Dom – Valve måste tillåta vidareförsäljning av Steam-spel

Medlem
Skrivet av eld:

Snarare så att alla spel blir service-spel och ingen kommer äga något spel igen,

Jag förstår varför konsumenter kortsiktigt tjänar på detta, men det kommer påverka spelutvecklingen något negativt.

När har någon faktiskt ägt ett spel?

Mig veterligen har vi alltid betalat för rättigheten att få använda spelet.

Medlem

Ska de tillåta att sälja digitala varor vidare i handrahand så får dem väl lägga in ett simulerat slitage på spelet. Efter kanske 10 vidareförsäljningar så slutar spelet att funka pga av slitage, om det nu ska vara samma vilkor som fysiska varor.

Ser inte hur det här ska kunna funka överhuvudtaget.

Medlem

Detta är ju bara bullshit. Har NÅN digital platform vidare försäljning? Nä... Och varför tar ens steam upp i sammanhanget? Kan man sälja vidare på epic, gog? Nä... Kan man sälja vidare på google appstore? Nää... Rakt igenom bullshit.

Man äger inte spelen man köper online. Man hyr dem på obestämd tid. Får man sälja vidare hyrda filmer från hemmakväll? Nej

Skrivet av robbis:

Detta är ju bara bullshit. Har NÅN digital platform vidare försäljning? Nä... Och varför tar ens steam upp i sammanhanget? Kan man sälja vidare på epic, gog? Nä... Kan man sälja vidare på google appstore? Nää... Rakt igenom bullshit.

Man äger inte spelen man köper online. Man hyr dem på obestämd tid. Får man sälja vidare hyrda filmer från hemmakväll? Nej

Nu var det ju Valve som stod inför fransk domstol. Varför ta upp något annat företag i sammanhanget?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu var det ju Valve som stod inför fransk domstol. Varför ta upp något annat företag i sammanhanget?

För att jag tycker det är löjligt att ta upp valve i sammanhanget. Alla digitala tjänster gör likadant.

Skrivet av robbis:

För att jag tycker det är löjligt att ta upp valve i sammanhanget. Alla digitala tjänster gör likadant.

Du menar att de måste åtala ALLA företag som säljer digitalt material samtidigt? Låter inte särskilt vettigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Du menar att de måste åtala ALLA företag som säljer digitalt material samtidigt? Låter inte särskilt vettigt.

Jag tycker diskussionen är helt befängd. Man betalar spelen, men man äger inget på internet. Det är ett hyr avtal tills annat sägs. Säg att steam lägger ner om 2 år... Vad tror du kommer ske? Man kommer kunna ladda ner spelen förhoppningsvis och ha på din burk. Tar du bort det är det borta föralltid. Inget av vad en domstol i frankrike säger kommer inverka på steams policy. Tror inte ens dom bryr sig speciellt mycket.

Skrivet av robbis:

Jag tycker diskussionen är helt befängd. Man betalar spelen, men man äger inget på internet. Det är ett hyr avtal tills annat sägs. Säg att steam lägger ner om 2 år... Vad tror du kommer ske? Man kommer kunna ladda ner spelen förhoppningsvis och ha på din burk. Tar du bort det är det borta föralltid. Inget av vad en domstol i frankrike säger kommer inverka på steams policy. Tror inte ens dom bryr sig speciellt mycket.

Ehh, det är ingen diskussion utan ett åtal. Domstolen kom fram till att Valve inte följer europeisk lagstiftning så visst kan detta få en mycket stor påverkan för alla som säljer digitalt om de vill syssla med sin verksamhet inom EU.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Ehh, det är ingen diskussion utan ett åtal. Domstolen kom fram till att Valve inte följer europeisk lagstiftning så visst kan detta få en mycket stor påverkan för alla som säljer digitalt om de vill syssla med sin verksamhet inom EU.

Hade jag varit steam hade jag bara tryckt på knappen med stora bokstäver BAN FRANCE, så stängs alla franska steamkonton. Klart.

Skrivet av robbis:

Hade jag varit steam hade jag bara tryckt på knappen med stora bokstäver BAN FRANCE, så stängs alla franska steamkonton. Klart.

Snarare BAN EUROPE, så hade problemet varit löst direkt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Snarare BAN EUROPE, så hade problemet varit löst direkt.

Varför inte? Steam suger i vilket fall. Ingen skada skedd.

Medlem

Har läst vidare lite på ämnet och det verkar som att det egentligen handlar om att Steam inte får förbjuda andrahandsförsäljning av spel i sitt avtal, däremot har de ingen skyldighet att erbjuda en tjänst som möjliggör försäljning av spelen i andrahand. Om så är fallet så kommer detta i praktiken inte innebära någon förändring alls tänker jag.

Skrivet av robbis:

Varför inte? Steam suger i vilket fall. Ingen skada skedd.

För att reglerna gäller ALLA företag som säljer digital mjukvara. Tillåter de inte andrahandsförsäljning, tillåter inte EU deras verksamhet. Så det är klart att detta är en väldigt stor grej som sträcker sig långt bortom Steam.
Fördelen med EU i det här fallet är att företagen, med rätta, tvingas ge med sig.

