Varför kan vi inte släppa WoW classic?

Medlem
Varför kan vi inte släppa WoW classic?

Jag har försökt hitta MMORPGs som kan ersätta WoW classic i 11 år nu. Sedan Age of Conan närmare bestämt.

I början så känns det alltid väldigt lovande, men efter 3-4 månader så slutar det alltid med att jag börjar jämföra med WoW classic och då är det kört. Det är alltid något jag saknar från WoW vanilla tiden i de andra MMO-spelen.
Jag är inte ensam om detta heller. Långt ifrån om man läser på lite olika forum.

Så vad kan det här bero på? Det jag och många andra gillar med WoW classic är de enkla men väldigt underhållande striderna, den grafiska stilen, två factions, det sociala samspelet, healer/tank/dps rollerna, inga flying mounts, ingen LFR eller group finder etc.

Är det bara Blizzard själva som kan ge oss ett MMORPG som kan få oss att släppa WoW classic (ett tag i alla fall 😝)?

T.ex ett WoW 2.

Medlem

Wow är väll annars mmo-dödaren.
Andra MMO försökte antingen "wow-ifieras" eller la ner.
Idag är väll allt dåligt så fall om man utgår från att wow classic är det som är bra?
Jag spelade också wow när det släpptes just för att det verkade enkelt men ledsna strax innan burning crusade skulle släppas.
Skulle aldrig spela vanliga wow eller wow classic igen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

För egen del handlar det mycket om rivaliteten mellan factions. När World of Warcraft var som störst kunde man känna rivaliteten även utanför spelet. Alliance-spelare såg ned på Horde-spelare, och vice versa. Detta bidrog till att spelet gav en förhöjd känsla av laganda, och att man tillhör något större. Än idag identifierar jag mig själv som stolt medlem av The Alliance, trots att jag inte spelar spelet längre.

Det finns många MMO-spel, men jag har svårt att komma på något som haft samma rivalitet som World of Warcraft.
Planetside 2 kommer ganska nära, men det blev aldrig lika stort som WoW. Likaså ArcheAge, men det dog också ganska snabbt i och med att utvecklarna/utgivarna blev för giriga och främjade P2W-aspekter.

Sedan tror jag att World of Warcraft var första MMO-spelet att lyckas med den där magiska känslan av att upptäcka nya områden, och att leva sig in i spelet. Jag får fortfarande PTSD-anfall när jag vistas i djungler, och fantiserar ofta om att tunnelbanan i själva verket är Deeprun Tram.


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Inaktiv

Varför? För att WoW var ditt första MMO gissar jag? Det är svårt eller omöjligt att slå det första MMO't man har spelat på allvar. Det är ingenting unikt för WoW utan MMO'n i allmänhet.

Jag har i alla fall aldrig pratat med någon som tyckt att något annat MMO än det första de verkligen lade ner tid på är det bästa.

Medlem

Vaddå utmana vad pratar vi om? Deras 2miljoner aktiva armory profiler? Dvs spelare som har loggat in senaste månaden? Eller Final Fantasy 14 nästan 15miljoner aktiva konton? FF14 är det största MMO:t just nu det är bara det att ingen pratar om det. WoW har varit halv dött länge, Classic är i princip deras försök att försöka få tillbaka folk, vilket säkert har fungerat, frågan är bara hur länge det kommer fungera.

Medlem

@Puscifer: Var WoW ditt första MMO? För det där med att utforska världen var sådär magiskt för mig i EverQuest, inte i WoW. (Vilket var mitt första riktiga mmo:P)

Medlem

Final Fantasy är mycket bättre, och väldigt populärt.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vaddå utmana vad pratar vi om? Deras 2miljoner aktiva armory profiler? Dvs spelare som har loggat in senaste månaden? Eller Final Fantasy 14 nästan 15miljoner aktiva konton? FF14 är det största MMO:t just nu det är bara det att ingen pratar om det. WoW har varit halv dött länge, Classic är i princip deras försök att försöka få tillbaka folk, vilket säkert har fungerat, frågan är bara hur länge det kommer fungera.

Största betyder inte bästa dock.

Medlem
Skrivet av Smekbar:

Största betyder inte bästa dock.

Var wow bäst när det var störst?


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Wow hade något som andra mmo inte hade. En igenkänning från tidigare spel, man känner igen karaktärer, områden och länder osv osv.
Sen var det bland det allra första spelet som drog igång mmo på riktigt med det enkla sättet att betala din månadskostnad också. Pre-paid cards som alla kunde köpa i din valfria spelbutik, eller till och med inne på livsmedelsaffärer. Det var enkelt att komma in i, och sköna kontroller, mjuka och sköna animationer osv, så det var många saker som de gjorde rätt. Wow var ju många människors första mmo, och det tror jag har att göra med den enkla tillgängligheten som sagt

Medlem
Skrivet av sarlucic:

Final Fantasy är mycket bättre, och väldigt populärt.

