Redaktör, SweClockers
Outer Wilds (PC)

–Har du spelat Outer Wilds?
–Obsidians nya? Men det släpps väl i höst?
–Nej, inte The Outer Worlds! Outer Wilds!

Ungefär så har alla mina diskussioner om ett av 2019 års bästa spel börjat, och kanske är det just likheten i namnet som gjort att många förväxlat och avfärdat det som Obsidians Fallout-liknande RPG-lir som släpps senare i oktober. Samtidigt kanske inte heller PC-versionens exklusivitet till Epic Games Store under den stora hatstormen gjorde mirakel för att exponera spelet.

I vilket fall som helst. Outer Wilds lanserades i somras utan något större stohej, och kan nog bäst beskrivas som ett rymdutforskaräventyr med minimala inslag från överlevnadsgenren. Med detta sagt handlar det verkligen inte om något Subnautica i rymden, utan snarare om ett storydrivet pusseläventyr i förstaperson med betydligt mer utvecklad gameplay än man är van att se i denna kategori.

Spelet börjar med att man vaknar utomhus med blicken vänd mot stjärnhimlen. Uppe i skyn syns en gigantisk gasjätte med det som liknar en rymdstation cirkulerandes runt den. I samma ögonblick man vaknar träffas rymdstationen av något och splittras i flera delar. Bredvid sovplatsen sitter Slate och grillar marshmallows. Han önskar oss all lycka på vår första rymdfärd och hälsar att uppskjutningskoderna finns att hämta i observatoriet.

Efter en del förvirring samt några fler konversationer står det klart att man befinner sig på planeten Timber Hearth och är en ny rekryt i rymdprogrammet Outer Wilds Ventures. Programmet finns till tack vare teknologi som uppfunnits av den uråldriga och försvunna rasen Nomai (hej Mass Effect!) vars skrifter och ruiner finns kvar över hela solsystemet. Som man nu kanske kan gissa är ens uppdrag att ta reda på vad som hänt med denna utomjordiska ras.

Förutom att ge spelaren en hembas och en introduktion till världen fungerar även Timber Hearth som spelets upplärningsplats, där olika områden lär ut de moment som man kan tänkas ha nytta av under ens resa. Detta innefattar allt ifrån en simulerad rymdpromenad i en grotta till möjligheten att fjärrstyra små miniatyrmånlandare för att få en känsla för rymdskeppet man ska spaka inom kort.

När man känner sig varm i kläderna är det dags att hämta uppskjutningskoderna och hoppa in i rymdskeppet (som mer kan liknas vid en månlandare) för en upptäcktsfärd i det okända solsystemet. Och vilket solsystem det är! Planeterna är skalenligt ganska små sett till spelaren, vilket innebär att det går att promenera tvärsöver dessa utan några större problem ¬– förutsatt att miljön tillåter det. Känslan av skala lutar därför mer åt Super Mario Galaxy-hållet snarare än No Man’s Sky.

Förutom skalan på planeterna har även tiden komprimerats enormt, vilket blir särskilt uppenbart när man granskar planeternas snabba banor runt solen. Detta ger en ganska häftig timelapse-liknande effekt när man står och tittar ut över stjärnhimmelen och har därtill ett spelmekaniskt syfte, då tiden är något som spelar enormt mycket roll i Outer Wilds.

Mild spoilervarning! Nedan avslöjas den spelmekaniska twisten i Outer Wilds, vilken vissa kanske vill upptäcka själva. Det är dock något som hela spelet kretsar kring, och då den avtäcks inom den första halvtimmens spelande kändes det konstigt att exkludera den i recensionen.

Det spelaren inte vet från början är att solen planeterna kretsar kring är döende. Och inte döende som i ett ”den kommer att explodera om x antal tusen år”-sätt utan här handlar det om drygt tjugo minuter kvar innan supernovan är ett faktum och utplånar hela solsystemet. När detta sker är dock inte spelet slut, utan det är här den stora twisten avslöjas.

När tjugo minuter har gått och solen exploderar blir spelaren till slut träffad av chockvågen som sprider sig över solsystemet. Efter att få se sin korta karriär passera i revy (bokstavligen) blir skärmen svart varpå man vaknar upp igen på Timber Hearth. Ovanför en syns samma gasjätte som tidigare, med rymdstationen som klyvs itu av ett okänt föremål. Vi har återuppstått från de döda och har nu fått en roll i ”Måndag hela veckan”, fast i rymden och utan murveldjur.

Outer Wilds utspelar sig alltså i en tidsloop på 22 minuter, vilken är den tid som solen har kvar att leva innan den blir en supernova och förstör solsystemet. När spelaren dör till följd av supernovan, eller på ett självförvållat vis, återställs tidsloopen och man vaknar återigen upp på Timber Hearth som att inget har hänt…bortsett från ett fåtal detaljer.

För att driva spelet framåt finns det några saker som inte återställs när tidsloopen börjar om. Dels handlar det om uppskjutningskoderna, där spelaren slipper den tidsödande resan att hämta dessa från observatoriet igen. Därtill är informationen som loggats i rymdskeppets dator kvar mellan varje loop, något som innebär att alla ledtrådar man hittat under sin resa finns kvar även efter döden.

