Medlem
Oni Tillbakablick

Första gången jag gjorde en episk kombo tappade jag hakan!

Oni släpptes tidigt 2001 och jag tror att jag hade läst om det i PC gamer veckorna innan och var rätt taggad. Oni utspelar sig 2032 i en dystopisk värld där mycket av världen är så förorenad att människor egentligen bara kan överleva i storstäder omgivna av ”Atmospheric Processors”. Du spelar som Konoko, en special agent i TCTF som är den polisiära armen av The World Coalition Government som nu styr återstoden av världen. TCTF kämpar emot en global brottsorganisation med det lite generiska namnet The Syndicate. Konoko blev föräldralös vid 3 års ålder och har vuxit upp omhändertagen av TCTF. Hon har genomgått rigorös träning och har dessutom blivit länkad med en android, Shinatama, både via en neural och en emotionell länk. Shinatama guidar dig igenom uppdragen som rådgivare och övervakare. Spelet börjar med Konokos första riktiga uppdrag där hon släpps lös mot The Syndicate men Konoko upptäcker snart att allt inte är som det verkar inom TCTF och hon blir tvungen att börja nysta i sin egen bakgrund. Varför är just hon TCTFs starkaste vapen mot The Syndiacte? Varför måste hon ha konstant övervakning? Hur kan The Syndicate fortsätta existera trots TCTFs totalitära kontroll?

I denna återblick så blir det inga spoilers, storyn är så pass skön att jag inte vill förstöra för er som inte har spelat än. En anledning till att jag gör dem här återblickarna är att folk ska upptäcka spel dem aldrig spelat. Så det kommer nog inte komma så många 1-3 poängare från mig tror jag :).

Nu när jag tittar tillbaka på Oni så är det självklart att Bungie (ja det Bungie) drog mycket inspiration ifrån Ghost in the Shell. När jag spelade första gången hade jag nog bara sett lite Sailor Moon och ännu mindre Pokémon, så mycket var min anime erfarenhet. Nu när man faktiskt har sett Ghost in the Shell och kommit ut ur anime garderoben så att säga så ser man tydligt inspirationen och ska man härma en cyberpunk anime så är det ju den. Även om jag inte hade sett så mycket anime och inte kunde koppla vart inspirationen kom ifrån så minns jag att jag tyckte att Konoko var supercool. Jag var väldigt ovan vid att hjälten i spelet var en tjej, dessutom en tjej som kunde banka skiten ur tuffa elit-kriminella.

Konoko är en jävel på att slåss och har rätt många moves som väldigt häftiga. En favorit är den som kallas backbreaker som garanterat är den mest brutala. Hon springer runt bakom sin fiende, tar tag i armarna, sparkar en gång i huvudet och sen tar hon i och sparkar mitt i ryggen med medföljande krasande ljud. Ju längre man kommer i spelet desto mer moves låser man upp och det blir lite av ett spel i sig att försöka slåss så smidigt och så coolt som möjligt. Jag vet att jag sa att spelet börjar med att Konoko börjar sitt första riktiga uppdrag men egentligen börjar hon med en träningsbana som så många andra spel. Faktum är att det är en av dem bättre träningsbanorna jag kan minnas. Del får du faktisk lära dig allt för att styra och slåss, men det är kul. Många träningsbanor visar dig bara vilka knappar du ska trycka på å skickar sen iväg dig till vietnam men i Oni tycker jag att man faktiskt lär sig att slåss ordentligt. Inte bara det men jag tycker att dialogerna är intressanta och givande, man får nämligen sin första introduktion till Shinatama som är en viktig och intressant del i storyn. Man får också sina första ledtrådar till Konokos egenskaper.

Ljuddesignen i Oni är ännu en sak som görs väldigt bra. Musiken är grym och alla vapen låter distinkt olika och coola. På tal om vapen så fungerar dem alla väldigt olika också. Du har den klassiska pistolen och en rätt cool SMG men efter det blir det direkt mer exotiskt. Det finns en Plasma Rifle, en Scram Cannon som skjuter iväg en svärm missiler som målsöker, en sniper rifle som skjuter iväg fryst kvicksilver. Ett av dem vapen som låter bäst och mest skräckinjagande är Screaming Cannon, den skjuter iväg en liten behållare som släpper lös en mystisk varelse. Den ser ut som ett suddigt, rykande moln som skriker och som långsamt målsöker och suger ut livet från alla som den möter. Jag minns den väl när jag spelade 2001, hörde man det ljudet sket man på sig och sprang så fort som möjligt för att inte dö direkt. Den bästa känslan var ju när man själv fick tag på det vapnet och kunde ge igen. Men du måste tänka efter varje gång du hittar ett nytt vapen för du kan nämligen bara bära ett i taget, något som jag personligen tycker är rätt kul. Det tvingar dig till att tänka lite taktiskt och känns inte lika overkligt som att springa runt med 10 olika vapen, många tyngre än Konoko.

