Remnant: From the Ashes tråden

Medlem
Remnant: From the Ashes tråden

Hej alla glada Fz:are.
Köpte Remnant: From the ashes förra helgen och tycker det är bra som faaaaan.
Ville gå in på forat och skriva lite om mina erfarenheter men hittade ingen tråd om detta förträffliga spel.
Därav denna nya tråd.

Lite info om spelet:
Efter att ha spelat ca 5 timmar känns det lite som ett souls-like spel fast med skjutvapen. Jag kom aldrig in i Dark Souls då jag tyckte det var ruskigt svårt. Detta spel är svårt, men inte överjävligt som Dark Souls. Visst det krävs 10-tals försök för att döda en boss, men det finns alltid en sparningspunkt precis innan boss-fajten, vilket gör att man fort kan komma in för att försöka pumpa bly i dess röv igen och igen. Till skillnad från Dark Souls där man fick börja om flera minuter bort vid ett misslyckat boss-försök.
Storyn är helt okej hittills enligt mig. Den berättas mestadels via dagböcker och datorer. Så ett tips är att läsa allt för att ha en aning om vad som försiggår.
Co-Op funkar superbt. Dock är kampanj-progressionen låst till "hosten", Vilket gör att den som joinar en annans game inte får story-progression i sitt spel utan måste spela om samma passager. Dock sparas allt som din karaktär har fått, scraps, mats, vapen och levels etc.
Med det sagt är det inte avigt att spela om samma passager igen, då världen är "procedural generated". Min värld ser helt annorlunda ut jämfört med min polares värld. Vi möter helt olika bossar till exempel. Förutom vissa bossar som finns i allas spel för att föra handlingen vidare.
Vad jag läst mig till så kommer man inte möta alla bossar på en genomspelning då alla inte kommer "spawnas" i din värld. Därför kan man gott lira om spelet igen, och igen. För bossarna vill man döda. Det är från dem man får "mods" som är som skills i andra spel. Dock måste man equipa modsen till sina vapen och du kan bara ha en mod aktiv per vapen. Vilket gör att du får se över din build och ditt spelsätt.
Man ska även kunna få mats för coola vapen av bossarna, men jag har inte fått något sådant än. Men förhoppningsvis kommer det någon sådan drop snart.
Levelsystemet är byggt av "traits". Dessa traits fås genom olika saker i spelet. Olika quests, eller att du hittar någon hemlighet någonstans. Detta gör att man verkligen utforskar världens alla skrymslen och vrår. Varje trait kan man levla upp till level 20. Varje gång du går upp en level av experience, så kan du levla upp en trait.
Sedan kan vapnen och armor "gå upp i level" också. Dessa går upp med hjälp av crafting. Det ska sägas att fienden scaleas med din medel-equipment level. Så man ska helst inte bara pumpa upp levels på sina vapen och lämna armoren utan någon level. Då kommer du möta hårdare monster men tåla mindre stryk, helt enkelt en glaskanon.

För ännu mer info se här:
Officiell sida för Remnant

Själv skulle jag gärna få lite tips från mer erfarna spelare om builds etc. Jag har första armor settet för min klass jag valde men har uppgraderat den lite. Sedan kör jag mest med coach gun (start vapnet) som är uppgraderad och som hand gun kör jag repeater pistol.
Ibland kör jag Hunting pistol på någon boss. Eller Sniper Rifle när jag roamar.
Inte hittat något supergrymt vapen än, men plockade just upp Assault Rifle som jag inte testat.

Anledningen att jag inte bytt armor är att jag bara funnit en eller två av vissa sets, vill ha alla tre innan jag byter så man får max-bonus. Rätt eller fel ?

Skribent

Bra initiativ!

Köpte det för flera veckor sedan men har hunnit köra alldeles för lite. Gillar dock spelmekaniken skarpt, framförallt när det gäller blandningen av skjutvapen och närstrider.

Gillar även spelvärlden och känner verkligen igen mig från Chronos (som är en av mina absoluta favoriter när det kommer till VR-spel).

Medlem

Varit sugen på detta ett tag nu oxå, sjukt mkt bra spel nu i höst.

Medlem

Någon som kör detta ännu? Skaffade det nyligen efter att jag kollat på en streamer jag följer som körde detta.
Har kört närmare 20 timmar nu, ca hälften i coop med min närmsta polare, men eftersom han jobbar dagtid heltid (och har iaf tre kvällar i veckan upptagna med rollspel och WoW-raidande) och jag själv bara jobbar tidig morgonsnatt (och har nästan hela dagen fri) så saknar jag ofta någon att spela med.


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Just passerat Ixillis bossen, till slut efter många omtagningar gick det vägen, även om man ogillar att dö så är det ändå bra variation på alla hemskheter https://remnantfromtheashes.wiki.fextralife.com/Ixillis

Medlem
Skrivet av Hajfena:

Just passerat Ixillis bossen, till slut efter många omtagningar gick det vägen, även om man ogillar att dö så är det ändå bra variation på alla hemskheter https://remnantfromtheashes.wiki.fextralife.com/Ixillis

https://i.imgur.com/EHtlcEa.jpg

Den bossen kan vara rätt jobbig att tas med, speciellt om man måste köra den solo


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem

Bästa dark souls/shooter klon jag kört so far. Var riktigt skoj.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

1
Skriv svar