Respawns VD ber om ursäkt för Apex Legends-bråket

Robot
Respawns VD ber om ursäkt för Apex Legends-bråket

"Vi måste föregå med gott exempel."

#apex-legends, #respawn


Gnällkuk

Klokt! Det var verkligen dagisnivå på en av de community-ansvariga(!) och en av utvecklarna. Den förstnämnde borde direkt plockas bort från tjänsten då han uppenbarligen inte kan sköta sitt jobb.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Klokt! Det var verkligen dagisnivå på en av de community-ansvariga(!) och en av utvecklarna. Den förstnämnde borde direkt plockas bort från tjänsten då han uppenbarligen inte kan sköta sitt jobb.

Känner väl dock att det henom skrev tyvärr stämmer.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av uberpwnage2.0:

Känner väl dock att det henom skrev tyvärr stämmer.

Det är helt irrelevant.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Likaså spelarnas uppförande också, finns alltid två sidor på ett mynt och ingen betedde sig på ett hedervärdigt sätt. Men ska man gå efter vad du anser trickeh2k så borde även spelarna som gick över gränsen bli permanent bannade från Origin/Apex, vilket inte är i närheten av att få sparken skulle vara.
Inte logiskt att någon ska förlora jobbet för sin åsikt, om det inte är med dödshot då, men om han självmant slutar sin tjänst är det så klart upp till han själv. Finns för många snöflingor som inte borde ha tillgång till internet.

Båda parter har yttrat sig dumt men i ett civiliserat samhälle, som man ändå borde anse detta är, så borde det vara nog och folk borde släppa det och gå vidare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av trickeh2k:

Det är helt irrelevant.

Skrivet av Fuidama:

Likaså spelarnas uppförande också, finns alltid två sidor på ett mynt och ingen betedde sig på ett hedervärdigt sätt. Men ska man gå efter vad du anser trickeh2k så borde även spelarna som gick över gränsen bli permanent bannade från Origin/Apex, vilket inte är i närheten av att få sparken skulle vara.
Inte logiskt att någon ska förlora jobbet för sin åsikt, om det inte är med dödshot då, men om han självmant slutar sin tjänst är det så klart upp till han själv. Finns för många snöflingor som inte borde ha tillgång till internet.

Båda parter har yttrat sig dumt men i ett civiliserat samhälle, som man ändå borde anse detta är, så borde det vara nog och folk borde släppa det och gå vidare.

Lite så. Tycker väl inte heller det personen skrev (om jag inte missst något) var särskilt farligt. Båda spelade samma mynt.

I det stora hela ska det ju inte ske oavsett, men tycker väl inte det är så farligt som folk påstår i det här fallet.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Gnällkuk
Skrivet av Fuidama:

Likaså spelarnas uppförande också, finns alltid två sidor på ett mynt och ingen betedde sig på ett hedervärdigt sätt. Men ska man gå efter vad du anser trickeh2k så borde även spelarna som gick över gränsen bli permanent bannade från Origin/Apex, vilket inte är i närheten av att få sparken skulle vara.
Inte logiskt att någon ska förlora jobbet för sin åsikt, om det inte är med dödshot då, men om han självmant slutar sin tjänst är det så klart upp till han själv. Finns för många snöflingor som inte borde ha tillgång till internet.

Båda parter har yttrat sig dumt men i ett civiliserat samhälle, som man ändå borde anse detta är, så borde det vara nog och folk borde släppa det och gå vidare.

Nu talar du om äpplen och päron. Det spelar absolut ingen roll att folk beter sig som arslen på Reddit, du som representerar Respawn/EA ska alltid föregå med gott exempel, speciellt om ditt jobb är att vara ansvarig för att kommunicera med communityt. Det är ditt jobb, det är det du enligt ditt avtal ska göra och blir avlönad för.

