Gör ni Blogg?

Medlem
Gör ni Blogg?

Tänkte fråga hur många av er skriver en blogg och just varför gör ni det? och varför inte vlog eller sp jag menar idag styrs nästan allt av Vlogs och lets plays och så folk är nästan för lata för o skriva.

Jag skriver en på blogger och jag gör det för ja lite för och spara lite minnen och tankar kring spel,music och anime och jag har inte utrustning eller så för hålla på med youtube.

Det var bara det jag ville prata om.

Ambassadör
League of Legends

Jag skriver för att jag tycker det är roligt. Har fått tips av mina vänner att göra podavsnitt av inläggen . Jag har testat men blir aldrig nöjd. Är folk för lata för att läsa det jag skriver då är dom inte den grupp jag vill nå ut till.

Skulle jag göra en video eller spela in ljud innebär det ett ytterligare moment som tar tid. Tid som jag inte har.

Om du vill så länka till bloggen

Medlem

Jag skriver ingen blogg. Jag skriver inlägg här på FZ ibland. Dels för min egen skull, för att skrivande är ett sätt att sammanfatta mina egna tankar på ett bra sätt, men även för att det ofta är kul att ta diskussionen efter.

"Folk är nästan för lata för att skriva".

Det är ju ett problem vi kan diskutera om ni vill. Dagens ungdom som knappt kan skriva ordentligt om det inte är autokorrade SMS och Facebookinlägg. (I feel så old...)

Sen tror jag inte att det egentligen har med lathet att göra. Att spela in, kommentera, kanske redigera och ladda upp en video tar troligtvis minst lika mycket energi och tid som att skriva ett par A4. Tror mer det handlar om att tiderna förändras.

Varför har jag själv ingen pod eller vlog? Dels för att jag inte skulle ha ork att vara tillräckligt regelbunden i mitt publicerande. Och dels för att min trötta röst inte passar för formatet - Så länge podden inte heter "60 minutes that will put you to sleep".

Inaktiv

Jag skriver inte heller blogg. Jag är rätt extrem där då jag är väldigt mån om mitt privatliv så jag har inga sociala medier alls och är bara medlem på denna sidan samt ett forum för brittiska bilar.

Då jag bara är 31år gammal så känner jag mig som en "gubbe" ibland då jag har väldigt svårt att förstå hur man kan lägga ut så mycket av sitt liv på internet.

Förstå mig rätt inte så att jag dömer folk som lägger upp sina liv på diverse sidor bara att för mig är det otänkbart.

Medlem
Skrivet av Bennii:

Jag skriver ingen blogg. Jag skriver inlägg här på FZ ibland. Dels för min egen skull, för att skrivande är ett sätt att sammanfatta mina egna tankar på ett bra sätt, men även för att det ofta är kul att ta diskussionen efter.

"Folk är nästan för lata för att skriva".

Det är ju ett problem vi kan diskutera om ni vill. Dagens ungdom som knappt kan skriva ordentligt om det inte är autokorrade SMS och Facebookinlägg. (I feel så old...)

Sen tror jag inte att det egentligen har med lathet att göra. Att spela in, kommentera, kanske redigera och ladda upp en video tar troligtvis minst lika mycket energi och tid som att skriva ett par A4. Tror mer det handlar om att tiderna förändras.

Varför har jag själv ingen pod eller vlog? Dels för att jag inte skulle ha ork att vara tillräckligt regelbunden i mitt publicerande. Och dels för att min trötta röst inte passar för formatet - Så länge podden inte heter "60 minutes that will put you to sleep".

Förstår vad du menar jag skriver i min blogg för också sammanfatta mina tankar just då och för att spara det.

Hehe jag har aldrig kunnat skriva ordentligt utan hjälp av stavnings program och det jag har alltid haft svårigheter med stavning och grammatik vilket också är varför jag skriver för att öva.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag skriver inte heller blogg. Jag är rätt extrem där då jag är väldigt mån om mitt privatliv så jag har inga sociala medier alls och är bara medlem på denna sidan samt ett forum för brittiska bilar.

Då jag bara är 31år gammal så känner jag mig som en "gubbe" ibland då jag har väldigt svårt att förstå hur man kan lägga ut så mycket av sitt liv på internet.

