Spelreferenser i musik och andra medieformat

Medlem
Spelreferenser i musik och andra medieformat

Min daily mix på Spotify innehöll en låt idag som jag hört förut, men jag hade inte tänkt på varför jag gillade den förrens idag när jag insåg att den innehöll en samplad slinga från en riktig gammal spelklassiker. Inte konstigt att musiken tilltalade mig

Det fick mig att tänka på en sak jag funderat på förut; att det är vanligt med referenser mellan konst på olika medieformat. Det är ganska intressant för det kan både göras medvetet och omedvetet. I det medvetna fallet används det ofta för att förmedla en känsla eller idé med hjälp av ett annat konstverk som förmedlar samma känsla eller idé. I det mer omedvetna fallet så...ja då finns det ingen direkt tanke bakom användandet.
Om det är medvetet eller omedvetet i det enskilda fallet är ofta svårt att gissa om inte skaparen uttryckligen sagt att det gjorts. Ofta kan man bara spekulera.

Vilka låtar med spelreferenser eller spelreferenser i andra medieformat (film, böcker, reklam/text etc.) har ni uppfattat? Och tror ni att det finns nån tanke med det?

Två exempel. Låten som spelades idag. Här har jag svårt att se att det skulle vara medveten referens. Men alltid svårt att veta:

Och en annan låt där det känns som en mer direkt och medveten referens:

1
Skriv svar