Att folk sjunker till låga nivåer och kommer med dödshot, personangrepp osv är tragiskt - men de har inte heller ett arbete där de är Respawn/EAs ansikte/namn utåt. Jag kan hålla med om att man borde bli bannad, men jag tror det dels kan vara svårt att länka ihop spelkonton med användarnamn på Reddit, dels kräver det antagligen att det finns med i EULA att man inte får bryta mot etikettregler på sociala medier eller dylikt, vilket jag betvivlar är med.

Det är otroligt många som har förlorat jobbet, helt rätt, för att man har ventilerat en åsikt på ett sätt som inte är ok. När du är på arbetet kan du inte bete dig som om du svept en halv platta bärs halv två en lördagsnatt och nu får för dig att du ska skriva ett par väl valda ord.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Inte logiskt att någon ska förlora jobbet för sin åsikt

Om jag jobbar som programmerare och på lunchrasten uttrycker missnöje mot alla gnällspikar borde jag naturligtvis inte förlora jobbet för det.

Däremot om mitt jobb bokstavligen är att kommunicera med communityn, och jag inte kan göra det på ett konstruktivt och moget sätt, då har jag i allra högsta grad visat att jag är olämplig för tjänsten.

Medlem

Det du gör på jobbet reflekteras tillbaka på företaget. Den som skrev detta lär nog ha fått en ordentlig uppläxning på kontoret efteråt. Bättre att i så fall vara tyst och är det allvarliga hot som kommer från spelare så polisanmäler man istället för att ge sig in i en diskussion.

Jag hade dock fått hjärnblödning för längesen om jag varit ansvarig för kommunikationen gentemot alla idioter i communityn..


signatur

Ducati Streetfighter 848

Gnällkuk
Skrivet av CliQue-SinneD:

Det du gör på jobbet reflekteras tillbaka på företaget. Den som skrev detta lär nog ha fått en ordentlig uppläxning på kontoret efteråt. Bättre att i så fall vara tyst och är det allvarliga hot som kommer från spelare så polisanmäler man istället för att ge sig in i en diskussion.

Jag hade dock fått hjärnblödning för längesen om jag varit ansvarig för kommunikationen gentemot alla idioter i communityn..

Jo, folk verkar ha lite svårt att förstå... det är ju som att man genomför en förändring på företaget där ett par medarbetare blir väldigt upprörda över och svär och kallar Görgen som genomförde förändringarna för diverse okvädningsord och hotar med att de ska slå ihjäl honom. Är det då rimligt att personalansvarige häcklar dessa två personer?

"När jag jobbade på Domus lager 1987 så slapp man personer från intelligensreserven som er två. Synd att ni inte gillar förändringen, men vem bryr sig? Ska vi anpassa företaget efter er? Ni har ju aldrig tillfört något, ni är ju enbart en kostnad"


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Fuidama:

Likaså spelarnas uppförande också, finns alltid två sidor på ett mynt och ingen betedde sig på ett hedervärdigt sätt. Men ska man gå efter vad du anser trickeh2k så borde även spelarna som gick över gränsen bli permanent bannade från Origin/Apex, vilket inte är i närheten av att få sparken skulle vara.
Inte logiskt att någon ska förlora jobbet för sin åsikt, om det inte är med dödshot då, men om han självmant slutar sin tjänst är det så klart upp till han själv. Finns för många snöflingor som inte borde ha tillgång till internet.

Båda parter har yttrat sig dumt men i ett civiliserat samhälle, som man ändå borde anse detta är, så borde det vara nog och folk borde släppa det och gå vidare.

"Spelarna" är inte en person, de värsta rötäggen som ställde frågor eller kommenterade blev inte ens besvarade (som sig bör). Fanns dock andra som ställde fullt rimliga frågor men bemöttes med förolämpningar. Var exempelvis någon som frågade om priserna i spelets butik där föremål som reas ut för strax över $10 fortfarande kostar $20 då spelets valuta endast kan köpas i $10-inkrement, detta besvarades med att kalla spelarna för "freeloaders" som inte skulle spendera i spelet oavsett pris.