Förstå mig rätt inte så att jag dömer folk som lägger upp sina liv på diverse sidor bara att för mig är det otänkbart.

hehe jag vet hur det är jag är 34år och känner mig som en gubbe men jag har facebook och twitter för 2 anledningar dela saker med familj och vänner och för att följa nyheter om olika spela om jag gillar typ jag följer Anno 1800 och capcom med fler.

Men sedan är jag välidgt soical av mig men har väldigt få vänner så vill ha mer vänner med liknande intressen där av hänger jag här eller är med i community grupper som Anno 1800 community eller Robotech fans och så på facebook. Men all info på facebook har jag satt att bara vänner kan se igen annan.

Inaktiv
Skrivet av Duke_Gamer:

hehe jag vet hur det är jag är 34år och känner mig som en gubbe men jag har facebook och twitter för 2 anledningar dela saker med familj och vänner och för att följa nyheter om olika spela om jag gillar typ jag följer Anno 1800 och capcom med fler.

Men sedan är jag välidgt soical av mig men har väldigt få vänner så vill ha mer vänner med liknande intressen där av hänger jag här eller är med i community grupper som Anno 1800 community eller Robotech fans och så på facebook. Men all info på facebook har jag satt att bara vänner kan se igen annan.

Förstår vad du menar. Jag är inte särskilt social av mig och får min "sociala dos" på jobb och med några nära vänner på fritiden. Men är lite av en eremit emellanåt. Och då blir det ju självfallet enklare för mig att strunta helt i sociala medier. Men om jag skulle haft några konton så skulle det nog varit som du säger endast att släkt och vänner skulle kunna se det.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Förstår vad du menar. Jag är inte särskilt social av mig och får min "sociala dos" på jobb och med några nära vänner på fritiden. Men är lite av en eremit emellanåt. Och då blir det ju självfallet enklare för mig att strunta helt i sociala medier. Men om jag skulle haft några konton så skulle det nog varit som du säger endast att släkt och vänner skulle kunna se det.

Jag har det problemet jag söker jobb och den enda soicala biten jag får nu är typ här på FZ eller på discord eller FB eller MMO spel. Men jag Älskar att ha folk med samma intressen att prata med om spel och filmer och så. Där av jag gör en blogg ville dela med mig om tankar och så gällande mina intressen men ja den enda som läser den är min tjej.

Jag skriver blogg för att jag dels vill berika mina egna intresseområden, och dels dela med mig av tankar och erfarenheter som jag fått under livets resa; därutöver tycker jag om själva skrivprocessen, interaktionen med läsare. Att skriva blogg håller även glöden levande i författarambitionerna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag skriver blogg för att jag dels vill berika mina egna intresseområden, och dels dela med mig av tankar och erfarenheter som jag fått under livets resa; därutöver tycker jag om själva skrivprocessen, interaktionen med läsare. Att skriva blogg håller även glöden levande i författarambitionerna.

Låter jävlaigt bra. jag menar en blogg är lite som en dagbook. Hehe jag har ingen författarambition just för jag är dålig på stavning och gramatik och jag fårgar man internet så är jag riktigt dålig på sätta , eller . vilket gör det jobbigt att läsa för folk.

@Duke_Gamer: Låt inte dålig stavning eller dylikt sätta stopp för viljan att skriva. Man blir ju bättre efterhand. En annan viktig sak när det gäller just skrivande, är att man läser mycket. Olika författares, eller textförfattares språkbruk inspierar en själv och ju mer man övar, desto bättre blir man. Lycka till!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Skriver inget någonstans förutom lite kommentarer i diverse forum. Men vill säga som Walter här ovan, låt inte svårigheter med stavning etc. sätta stop för något du gillar att göra!

Medlem
Skrivet av dali:

Jag skriver för att jag tycker det är roligt. Har fått tips av mina vänner att göra podavsnitt av inläggen . Jag har testat men blir aldrig nöjd. Är folk för lata för att läsa det jag skriver då är dom inte den grupp jag vill nå ut till.

Skulle jag göra en video eller spela in ljud innebär det ett ytterligare moment som tar tid. Tid som jag inte har.

Om du vill så länka till bloggen

Du menar jag ska länka till min blogg ? Under Visa upp dig själv! ?