I takt med att men hittar bättre vapen och Konoko lär sig mer moves blir också motståndarna succesivt bättre. Jag minns Oni som ett rätt svårt spel redan dem första 2 banorna men det blev så mycket mer givande när man till slut klarade av en svår bana. Tyvärr så har Oni ett checkpoint sparande som gör det hela lite extra svårt, inge savescumming här inte.

Grafiskt tycker jag Oni ser relativt bra ut fortfarande, alla modeller rör sig trovärdigt och speciellt många fiender ser väldigt cool ut. Vapen effekterna ser också väldigt bra ut tycker jag däremot ,som vanlig med spel från den här eran, kan miljöerna idag kännas lite tomma men så är det helt enkelt. Ju mer jag skriver återblickar destå mindre känner jag att jag bör kommentera grafiken, när det är nästan 20 år sedan ett spel släpptes är det väl självklart att det i dagens ögon inte ser perfekt ut.

Jag tycker Oni är ett väldigt bra spel som har följt med mig ända sen jag spelade det första gången. Ibland kan jag verkligen känna suget att få spela lite Oni igen och det är få spel med liknande story och gameplay som kan lindra det suget.

Oni
4
Mycket bra
+
Slagsmål känns spännande och coola
+
Svårt men givande
+
Spännande story och häftig design
-
Klumpiga sparpunkter
-
Lite tomma miljöer
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Detta minns jag! Riktigt kul. Hoppas det släpps på gog.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

GOTY 2001. Vet inte hur många gånger jag spelat igenom det sedan dess, riktigt bra spel!

Medlem

Trevligt med nostalgi, det var riktigt bra spel.

Medlem

Kan inte annat än hålla med om en välskriven recension/tillbakablick. Oni var (är?) ett fantastiskt bra spel. För sin tid var det helt suveränt och det får mig osökt (kvinnliga protagonister och mycket fighting?) att tänka på Urban Chaos som i mångt och mycket skänkte lite samma spelglädje.

Medlem

Oj, det här spelets existens hade jag glömt av. Vilken nostalgi! Spelade det dag ut och in när man var moppefjunis! Kommer ihåg att det var riktigt svårt ibland och att det blev en och annan rage quit


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av Renfis:

Kan inte annat än hålla med om en välskriven recension/tillbakablick. Oni var (är?) ett fantastiskt bra spel. För sin tid var det helt suveränt och det får mig osökt (kvinnliga protagonister och mycket fighting?) att tänka på Urban Chaos som i mångt och mycket skänkte lite samma spelglädje.

Urban Chaos är ju en riktig gammal goding, stämningsfullt och go fajting, + kul att faktiskt kunna arrestera fiender också.

Medlem

Jag gillade Oni skarpt när det begav sig, visst man kände i designen att det var lite opolerat men har en schysst grund i sig. Största problemet med spelet när man såg in-game var (som jag kallar det) "Shogo"-syndromet som försökte med Anime-stuk men den visuella stilen föll platt pga spelmotorn. Precis som man känner att ett CGI/3D objekt i Anime är "out of place" (alltså man upplever det inte tillhöra samma visuella värld) och skapar dissonans. Förstå mig rätt här, jag har inget problem med 3D i anime eller spel som använder 3D för att emulera - men jag har problem med halvdana försök.

Spel med animestuk fungerar utmärkt som "Archsystem Works" har bevisat med Guilty Gear Xrd, Dragonball Fighter Z, Kill la Kill IF, och nyligen tillkännagivet Granblue Fantasy Versus. Det är löjligt hur bra Archstystem får till det, sen finns det anime serier som också får till det väldigt bra - men jag har inte riktigt följt trenden på senaste tiden Men "Land of the Lustrus", Appleseed (2004), Steamboy är bra exempel. Knights of Sidonia går fram och tillbaka mellan bra och dålig.

Edit:

Sorry för ranting.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

1
Skriv svar