Man kan se detta som en dålig look för utvecklaren, visst, men var någon upprörd över något av detta på riktigt? Nej, givetvis inte. Som allt annat på nätet är det bara folk som trycker på alla möjliga knappar tills något företag säger någonting som alla redan tänker, då åker offerkoftan på illa kvickt och alla låtsas som att de aldrig varit mer förolämpade i hela sina liv (ofta med hopp om någon form av "kompensering"). Det är trams. Respawn skulle aldrig bett om ursäkt.

Medlem

Kunden har inte alltid rätt.

Sitter inte med citaten från utvecklarna, så om de vara lite för generella i deras kommentarer så är det olyckligt. Men att de svarar negativt till den gruppen som tror att de kan bete sig hur som helst utan att få något tillbaka, är bara rätt.

Vad tror ni det blir av personer som kan bete sig hur som helst utan några konsekvenser? Som alltid skall ha rätten att få säga vad de vill, men genast drar på sig offerkoftan när de råkar ut för det samma.

Snöflingor är vad de är.

Medlem

Varför pudla? Tycker det var härligt när någon äntligen sa som det var om alla griniga superkränkta gamers. Dagens gamers är nog dom mest lättkränkta och grinigaste människorna på planeten.

Inaktiv
Skrivet av Yabba:

Varför pudla? Tycker det var härligt när någon äntligen sa som det var om alla griniga superkränkta gamers. Dagens gamers är nog dom mest lättkränkta och grinigaste människorna på planeten.

Word! Ser det dagligen här på fz och även andra forum. Otroligt tråkigt att se hur bittra och miserabla folk är emellanåt...

Medlem

Anledningen till att det heter "kunden har alltid rätt" beror på att utan kunder inga pengar. Det är inte svårare än så, skulle de som sitter i butiker säga vad de tycker om vissa kunder så hade de med stor sannolikhet förlorat jobbet, oavsett om det som de sade var sant eller ej.

Medlem
Skrivet av filbunke:

Kunden har inte alltid rätt.

Sitter inte med citaten från utvecklarna, så om de vara lite för generella i deras kommentarer så är det olyckligt. Men att de svarar negativt till den gruppen som tror att de kan bete sig hur som helst utan att få något tillbaka, är bara rätt.

Vad tror ni det blir av personer som kan bete sig hur som helst utan några konsekvenser? Som alltid skall ha rätten att få säga vad de vill, men genast drar på sig offerkoftan när de råkar ut för det samma.

Snöflingor är vad de är.

Skrivet av Yabba:

Varför pudla? Tycker det var härligt när någon äntligen sa som det var om alla griniga superkränkta gamers. Dagens gamers är nog dom mest lättkränkta och grinigaste människorna på planeten.

På jobbet ska du bete dig professionellt SPECIELLT när ditt jobb är att kommunicera med sin spelarbas. Representerar man ett miljardföretag ska man inte sjunka till pajkastning. Verkar som att utvecklarna i detta fall var minst lika mycket "snöflinga".

Jag förstår inte varför folk blir kallade för gnälliga för att ge kritik på dåliga beslut inom spelbranchen. Att låsa kronjuvelen av ett event bakom 170 dollar är otroligt retsamt och ett mittenfinger till sin spelarbas. Sätt det bakom in-game challenges istället och låt folk köpa andra skins bäst de vill till ett rimligt pris.

Ska man sluta kritisera och löjliggöra företag när de tar beslut som är dåliga och kommer bara bli värre när ingen säger ifrån?

Visst finns det folk som klagar på "fel" saker. Men i detta fall var det helt rätt att kritisera Respawn i mitt tycke.

Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Det är helt irrelevant.

Nej. Visst att man ska försöka bete sig proffesionellt men de är bara människor och communityt är svin som tyvärr får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Jag tycker det är uppfriskande när även företag beter sig mänskligt.

Jag förstår inte riktigt varför utvecklare personligen ska tråla runt i avskrädet. Bättre att ha en utsedd kommunikatör som agerar filter på sociala media samt är den officiella rösten utåt.