FFXIV är väldigt bra. Mycket bättre än retail wow men jag tycker faktiskt WoW Classic är bättre än FFXIV. Hur bra FFXIV än är så lider det av samma åkomma som alla moderna MMO. Dvs det känns som ett single player-spel med online-inslag snarare än ett riktigt MMO. Jag saknar ordet Massive när jag ska beskriva FFXIV.
Classic lyckas inte bara med att skapa massiva öppna världar/zoner utan man blir en del av den världen på ett annat sätt än i andra spel. Stämningen i zonerna har de också lyckats riktigt bra med trots den undermåliga grafiken. Det är en smaksak i slutändan men det är uppenbart att classic har något speciellt som få andra spel kan leva upp till. Det ska nämnas att jag lirade INTE vanilla när det begav sig.

Medlem

Vadå utmana? Det är föråldrat och tråkigt. De enda som spelar är ju de som en gång började med knarket när det inte fanns något bättre.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Är säkert olika för de flesta. Jag spelade MMO innan WoW kom men blev helt galet fast i just WoW och hela min guild lämnade tidigare spel och fortsatte i WoW och där spelar de än idag vilket ändå säger något om dess styrka.

Men tittar jag djupt inne i min själ så är min personliga favorit av alla MMO fortfarande Dark Age of Camelot.

Avstängd

Enormt svårt att sätta fingret på det - men - magin är tillbaka. Jag spelade aldrig Vanilla utan kom in ett halvår in i TBC och det är precis likadant. Samma gnetande för att levla, svårt att hitta flygplatser etc. men ändå spelar jag det som besatt. Det är helt enkelt något magiskt med spelet som bisarrt nog försvann i Cata. Jag som hade längtat så efter att kunna flyga i Azeroth-.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Var wow bäst när det var störst?

Wow är, enligt mig, bäst oavsett när det var störst eller minst.
Finns inget mmo som mäter sig med wow. Överlägset bäst

OBS: Säger inte att alla andra MMO är dåliga. Säger bara vad JAG tycker är bäst!

Medlem

Ser gärna att Blizzard lägger krut på warcraft 4 istället!

Medlem
Skrivet av Calez:

Enormt svårt att sätta fingret på det - men - magin är tillbaka. Jag spelade aldrig Vanilla utan kom in ett halvår in i TBC och det är precis likadant. Samma gnetande för att levla, svårt att hitta flygplatser etc. men ändå spelar jag det som besatt. Det är helt enkelt något magiskt med spelet som bisarrt nog försvann i Cata. Jag som hade längtat så efter att kunna flyga i Azeroth-.

Jag hade också längtat efter att få flyga fritt men Just flyget förstörde mer än det gav tillslut. Man träffade aldrig spelare på samma sätt längre varken vänner eller fiender.

Tidigare va ju charmen att man kunde möta vem som helst när man va ute och sprang i skogarna med sin mount, det var också en del av spänningen när man träffade på en fiende och fick ta beslut om att fly eller strida.

Inaktiv

Det absolut bästa MMO't är såklart Lineage 2 och det finns ingenting som kommer i närheten av det. En helt gigantisk äkta open world, bästa PvP systemet någonsin i ett MMO, fri handel(!), inga dumma bind-on-pickup/bind-on-equip items, subclass systemet, enorma castle sieges med 500 spelare, bästa soundtrack någonsin i ett MMO, bästa grafiken vid sin tid för ett MMO och listan bara fortsätter.

Spelet var riktigt hardcore där du var tvungen att läsa quests, följa landmärken enligt beskrivningar osv. för att hitta till rätt ställen. Inget hålla handen quest guide/map marker tjafs. Man var tvungen att lära sig det mesta själv då kunskapen på nätet var begränsad eller obefintlig.
Man kunde gå en hel dag mellan private shopsen i Giran och leta efter de bästa dealsen. Tjänade grova pengar på att köpa billigt och sälja dyrt. Ett spelsystem som tillät en chatta medans man stred. Ett spel där man jagar så mycket mobs som möjligt istället för att försöka undvika dem likt andra MMOn.

Jag har sedan Lineage 2 sökt MMO efter MMO och aldrig någonsin hittat ett lika bra spel som det. Inget MMO lyckas komma upp i den skyhöga nivån Lineage 2 satte och det kommer nog för evigt förbli det bästa MMO som gjorts. Var det mitt första MMO? Japp!

