Stora Borderlands 3-tråden (Vapen, Gameplay, Diskussion)

Skägg.
10 Chambers
Stora Borderlands 3-tråden (Vapen, Gameplay, Diskussion)

Nu har Borderlands 3 varit ute i en vecka och vi har haft en del intressant snack kring spelet här i forumet, som jag tänkte samla ihop i den här tråden. För dig som inte vet är Borderlands-serien renodlade loot-spel, med en stor släng humor som krydda. I det tredje spelet får vi lämna Pandoda, som vi varit platsen för de två första spelen, för att istället bege sig ut i rymden, till andra planeter. Och vissa vad - skjuta saker!

Och på tal om skjuta saker, den stora drivkraften är som sagt looten, den ständiga jakten på att hitta nya och bättre vapen och de kan delas in i olika kategorier och framförallt tillverkare. Som alla sätter sin personliga prägel på dem.

COV
Den nya tillverkaren i Borderlands 3, eller snarare de nya fiendernas vapen i spelet som du också får leka med. Istället för omladdning använder de sig av en överhettningsmekanism som hindrar dig från att skjuta i all oändlighet.

Maliwan
Fiender som blir träffade av dessa vapen drabbas ofta av någon form av sekundär effekt, såsom elektricitet, eld eller frätande. I Borderland 3 är en av nyheterna att vapen kan ha olika lägen och för Maliwan-bössor innebär det ofta att du kan välja mellan två olika effekter.

Hyperion
Big corpo-företaget som ofta sportar en egen sköld som aktiveras när du siktar med dem, tänk Gibraltar i Apex Legends. De blir också mer träffsäkra ju längre du håller in avtryckaren. Ser lite lagom sci-fi ut, ofta med gula detaljer.

Torgue
Quake-älskarens favoriter då ammunition har en explosiv verkan, antinge direkt när de träffar fiender eller så fastnar så att du själv kan styra över när det ska säga "pang". Lite av mina favoriter, du kan se varför i filmen nedan.

Tediore
Kanske det mest nytänkande vapnet i hela Borderlands-arsenalen då du istället för att ladda om kastar iväg vapnet som exploderar. Ju mer ammo du har kvar i det desto kraftigare explosion. I Borderlands 3 har de skruvat upp detta till elva - en del varianter springer iväg på små ben och skjuter fiender själva medan andra studsar glatt och utropar "shoot me" för att då explodera.

Jakobs
Om du gillar chaps och vidbrättade är Jakobs din favorittillverkare då designen är starkt inspirerad av vilda västern, med revolvrar och tydliga mekaniskadelar. Vissa vapen har som sekundär effekt att kulorna studsar mellan fiender.

Atlas
Tillverkaren för dig som bara gillar att sikta med det första skottet. Deras grej är nämligen att sätta en spårare på fiender och låta resten av skotten automatiskt söka sig fram till sitt mål. Ser lite ut som små rymdskepp i sin design.

Dahl
Ibland kan det vara svårt att välja mellan en hagelbrakre och en automatkarbin, vilken Dahl löser genom att låta dig välja mellan två olika sorters vapen i samma pryl. Det gör dock att inte är särskilt utmärkade på något.

Vladof
Sitter du och kollar på Terminator-scenen där Arnold skjuter med sin minigun? I så fall är Vladof-bössor förmodligen dina favoriter då de fokuserar på skott per minut snarare än träffsäkerhet.

Alla tillverkare gör som sagt en handfull olika vapentyper. Du kommer hitta pistoler, lätta kulsprutor, automatkarbiner, krypskyttegevär och raketkastare. De kan dock skilja sig i sin hantering väldigt mycket beroende på vem som gjort dem. En ett vapen av raketkastartyp från till exempel Maliwan kanske spyr ut frätande syra istället för att skicka iväg raketer. Kort sagt, man hittar ofta favorittillverkare - vilken är din?

Några snabblänkar


signatur
Medlem

Vladof? ('_') Fire rate for life!!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hellspites:

Vladof? ('_') Fire rate for life!!

Hur missade jag dem?


signatur
Medlem

Torgue. Gyrojets ftw!

Releasehästryttare

Lite splittrad mellan Torgue och Jakobs, älskar Jakobs men min Torguepistol är så jäkla nice.

Medlem

Tack för bra info!

Får man nånsing något bra vapen eller sköld i de automaterna där man köper ammo och meds? Har hittills inte hittat nåt bra där (är level 11 så inte kommit så långt).

Frågar mest för att kolla om det är någon mening att gå igenom den listan med prylar de har eller bara använda dom för just ammo och eventuellt köpa HP.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem

Asså gillar Jakobs och Dahl men kniv mot strupen blir det jakobs

Gnällkuk

Tediore, jag gillar verkligen den sekundära funktionen med att vapnet blir en granat, kan ge dig en halvsekunds skydd medans du laddar om. Att du sen kan kasta ett vapen som glidflyger runt i luften och samtidigt skjuter fiender, eller får ben och springer runt är ju bara så hejdlöst kul!

COV är nog de jag tycker minst om, just pga. cooldown som gör en del vapen rätt värdelösa. Hittade igår en rocket launcher som fungerar som eldkastare. Den gör förvisso väldigt mycket skada, men ammunitionen tar slut på nolltid och det går inte att använda den speciellt länge innan den behöver kylas ned. Utöver det måste den genomföra någon slags animation där något monteras in på sidan, så det tar typ två sekunder att byta till vapnet och sedan avfyra det.