Det är oftast värt kostnaden att ha en sådan person anställd.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nej. Visst att man ska försöka bete sig proffesionellt men de är bara människor och communityt är svin som tyvärr får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Jag tycker det är uppfriskande när även företag beter sig mänskligt.

Problemet är att de lägger fokus på helt fel saker. Istället för att svara på folks frågor och funderingar om spelets framtida planer och vad de tänker förbättra la de ner tid på de få som trollade och betedde sig som svin genom att själva bete sig som svin. Det ger inget gott intryck och det är att behandla sina fans fel.

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Klokt! Det var verkligen dagisnivå på en av de community-ansvariga(!) och en av utvecklarna. Den förstnämnde borde direkt plockas bort från tjänsten då han uppenbarligen inte kan sköta sitt jobb.

Ah, fast att ha att göra med slutkunder är en av de värsta grejerna oavsett vilket yrke (service). Folk som inte representerar något har en tendens att bete sig som rövhål, de visar sitt rätta jag. Tro mig att de snackas skit på fikaraster och annat överallt för att ventilera psyket oavsett om man pallar att hålla igen eller inte utåt.

Jag försvarar inte vad de gjorde men de kan vara en förklaring till varför. Och "jaja då kanske man inte ska jobba med service buhu" men alla har en bristningsgräns, om den så är 5h eller 5år.

Stor eloge till alla som jobbar inom service och får ta så mycket oförtjänad och icke konstruktiv kritik. Ibland är kritiken hör och häpna faktiskt konstruktiv ocv riktad mot rätt ansvarig, men för det mest inte oavsett bransch.

Avstängd

När en av utvecklarna kommenterade som svar på Reddit att ett Legendary Skin är värt att få kosta hela $11 så förstår jag fullkomligt att det fick bägaren att välta för många.

Vi pratar alltså om att bara 6 skins (6 grafiska modeller i ett spel) kan kosta mer än ett modernt fullspäckat AAA-spel. Denna trend i MTX & lootlådor tänker jag då aldrig att stödja.

Skrivet av Yabba:

Varför pudla? Tycker det var härligt när någon äntligen sa som det var om alla griniga superkränkta gamers. Dagens gamers är nog dom mest lättkränkta och grinigaste människorna på planeten.

Skrivet av anon_326725:

Word! Ser det dagligen här på fz och även andra forum. Otroligt tråkigt att se hur bittra och miserabla folk är emellanåt...

Å ena sidan håller jag med dem att dagens gamers är de mest lättkränkta & gnälligaste människorna just nu på jorden.

Å andra sidan så tycker jag att i detta fall så "gnällde" de på helt rätt sak: överprisade lootlådor som bara gick att köpa på grund av ett riktigt fult knep med in-game-valutan när de till och med hade fått löfte om att så inte skulle bli fallet.

MTX och lootlådor är som den kommande digerdöden för bra spel inom en snar framtid och måste därför bekämpas med alla högafflar från spelarna tycker jag.

Sedan går det alltid att kommunicera sin kritik smidigare än vad vissa spelare gjorde. Samtidigt förstår jag att oxå vissa spelare tappar tålamodet när det ändå blir samma skit: mer MTX & lootlådor och mindre content trots upprepade löften om det sistnämnda.

I min värld är kosmetik INTE "features" i ett spel. Det är grafiska tillgångar (graphical assets) och skall ha varit där redan från början annars skall inte spelet anses vara färdigt. Låt INTE MTX & lootlådor få "normaliseras" i spelvärlden - aldrig! Aldrig. ALDRIG!

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Nej. Visst att man ska försöka bete sig proffesionellt men de är bara människor och communityt är svin som tyvärr får bete sig hur som helst utan konsekvenser. Jag tycker det är uppfriskande när även företag beter sig mänskligt.

Hur kan man tycka det är uppfriskande att man häller olja på elden? Blir det bättre?

Säger du att hela communityn är svin? Är en minoritet som inte vet hur man ger konstruktiv kritik utan att göra personliga påhopp.