Ambassadör
League of Legends

Ja, eller i denna tråd. Om du vill så klart.

Medlem
Skrivet av dali:

Ja, eller i denna tråd. Om du vill så klart.

Detta är min blog.
https://adayofagamer.blogspot.com/

Ambassadör
League of Legends

@Duke_Gamer:

Trevlig läsning. Du skriver bra på engelska.

Medlem

@dali: Tack även om det ej är jättre bra engelska så skriva jag bättre på engelska än på svenska roligt nog.

jbx
Medlem

Skrev blogg när sonen var döende i cancer, var som en ventil. Sen slapp jag prata i telefonen med alla släktingar som var oroade och hade frågor. Slutade dock skriva när han dog. Hade iaf över 100 000 läsare.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Skrev blogg när sonen var döende i cancer, var som en ventil. Sen slapp jag prata i telefonen med alla släktingar som var oroade och hade frågor. Slutade dock skriva när han dog. Hade iaf över 100 000 läsare.

Fy fan kan ej tänka mig hur jobbigt det är vill inte ens tänka mig det om mina 2 döttrar.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag skriver inte heller blogg. Jag är rätt extrem där då jag är väldigt mån om mitt privatliv så jag har inga sociala medier alls och är bara medlem på denna sidan samt ett forum för brittiska bilar.

Då jag bara är 31år gammal så känner jag mig som en "gubbe" ibland då jag har väldigt svårt att förstå hur man kan lägga ut så mycket av sitt liv på internet.

Förstå mig rätt inte så att jag dömer folk som lägger upp sina liv på diverse sidor bara att för mig är det otänkbart.

Jag kan också känna mig som en gammal gubbe i vissa fall.
Tar vi socialamedier så har jag haft Facebook men tog bort den 2016 eftersom jag märkte med mig själv att det blev en del av vardagen, jag var ju inne där stup i kvarten och det blev nästan som en stress att behöva gilla något.
Så jag kände att jag inte orkade med det längre utan tog bort den helt.

Spel forum har jag försökt att hålla mig till, dels för att få reda på nya saker om spel men även för att få vara med ibland och diskutera.

Här kommer vi till trådens ämne.
Det är endast här på FZ som jag just nu håller på att skriva lite bloggar då och då.
Har haft i tanken att starta en egen blogg men känner just nu att jag inte har tid med att göra det.

Har haft Youtube där jag lade upp egna filmer men tog bort den efter att en föredetta kompis blev ovän med mig och hackade den.

Har funderat mycket på att skaffa Youtube igen eftersom jag är en linslus som älskar att synas framför kameran om jag får chansen, men jag har inte den tiden längre eller rätt utrustning för att spela in och lägga upp något längre.


signatur

ゼルダの城

Medlem

Jag bloggade i många långa år, men slutade för kanske fem år sedan. Delvis för att jag istället började lägga tid och kraft på att skriva skönlitterärt och därför inte behövde bloggen för att ventilera skrivandet längre, men också för att jag insåg att min dotter någon gång kommer att hitta min blogg... och med den insikten var det omöjligt att fortsätta skriva omoget dravel i den.

Vloggat har jag gjort några gånger, mest för att sagda dotter tycker att YouTube är coolt. Och för att jag tycker det är roligt att hålla klippa-film-förmågan någorlunda i form. Men i min mening tar det för lång tid gentemot vad det get

Blev färdig med bokjefln nu för någon månad sedan och har övervägt att börja blogga igen bara för att ha en "marknadsföringskanal" den vägen, men njae. Lustan att blogga har försvunnit. Möjligen att jag skulle kunna skapa en liten blogg för att kommentera samtiden i, dvs. kritisera samhällsklimatet i allmänhet... men magkänslan är att ingen annan än jag själv skulle läsa i den


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Jag kör på ett anonymt meme-konto på Instagram istället. Lagom stor ventil för min kreativitet och en lagom stor publik med runt 4000 följare.

På något annat sätt vill jag nog inte fläka ut mig i etern.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Jag skriver blogg för att jag dels vill berika mina egna intresseområden, och dels dela med mig av tankar och erfarenheter som jag fått under livets resa; därutöver tycker jag om själva skrivprocessen, interaktionen med läsare. Att skriva blogg håller även glöden levande i författarambitionerna.

