Moderator | Testpilot
Knights and Bikes

Knights and Bikes är en titel som kom till liv via Kickstarter. Foam Sword Games presenterade sin idé, folk fick lägga pengarna på den om de ville, och så hoppades man på resultat. Det är inte ett nytt tillvägagångssätt, och genom åren har vi varit med om gigantiska succeser och lika stora floppar. Med erfarenheter som Tearaway, LittleBigPlanet och Ratchet & Clank i bakgrunden (och givetvis en bra kampanj) lyckades de samla ihop de 100,000 pund de sökte (och lite till). 1 Oktober stod det klart att spelet ska bli en TV-serie, med snack om leksaker och annat som kan vara på väg också.

Jag ska erkänna på en gång att jag till en början avskydde spelet. Diverse trailers jag såg på Youtube fick det i mina ögon att se ut som någon typ av Action-RPG. Strider där man har olika vapen, och med skadenummer (Precis sådant jag tycker om). Väl inne i spelet på releasedagen märkte jag rätt så snabbt att så inte var fallet, och även om jag först var väldigt besviken, blev det i slutändan spelets styrka.

När spelet närmar sig sitt slut känner man verkligen hur karaktärerna har utvecklats.

Man får följa de två karaktärerna Demelza och Nessa när de utforskar en ö vid namn Penfurzy Island. Två yngre tjejer som i början bara leker med varandra men som snabbt hamnar i ett stort äventyr i jakten på en försvunnen skatt. Det låter kanske inte så nyskapande - vilket det inte heller är, men det är sättet de berättar det hela på som görs så jäkla bra. Demelza är den yngre av de två och visar det ofta genom sin naivitet, medan Nessa är lite äldre och förankrad i verkligheten. De kompletterar varandra bra, och genom spelets gång lyckas Foam Sword Games utveckla båda karaktärerna på ett mycket bra sätt. Som med många, om ibland inte alla historier som involverar yngre personer, är det här en coming of age-historia, och en av de bästa på väldigt länge i spelväg.

Hela spelet går att lira med en kompis i coop, och är också det bästa sättet att spela spelet på.

Hela spelet går att spela tillsammans med en kompis i coop. Man kan spela själv, men pussel och eventuella strider mot bossar blir aningen klumpigt när man måste byta fram och tillbaka mellan karaktärerna. I coop slipper du givetvis det här, och kan lätt kommunicera om vad man behöver göra härnäst. Med tanke på hur storyn utvecklas och hur gameplay har coop i fokus skulle jag säga att det är bästa sättet att spela. Det flyter på mycket bättre när man behöver använda ett visst vapen för att göra en fiende svag, och så kan din kompis vara redo för att avsluta det hela.

Tutorials poppar upp så du vet hur föremål ska användas.

Gällande vapen/föremål får båda karaktärerna kontinuerligt nya saker att leka med: En frisbee, ett gäng stövlar, en sugpropp,
en bergsprängare, och massa annat. Dessa kan användas för att göra olika saker i strid, där vissa vapen är bättre mot vissa fiender. De kan också kombineras sinsemellan genom att t ex använda ett vapen med Nessa först, och ett med Demelza senare. Dessa föremål används också i pussel på olika sätt, och lyckas hålla gameplay både i strids och i pusselsammanhang någorlunda fräscht. Något jag uppskattade mycket var en liten kort genomgång om hur man använder varje föremål när du precis fått den. Det kan liknas vid fighting-spel där man kan öva in olika kombos.

Pussel blir också roligare i coop, just för att man som ensam spelare för hjälp av AI:n, där det mesta sköts automatiskt. Den karaktär du inte kontrollerar springer och drar i spaken, ställer sig på en plattform eller vad än som behöver göras. Skulle du då inte veta vad du ska göra med din karaktär kan du med ett knapptryck snabbt byta, och då springer karaktären dit du skulle från första början. Pallar man inte med pussel så är det här givetvis trevligt, men jag tycker att det är roligare att få lösa dem själv, eller ja, med en kompis i det här fallet. Ska sägas att AI:n inte är på topp och kan ibland ha problem att hjälpa till med pussel i vissa områden.

Knights and Bikes är flertalet gånger väldigt roligt. Skämtsamt och allmänt barnsligt på ett fint och kul sätt.

Det huvudsakliga fokuset med spelet är dock att utforska och föra handlingen vidare. Spelet är uppdelat i 6 olika akter eller “dagar”, där man varje dag får ett nytt uppdrag och får utforska nya delar av ön. I dessa så får du göra en rad olika saker: Slåss mot fiender, prata med karaktärer, lösa pussel och hitta hemligheter. Allt eftersom du tar dig längre i spelet låser man upp diverse färdigheter så man kan utforska ställen man inte varit på tidigare, men det är inte ett Metroidvania det här. Utan du får se ett ställe under dag ett du inte kan ta dig till, och dag två så får du något så du kan ta dig dit

Båda Nessa och Demelza får en cykel som man kan köpa kosmetiska saker till.