Gnällkuk
Skrivet av heady89:

Ah, fast att ha att göra med slutkunder är en av de värsta grejerna oavsett vilket yrke (service). Folk som inte representerar något har en tendens att bete sig som rövhål, de visar sitt rätta jag. Tro mig att de snackas skit på fikaraster och annat överallt för att ventilera psyket oavsett om man pallar att hålla igen eller inte utåt.

Jag försvarar inte vad de gjorde men de kan vara en förklaring till varför. Och "jaja då kanske man inte ska jobba med service buhu" men alla har en bristningsgräns, om den så är 5h eller 5år.

Stor eloge till alla som jobbar inom service och får ta så mycket oförtjänad och icke konstruktiv kritik. Ibland är kritiken hör och häpna faktiskt konstruktiv ocv riktad mot rätt ansvarig, men för det mest inte oavsett bransch.

Jo tack, jobbade ett halvår på Burger King när jag var 18 och har en av mina närmsta vänner som jobbade på Barnens Hus i 15 år så vet precis vad du menar Det går dock inte att likställa detta genom att jobba inom ett serviceyrke, här har personer ledande befattning och den andra är typ kundansvarig.

Finns dock flertalet människor som jobbar inom serviceyrken som inte hör hemma där som antingen inte tycker om sitt jobb eller som inte gillar människor, stött på det främst inom restauranger, märkligt nog händer det uteslutande på "kvällsrestauranger", sällan jag sett något liknande på lunchrestauranger.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Var hittar man originaltråden där dessa övertramp skedde?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Gnällkuk
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Var hittar man originaltråden där dessa övertramp skedde?

Enklaste är att kika på YongYeas videos.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Inaktiv
Skrivet av enborn:

Hur kan man tycka det är uppfriskande att man häller olja på elden? Blir det bättre?

Säger du att hela communityn är svin? Är en minoritet som inte vet hur man ger konstruktiv kritik utan att göra personliga påhopp.

Jag antar att det är en reaktion i mig efter att ha sett gamers bete sig mer och mer som berättigade svin. Jag förstår att det är långt ifrån alla gamers som är sådär men när det är allt man ser så är det skönt när någon vågar säga ifrån även om det tekniskt sett är fel.

Medlem
Skrivet av enborn:

Hur kan man tycka det är uppfriskande att man häller olja på elden? Blir det bättre?

Säger du att hela communityn är svin? Är en minoritet som inte vet hur man ger konstruktiv kritik utan att göra personliga påhopp.

Problemet är att det är en högljudd minoritet.

Gnällkuk
Skrivet av anon_119148:

Jag antar att det är en reaktion i mig efter att ha sett gamers bete sig mer och mer som berättigade svin. Jag förstår att det är långt ifrån alla gamers som är sådär men när det är allt man ser så är det skönt när någon vågar säga ifrån även om det tekniskt sett är fel.

Skrivet av filbunke:

Problemet är att det är en högljudd minoritet.

This. Det är lite som omdömen för produkter på t ex Prisjakt. 5000 köper produkten, 10 omdömen finns där 8 ger den lågt betyg för att det var fel på den. Två ger den full pott för att den kom fram i utsatt tid, eller inte var trasig.

Reddit är bra för att få snabb feedback, men förvänta dig inte mycket mer än att det är 95% negativ feedback i varierande konstruktivitet. Visst är det väl kul att se någon säga ifrån och du kanske håller med, det tar ju inte ifrån det hela att det är sjukt oproffsigt gjort. Kan tänka mig att föräldrar säkert hade velat göra som sitt barn och kanske lägga sig på rygg och gapskrika i kassakön på Hemköp, andra föräldrar hade kunnat relatera och förstå men det hade ju varit en något märklig reaktion från en förälder.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av filbunke:

Problemet är att det är en högljudd minoritet.

Ej relevant. Situationen blir inte bättre för att man börjar använda skällsord mot sitt community. De som redan gått över gränsen får bara mera motivering att fortsätta och de riskerar samtidigt att få fler folk över gränsen.

1
Skriv svar