Recension – Astral Chain

Robot
Recension – Astral Chain

Actionvirtuoserna Platinum Games visar att Nier: Automata inte bara var en lyckträff.

#astral-chain, #nintendo, #switch


FM-guru
F.d. Sisyr

NieR var ett kanonlir och ett av 2017 års bästa, men Astral Chain verkar inte alls vara i min smak. Bara den visuella designen triggade en allergichock hos mig. Synd.

Medlem

Tack för en bra text, den var en njutning att läsa.

Jag var inte beredd på ett så högt betyg, trodde mer på en 4:a. Har spelat en hel del, men upplevde ofta att storyn stod i vägen för all action. Har dock insett att jag stressar mig igenom spelet så ska chilla lite och avnjuta det vid ett annat tillfälle.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Redaktör
Ponny

Oj, oj! Kul! Har haft bra magkänsla gällande detta. Blir kanske nästa Switch-spel för min del. Ska bara ("bara") ta mig igenom Fire Emblem först. Bra sommar för Switchen för övrigt!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Spelar det för tillfället men har inte kommit in i det tillräckligt för att ge en större bild. Gillar Astral Chain skarpt. Tycker som ni skriver att berättelsen är riktigt bra. Man blir hooked väldigt snabbt. Jag själv brukar ha lite svårt för JRPG annars pga att det lätt blir såpopera (storyn) av allt. I detta spelet har jag INTE fått den känslan överhuvudtaget. Men jag tycker att det lutar mer åt arkad än renodlad JRPG. Får en liten shoot'em up känsla av de hela (Astebreed m.m.) kanske därför jag gillar det också. Har fastnat mer för detta än vad jag gjorde med t.ex Nier: Automata.
Det enda jag kan ge ett litet minus är att striderna lätt kan bli röriga. Men det kanske blir bättre när man efter några timmar kan hantera dem ordentligt.

Medlem

Bra recension! Blev klar med storyn i söndags men känner mig inte klar med Astral Chain på långa vägar. Fenomenalt spel med en hel del att göra efter att eftertexterna har rullat.

Medlem

Bayonetta och NieR: Automata är två asgrymma spel som starkt rekommenderas så är inte förvånad över att detta är bra. Två 5or enligt mig! Känns som man borde fixa sig ett Switch. Så många bra spel man missat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Freakon: Tack och bock! Jag hade en liknande känsla i början av spelet, just för att karaktärerna var något platta och intetsägande. Då upplevdes handlingen inte som lika givande, men när berättelsen kom igång och jag låste upp fler Legions och fler förmågor i striderna växte helheten något enormt! I början lutade jag åt en 4/5, men kanske halvvägs in insåg jag att allt runtomkring var så förbenat bra att svaga karaktärer inte var nog för att sänka betyget faktiskt.

Jag kan verkligen rekommendera att du tar dig tid med spelet. Det är inte så fasligt långt till att börja med, kanske strax över 30 timmar om du gör en hel del sidouppdrag, så stressa inte igenom det. Ägna tid åt att bemästra de olika alternativen i striderna, det blir verkligen mycket roligare och belönande då. Men som @Dischange skriver, bara för att eftertexterna rullat är spelupplevelsen inte slut


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Gnällkuk

Samlingen Switch-spel med fullpottsbetyg börjar bli jävligt stor... Snart dags att önska sig en Switch av tomten.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Oj wow! Spelhästen 2019 öppnar starkt!

Blir att kolla in detta om ett tag då!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
ONI?

Tänkte bara Oni när jag såg karaktären
Ett spel som är värdigt att spela om!!!
ONI!!!

Medlem
Skrivet av Loevet:

@Freakon: Tack och bock! Jag hade en liknande känsla i början av spelet, just för att karaktärerna var något platta och intetsägande. Då upplevdes handlingen inte som lika givande, men när berättelsen kom igång och jag låste upp fler Legions och fler förmågor i striderna växte helheten något enormt! I början lutade jag åt en 4/5, men kanske halvvägs in insåg jag att allt runtomkring var så förbenat bra att svaga karaktärer inte var nog för att sänka betyget faktiskt.

Jag kan verkligen rekommendera att du tar dig tid med spelet. Det är inte så fasligt långt till att börja med, kanske strax över 30 timmar om du gör en hel del sidouppdrag, så stressa inte igenom det. Ägna tid åt att bemästra de olika alternativen i striderna, det blir verkligen mycket roligare och belönande då. Men som @Dischange skriver, bara för att eftertexterna rullat är spelupplevelsen inte slut

Tack för utförligt svar.

Jag tar ditt råd till mig och avvaktar en kort tid, sedan börjar jag nog om från börja igen med fräscha ögon. Potential och kvalité fanns där ju, helt klart.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Grukk:

Spelhästen 2019 öppnar starkt!

Skrivet av Grukk:

Spelhästen


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av thebdz:

Tänkte bara Oni när jag såg karaktären
Ett spel som är värdigt att spela om!!!
ONI!!!

Bästa spelet från Bungie.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Bästa spelet från Bungie.

Haha, damn, tänkte inte på Oni, men nu gör jag det. Underbart spel. Minnen! Tack för det.

Och det här spelet (inte bara Oni!) känns ändå som nåt som vore intressant att ta sig an.


signatur

By deciding what is right you ultimately end up blind.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Harpa:

Haha, damn, tänkte inte på Oni, men nu gör jag det. Underbart spel. Minnen! Tack för det.

Och det här spelet (inte bara Oni!) känns ändå som nåt som vore intressant att ta sig an.

Kul med gamla rävar som blir aktiva igen btw.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av thebdz:

Tänkte bara Oni när jag såg karaktären
Ett spel som är värdigt att spela om!!!
ONI!!!

ONI var ruskigt bra och snyggt när det begav sig (vad jag minns). Var ju tonåring då så minnet kan svikta.
Helt glömt bort det men är sjukt sugen på Astral Chain.
Backloggen växer redan på Switch.


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@thebdz: Haha, när du nämner det påminner designen lite om ONI ja Jag minns att jag tyckte ONI såg ruskigt imponerande ut när jag läste om det (i gamla hederliga analoga tidningar) inför lanseringen. Det var väldigt snyggt när det kom, Bungie kan sina grejer. Tyvärr tyckte jag inte gameplay höll måttet, så spelade aldrig igenom det.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Medlem

@Taskman
@Loevet

Har Oni installerat på min burk och körde kvickt igång det för att få en färsk uppfattning av grafiken i spelet och det ser föga förvånande väldigt enkelt ut grafisk med dagens mått mätt.

Men diggar det fortfarande!

Medlem

Astral Chain är enligt mig årets spel tillsammans med Mario Maker 2.

1
Skriv svar