Nu är det säkert ingen nyhet för någon, men så fort ni låst upp skeppet Sanctuary, se till att köpa de två första uppgraderingarna på typ allt som du hittar vid Marcus. Ett problem annars är att du kommer få slut på ammunition där en utdragen eldstrid då du har lite för låg level kan tömma samtliga magasin och förråd.

Annars tycker jag att gunplay i BL3 har tagit ett avsevärt lyft från tvåan! Allt känns så mycket bättre, rappare och framför allt roligare i BL3.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Gnällkuk
Skrivet av Milky_81:

Tack för bra info!

Får man nånsing något bra vapen eller sköld i de automaterna där man köper ammo och meds? Har hittills inte hittat nåt bra där (är level 11 så inte kommit så långt).

Frågar mest för att kolla om det är någon mening att gå igenom den listan med prylar de har eller bara använda dom för just ammo och eventuellt köpa HP.

Japp, de kommer lite då och då. Kommer t ex blå och lila sköldar och granater titt som tätt. Däremot tycker jag det är otroligt sällan det finns vapen i automater som erbjuder något av värde. Generellt sett, när du precis låst upp ett nytt område och det finns en automat i närheten, då har du som bäst chans att kunna hitta uppgraderingar.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem
Skrivet av Milky_81:

Tack för bra info!

Får man nånsing något bra vapen eller sköld i de automaterna där man köper ammo och meds? Har hittills inte hittat nåt bra där (är level 11 så inte kommit så långt).

Frågar mest för att kolla om det är någon mening att gå igenom den listan med prylar de har eller bara använda dom för just ammo och eventuellt köpa HP.

Absolut de blir bättre och bättre i takt med att du blir högre lvl

Medlem

@Milky_81: Man kan absolut hitta bra vapen och sköldar i automaterna

Medlem

Torgue på ground av att det är Torgue.

Medlem

@Carl Johansson-Sundelius: COV vapen använder ammo men har överhettningsfunktionen istället för att ladda om.

Medlem

Jag har flera favoriter, Vladof, Torgue, Jakobs, Dahl. Lite beroende på vapentyp, smg, sniper, pistol, osv, men för det mesta tar jag det vapen som ger mest skada för stunden.

Medlem

Känner att jag inte vill uttala mig riktigt än, då jag inte har spelat trean tillräckligt för att verkligen bilda mig en korrekt uppfattning om detta.
Det enda jag kan säga med säkerhet angående vapnen i trean är att jag inte gillar COV puffrorna.

I tvåan så såg det dock ut som följande:

Assault rifle - Torgue.
SMG - Bandit
Pistol - Vladof
Sniper rifle- Jakobs
Launchers - Tediore

Använde aldrig shotguns i tvåan. Shotguns sög i tvåan.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Wolfkin:

@Carl Johansson-Sundelius: COV vapen använder ammo men har överhettningsfunktionen istället för att ladda om.

Ah, miss av mig. Tack!


signatur
Medlem

Gillar verkligen vapnen man kastar och som låter av smärta när dom slår i något.

Medlem

Mainar Moze så då måste man typ ha Torgue, Maliwan eller Tediore som har nån form av Splash dmg till (y)

Annars är ju Jakobs kul med sjuk dmg!

Medlem

@trickeh2k:

Finns bra COV vapen också. Hade ett AR som jag i princip kunde tömma ammot på innan överhettning. Med lvl 3 eller 4 SDU uppgradering. Så det finns, men är nog ganska svår att hitta dom bra, som det skall vara

Releasehästryttare
Gnällkuk

@Alienshade: Alright, fick någon smg som belöning för ett uppdrag och den kunde ju smattra på hyfsat länge men den träffade knappt en ladugårdsvägg inne i ladan. Antar att de gör sig bättre som sniper (om det finns) eller ar som har långsammare fire rate.

För övrigt, tror nog att favoriten ändå när jag tänker efter är att gå runt med en Jacobs och no-scopa fiender. Aim assisten verkar ju hyfsat generös så att en sniper med hyggligt mag och damage är så gött att one-shotta med huvudsplattret


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Sorry! Men jag är på jobbet och övervakar en cnc maskin medans den går. Var är Borderlands 3-recensionen ? Skulle inte den komma idag!

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Hellspites:

Sorry! Men jag är på jobbet och övervakar en cnc maskin medans den går. Var är Borderlands 3-recensionen ? Skulle inte den komma idag!

I eftermiddag!


signatur
Medlem

Eftersom det är fredag, borde inte eftermiddagen nästan vara över nu?

Medlem

Assault rifles från Dahl är ögongodis för mig, särskilt omladdningarna.

Vintage-känslan hos Jakobs är också svårslagen. Känns som någon på Gearbox har spelat Battlefield 1


signatur

Övning ger träning.

De vapen man kastar istället för att ladda om är så roliga att se, men jävlar vad irriterande det är när man glömmer bort det och bara tänker ladda om innan en fight och kastar ett nästan fullt vapen rakt in i en vägg.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

Jacobs och Vladof all the way. Deras unika vapen är utan tvekan roligast att fragga loss med. Håll utkik efter The Flood, Queen's Call och Unforgiven!


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Medlem

Den där remixen var ju grym!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Den där remixen var ju grym!

Den var svinbra!

12
Skriv svar