Och så fortsätter spelet, med 22 minuter långa sessioner av resor mellan olika planeter och sökandet efter svaret på vad som hände med Nomai-folket. Utforskandet tar en till väldigt olika miljöer, där allt ifrån Timber Hearth karga måne The Attlerock till de mystiska tvillingplaneterna Ember Twins ska dammsugas efter inskriptioner och ledtrådar till andra platser i solsystemet.

En intressant aspekt av tidsloopen är hur spelet belönar en för att besöka samma planet flera gånger. Detta är för att miljöerna förändras genom hela loopen, där en plats kan se helt annorlunda ut fem minuter innan solen ska explodera än den gjorde direkt efter omstarten. Ett praktexempel är planeten Brittle Hollow som faller sönder successivt under tidsloopen och exponerar tidigare oåtkomliga områden om man återvänder dit vid ett senare skede.

Gameplaymässigt kan Outer Wilds delas upp i två delar – rymdfarandet och utforskandet till fots. Själva rymdskeppet styrs helt manuellt, och beter sig som en typisk månlandare med styrraketer som sitter utplacerade utmed skeppet. För färder mellan planeter finns det även möjlighet att använda sig av en autopilot, men då gäller det att vara aktsam eftersom den inte tar närliggande planeters omloppsbanor i beaktning, vilket lätt kan sluta i ganska våldsamma kollisioner eller en färd rakt in i solen.

När man väl har lyckats landa sitt skepp på en planet sker utforskandet till fots ur ett förstapersonsperspektiv. Här kommer den lilla kakbiten ur överlevandsgenren in i bilden, då rymddräkten har begränsat med syre och därtill bränsle för att driva ens jetpack. Påfyllning av dessa resurser sker när man återvänder till skeppet, men det finns även möjlighet att hitta olika typer av behållare och växtlighet på planeterna som tillåter en att fortsätta utforskandet en stund till.

Utforskandet av planeterna består oftast av att leta efter gamla ruiner och använda sin översättningsapparat för att läsa inskriptioner och loggar från Nomai-folket. Detta blandas med en del mer eller mindre komplicerade pussel i världen, som ofta öppnar upp nya områden med fler ledtrådar var man bör ta sig härnäst och samtidigt tar en närmare lösningen på gåtan om Nomai.

Medan det sällan känns som ett stresselement har man alltid de där 22 minuterna i bakhuvudet under sin resa, och lär sig anpassa sina destinationer efter det. Har man spenderat den senaste kvarten på en helt ny planet så kanske man inte tar hoppet över till en helt ny plats direkt, utan använder istället den resterande tiden för att gå igenom sin loggbok och planera inför nästa resmål till efter att loopen har startat om.

Att peka ut en specifik sak som gör Outer Wilds till ett suveränt spel är precis som många andra titlar omöjligt, utan här är det istället summan av en hel drös småsaker. En grej är utan tvekan den leksamma grafiska stilen som ihop med väldigt varierande miljöer och en intressant story gör det väldigt roligt och uppmuntrande att utforska de olika planeterna i solsystemet.

Ett annat område som verkligen utvecklarna har träffat rätt på är musiken, där denna är fullkomligt fenomenal och verkligen skapar en känsla för platserna och händelserna i spelet. Det är även en enorm variation, med trallvänliga banjoplinkande melodier på Timber Hearth till tunga melankoliska stycken under ens sista minut vid liv innan solen exploderar.

Outer Wilds är ett extremt fritt och öppet spel, vilket också kan vara dess största svaghet. Spelet förlitar sig på att den som spelar finkammar alla områden efter inskriptioner och läser dessa noggrant för att dra slutsatser om var man ska härnäst. Det är med andra ord väldigt lite handhållande och riktningspekande från spelets sida, och därför är risken att de tappar en del på vägen mot den ganska komplicerade och långsökta slutdestinationen.

Men håller man tålamodet och utforskarglädjen på topp kan jag inget annat än rekommendera Outer Wilds. För drygt 200 kronor får man en mellan 10 och 15 timmar långt äventyr in i ett okänt solsystem som verkligen greppar en och det är utan tvekan ett av mina absoluta favoritspel detta år.

Fotnot: PC-versionen spelades men Outer Wilds finns även till Xbox One. Den 14 oktober släpps titeln till Playstation 4.

Outer Wilds
5
Mästerligt
+
Stämningsfulla miljöer
+
Engagerande story
+
Nyskapande spelmekanik
+
Fenomenal musik
-
Kunde ha behövt lite mer handhållande
Det här betyder betygen på FZ
Moderator | Testpilot
Skrivet av wpelle:

–Har du spelat Outer Wilds?
–Obsidians nya? Men det släpps väl i höst?
–Nej, inte The Outer Worlds! Outer Wilds!

Haha alla har med säkerhet gjort det här misstaget

Bra recension! Ska nog ta och ge det ett försök.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Releasehästryttare

Mycket bra spel, hade nog sålt bättre om det inte hade varit epic exlusivt dock.

