Dina andra intressen /hobbyn

Medlem

Försöker alltid pula ihop någon egen business på nätet, e-handel just nu. Sen är jag nöjd med att avnjuta spel, serier och musik.

Medlem

Utöver spelandet och intresset i skapandet av spel så har jag många intressen.

En av de två största (efter spelandet) är att jag tecknar och har gjort sedan jag var en liten skit.
Nu då jag är en stor skit så blir det inte lika ofta som då jag var ung men det gör mig glad var gång jag sitter ner och börjar rita. Det har blivit som en bra "meditation" för mig då livet inte går så bra.
Min stil är åt comic hållet, med inspirationer från Gaston, Arne Anka, Katten Gustaf och Bone, bara för att nämna en handfull då.
Jag brukar lägga upp bilder på Instagram, så hoppa gärna över om ni vill se fåniga bilder
https://www.instagram.com/joakim.creative/

Den andra av de stora, är min kärlek och passion för Japan.
Sedan jag var 10 år gammal har jag varit helt fascinerad av Japan och jag är en av de dära konstiga Japan älskare, det vill säga att jag inte gillar anime, manga eller Japanska spel. (fast det börjar nu på senare tid dyka upp Japanska spel som jag faktiskt gillar)
Jag älskar ju det mesta som Studio Ghibli har gjort, men jag ser inte det som typisk anime, så ja jag är väl konstig
Det var mini serien Shogun som hade premiär i Sverige 1984, som fick mig att bli helt betuttad i Japan.
Jag åker till Japan varje år och har bott där i ca 2-3 år, mest i Tokyo men även i norra delen av Honshu (den största av ögrupperna).
Det som intresserar mig mest är folket, det vardagliga livet, maten och naturen.

Jag gillar även att läsa böcker, vandra i naturen, titta på serier och filmer.
Har även ett intresse att lära mig mer om programmering.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem
Skrivet av Sillage:

[...]

min kärlek och passion för Japan.
Sedan jag var 10 år gammal har jag varit helt fascinerad av Japan

[...]

Jag har också en stark kärlek för Japan som sådant. Mitt intresse föddes i att jag som 7 åring fick syn på kanji och jag tyckte att det vore häftigt om jag kunde lära mig läsa och skriva dessa galet komplexa bokstäverna.

Jag har ”bara” bott i Japan omkring 1-2 år. De första året i Kyoto, och därefter några månader hos svärföräldrarna och sedan några månader på egna resor i västra Japan. Det blir nog sjunde eller åttonde resan nu i vår.

Det finns så mycket med Japan som jag tycker om. Den spontana bilden som jag får när jag sluter ögonen är den fuktiga havsluften, de bergiga landskapen. Den många gånger stilrena och charmiga arkitekturen med småhus som trängs längs spikraka smågator tillsammans med trafikljus, el- och telestolpar och förstås dricka-automater!

Min sidohobby är att bli bättre på japanska. Enligt min studieapp Anki, har jag ägnat ca. 30-40 minuter om dagen de senaste 2 åren. Tänkte försöka på färdighetsprovet JLPT N2 nu till sommarn. Det känns som det börjar bli dags att testa kunskaperna nu. Har trots allt läst japanska i 13-14 års tid varav 1 år var på intensivkurs i Kyoto.

Du har skön stil på tecknandet!
Gillar framförallt den bekymrade krigsherren!

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/236/841/075....

Jag har också en stark kärlek för Japan som sådant. Mitt intresse föddes i att jag som 7 åring fick syn på kanji och jag tyckte att det vore häftigt om jag kunde lära mig läsa och skriva dessa galet komplexa bokstäverna.

Jag har ”bara” bott i Japan omkring 1-2 år. De första året i Kyoto, och därefter några månader hos svärföräldrarna och sedan några månader på egna resor i västra Japan. Det blir nog sjunde eller åttonde resan nu i vår.

