The Outer Worlds - Stora diskussionstråden

Medlem
The Outer Worlds - Stora diskussionstråden

Welcome to the future. Try not to break it.

Plattformar: PC, XB1, PS4, Switch

Release: 25 oktober. Senare till Switch.

Utvecklare: Obsidian Entertainment

Obsidian behöver väl ingen närmare presentation? Med spel som Knights of the Old Republic 2, South Park: The stick of truth, Pillars of Eternity m.fl är de ett välkänt namn i spelbranchen. Nu under ledning av Microsoft ska det bli kul att se vad de kan hitta på framöver. Just nu är det däremot The Outer Worlds vi väntar spänt på.

Storyn och världen
På väg mot Halcyon, Jordens yttersta koloni, hamnar ditt skepp på villovägar. Årtionden senare vaknar du upp till en värld styrd av storföretag och full av konspirationer och olika fraktioner som slåss om sin bit av kakan. Halcyon-kolonin består av åtminstone två planeter som bekräftats: Terra 2 och Monarch, där den sistnämnda verkar vara ett något otrevligare ställe än den förstnämnda.

Combat och abilities
Det är förstaperson som gäller. Skjutvapen och närstrid finns att tillgå. V.A.T.S från Fallout lånas, men kallas för Tactical Time Dilation. I TTD kan du applicera olika statuseffekter som cripple och blind genom att skjuta på utvalda kroppsdelar. TTD är en effekt av hjärnskador du fått pga den långa cryo-sömnen.

Spelet känns väldigt mycket Fallout. Stealth, dialogval, combat, det är verkligen New Vegas i rymden. Dialogvalen styrs helt av dina stats, alltså inga tärningskast och procentuella chanser, antingen kan du välja ett dialogalternativ, eller inte.

Companions samlar man i sann RPG-anda på sig under spelet. Du kan ta med dig två när du äventyrar och resten kommer stanna på ditt skepp, som fungerar som en bas. Det är inte open world i rymden, ditt rymdskepp fungerar som en fast travel-funktion, men du kan inte flyga det själv.

Flaws är något utvecklarna pratat om. Det är en negativ effekt du får i utbyte mot en perk point. På lägre svårighetsgrader kan du välja om du ska acceptera en flaw eller inte, men på den högsta svårighetsgraden får du den automatiskt.

Mina förhoppningar och farhågor
Jag hoppas naturligtvis att Obsidian lyckats balansera alla delar – combat, humorn, utforskandet, quests och olika sätt att lösa uppdragen. Som så många andra spel i AA-segmentet kommer det troligtvis inte vara bäst på något. Combat kommer ha brister, delar av världen kommer troligtvis inte fått lika stor utvecklingstid, m.m. Det hänger definitivt på att helheten blir tillräckligt bra.

Min stora förhoppning är naturligtvis att Obsidian lyckats skapa en värld som känns tillräckligt intressant, och att uppdragen är varierande och går att lösa på olika sätt.

Humor är också en balansgång. Blir det för mycket byts skratten snart mot trötta gubbsuckar när skämten börjar kännas gamla. I ett RPG med lång speltid är det definitivt en risk. Att det ska vara buggigt vid release är en annan oro jag har.

Men vad säger ni? Är ni taggade på The Outer Worlds? Känslan jag får är att det kommer bli ett "älska eller hata"-spel som kommer dela FZ-forumet i två läger.

#the-outer-worlds

Releasehästryttare

Försiktigt hoppsam, gameplay videorna får mig inte direkt att älska spelet, that said, tyckte samma sak när new vegas visades upp i gameplay, men eftersom så många sa att det spelet va kanon så gav jag det en chance och det ångrar jag inte då jag älskade det spelet rätt igenom trotts att grafiken va ancient när jag väl spelade igenom det.

Medlem

Rätt hypad, bestämde mig igår för att förhandsboka spelet på PS Store.

Medlem

Lagom hypad. Finns stor potential, men jag vågar inte ta något för givet. Förväntar mig ett bra spel som ibland glimmar till lite extra.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

@Bennii: Stabilt med en stor-tråd!

Det här ska spelas! Släpps direkt på Xbox Game Pass (både konsol och PC) så det finns ju inget att tveka på heller. Nu är det ju visserligen ett AA-spel men Obsidian ser ut att ha putsat på det ordentligt på sistone. Förhoppningen är väl att det ska vara värt både en, två och tre genomspelningar! De har väl sagt att det ska vara 20-30h speltid, med massor av olika val/vägar att gå som förhoppningsvis motiverar omspel.


signatur

Jump in.

Medlem

Ser väldigt billigt ut på ett dåligt sätt. Hade det inte varit för att det är Obsidian som står bakom hade jag inte brytt mig om spelet. Men eftersom det är Obsidian kommer jag ge det en chans.

Medlem

Mindre än en vecka till release. Vad tror ni om spelet? Jag känner både positiva och negativa förväntningar. Vet inte om det kommer bli ett köp.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Mindre än en vecka till release. Vad tror ni om spelet? Jag känner både positiva och negativa förväntningar. Vet inte om det kommer bli ett köp.

Jag är taggad. Tror att det kommer bli en bra upplevelse. Nu slog Disco Elysium ner som en bomb mitt i spelhästen, så Outer Worlds kanske får vänta ett par veckor.

