Diskutera – Hur sent får utvecklare försena spelet?

Robot
Diskutera – Hur sent får utvecklare försena spelet?
Medlem

Så länge som krävs för att leverera en bra produkt. Om det är något de senaste fem åren har lärt mig så är det hur förbannad man blir av ofärdiga spel.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Releasehästryttare

Jag som följer många spel på Steam tycker att det bästa är om nu de måste senarelägga lanseringen är att se till att de inte måste göra det flera gånger, en försening är ok, men det man blir förbannad på är när det känns som utvecklarna har ljugit för en.

"Fool me once shame on me, fool me twice shame on you"

Kan ge ett exempel på något som inte är ok:

Spel X fick steam sida och utannonserades förra vintern och det skall släppas till sommaren, sommaren kommer och spelet blir flyttat till 10 oktober, för två dagar sen säger utvecklarna att de behöver ytterligare månader på att polera spelet så nu har det lanserings datum 2020.

Vad spel X skulle gjort för att inte få folk förbannade är ju att även om de missade sin sommar lansering så skulle de först ändrat till 2019, och senare i år skrivit ett "we are sorry" brev som säger att spelet blivit försenat till 2020 om det nu behövs.

Det är galet många indie spelutvecklare som inte tror att folk bryr sig om det lanseringsdatum de sätter på Steam, har sett flera fall av datum satta som har missats av utvecklaren de senaste åren.

Avstängd

Hur länge dem vill. De är utvecklarna av spelet. Däremot kan de försöka att ge ett så nära precist datum som dem kan.

Medlem

Star Citizen första releasen var 2014. Sen sköts det upp och utannonserades att 2015 så skulle Squadron 42 släppas, och 2016 för full release.

Nu beräknas Squadron 42 släpps nån gång 2020, och full release har inget datum än.

Är glad att jag inte har lagt pengar på detta "spel" än.

Kommer antagligen att göra de när det släpps, om det släpps.

Är något som är skumt med detta för varje gång det kommer en ny trailer/gameplay så blir jag exalterad igen, som händer med ca 1 års mellanrum, och sedan dör hypen för mig själv totalt igen, när jag inser att det är åratal till det släpps.
Hinner antagligen fylla 30 som är om 2år, och har då barn/familj, så kommer inte ha tiden att lägga på spel som man har haft innan.

Känns som en pojkdröm som aldrig riktigt kommer uppfyllas.


signatur
Medlem
Skrivet av Davwve:

Star Citizen första releasen var 204. Sen sköts det upp och utannonserades att 2015 så skulle Squadron 42 släppas, och 2016 för full release.

Nu beräknas Squadron 42 släpps nån gång 2020, och full release har inget datum än.

Är glad att jag inte har lagt pengar på detta "spel" än.

Kommer antagligen att göra de när det släpps, om det släpps.

Är något som är skumt med detta för varje gång det kommer en ny trailer/gameplay så blir jag exalterad igen, som händer med ca 1 års mellanrum, och sedan dör hypen för mig själv totalt igen, när jag inser att det är åratal till det släpps.
Hinner antagligen fylla 30 som är om 2år, och har då barn/familj, så kommer inte ha tiden att lägga på spel som man har haft innan.

Känns som en pojkdröm som aldrig riktigt kommer uppfyllas.

Får uppdatera wiki, ser inget om utlovad Star Citizien release där...
https://en.wikipedia.org/wiki/204

Medlem

@Davwve: Var önsketänkande från Chris från början, planet tech var inte planerat förrän efter release. Dom gjorde om hela spelet efter det nya universum systemet, innan dess skulle allt va instance baserat.

Sen är det svårt att planera datum när dom lägger till system som ingen annan har gjort. Dom har inte lagt till ett release datum efter det, så vi kan bara gå efter deras roadmap. Vissa saker i spelet kan ta lite längre tid än förväntat. Ett exempel är object container streaming som dom trodde skulle bara ta ett halvår att göra, men dom fick ändra om 4 år gammal kod i spelet så det tog 2 år istället. Utan det systemet skulle alla ha mellan 1-10 fps i spelet.

Annars så tycker jag att det är bättre att släppa ett spel senare om det är ofärdigt, när det gäller andra spel.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Så länge de har råd. Ekonomin borde väl vad som faktiskt begränsar dem?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Får och får, vi kan inte kräva att utvecklarna ska vara klara vid en viss tid. Samtidigt tycker jag såklart att det kan vara frustrerande när ett spel som man har längtat efter länge dröjer längre än vad man hade väntat sig.

