Framtiden för Classic Mini konsoler

Medlem
Framtiden för Classic Mini konsoler

Är stolt och relativt nybliven ägare till NES, SNES och PS Classic Mini. Mega Driver är förbokad och klar.

En begränsning med dessa små söta maskiner är det statiska utbudet av spel. Visst, räknar vi bort PS så finns där många fina titlar på NES och SNES.

Men sen då? När man har tröttnat på dessa titlar, vad gör man då?

Eller om ens favoritspel inte ens fanns från början, då är där inget att göra.

Om man nu inte vill vandra vägen och softmodda sin konsol. Detta förstår jag att många säkert vill och även gör, det är inte ett alternativ som intresserar mig dock, detta då jag faktiskt vill äga det jag spelar.

Så vad gör vi då?

Min tanke är att utvecklare/utgivare kan släppa sin spel på USB-stickor som man sedan kan plugga in i konsolen. Exempelvis en sticka med alla Capcoms klassiker till NES för säg, runt 100kr? Jag hade gladeligen haft fint designade stickor som jag kan ha i min spelsamling och ta fram vid behov. Gärna med loggan som respektive utvecklare använde sig av under den aktuella tiden för spelen.

På så sätt hade jag kunnat se framemot framtida släpp till samtliga av dessa konsoler, istället för som jag misstänker att det nu kommer att bli: när jag har klarat de spel jag gillar så kommer konsolerna att åka in i sina kartonger och upp på hyllan för en lång tid framöver.

Vad tror du?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag tror att framtiden är FPGA-konsoler och inte små emuleringsboxar.

Konsoler som AVS, Super NT och Mega SG kan alla spela originalspel samt att de fungerar med flashcarts för de som inte vill slita på sina fysiska spel utan spela spelens rom:ar istället. Dessa konsoler försöker replikera konsolerna på hårdvarunivå istället för att göra det med mjukvara, vilket gör dem mer exakta i sin "emulaton".

Idagsläget är de mycket dyrare och inkluderar inga spel. Men tror att FPGA-chippen kommer bli billigare och billigare och därmed kommer priset gå ner på konsolerna också.

AVS
Super NT och Mega SG


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag tror att framtiden är FPGA-konsoler och inte små emuleringsboxar.

Konsoler som AVS, Super NT och Mega SG kan alla spela originalspel samt att de fungerar med flashcarts för de som inte vill slita på sina fysiska spel utan spela spelens rom:ar istället. Dessa konsoler försöker replikera konsolerna på hårdvarunivå istället för att göra det med mjukvara, vilket gör dem mer exakta i sin "emulaton".

Idagsläget är de mycket dyrare och inkluderar inga spel. Men tror att FPGA-chippen kommer bli billigare och billigare och därmed kommer priset gå ner på konsolerna också.

AVS
Super NT och Mega SG

Grymt, stort tack för länkar. Ska läsa in mig, sedan återkommer jag.

Men, spontant: missförstår jag ifall jag utgår från att allt ovan kräver att man faktiskt äger fysiska original av spelen?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Freakon:

Grymt, stort tack för länkar. Ska läsa in mig, sedan återkommer jag.

Men, spontant: missförstår jag ifall jag utgår från att allt ovan kräver att man faktiskt äger fysiska original av spelen?

Kräver och kräver, de tar bara kassetter ja, förutom Analouge-konsolerna som det finns jailbreak-firmware för (som är gjord av ingenjören bakom konsolerna) som kan spela roms från ett SD-kort. Om jag kommer ihåg rätt dvs.

Det går att använda sig av flashcarts, vilket är moderna kassetter med SD-kort i sig där roms laddas på. Men då blir det ju en extra kostnad till. Konsol + flashcart.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Kräver och kräver, de tar bara kassetter ja, förutom Analouge-konsolerna som det finns jailbreak-firmware för (som är gjord av ingenjören bakom konsolerna) som kan spela roms från ett SD-kort. Om jag kommer ihåg rätt dvs.

Det går att använda sig av flashcarts, vilket är moderna kassetter med SD-kort i sig där roms laddas på. Men då blir det ju en extra kostnad till. Konsol + flashcart.

Hm, där tappar vi mig tror jag. Det är en enorm investering, både i tid och pengar, för mig som äger noll spel till äldre konsoler.

Då tar jag hellre lösningen med officiella boxar och spelstickor.

Hade jag ägt spelen fysiskt, då hade jag saglat vid dina ord.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Är stolt och relativt nybliven ägare till NES, SNES och PS Classic Mini. Mega Driver är förbokad och klar.

En begränsning med dessa små söta maskiner är det statiska utbudet av spel. Visst, räknar vi bort PS så finns där många fina titlar på NES och SNES.

Men sen då? När man har tröttnat på dessa titlar, vad gör man då?

Eller om ens favoritspel inte ens fanns från början, då är där inget att göra.

Om man nu inte vill vandra vägen och softmodda sin konsol. Detta förstår jag att många säkert vill och även gör, det är inte ett alternativ som intresserar mig dock, detta då jag faktiskt vill äga det jag spelar.

Så vad gör vi då?

Min tanke är att utvecklare/utgivare kan släppa sin spel på USB-stickor som man sedan kan plugga in i konsolen. Exempelvis en sticka med alla Capcoms klassiker till NES för säg, runt 100kr? Jag hade gladeligen haft fint designade stickor som jag kan ha i min spelsamling och ta fram vid behov. Gärna med loggan som respektive utvecklare använde sig av under den aktuella tiden för spelen.

På så sätt hade jag kunnat se framemot framtida släpp till samtliga av dessa konsoler, istället för som jag misstänker att det nu kommer att bli: när jag har klarat de spel jag gillar så kommer konsolerna att åka in i sina kartonger och upp på hyllan för en lång tid framöver.

Vad tror du?

Grattis till dina nyinköpta mini konsoler!
Hoppas att du får många roliga timmar framöver.

Jag håller med dig om att det är roligare att äga spelen istället för att softmodda sina konsoler.
Samtidigt så förstår jag de som gör det.

Själv tror jag inte på att lösningen skulle vara stickor till konsolerna men jag själv tror nog mer på att det tillslut blir att man kan köpa och ladda ner nya spel direkt till sina mini konsoler i framtiden om det fortsätter i samma takt med att företagen släpper nya konsoler.

Men jag själv skulle också helst vilja se att man kan äga spelen fysiskt. När spelen ligger på konsolen direkt från start så blir det nästan som att äga spelen fysiskt eftersom att man inte behöver ladda ner de och att de inte försvinner ifall man fabriksinställer konsolen.
Men att på något sätt kunna köpa spel fysiskt till mini konsolerna vore ju drömmen.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Grattis till dina nyinköpta mini konsoler!
Hoppas att du får många roliga timmar framöver.

Tack!

Skrivet av ZeldasCastle:

Men att på något sätt kunna köpa spel fysiskt till mini konsolerna vore ju drömmen.

Håller med, det närmsta min hjärna kommer en lösning där är stickor.

Att ladda ner spel hade varit grymt smidigt, men blir orolig för framtiden. En dag lägga tjänsterna ner, vad händer då?

När jag tänker efter, så en ny version av mini konsolerna, där man kan köpa miniversioner (med box och manual) av spelen och faktiskt plugga in dem och köra vid behov. Så söta kassetterna hade varit ❤️


signatur

Ännu en dag i paradiset.

1
Skriv svar