Medlem

Finns redan flera spel som är större än WoW och var redan vid WoW prime.

Och ja det kommer komma utmanare, när? vem vet men WoW har extremt dålig population typ 5 mil. Givetvis högre nu med Classic men förr eller senare kommer Classic dala igen.

Medlem
Skrivet av Esri:

Vaddå utmana vad pratar vi om? Deras 2miljoner aktiva armory profiler? Dvs spelare som har loggat in senaste månaden? Eller Final Fantasy 14 nästan 15miljoner aktiva konton? FF14 är det största MMO:t just nu det är bara det att ingen pratar om det. WoW har varit halv dött länge, Classic är i princip deras försök att försöka få tillbaka folk, vilket säkert har fungerat, frågan är bara hur länge det kommer fungera.

Ömm, nu har ju inte FF14 15m aktiva konton? Det gavs ut ett pressmeddelande tidigare i år att man nått 16m "registrerade" konto, det var väl snack runt E3 att dom nåt en milstolpe med 1m (eller 2m?) aktiva konton?
Wow hade över 100m registrerade konto 2014, om man nu ska jämföra päron med päron.

I dagsläget är det väl snarare prat om att FF14 ligger i samma "ballpark" aktiva spelare.

Spelar båda själv så inte biased på något sätt, men tycker rätt ska vara rätt

Gnällkuk

Jag tror det är svårt att överträffa första kärleken när det kommer till vissa spel eller genres. WoW var ju banbrytande när det kom, från en av världens mest kompetenta studios. Lite som sin första magi man upplevde med Quake över multiplayer, FF7 eller vad det nu kan vara.

Någon som är först, eller tidig och gör det mycket bättre än någon annan så man får en helt ny oväntad upplevelse. Den magin tror jag blir oerhört svårt att någonsin uppleva igen. En stor del i det är att man blivit äldre, man har mindre tid att sätta sig in i spel, man har sämre tålamod och framför allt så har man en fantasiljon spel att välja mellan.

I en tid när WoW växte fram så var en del här fortfarande i skolan, så ekonomin var begränsad och du kunde inte köpa två-tre spel en vecka om du hade lust t ex. Eller uppgradera din dator för att kunna spela ett nytt spel om din maskin började bli till åren.

Vi kommer alltid att söka dessa gamla kickar igen, men vi kommer med största sannolikhet inte att hitta samma starka kickar som när vi blev kära första gången i ett spel/genre. Nu spelade jag faktiskt aldrig WoW, men jag är rätt säker på att även om WoW gjorde så mycket bra och var ett fantastiskt spel så är 90% av varför man är frälst igen som återkommande, en påminnelse om en svunnen tid av magi och förälskelse.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Har spelat de flesta MMO och MUDS osv sen 80talet eller något...WoW var kul, men jag fastnade aldrig riktigt. Kanske det var för att jag började direkt efter mitt all-time fav MMO (Dark Age Of Camelot) och inte riktigt gillade WoWs grafik.
Men visst är det ett bra spel!

Skrivet av legendofkarl:

Är säkert olika för de flesta. Jag spelade MMO innan WoW kom men blev helt galet fast i just WoW och hela min guild lämnade tidigare spel och fortsatte i WoW och där spelar de än idag vilket ändå säger något om dess styrka.

Men tittar jag djupt inne i min själ så är min personliga favorit av alla MMO fortfarande Dark Age of Camelot.

DAoC <3


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av anon_319742:

Varför? För att WoW var ditt första MMO gissar jag? Det är svårt eller omöjligt att slå det första MMO't man har spelat på allvar. Det är ingenting unikt för WoW utan MMO'n i allmänhet.

Jag har i alla fall aldrig pratat med någon som tyckt att något annat MMO än det första de verkligen lade ner tid på är det bästa.

Detta. Det är ju nostalgi-goggles på högsta nivå när man kollar tillbaka. Kan inte spela WoW alls idag, men är ändå det man kommer ihåg som "bäst".

Medlem

Bästa var ju så klart: Ultima Online alternativt Starwars Galaxies och Eve Online. Helt klart mkt bra spel. Lägger stor vikt på spelarstyrd värld, spelarstäder i världen. Allt detta dog nästan helt ut med wow

Amazon utvecklar just nu två spel, varav ett verkar vara ett nytt middle earth spel som utspelar sig långt innan "sagan om ringen".

@trickeh2k : Wow var egentligen inte banbrytande i någonting förutom att det var lätt att förstå jämfört med tidigare spel. Vilket fångade upp en helt klart större publik än tidigare och därav fick enorm genomslagskraft.