Det vore önskvärt om spelen släpptes åtminstone inom ett år efter tilltänkt lansering, men är det inte färdigt så är det inte. Utvecklarna jobbar arslena av sig och har nästan alltid extrem övertid mot slutet av produktionen. Det är förläggarna som har helt orealistiska förväntningar på dem.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Jag väntar. Det är ok om det utannonserar det ska släppa en viss datum, men visar sig att det blev en annan datum. Bättre ha sur folk for att ett spel inte släpper än, än att ha arga spelare som får oslipat spel.

sen så är Early access inget krav. Tycker att man får köpa spel av sin egen risk. Tycker man har inte så mycket att komma med, men jag är dålig med regler.

Star Citizens lever på sin ”Early access” känns det som. Dock vet jag inte deras historia bakom allt.


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Får uppdatera wiki, ser inget om utlovad Star Citizien release där...
https://en.wikipedia.org/wiki/204

haha.. menade 2014


signatur
Medlem

@Davwve: Ja om dom bara fick max 5 miljoner usd Skulle också bara va ett litet singleplayer spel.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Det enda som irriterar mig är när de ändrar med kort varsel. Låt säga att spel x ska släppas om ca 1 månad och sen hår utvecklarna ut med att nej det är uppskjutet till sommaren 2020. Hur kan man inte inse sådana problem tidigare?

Medlem
Skrivet av rosski:

Det enda som irriterar mig är när de ändrar med kort varsel. Låt säga att spel x ska släppas om ca 1 månad och sen hår utvecklarna ut med att nej det är uppskjutet till sommaren 2020. Hur kan man inte inse sådana problem tidigare?

Det är oftast förläggarna som är problemet, inte de som faktiskt gör spelen.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

@Metroid: mhm, om dom nästan är färdiga med ett spel innan jul så släpper dom det då. Tom om spelet har fullt med buggar. Om det tar en månad att fixa buggarna så förlorar dom för mycket pengar om dom släpper spelet en månad efter julafton.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Hur länge dem vill i 100 år om det krävs, det vad jag skulle varit riktigt missnöjd över om det förbokades och spelet blir klart 100 år senare som hyperbol. Liksom då är frågan borde utvecklarna begränsas när dem får ge ut förbokningar innan spelets officiella utsläpp eller borde det var konsumenten som bör få lära sig en läxa att den var dum att den inte förboka spel.

Personligen så förbokar jag inte spel så jag ser en aning från både hållen.

Medlem

Utvecklare kan väl försena spel hur länge dom vill? I alla fall om ingen köpt spelet och väntar på det antar jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

ärligt talat dom ska släppa spelet när det är klart inte en dag tidigare. Så för helvete ha sätt inte ett release datum om dom ej tror dom hinner klart till dess.

men alla satans publisher har så bråttomt att tjäna pengar dom skiter i qualitet bara spelet kommer ut och ger dom pengar.

Medlem
Skrivet av rmpyro:

@Davwve: Var önsketänkande från Chris från början, planet tech var inte planerat förrän efter release. Dom gjorde om hela spelet efter det nya universum systemet, innan dess skulle allt va instance baserat.

Sen är det svårt att planera datum när dom lägger till system som ingen annan har gjort. Dom har inte lagt till ett release datum efter det, så vi kan bara gå efter deras roadmap. Vissa saker i spelet kan ta lite längre tid än förväntat. Ett exempel är object container streaming som dom trodde skulle bara ta ett halvår att göra, men dom fick ändra om 4 år gammal kod i spelet så det tog 2 år istället. Utan det systemet skulle alla ha mellan 1-10 fps i spelet.

Annars så tycker jag att det är bättre att släppa ett spel senare om det är ofärdigt, när det gäller andra spel.

När dom spikade att spelet skulle komma 2014 så var väl inte fps-delen ens med? Då skulle kort å gott spelet vara liknande elit dangerous, att man är skeppet likt eve online fast i shooterform. Jag är glad att dom siktar mot stjärnorna än att ha 2 spel som skulle bli såpass liknande varann iaf 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

I Rains fall är det ju dålig planering, att säga att spelet kommer ut och sedan när det skall komma ut försena det med en vecka för DÅ är det klart, sedan när det skall komma ut en vecka senare försena det med en vecka till och säga att DÅ är det klart.

Det är uppenbart så att utvecklingen har haft massa problem vad det gäller kommunikation utåt och med PR-maskineriet. Åtminstone.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Skribent

Jag tror att många missuppfattar frågan: hur sent är det okej att man skjuter upp ett spel? Alltså hur nära det tidigare marknadsförda släppdatumet är det okej att gå ut och säga: "Sorry, vi måste skjuta upp det"?

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tror att många missuppfattar frågan: hur sent är det okej att man skjuter upp ett spel? Alltså hur nära det tidigare marknadsförda släppdatumet är det okej att gå ut och säga: "Sorry, vi måste skjuta upp det"?

