Vilket micro SD kort ska man köpa till Switch?

Medlem
Vilket micro SD kort ska man köpa till Switch?

På vår Nintendo Switch har vi just nu bara 2GB kvar i minne. Så man har ju klarat sig ganska länge utan att ha behövt köpa något SD kort.
Men med tanke på att jag vill ha både Zelda: Link's Awakening remaken, Spyro Trilogin med mera så känner jag att det nog är bäst att få tag på ett SD kort till den.

När jag har googlat så har jag fått fram att det ska vara ett Micro SDXC kort och att det ska vara klass 10.
Men nu är frågan vilket kort jag ska välja.
Jag har hittat det här kortet som jag tycker passar bäst in på Nintendo's egna SD kort:
https://www.24.se/-minneskort/minneskort/microsd-microsdhc-mi...

100MB i hastighet, U3 och minnestyp UHS-I

Vad tycker ni?


signatur

ゼルダの城

Medlem

Kör själv Samsung-kort till min. Har förvisso jailbreakat den men Samsung-korten har inte varit 100% kompatibla. Kan inte säga om det kommer krångla med en som inte är jailbreakad.

Dock rekommenderas väl Sandisk, som dessutom borde vara lite billigare än kortet du länkade

Medlem

/r/NintendoSwitch har en jättebra FAQ gällande just minneskort. Rekommenderad läsning till alla som planerar att köpa ett Switch och/eller minneskort.

https://www.reddit.com/r/NintendoSwitch/wiki/microsd


signatur

🖥️ RTX 4090 | i9-13900KF | 64GB

Medlem
Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Jag kör på ett SanDisk-kort. Testade Samsung men då kraschade min Switch, så de rekommenderar jag inte. Men vet att andra har använt Samsung utan några problem alls.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Så det spelar ingen roll om det är U1 eller U3?
Som sagt så såg jag att det San Disc som är sponsrade av Nintendo har U3 och det du rekommenderar har U1.

Skrivet av Grukk:

Jag kör på ett SanDisk-kort. Testade Samsung men då kraschade min Switch, så de rekommenderar jag inte. Men vet att andra har använt Samsung utan några problem alls.

Då kanske jag ska skippa Samsung.

Om det inte spelar någon roll om det är U1 eller U3 så kanske jag ska ta det här istället:

https://www.24.se/-minneskort/minneskort/microsd-microsdhc-mi...


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag köpte det här. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/e...

Btw om man köpte ett spel fysiskt är det inget som installeras på minneskortet?


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av CliQue-SinneD:

Jag köpte det här. https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datortillbehor/e...

Btw om man köpte ett spel fysiskt är det inget som installeras på minneskortet?

Det ser ut som att det är samma som jag länkade innan.
Funkar den bra?

Vissa spel installerar inget men många gör det.
Själv köper vi de flesta spelen fysiskt, för egen del så känns det tryggare ibland att ha de fysiskt än digitalt, annars så har man ju gjort det mycket för att man inte har velat fylla det inbyggda minnet på konsolen för fort.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det ser ut som att det är samma som jag länkade innan.
Funkar den bra?

Vissa spel installerar inget men många gör det.
Själv köper vi de flesta spelen fysiskt, för egen del så känns det tryggare ibland att ha de fysiskt än digitalt, annars så har man ju gjort det mycket för att man inte har velat fylla det inbyggda minnet på konsolen för fort.

Köp inte för litet bara.
Köpte 128GB och det tog slut rätt fort.
Kommer köpa 512GB inom kort när någon av dom större drakarna har kampanj igen.
Provat både Samsung och Sandisk och båda funkar bra.

Medlem
Skrivet av ohGr:

Köp inte för litet bara.
Köpte 128GB och det tog slut rätt fort.
Kommer köpa 512GB inom kort när någon av dom större drakarna har kampanj igen.
Provat både Samsung och Sandisk och båda funkar bra.

Tack för tipset. Själv så tänker jag så här:
När Switch kom så sa man att man skulle köpa till ett SD kort eftersom minnet på konsolen fylls på direkten, men eftersom vi inte har köpt så många spel och köpt många spel fysiskt så har 32 GB räckt väldigt länge.
Så jag tror att det ska räcka med 128 GB ännu längre för mig om jag fortsätter att köpa främst fysiska spel.

Har jag fel så får jag väl bita i det sura äpplet då.


signatur

ゼルダの城

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Tack för tipset. Själv så tänker jag så här:
När Switch kom så sa man att man skulle köpa till ett SD kort eftersom minnet på konsolen fylls på direkten, men eftersom vi inte har köpt så många spel och köpt många spel fysiskt så har 32 GB räckt väldigt länge.
Så jag tror att det ska räcka med 128 GB ännu längre för mig om jag fortsätter att köpa främst fysiska spel.

Har jag fel så får jag väl bita i det sura äpplet då.

Ja det är ju inga stora pengar ändå.
Betalade runt 200:- för 128GB när konsollen var ny, och nu ligger 500GB runt 1000:- när det är kampanjer på Samsung och Sandisk.
Kör på vad du tycker passar

Medlem
Skrivet av ZeldasCastle:

Det ser ut som att det är samma som jag länkade innan.
Funkar den bra?

Vissa spel installerar inget men många gör det.
Själv köper vi de flesta spelen fysiskt, för egen del så känns det tryggare ibland att ha de fysiskt än digitalt, annars så har man ju gjort det mycket för att man inte har velat fylla det inbyggda minnet på konsolen för fort.

Jadå, switchen hittade det på en gång.

Jaha okej, för jag har än så länge endast zelda botw och det köpte jag fysiskt. Blev förvånad över att det inte verkar ha installerat något alls, men än saves så klart. Trodde då att det gällde alla fysiska spel och blev mest såhär "men varför köpte jag ens ett sdkort om jag ändå köper spelen fysiskt..." men då vet jag att vissa spel tar mer plats än andra trots fysiska kassetter.


signatur

Ducati Streetfighter 848

1
Skriv svar