Medlem

https://twitter.com/OuterWorlds/status/1184967325469929472

Obsidian kommer köra en Twitch Plays den 22 oktober för er som vill följa den. Personligen känner jag att det kan bli lite mycket spoilers i en sån stream.

Medlem

Köper man den fysiska utgåvan av spelet till PS4 eller XB1 får man en rejäl day 1-patch att ladda ner:
18GB till PS4
38GB till XB1

Förköper man den digitala utgåvan ingår patchen i förladdningen, så inget extra att ladda ner på releasedagen.

https://forums.obsidian.net/topic/110544-when-can-you-play-th...

Medlem

Får försöka undvika fler videor nu, ser fram mot fredagen nästa vecka. Tur man sparat lite flextid


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Geeks Gaming

Är det någon som testat att förladda med gamepass? Får inte det att fungera 🤔

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det någon som testat att förladda med gamepass? Får inte det att fungera 🤔

Samma här, får en 10 mb stor fil. Preload borde nog börja på tisdag eller onsdag gissar jag.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NordhNet:

Är det någon som testat att förladda med gamepass? Får inte det att fungera 🤔

Skrivet av magma:

Samma här, får en 10 mb stor fil. Preload borde nog börja på tisdag eller onsdag gissar jag.

Fungerar fint på konsol, sitter ni på PC?


signatur

Jump in.

Geeks Gaming
Skrivet av Mortaigne:

Fungerar fint på konsol, sitter ni på PC?

Japp, jag gör iaf

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Lolflakes:

Mindre än en vecka till release. Vad tror ni om spelet? Jag känner både positiva och negativa förväntningar. Vet inte om det kommer bli ett köp.

Jag är hypad, men sedan är jag ju ett Obsidian-fan också Jag tror att man bör ställa in sig på att det är ett AA-spel, det kommer att vara lite janky här o där grafik- och teknikmässigt men att det inte är kärnan av spelet. Det är också ett kortare spel, snarare 20h än 100h per genomspelning, men som uppmuntrar till flera genomspelningar.

Det jag är ute efter är ju roliga quests, valmöjligheter, intressanta karaktärer och en kul story. Det tror jag att vi får!

(Är du tveksam på köp så testa Xbox Game Pass, finns på PC också)


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Fungerar fint på konsol, sitter ni på PC?

Sitter på PC. Är fler som inte heller kan preloada på pc: https://www.reddit.com/r/theouterworlds/comments/div55f/pc_ga...

Bara att vänta då


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NordhNet:

Japp, jag gör iaf

Skrivet av magma:

Sitter på PC. Är fler som inte heller kan preloada på pc: https://www.reddit.com/r/theouterworlds/comments/div55f/pc_ga...

Bara att vänta då

Aight, ja det verkar bara vara placeholder på PC än så länge. Lite skumt, på konsol har preloaden varit aktiv sedan i mitten av veckan. Men det lär dyka upp när som på PC då!


signatur

Jump in.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka

// Flyttade tråden till Allmänt spelsnack.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Grafik: GTX 960M
Moderkort: Raccolto Nero d'Avola Cabernet Sauvignon Organic , 2017

Ambassadör
Xbox

Slänger in launchtrailern här också, bara för att!


signatur

Jump in.

Geeks Gaming
Skrivet av Mortaigne:

Aight, ja det verkar bara vara placeholder på PC än så länge. Lite skumt, på konsol har preloaden varit aktiv sedan i mitten av veckan. Men det lär dyka upp när som på PC då!

Ja, jag fick meddelande att det var fritt fram men man vill väl kanske dela upp belastningen lite

Medlem

förhands bokade detta, hoppas det är bra. det är karaktärs kreatorn ? som jag är ute efter.
gillar och göra olika gubbar.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av UggleMannen:

förhands bokade detta, hoppas det är bra. det är karaktärs kreatorn ? som jag är ute efter.
gillar och göra olika gubbar.

Hehe, samma här...kan fastna i timmar i karaktärsskapande!


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Ser ut att få riktigt bra betyg!

Speltiden verkar fluktuera ganska mycket mellan olika recensenter, har sett uppemot 50-60h för vissa. Antar att det beror väldigt mycket på hur man spelar. Själv är jag ganska noggrann av mig eller vad man ska säga, gör alltid massa sidequests och läser allt etc. så det kan nog dra iväg lite mer med speltiden än vad jag trodde.

Verkar ju dessutom vara väldigt upplagt för fler genomspelningar med tanke på alla val och spelstilar! Jag brukar alltid börja med att spela "god" men vi får se hur upplägget är här, lockar ju alltid lite att vara ett arsle.

https://opencritic.com/game/7413/the-outer-worlds


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Releasen bör för oss vara kl. 01 för PC och midnatt för konsol natten till fredag:

Hype!


signatur

Jump in.

Medlem

Nära nu! Taggad på förladdning till och med (vill ju testa nya linan). Kommer köra på PS4 Pro som ni kanske anar från sign.

Detta spel verkar vara vad jag är ute efter, lagom speltid, inte alltför djupgående heller även om det har sin charm men det ställer krav på speltid som jag inte direkt har överflöd av. Detta kommer bli nice!

Edit: Nedladdning på gång


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

signatur

Jump in.

Medlem

Kom igen då...ett par timmar tidigare kan ni väl släppa på det efter deppen med the last of us


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Tur man ej har ett liv och har vänt på dygnet ska pröva lira det i natt om inte min dator brinner up när man startar det.

Skriv svar