Låt mig då svara på din fråga: det har ingen betydelse. Det är inte fel av företaget att gå ut med informationen när det än sker. De har inga förpliktelser öht. Grejer blir försenade hela tiden, det är inget att hänga upp sig på.


signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165Hz
7700X • 7800 XT • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz
Android • PS2 • PS4 • Switch • Wii U

Medlem

Håller med de flesta. Hur länge som helst så länge det är på grund av att de vill göra ett färdigt spel, finslipa det etc.

Medlem

Så länge det krävs för att det ska bli bra. Men desto tidigare man berättar om det desto bättre, att ett spel blir försenat dagarna runt release känns lite konstigt om det nu inte handlar om ett par dagars försening. Däremot tycker jag man ska undvika att försena ett spel flera gånger, bättre att sätta ett datum längre fram eller kanske inte sätta ett exakt datum för förseningen än att försena spelet 2-3 gånger.

Skribent
Skrivet av Metroid:

Låt mig då svara på din fråga: det har ingen betydelse. Det är inte fel av företaget att gå ut med informationen när det än sker. De har inga förpliktelser öht. Grejer blir försenade hela tiden, det är inget att hänga upp sig på.

Fast du tycker inte att det är oseriöst av ett företag att skjuta upp ett spel nära till release? Kan du nämna en annan bransch där det är acceptabelt att agera på det (oseriösa) viset?

Sätter man ett datum så ska man hålla det, annars sätter man inget datum. Inget annat än extraordinära händelser är ok enligt mig.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Fast du tycker inte att det är oseriöst av ett företag att skjuta upp ett spel nära till release? Kan du nämna en annan bransch där det är acceptabelt att agera på det (oseriösa) viset?

Sätter man ett datum så ska man hålla det, annars sätter man inget datum. Inget annat än extraordinära händelser är ok enligt mig.

Du låter som en sann aktieägare, och det är väl endast ägarna som har "rätt" att kräva något.

Själv tycker jag det är mer oseriöst att släppa halvfärdiga spel, kolla t.ex. på Battlefield-spelen där det varje gång jag spelat spelen vid release så känns det som jag sitter och beta-testar spelen.

Sen finns det väl massa exempel utanför spelbranschen när man skjuter upp färdigställandet av ett projekt.


signatur

IDKFA

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag tror att många missuppfattar frågan: hur sent är det okej att man skjuter upp ett spel? Alltså hur nära det tidigare marknadsförda släppdatumet är det okej att gå ut och säga: "Sorry, vi måste skjuta upp det"?

Ja det är ju två helt olika saker.

Ett spel får bli försenat så mycket som behövs, bäst är om det inte sätts något releasedatum innan de vet att de kommer klara det. Spel ska komma ut när de är färdiga.

För att svara på artikelns fråga dock; Inte fasiken försenar man ett spel på releasedagen i alla fall. Sjukt märkligt och oseriöst. Har man satt ett alltför optimistiskt releasedatum så bör man kunna se det bra mycket tidigare än så.


signatur

Jump in.

Medlem

Until it's done.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

"When its done" gäller fortfarande som releasedatum

Edit: Ok, missuppfattade frågan.
Att skjuta upp spelet på releasedagen är inte ok, bättre koll än så ska man ha.
Samtidigt kan jag tycka att det är skönt att nån på företaget har stake nog att säga "det här är inte bra nog"

Skribent
Skrivet av mrFluffy:

Du låter som en sann aktieägare, och det är väl endast ägarna som har "rätt" att kräva något.

Själv tycker jag det är mer oseriöst att släppa halvfärdiga spel, kolla t.ex. på Battlefield-spelen där det varje gång jag spelat spelen vid release så känns det som jag sitter och beta-testar spelen.

Sen finns det väl massa exempel utanför spelbranschen när man skjuter upp färdigställandet av ett projekt.

Men alltså. Det jag menar är att om man går ut och säger att 18 november då kommer spel X. Är det inte oseriöst att 1a november gå ut och säga nej, spelet kommer inte 18 november men 13 december då kommer det minsann! Sedan 7 december så kommer nästa försening o.s.v. Är det verkligen ok?

Är man inte säker på sitt datum så säger man inget datum, så enkelt är det i min värld.

edit: Rätt agerande enligt mig är att sätta preliminära datum, t.ex. Q4 2019 sedan upptäcker man i oktober att det inte riktigt kommer fungera och då flyttar man fram det till Q2 2020. Sedan i mars 2020 så sätter man 14 maj som releasedatum och då håller man det. Ett mer oseriöst företag hade ju satt först 2 december sedan 4 februari sedan 14 maj.

Det är alltså inte fel att försena ett spel men det måste göras på ett seriöst och korrekt sätt (som det görs i andra branscher).

123
Skriv svar