Greedfall - Den stora diskussionstråden

Medlem

Helt klart mitt favorit RPG sen KC:D. Ca 7 timmar in och vill bara spela mer! Trots att Classic är ute och jag är lvl 41 och behöver levla och har ångest att jag inte är 60 än, men det kan vänta! Jävlar vad bra detta är!

Medlem
Skrivet av Prixm:

Helt klart mitt favorit RPG sen KC:D. Ca 7 timmar in och vill bara spela mer! Trots att Classic är ute och jag är lvl 41 och behöver levla och har ångest att jag inte är 60 än, men det kan vänta! Jävlar vad bra detta är!

Kul! Det verkar även fått mycket positiva omdömen på Steam, och user score på Metacritic är 8,0. Det verkar som om Spiders lyckats bra med Greedfall.

Medlem

Jag gillar verkligen Greedfall! Snart 20 timmar in. Intressant main story, bra side quests, striderna är på balanserad svårighetsnivå. Kan äntligen crafta egen ammunition så nu kan mitt muskedunder gå varmt Har inte känt av några tekniska problem alls, förutom några akward kameravinklar under dialog där någon npc täcker för hela skärmen. Kör på PS4.

Medlem

Fråga! Jag har fullt i science och jag har phial throwing skillen, varför kan jag inte crafta fler phials att kasta dock? Jag som helt missar det i crafting menyn eller har jag missat nått annat?

Medlem

Har börjat springa runt på ön och tar sin tid innan det kommer igång men riktigt bra spel!


signatur

Man mår bra av Apple produkter!

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Laddemannen:

Fråga! Jag har fullt i science och jag har phial throwing skillen, varför kan jag inte crafta fler phials att kasta dock? Jag som helt missar det i crafting menyn eller har jag missat nått annat?

Allt är samma grej – alltså fällor, oljor och granater. Det framgår inte i spelet, men tillverka bara fler "preparations" eller vad det nu heter.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Medlem
Skrivet av Gustav Höglund:

Allt är samma grej – alltså fällor, oljor och granater. Det framgår inte i spelet, men tillverka bara fler "preparations" eller vad det nu heter.

Ok, tack för svar!

Medlem

Jag fick inte riktigt spela så mycket som jag ville senaste veckan, men mitt första intryck efter ungefär 12 timmar är riktigt positivt.

En sak stör mig lite. Jag försöker att spela med fällor och skjutvapen. Jag placerar ut fällor i små flaskhalsar i terrängen och försöker lura fienden dit, men direkt attackerar mina companions och blockerar fienderna från att utlösa fällorna. Känns lite som att companions gärna är i vägen i strid. Och idén med fällor går förlorad när jag måste in mitt i smeten, placera ut en fälla och sen rulla undan.

Medlem
Skrivet av Bennii:

En sak stör mig lite. Jag försöker att spela med fällor och skjutvapen. Jag placerar ut fällor i små flaskhalsar i terrängen och försöker lura fienden dit, men direkt attackerar mina companions och blockerar fienderna från att utlösa fällorna. Känns lite som att companions gärna är i vägen i strid. Och idén med fällor går förlorad när jag måste in mitt i smeten, placera ut en fälla och sen rulla undan.

Utvecklarna borde nog ha tittat lite mer på hur det går till i Horizon Zero Dawn, där tycker jag det funkar riktigt bra med fällorna. Men där finns det i och för sig inga companions som är i vägen så det är kanske inte rättvist att jämföra.

Medlem

@Nemo:
En bra jämförelse. Jag ville ha fällorna från Horizon i Greedfall.

Medlem

Stör mig lite på de fienden som man stöter på. Alltid samma känns det som, antingen de fladdermusliknande sakerna eller någon fyrfotad som typ bara varierar färg.

Lite mer fantasi där hade hjälpt. Hoppas det blir bättre längre fram.

Medlem
Skrivet av ScorchPipe:

Stör mig lite på de fienden som man stöter på. Alltid samma känns det som, antingen de fladdermusliknande sakerna eller någon fyrfotad som typ bara varierar färg.

Lite mer fantasi där hade hjälpt. Hoppas det blir bättre längre fram.

Tyvärr blir det inte bättre på den biten.
Varg_björn sak, Banditer, Natives, soldater, Fladdermus grej, nån enstaka boss.
Mer variation hade varit najs, bra spel i övrigt tycker jag.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Sådär, då var jag klar med Greedfall.

Orkar inte skriva en hel recension, men några tankar:

- Intressanta miljöer, men enformiga. Märks att Spiders inte hade ett helt kompani som satt och designade omgivningarna.

- Bra story, men mot slutet blev det väldigt mycket fast travel fram och tillbaka för att prata med samma gamla personer i samma gamla byggnader som du besökt tiotals gånger redan.

- Intressant med rollen som ambassadör, men det kändes aldrig som man var tvungen att välja sida. Det var väldigt lätt att få alla att tycka om dig. Jag hade uppskattat ett mer snårigt politiskt landskap där varje val trampat någon på tårna.