Du är ju dessutom den enda här som kan skriva korrekt svenska, använder skiljetecken, och använder engelska termer utan att på något sätt förvanska dem. När jag skriver "den enda" så menar jag både i den här tråden och medlemsrecensionerna samt i allt annat användargenererat material.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Skrivet av Bennii:

Det är ju ett problem vi kan diskutera om ni vill. Dagens ungdom som knappt kan skriva ordentligt om det inte är autokorrade SMS och Facebookinlägg. (I feel så old...)

Sen tror jag inte att det egentligen har med lathet att göra. Att spela in, kommentera, kanske redigera och ladda upp en video tar troligtvis minst lika mycket energi och tid som att skriva ett par A4. Tror mer det handlar om att tiderna förändras.

Det är förstås skolans systemkollaps som ligger bakom det skrivna förfallet!

Eller inte. Problemet är inte förbehållet ungdomar. Ta en titt i olika kommentarsfält på internet så ser du att problemet finns inom alla åldrar. Det är en dold epidemi, som ingen riktigt vill uppmärksamma och som verkar vara oerhört smittsam. Personligen tror jag att denna sjukdom bottnar ur två aspekter; det ska gå fort och det är osedvanligt osexigt med böcker.

Gällande första aspekten så har personers uppmärksamhetsspann på internet drastiskt minskat. Sidorna laddas snabbare än någonsin och i genomsnitt spenderar en läsare åtta till nio sekunder på en text de ser på internet. Instinktivt kommer vi allihopa att anpassa vårt eget skrivande så att vi kan konkurrera med all annan information på internet och samtidigt leverera vårt budskap till tänkta läsare inom en väldigt snäv tidsram. Tangentbord och smartphones anpassas för att hänga med (sms-tummen är ett minne blott?) och hjälper till med att förutse vilka ord den tror att vi vill använda. Detta innebär mindre tid till att själv korrekturläsa, vi överlåter allt mer av rättstavning åt programvara samt att vårt ordförråd blir smalare när telefonerna närmast väljer standardord och fraser åt oss. Det är tyvärr inte lathet utan en anpassning till det nya skriftspråket.

Gällande andra aspekten så lider vi generellt av att vi finner böcker osexiga i dagens samhälle. Bibliotek efter bibliotek lägger ner i kommunerna när allt färre besöker dem. Jag är den förste att erkänna att jag själv varit synnerligen dålig på att låna böcker de senaste fem-sex åren. Bokdöden sprider sig längre och längre ner i åldrarna och snart har barnen läst sin sista frivilliga bok vid 6-7 års ålder. Mindre läsning innebär per automatik att vårt skrivna språk direkt tar stryk – vi behöver läsningen för att kunna strukturera vårt språk genom meningar och ordkombinationer men också för att kunna strukturera våra egna tankar. Utan läsningen tappar vi vår förmåga att vara kreativa med vårt eget språk.

Sen bör vi kanske också tänka på att svenskan endast har varit strukturerad sedan mitten av 1800-talet (och därtill mycket stramt hållen). Det är möjligt att vi ser en övergripande reaktion mot detta och därmed en "återgång" till den tidigare formen av svensk skrift. Läs onaturaliserad text från 1700-talet och du finner en salig blandning av svenska, franska låneord, tyska låneord och engelska låneord. Stavningen var högst irreguljär och huvudbudskapet tycks ha varit: "Så länge mottagaren förstår budskapet så är det inte fel". Ett budskap som inte är helt ovanligt idag.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

När det gäller skriva och så har jag alltid varigt dåligt. Jag gick till och med special klass för träna min stavning och grammatik men det hjälpte tydligen inte.

vad gäller böcker, Jag läser mycket även än idag köper fantasy böcker till och från. Köpte Martian inte allt för länge sedan och Metro 2033 och nu senaste betalade jag 45kr för Draksommar trilogin som egentligen är 1 bok men blev delad i 3 när den kom till Svergie.

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Gällande första aspekten så har personers uppmärksamhetsspann på internet drastiskt minskat. Sidorna laddas snabbare än någonsin och i genomsnitt spenderar en läsare åtta till nio sekunder på en text de ser på internet.