Medlem

Jag släppte WoW så fort jag testat det, aldrig sett tillbaka.
Fortsatte lira Lineage 2 istället och lirade det i drygt 9 år (och träffade min nuvarande sambo sedan nu ca 12 år tillbaka via det).
Numera lirar jag annat, har sedan länge insett att slösa sådan enorm tid på ett MMO faktiskt inte är värt det.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

MMORPG spel är ganska dött just nu, lär ta ett tag innan nån AAA studio försöker igen.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

För att överträffa wow så bör man ha ett mmo som inte går att jämföra wow med.

Eve online har många element som wow saknar och gör många saker rätt och grafiskt sett slår det wow på fingrarna och det har ett bättre köp och sälj system likt det som fanns i pirates en gång i tiden när man åkte från hamn till hamn för att göra profit. men då jag testade spelet slutade det med att jag tröttnade pga bristen av en karaktär. Man var liksom skeppet och eftersom jag lirar mmo för att ha en humanoid karaktär så blev spelet helt enkelt inte så kul som jag hoppats.

Där Eve online tar slut, tar star citizen vid för jag tror att när väl star citizen släpps så tror jag att vi har en ny kung på mmo fronten. Man kan inte jämföra spelen direkt men ändå ligger båda spelen inom samma genre vilket gör att man inte kan dra paralleller mellan spelen. Wows fördel har ju varit att vara först med att göra den formen av mmos till mainstream, men den form av mmo som star citizen bygger är en helt annan, men ändå tror jag att den kommer stjäla en hel del spelare från wow när det väl kommer.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Horniak:

Bästa var ju så klart: Ultima Online alternativt Starwars Galaxies och Eve Online. Helt klart mkt bra spel. Lägger stor vikt på spelarstyrd värld, spelarstäder i världen. Allt detta dog nästan helt ut med wow

Helt klart, Ultima Online innan Trammel & Felucca var nog bland det bästa jag har upplevt i MMO's. SWG hade sin charm också tycker jag. EVE Online spelar jag fortfarande lite sporadiskt.

WoW var roligt också, men kände att det krävde en massa tid för att man skulle nå någonstans. Medans i UO så kunde man mest bara logga in spela lite och hänga runt och ha kul.

Medlem

Ska man nu gå tillbaka till golden MMO era så är det väl i så fall - som andra sagt - Star Wars Galaxies eller City of Heroes/Villains jag skulle rekommendera. Själv är jag till min förvåning återigen helt såld på CoH (Homecoming Torchbearer) och finner stor glädje i att fara runt i Paragon City igen. Tänk att NCSoft slängde spelet på soptippen ungefär i samma veva som Marvel tog fart på riktigt, och de har fortfarande inte gjort något av en så potentiellt värdefull IP. Just det där att det kom innan wow var "episkt" gjorde ju att det inte var en wow-klon som stackars SWTOR m.fl. efteråt. Med nya ATs som Sentinel m.fl. och nytt innehåll, ny 64-bit klient m.m. känns det oväntat fräscht efter alla år. Hade gärna sett något nytt, modernt liknande, men amatörprojekten går inte direkt framåt och Marvel/DC har ju inte direkt lyckats väl med sina egna.

EVE Online är ju också fortsatt ett helt fantastiskt spel som lyckats hålla och utvecklas år efter år. Kan bara instämma i andras hyllningar. Inte riktigt min grej, så det blev bara 2½ år, men jag fortsätter "följa" spelet. Alla borde prova det vid något tillfälle, och för bövelen, starten är ju helt gratis. Just do it! Tänk så mycket andra spel kunde lärt sig av dem. En del av mig tycker fortfarande det är lite synd att de gav upp Vampires även om Bloodlines2 ser ut att kunna bli riktigt bra. Ett vampires-baserat mmo som inte var wow-klonigt kunde blivit riktigt kul. I samma andra får man väl ge hedersomnämnande till Secret Worlds och att Cryptic tappert kämpar på med Star Trek Online och till och med släppt det till konsoler (but it's rubbish). Lever Defiance än?

Men det hade behövts lite nytänkande. Varför inte ett Bully-MMO? Police Quest MMO? Truck simulator mmo (Ok, kanske inte)? Egentligen vad som helst som inte är en wow-klon (mekanik och/eller genren "medeltid/fantasy").

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

För att överträffa wow så bör man ha ett mmo som inte går att jämföra wow med.

Jag tror det är tvärtom faktiskt.

Det finns vissa spel där utvecklarna försökte ta efter WoW så mycket som möjligt. Problemet är att man helt enkelt inte gör det tillräckligt bra.

12
Skriv svar