Medlem

lite som no mans sky? blir nog ett test iallfall.

Backloggens befriare

Är du säker på att du inte mer The Outer Worlds, som släpps nu i slutet av oktober?


signatur

Ad hoc addendum

Redaktör, SweClockers
Skrivet av Devan:

Mycket bra spel, hade nog sålt bättre om det inte hade varit epic exlusivt dock.

Ja, både Epic-grejen och lanseringsdatumet i slutet av Maj var verkligen inte optimalt, vilket är synd på ett spel av denna kaliber.

Skrivet av UggleMannen:

lite som no mans sky? blir nog ett test iallfall.

Förutom rymdresor mellan olika planeter skulle jag säga att det inte har mycket gemensamt med No Man's Sky. Inget basbyggande och letande efter resurser alltså.

Skrivet av keffkebab:

Är du säker på att du inte mer The Outer Worlds, som släpps nu i slutet av oktober?

NEJ!

Medlem

Bra recension, den fick mig såld på spelet. Tack


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

För att göra det ännu rörigare så trodde jag först att det handlade om Outward, men när jag insåg att Outer Wilds var ett annat spel så trodde jag istället att The Outer Worlds var Outward. Men det blev ju fel det också insåg jag sen. Det är inte lätt det här.

Tack för recensionen hur som!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Haha alla har med säkerhet gjort det här misstaget

Bra recension! Ska nog ta och ge det ett försök.

TÄnkte just samma sak, började titta på bilderna, och först så sågt det lite ut som det, sen såg jag...

Bra recension, grabbarna på FZ ska nog börja tänka lite på sina "positioner"... börjar kännas med inlevelse och mindre gnäll från dessa "hemma spelare/recensenter"? FZ har blivit lite högfärdigt senaste tiden, inte ett spel har fått mer än 3? Jag menar än en gång, Control får en 3? Pinsamt måste jag säga, dom flesta andra har get det 4-5 eller 80-90%...

Men förlåt nu gnäller jag igen... bra recension än en gång!


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem
Skrivet av HaZe303:

TÄnkte just samma sak, började titta på bilderna, och först så sågt det lite ut som det, sen såg jag...

Bra recension, grabbarna på FZ ska nog börja tänka lite på sina "positioner"... börjar kännas med inlevelse och mindre gnäll från dessa "hemma spelare/recensenter"? FZ har blivit lite högfärdigt senaste tiden, inte ett spel har fått mer än 3? Jag menar än en gång, Control får en 3? Pinsamt måste jag säga, dom flesta andra har get det 4-5 eller 80-90%...

Men förlåt nu gnäller jag igen... bra recension än en gång!

Men.. men.. recensioner är ju subjektiva? Hur kan det då vara pinsamt att man inte följer strömmen?

Om något är pinsamt så är det väl om man inte vågar ha en egen åsikt utan blint följer andra?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox

Riktigt, jäkla bra recension.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Riktigt, jäkla bra recension.

Håller med. Väldigt bra, har läst den två gånger nu.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Devan:

Mycket bra spel, hade nog sålt bättre om det inte hade varit epic exlusivt dock.

Gör inte så mycket, om de redan fått betalt av Epic så kan de dra vidare till nya projekt. Behöver inte sälja så bra då...

Inaktiv
Skrivet av Freakon:

Men.. men.. recensioner är ju subjektiva? Hur kan det då vara pinsamt att man inte följer strömmen?

Om något är pinsamt så är det väl om man inte vågar ha en egen åsikt utan blint följer andra?

Håller med dig 100% i det du säger. Varför det skulle vara negativt (eller positivt för den delen) att sätta ett annorlunda betyg förstår jag inte.

Riktigt bra spel, fantastiskt hur dom har fått ihop story och spelmekaniken så bra

Medlem

För en person som snabbt ögar igenom sådana saker som loggar och bara vill få en snabb sammanfattning i huvudet men endå ta sig vidare i spelet - hade det rekommenderats? 3/5?

Ambassadör
League of Legends

Spelade klart spelet i helgen. Denna recension fick mig att skaffa det och är supernöjd. Håller med i allt du skriver. Tänkte skriva en egen recension men kan inte utveckla på något av det du skriver så kommenterar istället. 5/5, på både recension och spelet.

Medlem

Väldigt bra recension!

Jag började spela Outer Wilds ganska nyligen, efter att tillslut köpt ett xbox. Jag älskar t.ex. Subnautica, och hade enormt höga förväntningar på Outer Wilds, det känns som att det borde vara ett spel som passar mig, men jag lyckas verkligen inte fasta för det. Har svårt att sätta fingret på det, men på något sätt är det för överväldigande, och jag får inte känslan av att man kan ta det stegvis på ett bra sätt. Jag har lagt kanske 5 timmar sammanlagt utan att jag tycker att förvirringen släpper.

Kan någon komma med några hyfsat spoilerfria tips kring hur man bör angripa det? Var ska man börja rota för att få ett "en tråd att börja nysta ifrån"?

Medlem

Bra recension och Intressant koncept, men de där påtvingade 22 minuterna och sen omstart - nej tack.

1
Skriv svar