TL:DR

Nej, skämt åsido, jag läste ditt inlägg, och du har en bra poäng.

Skrivet av demagog:

Du är ju dessutom den enda här som kan skriva korrekt svenska, använder skiljetecken, och använder engelska termer utan att på något sätt förvanska dem. När jag skriver "den enda" så menar jag både i den här tråden och medlemsrecensionerna samt i allt annat användargenererat material.

Stort tack för de orden!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Geeks Gaming
Skrivet av demagog:

Du är ju dessutom den enda här som kan skriva korrekt svenska, använder skiljetecken, och använder engelska termer utan att på något sätt förvanska dem. När jag skriver "den enda" så menar jag både i den här tråden och medlemsrecensionerna samt i allt annat användargenererat material.

Fast är det inte lite synd att riskera att gå miste om eventuellt intressant läsmaterial för att man inte ”får lov” att göra misstag?
Det är väl bättre att uppmuntra medlemmar att träna på sitt språkbruk än att bara säga ”alla gör fel” (som ALLA gör)?

Personligen så är stavfel etc inte något som direkt påverkar mig så länge budskapet kommer fram.
Jag ser gärna ännu mer användargenererade texter och övning ger färdighet, så jag anser att man ska skriva även om man har svårigheter med vissa saker. ❤️❤️

Skrivet av NordhNet:

Fast är det inte lite synd att riskera att gå miste om eventuellt intressant läsmaterial för att man inte ”får lov” att göra misstag?
Det är väl bättre att uppmuntra medlemmar att träna på sitt språkbruk än att bara säga ”alla gör fel” (som ALLA gör)?

Personligen så är stavfel etc inte något som direkt påverkar mig så länge budskapet kommer fram.
Jag ser gärna ännu mer användargenererade texter och övning ger färdighet, så jag anser att man ska skriva även om man har svårigheter med vissa saker. ❤️❤️

Det är inte fullt så enkelt.
Ja, misstag kommer alltid att finnas och generellt brukar det inte att vara ett problem. Ju kortare en text är desto mer förlåtande är den mot författaren. Foruminlägg överlag tenderar att vara i kortaste laget och inom väldigt snäva avgränsningar. Det är helt enkelt svårt att misslyckas under dessa omständigheter.

Men med större texter är det annorlunda. Längre texter kräver en högre nivå av språklig färdighet i grunden. En bra text är mycket mer än att ord är korrekt skrivna och enligt svenskans alla regler. Disposition, målgrupp, tempo och stringens är blott några exempel faktorer som är viktigare än att kunna använda de och dem på ett korrekt sätt. Sätter du dig och skriver en recension om 2000 ord, när du som mest kan hantera ett inlägg om 200 ord, är det ett rent slöseri med energi från din sida. En mycket bättre strategi hade varit att utmana ditt skrivande med ett inlägg om 400 ord och därefter, på sikt, ha ambitionen att nå upp till 2000 ord. För om du försöker sätta en text à 2000 ord och 80 % av den är svårläst och förvirrande, då kommer läsarna att ge upp (efter drygt 8-9 sekunder) och klicka vidare till något de finner trevligare. Då kommer du inte att få någon annan återmatning på din text än att den var undermålig. Grattis till den färdigheten?

Överlag är vi också riktigt dåliga på att ge återmatning på texter – vill du utveckla folks skrivande så kritisera deras språkbruk i större utsträckning. Såvida du faktiskt kan ge konstruktiv kritik, förstås.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Geeks Gaming

@hannes.theorell: Jag håller med det mesta du skriver. Min poäng var att man ska inte låta sig avskräckas av tanken att man ”inte kan” eller att ens texter inte duger.

Jag misstänker att en hel del skriver för att det är kul att skriva. Man behöver ju inte ha uttalade ambitioner av att skriva en riktigt bra och korrekt text utan kanske tycker det är roligt att dela med sig av tankar och funderingar.
I vissa fall kan värdet ligga i att man skriver något, istället för hur och vad man skriver

Men som sagt, vill man ta sitt skrivande till nästa nivå och kanske göra det till något mer än en hobby så krävs en hel del mer.
Sen har du alldeles rätt i att konstruktiv kritik är uppmuntrande

12
Skriv svar