Spelet är väldigt duktig på att berätta vad du ska göra härnäst, men inte hur du ska ta dig dit. Tyvärr finns det inte någon form av karta (Vilket är ironiskt då man i spelet följer en skattkarta) och med tanke på hur stor ön är så kan det bli ett problem. Men genom att bara utforska så hittar rätt väg tillslut. Går man vilse lär man stöta på en del av spelets hemligheter, och generellt spelande ger dig en typ av valuta som du kan använda för att uppgradera en cykel till vardera karaktär. Det här är endast till för kosmetiska förändringar, och som en hängiven RPG-spelare var det här aningen tråkigt, men det blev i slutändan kul att försöka skapa en cykel som passade bäst för vardera karaktär. Kan tänka mig att när man spelar i coop med sin son eller dotter att det här har potential till att bli ett kul moment.

Handlingen och karaktärerna är på topp, men så också utseendet.

Double Fine publicerar spelet, vilket man ganska lätt kan gissa när man ser spelets grafiska stil. Man skulle kunna likna det med stop-motion med papper, och det ska sägas på en gång att det fungerar jättebra. Spelet ser fantastiskt fint ut, och lyckas se ut som en målning med blandning av plakatfärg, pasteller och kritor. Att det är visuellt givande är viktigt för ett spel där man utforskar mycket. Ser den ful och tråkig ut blir iallafall inte jag lika sugen på att springa runt överallt, men när spelet är så fint som det nu är vill jag verkligen titta under varenda sten som finns.

Även fast Knights and Bikes inte riktigt var vad jag förväntade mig lyckas det ändå fånga mig i slutändan. Spelets strider och pussel blir enformiga till slut, men det märks inte lika tydligt om man spelar med en vän, vilket i stort sett är hela poängen med spelet. Handlingen tar tag i mig från nästan direkt, och släpper intressant nog inte taget, ens när eftertexterna rullar. Det jag fått vara med om kommer hänga med mig en tid, och det ska bli intressant att se om TV-serien fortsätter från spelet eller blir en adaption.

Knights and Bikes
4
Mycket bra
+
Grymt bra story
+
Läcker grafik
+
Coop
-
Gameplay blir lite enformigt mot slutet
-
Inte lika roligt att spela själv
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

Stabil recension! Den här typen av indiespel tilltalar mig, får allt ta o lägga till det i min wishlist på Steam tror jag.

Föredrar väl att spela allt som har med story att göra ensam, hur skulle betyget se ut om man bortser från co-op?


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Stabil recension! Den här typen av indiespel tilltalar mig, får allt ta o lägga till det i min wishlist på Steam tror jag.

Föredrar väl att spela allt som har med story att göra ensam, hur skulle betyget se ut om man bortser från co-op?

Bra fråga, om än en svår sådan.

Potentiellt att det skulle bli en trea, just bara för hur mycket roligare och smidigt allt är i coop. Svårt att säga, men hur man än vrider och vänder på det är storyn och karaktärerna sig lik och gör spelet värt det ändå skulle jag säga.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
Xbox

@uberpwnage2.0: Ja det är ju lite knepigt kanske, men jag har väldigt svårt att få ut någonting av story etc. tillsammans med andra. Jag kör ju gärna spel själv först och drar igenom det igen i co-op när det har mindre betydelse. Men jag är en sådan där som inte gärna ser film med andra heller, om jag inte redan har sett den hehe.

Det låter ändå som ett spel för mig, du beskriver saker som jag är svag för med karaktärsutveckling osv som för mig brukar trumfa lite styltigt gameplay.


signatur

Jump in.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

@uberpwnage2.0: Ja det är ju lite knepigt kanske, men jag har väldigt svårt att få ut någonting av story etc. tillsammans med andra. Jag kör ju gärna spel själv först och drar igenom det igen i co-op när det har mindre betydelse. Men jag är en sådan där som inte gärna ser film med andra heller, om jag inte redan har sett den hehe.

Det låter ändå som ett spel för mig, du beskriver saker som jag är svag för med karaktärsutveckling osv som för mig brukar trumfa lite styltigt gameplay.

Jag är säker på att du skulle gilla det! Att spela själv fungerar bra, det är bara lite klumpigt ibland med vissa strider och pussel då den andra karaktären inte riktigt gör det man vill den ska göra. Trotts dessa problem så skiner handlingen och karaktärsutvecklingen igenom.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar