Beyond Good & Evil Tillbakablick

Medlem
Beyond Good & Evil Tillbakablick

Ett av mina bästa spelminnen är när jag insåg hur makalöst bra Beyond Good & Evil är. Jag hade noll förväntningar när jag köpte spelet på rea på gamla Megastore i PUB huset på Drottninggatan i Stockholm. Jag hade inte sett någonting om det i varken tidningar eller dem spelsajter som fanns på den tiden men det var det i hyllan då som såg mest lockande ut. Jag har för mig att jag hade sett det tidigare men inte tyckt att det var värt ett köp. SÅ fel jag kunde ha. Tack vare denna rea fick jag spela ett av mina absoluta favoritspel någonsin. Jag fick uppleva den mysiga världen Hillys. Jag fick höra den fantastiska musiken från Christophe Héral. Jag fick ta del av den häftiga storyn som bitvis är mycket mognare än målgruppen för spelet. Kort sagt så var jag rätt nöjd med mitt köp.

I denna artikel förekommer det spår av spoilers.

I Beyond Good & Evil får vi följa journalisten och fotografen Jade och hennes vän och fadersfigur/gris Pey´j och deras kamp emot dem invaderande DomZ. Jade och Pey´j bor tillsammans på en ö i ett fyrtorn, där finns också ett antal föräldralösa barn som de tar hand om. Barnen har blivit föräldralösa pga av alla människor som blivit bortrövade av DomZ. Efter en kort sekvens där Jade utövar yoga tillsammans med ett av barnen så attackerar DomZ ön och Jade blir tvungen att försvara barnen.

Det visar sig att det finns en organisation vid namn Alpha Section vars uppgift är att bekämpa DomZ. Efter att Jade försvarat ön anländer de och förklarar att kusten är klar. Anledningen till att DomZ attackerade just Jades ö var att skölden som hon har inte gick igång, hon hade nämligen inga pengar på kontot så elen slogs av precis vid fel tillfälle. Hon måste därför skaffa ett jobb snabbt innan nästa attack.

Jades högteknologiska variant av Siri, Secundo, hittar ett jobb åt henne. Djurfotograf. Efter en kort liten tutorial kan Jade nu ta foton av djur i spelvärden och få betalt. En väldigt trevlig spelmekanik som påminner en hel del om Pokemon Snap till N64an. Den grafiska designen i BGE är väldig vacker och mysig så det blir väldigt trevligt att titta runt med kameran för att hitta djur man inte har fotat än. Jag gillar också att BGEs universum är som en fabel, det finns alltså inte bara människor utan också människo-djur hybrider. Du har Rastanoshörningar som driver garaget, Pey’j som är en gris hybrid och en supermysig valross som driver en butik. Designen av hela spelet är väldigt speciellt, allt från intro menyn till designen på husen i staden förmedlar en väldigt cool känsla som jag har svårt att sätta ord på. Hela världen känns som ett ställe jag gärna hade velat bo i. Hyllis hade kunnat vara en planet i Star Wars någinstans i The Outer Rim och det hade passat ganska bra. Det finns en blandning av både low och high tech som genomsyrar designen av Hyllis.

För att ta sig runt i världen har Jade och Pey’j en svävare, det coolaste transportmedlet någonsin. Första gången man använder svävaren och ser skärgården som spelet utspelar sig i blir man lite varm i själen då allt ser så himla fint ut, och sen kommer musiken och allt blir helt perfekt. Senare i spelet har man chansen att delta i race med svävaren och de momenten är tyvärr några av spelets svagaste. Kontrollerna för svävaren när den åker fort är tröga och det blir mest frustrerande. Efter ett tag kan man uppgradera svävaren med en kanon och det blir ytterligare lite pilligare när man måste skjuta samtidigt.

Lite senare i spelet går Jade med i en konspirationsgrupp som försöker reda ut vad både DomZ och Alpha Sections pysslar med och Jade blir anlitad att infiltrera olika ställen för att fotografera ledtrådar och hitta bevis. Jag gillar att striderna i BGE inte är speciellt komplicerade eller många. Jade har egentligen bara ett vapen, hennes stav med en handfull olika attacker, annars gäller det att smyga sig på fiender för att snabbt oskadliggöra dem. Alpha Sections är stora soldater med rätt tydliga svagpunkter i form av en stor gasbehållare på ryggen. Det är oftast dem man smyger sig förbi eller överrumplar. DomZ däremot är oftast bossarna man möter och är mycket mer lik monster, en organisk blandning mellan insekter, maskar och skelett om ni kan se det framför er.

Belöningen för ett visst antal fotograferade djur eller för att göra klart uppdrag är stora pärlor. Man kan väl likna dem här pärlorna till stjärnor i Mario spel eftersom att man behöver dem för att ta sig vidare i storyn och för att uppgradera svävaren. Pengar finns också i form av Units. Dem kan man också få via uppdrag eller side-quests och använda framför allt till att köpa saker som ökar Jades hälsa.

Berättelsen växlar mellan mörkt och hoppfullt men håller ändå en jämn ton med äventyr och frihet som fokus. Självklart finns det komiska element också, karaktären Double H är väldigt fin samt alla härliga djur-hybrider och deras yrken. Men utan musiken hade berättelsen inte vart ens hälften så bra. Jag har skrivit tidigare om musiken i BGE och jag kan inte motstå att göra det nu heller. Musiken är fenomenal, bitvis fantastiskt vacker men vissa låtar är bara härlig flummiga. Det är en vild blandning av musikgenrer. Spansk hård-mariachi, kinesisk harmonisk flöjt, underbara piano stycken. Gör er själva en tjänst och lyssna på några av låtarna eller ännu bättre, upplev dem när ni spelar spelet.

Beyond Good & Evil
5
Mästerligt
+
Musiken
+
Designen av världen och dess innevånare
+
Berättelsen
+
Ett mysigt spel helt enkelt
-
Svävar segmenten
-
Lite pilliga menyer
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Äger spelet till Steam men har aldrig installerat det. Det ligger i min "Bucket List" att göra iaf. Ju fortare desto bättre då grafiken åldras hårdare o hårdare. Men det måste testas d¨det har fått ett kultstatus..


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Kommer aldrig få testa tvåan igen :'(

Medlem

Spelet är fasen underbart. Tyvärr är slutbossen ett rent helvete. sket i att klara spelet en lång period på grund av bossen haha. Men till slut så


signatur

Min Dator Går På StjärnKraft !

Medlem

Riktigt bra spel


signatur

Nalta saker ska man kunna hinna idag

Medlem
Skrivet av CARTMAN:

Äger spelet till Steam men har aldrig installerat det. Det ligger i min "Bucket List" att göra iaf. Ju fortare desto bättre då grafiken åldras hårdare o hårdare. Men det måste testas d¨det har fått ett kultstatus..

Steam versionen är en av dom värsta versionerna av spelet, ett av dom spelen som lider av att förlita sig på gammal och förlegad teknik, finns numera en "HD" version på Ubisofts klient som jag får anta är en enorm förbättring men jag har inte testat så jag vet inte med säkerhet.

Lirade själv det när det släpptes för en evighet sedan, fungerade utmärkt på dåtidens datorer och det var helt klart favorit spelet ett bra tag men jag klarade aldrig spelet, tror jag tröttnade på någon sneaking sektion en bit in i spelet, har försökt lira det flera gånger nyligen efter BGE2 hypen men Steam versionen är så sjukt kass att jag lägger det på hyllan efter nån timme, inte alls samma upplevelse som jag hade 2003.

Edit: Verkar som om det kommit en uppdatering till spelet i går, första på... någonsin? Ska bli intressant att se om spelet fungerar som det ska, bara att spelet har kontroller support är ett stort plus redan där.

Edit2: Testade lite, verkar inte vara någon större skillnad, mer stabilt möjligtvis, fortfarande inget riktigt widescreen stöd och fortfarande omöjligt att kontrollera kameran (foto) med en handkontroll, vilket gör det omöjligt att spela utan att byta mellan mus och handkontroll varje gång man ska fota vilket är en stor del av spelet, blir väl att skaffa Uplay versionen en vacker dag (om den nu är bättre).

Medlem

I väntan på tvåan så får man nöja sig med ettan.

Något slappare, men helt okej.

Flåt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Rurounin:

Steam versionen är en av dom värsta versionerna av spelet, ett av dom spelen som lider av att förlita sig på gammal och förlegad teknik, finns numera en "HD" version på Ubisofts klient som jag får anta är en enorm förbättring men jag har inte testat så jag vet inte med säkerhet.

Lirade själv det när det släpptes för en evighet sedan, fungerade utmärkt på dåtidens datorer och det var helt klart favorit spelet ett bra tag men jag klarade aldrig spelet, tror jag tröttnade på någon sneaking sektion en bit in i spelet, har försökt lira det flera gånger nyligen efter BGE2 hypen men Steam versionen är så sjukt kass att jag lägger det på hyllan efter nån timme, inte alls samma upplevelse som jag hade 2003.

Edit: Verkar som om det kommit en uppdatering till spelet i går, första på... någonsin? Ska bli intressant att se om spelet fungerar som det ska, bara att spelet har kontroller support är ett stort plus redan där.

Edit2: Testade lite, verkar inte vara någon större skillnad, mer stabilt möjligtvis, fortfarande inget riktigt widescreen stöd och fortfarande omöjligt att kontrollera kameran (foto) med en handkontroll, vilket gör det omöjligt att spela utan att byta mellan mus och handkontroll varje gång man ska fota vilket är en stor del av spelet, blir väl att skaffa Uplay versionen en vacker dag (om den nu är bättre).

HD versionen till konsoler funkar riktigt bra där får du dessutom wide-screen.

Medlem

Ett av mina absoluta favoritspel. Underbar atmosfär och fantastisk design rakt igenom.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Fin återblick/recension. Hoppas verkligen tvåan bibehåller ettans känsla.

Skrivet av Dinskugga:

Spelet är fasen underbart. Tyvärr är slutbossen ett rent helvete. sket i att klara spelet en lång period på grund av bossen haha. Men till slut så

Haha, vill minnas att jag tog ett screenshot när jag väl fick ner slutbossen. Det händer sällan kan jag säga.

Det som irriterade mig där var hur orimligt mycket värre slutbossen var jämfört med allt man mött tidigare. Balanseringen kändes lite off där (om jag minns rätt, länge sen!).


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem
Skrivet av jonis:

Det som irriterade mig där var hur orimligt mycket värre slutbossen var jämfört med allt man mött tidigare. Balanseringen kändes lite off där (om jag minns rätt, länge sen!).

Det som störde mig mest var att kontrollerna spegelvände i slutstriden pga "förvirring".

Medlem
Skrivet av TaktiskT:

Det som störde mig mest var att kontrollerna spegelvände i slutstriden pga "förvirring".

Minns att jag kom på det genialiska att vända kontrollen upp och ned. Blev väldigt mycket enklare på det sättet.

Medlem
Skrivet av TaktiskT:

Det som störde mig mest var att kontrollerna spegelvände i slutstriden pga "förvirring".

Instämmer, men det är också det enda negativa jag minns om spelet.

Medlem
Skrivet av Freakon:

I väntan på tvåan så får man nöja sig med ettan.

Något slappare, men helt okej.

Flåt.

Inte konstigt, ettan har ändå en viss ålder.

Medlem

Hade lyssnat på soundtracket ända sedan 2005 men testade själva spelet 2015 till PC.
Fastnade i jakten på "Pearls" samma år, men drog igång det igen nu när jag såg tråden.
Måste säga att det verkligen är något speciellt med BG&E.

Det enda riktiga negativa spelet har emot sig är den horribla kameran (inte fotokameran ingame). Den har en förmåga att alltid vara i vägen och fastnar väldigt ofta i konstiga vinklar och vrår.

Annars är det slående charm och atmosfär all over the place.
Det tar ett tag att komma in i men ger man det chansen så hittar man ett väldigt bra spel.

Medlem
Skrivet av Dinskugga:

Spelet är fasen underbart. Tyvärr är slutbossen ett rent helvete. sket i att klara spelet en lång period på grund av bossen haha. Men till slut så

Är det den bossen som hoppar runt i portaler?

Medlem

Spelade igenom det för 3-4 år sedan, men kommer inte ihåg att slutbossen var så svår. Däremot var storyn jäääävligt bra !

Skribent

Det var alldeles för länge sedan jag lirade genom BGE. Oroar mig fortfarande över huruvida uppföljaren kommer kunna fånga samma sköna känsla.

Grym recension!

Som spelsamlare är BGE ännu ospelad i UPlay, kollade nu och det fanns en uppdatering på 2GB.

1
Skriv svar