Skrivet av Effktor:

Har läst vidare lite på ämnet och det verkar som att det egentligen handlar om att Steam inte får förbjuda andrahandsförsäljning av spel i sitt avtal, däremot har de ingen skyldighet att erbjuda en tjänst som möjliggör försäljning av spelen i andrahand. Om så är fallet så kommer detta i praktiken inte innebära någon förändring alls tänker jag.

Det kan nog fortfarande innebära förändring. Lagen stipulerar att de får säljas vidare på samma sätt som fysiska produkter – det vill säga att du ska kunna sälja enskilda spel. Vilket inte betyder att de måste tillhandahålla en marknadsplats för begagnat men att användaren enkelt ska kunna häkta loss registrerade koder från sitt konto och ha tillräcklig kontroll över dem för att kunna sälja.

Den franska domstolen öppnar i värsta fall något av en Pandoras ask och som kommer ge överraskande problem längre fram i tiden.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Hur kan folk på allvar tycka det är bra att digitala licenser inte ska få säljas vidare?

Medlem
Skrivet av Exxo:

Hur kan folk på allvar tycka det är bra att digitala licenser inte ska få säljas vidare?

För att det kan leda till betydligt mindre intäkter till utvecklarna. Mindre utvecklare och sådana som gör singleplayerspel som spelas en gång riskerar att försvinna eftersom många kommer att sälja spelet genast de är klara.
De andra kommer antagligen att börja fokusera ännu mera på prenumerationer, mtx osv för att täcka upp inkomsterna som går förlorade. Något som jag personligen verkligen inte vill se.


signatur

1700X | NH-D15 | GTX 1070 Ti Strix | 16GB DDR4 | 500GB SSD | 2TB HDD

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

För att reglerna gäller ALLA företag som säljer digital mjukvara. Tillåter de inte andrahandsförsäljning, tillåter inte EU deras verksamhet. Så det är klart att detta är en väldigt stor grej som sträcker sig långt bortom Steam.
Fördelen med EU i det här fallet är att företagen, med rätta, tvingas ge med sig.

Det kan nog fortfarande innebära förändring. Lagen stipulerar att de får säljas vidare på samma sätt som fysiska produkter – det vill säga att du ska kunna sälja enskilda spel. Vilket inte betyder att de måste tillhandahålla en marknadsplats för begagnat men att användaren enkelt ska kunna häkta loss registrerade koder från sitt konto och ha tillräcklig kontroll över dem för att kunna sälja.

Den franska domstolen öppnar i värsta fall något av en Pandoras ask och som kommer ge överraskande problem längre fram i tiden.

Ja det är ju lite oklart hur allt det där ska funka. För om man kan sälja vidare en steamnyckel för spelet så använder man ju fortfarande steams platform och servrar vilket jag tolkar det som att Steam inte har någon skyldighet att tillhandahålla. Jag tolkar det också som att själva steam-nyckeln inte har nått med spelet att göra egentligen och den är bara något som existerar på steam, alltså behöver inte steam låta dig få ut en nyckel om du vill sälja spelet.

En jämförelse med fysiska produkter vore ju att butiker som säljer fysiska spel också måste tillhandahålla eller hjälpa dig att sälja spelet begagnat, trots att de inte tjänar något på det, vilket ju de inte har som det är nu.

Så länge Steam, eller andra butiker som säljer digitala varor inte behöver ha två knappar, en "NEW, en "USED", på sin tjänst så tror jag problemet kommer att vara minimalt. En del av det man betalar för är ju just tjänsten och allt vad det innebär.

Men ja, det är verkligen konstigt att jämföra fysiska och digitala produkter på detta vis och att försöka applicera samma lagar.

Medlem

Ganska komiskt att vidareförsäljning av digital licenser ska tillåtas när man samtidigt uppmuntrar till starkare skydd av upphovsrätten vilket är hela anledningen till att CD nycklar och konto-låsta licenser ens existerar från första början.

Avstängd
Skrivet av robbis:

Varför inte? Steam suger i vilket fall. Ingen skada skedd.

På vilket sätt suger steam? Har 99% av mina spel där och får alltid maximal nedladdningshastighet när jag ska tanka och installera nåt spel. Vad är det jag missar som är så dåligt?

Medlem
Skrivet av NiceAsBice:

På vilket sätt suger steam? Har 99% av mina spel där och får alltid maximal nedladdningshastighet när jag ska tanka och installera nåt spel. Vad är det jag missar som är så dåligt?

Tror de som gnäller på Steam tycker att allt ska vara DRM-fritt och finnas till enkel nedladdning.

Steam har sina brister, men ljusår bättre än konkurrenterna.


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem
Skrivet av ibib:

Tror de som gnäller på Steam tycker att allt ska vara DRM-fritt och finnas till enkel nedladdning.

Steam har sina brister, men ljusår bättre än konkurrenterna.

Personligen så ser jag inte många fördelar med steam eftersom jag inte nyttjar någon av de funktioner som de flesta använder som sina främsta argument till varför steam är bra.

Sedan så finns ju ett stort utbud hos gog.com där man faktiskt kan dela med sig fritt av spelen man köpt. Eftersom de saknar kopieringsskydd.

Varför betala för något som finns fritt tillgängligt?

12
Skriv svar