- Kul combat, men även den blev enformig.

Ett bra spel, men med tydliga brister. Skulle tro att Spiders med mer resurser och större team skulle kunna ta sitt utvecklande till nästa nivå. De verkar definitivt ha både kunnandet och engagemanget.

Betyg? 3/5.

Medlem

@Bennii: Jag håller med.

Personligen så tyckte jag att combat blev rätt så tråkigt på slutet. Framförallt vissa av bossarna tog väldigt lång tid att få ner och jag förstod inte att de hade olika damage resistance förens på slutet av spelet . Jag körde som renodlad magiker så det är nog en brist i magi systemet snarare än combat i sig. Att ens kompanjoner tjatade konstant på en att man behövde dricka magic potion gjorde inte direkt saken bättre.

En grej som jag gillade var att många av sido uppdragen var förvånansvärt bra och kunde i regel lösas på flera sätt.

Jag gillade även att de försökte göra faktionerna mer nyanserade med både bra och dåliga aspekter till dess idelogi och förhållningsätt till ön och dess invånare.

Det ska bli intressant att ser hur deras nya ägarförhållande med Big Ben kommer att påverka deras framtida titlar.

Medlem

Bump! Jag passar på och dammar av tråden.

Är det fler som spelar Greedfall nu när det ingår i månadens spel i PS+?

Jag har spelat ett antal timmar nu och så långt är det riktigt kul. Spelet blir bättre ju längre in i handlingen jag kommer. Ett gott tecken!

Skrivet av Gustav Höglund:

Right! Här kommer några tips från min genomspelning:

  • Se till att lägga ett par poäng i Endurance för att tjocka till din hälsa och kunna bära lite tungre rustningar med mer balance och armor. Det kommer göra stor skillnad mot de tyngre fienderna i spelet.

  • Lägg en poäng i Craftsmanship tidigt och stanna där. Köp ett bar Blacksmithing Gloves och gör några uppdrag med Kurt så är du plötsligt uppe i tre poäng och kan tillverka de bästa uppgraderingarna.

  • Kom ihåg att du måste ha följeslagare i din grupp för att utnyttja deras vänskapsbonusar.

  • Lägg ett par poäng i Charisma och Intuition tidigt för att låsa upp unika dialogval i konversationer. De kan göra stor skillnad när du är ute på uppdrag och resterande bonusar är trevliga att ha.

  • Använd skjutvapen som ett komplement i striderna för att bryta fiendens pansar eller mjuka upp någon från distans.

  • Använder du svärd och dolkar är oljor otroligt potenta och stasis-varianten är nästan för bra mot bossar.

  • Bomben längst ut i trädet åt vänster gör rejält med skada och är den "stora" förmågan jag hade mest framgång med.

  • Romanserna är lätta att klanta till men går att färdigställa från start till slut under en konversation, så länge du kommit tillräckligt långt med den karaktärens personliga uppdrag. Jag rekommenderar att spara alla raggningsförsök till slutet av spelet och att du gör en separat sparfil för det. I vilket fall missar du inte mycket om du misslyckas.

  • Gör personliga uppdrag med dina följeslagare så fort du får tillgång till dem, då de kan påverka händelser längre fram i spelet. De är också några av spelets bästa.

  • Lägg inte för stor vikt vid vad de olika fraktionerna tycker om dig. Det finns gott om uppdrag för att bättra på deras humör under spelets gång.

  • Se till att hålla dina följeslagares utrustning uppdaterad, då de kan puckla på fiender nästan lika bra som du själv.

  • Kolla din kista med jämna mellanrum, då spelets olika fraktioner belönar dig med föremål varje gång du stiger i grad hos dem.

  • Sälj allt du inte behöver istället för att återvinna. Du kommer spendera mycket pengar under dina resor och material för att tillverka saker hittar du ungefär överallt, både ute i världen och hos köpmän.

  • Spelet ger dig en tydlig varning när du når "point of no return" i handlingen, så känn ingen stress över att göra allting innan du går vidare på nästa huvuduppdrag.

  • Du kommer samla på dig flera minneskristaller under spelets gång som låter dig börja om karaktärsbyggandet från scratch med alla dina insamlade poäng till förfogande. Känn alltså ingen stress över att det blev fel på nivå 11.

Hojta om ni har några fler funderingar!

Intressanta tips @Gustav Höglund! Jag har helt klart missat att göra en del saker som står där, hehe. Till exempel att lägga poäng på Charisma, det hade helt klart underlättat har jag märkt. Men det har blivit rätt intressanta möten med olika figurer trots det, eller kanske tack vare det. Jag misslyckas nämligen ofta i mina övertalningsförsök eftersom jag saknar Charisma vilket i sin tur leder till lite oväntade och roliga dialoger.

Jag har inte heller några poäng i Endurance ännu vilket gör att striderna kan vara lite småkluriga emellanåt eftersom jag inte kan bära några tunga rustningar ännu. Men det gör inget om jag får svettas lite i bataljerna, sånt är bara kul.

Som sagt, kul spel så långt!

123
Skriv svar