingspel men jag har nog inte ens lirat hälften eftersom det inte intresserar mig.

Men men... på ålderdomshemmet, då jävlar ska backloggen gås igenom!

Medlem

Skapplig stor lista på vad man inte har spelat.

Metroid
Bomberman
Baldurs Gate
Wasteland
Fallout
Planescape: Torment
Deus Ex
Last of us
Final Fantasy
Witcher
Divinity
Uncharted

och en hög massa andra spel.

@Bennii: Ja, det är bannemig det! Might and Magic 6: Mandate of Heaven är bland det mest stämningsfyllda jag spelat även till dagens datum! Men spelmekaniken är ju fruktansvärt föråldrad, så är nog lite tungt utan nostalgibrillor.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Ja, man är ju inte bättre själv:

BG2 (kommit till hälften minst 3 ggr men aldrig slutfört, 2 genomspelningar på gång samtidigt nu med långsam progression)
I princip inget Blizzard gjort, förutom Diablosarna och lite OG Dota.
Sen många äventyrspel som jag vill gilla men blir alldeles för frustrerad av,
typ Day of the tentacle och Pshyconauts.


signatur

"There are a few way we can do this and the choice is yours"

Medlem

Det är väl rätt många klassiker som jag tror dom flesta av oss inte har spelat, det finns ju rätt många spel från 70 talet som räknas som klassiker.

Men trots att jag har varit ett skitstort fan av alla Blizzards spel från WC1 när det var nytt. Så har jag inte spelat WOW av nån anledning. Eller 5 min max kanske
Tänkte faktiskt börja spela det nu när dom ska börja om hehe

Fragtjuv

Jag har bara suttit med när andra spelar igenom Resident Evil 1 och 2. Ägde aldrig Playstation 1 eller 2 så där kan jag ju ha missat några klassiker.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Skriv svar