Det kommer alltid nya teorier hur Zeldas tidslinje ska se ut

Medlem
Det kommer alltid nya teorier hur Zeldas tidslinje ska se ut

När boken Hyrule Historia släpptes så tyckte jag att det var riktigt kul att det äntligen hade kommit en tidslinje som förklarade i vilken ordning varje spel utspelade sig.
Inte för att jag tidigare hade brytt mig, det kan alltid vara kul med mysterier och inte riktigt veta. Några spel visste man ju ändå vilket eller vilka spel som de utspelade sig efter.

När min dotter nyligen hittade en Zelda video som förklarade tidslinjen så fick jag en chock.
De sade istället att The Legend of Zelda: Oracle of Ages och Seasons utspelar sig några månader efter Link's Awakening.
Jag var tvungen att lägga mig i eftersom det syns ju i slutet av Oracle of spelen att Link's Awakening kommer efter de.

Jag fick det förklarat att en anledning till att det kan ha ändrats är för att ta bort en gåta ifall Link överlever efter Link's Awakening eller inte.
Jag tycker att det är väldigt löjligt.
Vad är det för fel att inte veta det? Det kan ju alltid vara kul med lite mysterier, att inte riktigt veta.

Som sagt, detta betyder ju att man fortfarande kan ändra och flytta på ordningen av spelen lite som man själv vill bara för att få den story som passar bäst för just den som flyttar om spelen.

Vissa spel kan man i alla fall inte byta plats på. Skyward Sword är det första spelet, skulle det ändras så kan man inte sätta in något spel med mästarsvärdet före Skyward Sword.
Majora's Mask utspelar sig efter Ocarina of Time, där finns en tydlig story som visar att det inte går att ändra precis som med Wind Waker, Phantom Hourglass och Spirit Tracks.

Själv följer jag tidslinjen som kom med i Hyrule Historia bara att jag lägger till A Link Between World och Tri-Force Heroes efter Link's Awakening.


signatur

ゼルダの城

1
Skriv svar