Det finns så mycket med Japan som jag tycker om. Den spontana bilden som jag får när jag sluter ögonen är den fuktiga havsluften, de bergiga landskapen. Den många gånger stilrena och charmiga arkitekturen med småhus som trängs längs spikraka smågator tillsammans med trafikljus, el- och telestolpar och förstås dricka-automater!
https://i.pinimg.com/originals/fd/0a/cf/fd0acfb6c7dab2440475...

Min sidohobby är att bli bättre på japanska. Enligt min studieapp Anki, har jag ägnat ca. 30-40 minuter om dagen de senaste 2 åren. Tänkte försöka på färdighetsprovet JLPT N2 nu till sommarn. Det känns som det börjar bli dags att testa kunskaperna nu. Har trots allt läst japanska i 13-14 års tid varav 1 år var på intensivkurs i Kyoto.

Du har skön stil på tecknandet!
Gillar framförallt den bekymrade krigsherren!

Ja min Japanska är inte den bästa, men jag tar mig runt iaf.
Men jag har jätte svårt att lära mig det av någon anledning.
Kommer ihåg då jag var där på språkskola, det var jag och en annan snubbe, en tysk, vi båda var äldre än alla andra, men vi hade det riktigt jobbigt att komma på kruxet att få våra hjärnor att behålla all den information vi blev bombarderade med.
Kan ha varit åldern men men.
Och det blir inte lättare då flickvännen (japanska) bara vill prata engelska med mig för hon tycker min Japanska är så dålig och hon vill bli bättre på engelska

Har tyvärr inte vare i Kyoto eller Osaka, bara i Tokyo och omnejden, Iwate i norr (där tjejen bor) och Kagoshima i söder.
Jag gör inte de vanliga turist sakerna, jag bar hänger i de områden där polare bor och omger mig med vanliga Japaner, det som är mig kärast, det vanliga livet där.

Ja sluter jag ögonen å tänker på Japan, det första som dyker upp är de underbara bergen och naturen, älskar bergen där och har hajkat upp flera av dem, mest i Iwate området.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Ja, det ändrar sig över tiden eftersom jag gärna provar ngt nytt/inte fastnar för allt.
Jag fotar inte längre då jag fick sälja pga av pengarproblem som jag hade då.

Men, nästa vår ska ja ta MC körkort och fixa ngn fin hoi. Det blir nog 2020+ hobby
Annars så är det Aikido som gäller som hobby/motionsform. .

Medlem

Köpte min första symaskin för en månad sedan, det är min nyaste lilla hobby. Främst köpte jag den för att fixa trasiga kläder och formsy befintliga plagg. Dock sugen på att sy nått från scratch, hojta till om ni vet nått lättare nybörjare projekt :). Kanske ett tygfodral till Nintendo Switch eller nått annat lattjo. Sy en T-shirt har jag som min första gamescore achievement.

Medlem

Styrketräning 4 ggr/vecka, tycker inte ens att det är roligt, gör det bara för hälsans skull och det är trevligt att känna sig lite krallig. Läser även böcker och lirar lite discgolf.

Innan jag fick mitt första programmeringsjobb brukade jag knacka väldigt mycket kod. Nu är man inte lika sugen på det när man kommit hem från jobbet.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Spelar bordsrollspel vid varje tänkbar möjlighet.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem

Jaaa, jag glömde ju helt att nämna att jag är heligt frälst i rollspel, papper, penna och en bunte tärningar rollspel med ett gäng goa vänner.
Har varit en rollspels nörd sedan jag var 10 år och det har gått i vågor när man kunnat spela pga "life".

Nu då man inte har någon att spela med och behöver stilla den dära hungern så blir det mycket tittande på Critical Role
Kampanj 1
Kampanj 2
Där ett gäng kända voice actors från anime och spelvärlden sitter ner och spelar D&D.

Hade jag bara fått välja en show att ha med mig på en öde ö, då blir det utan tvekan Critical Role. ♥


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Kaffe är min stora passion i livet, efter spelandet. Det finns så himla mycket att upptäcka och lära sig. En kopp kaffe kan vara så mycket mer än sunkigt jobbkaffe. Älskar att köpa hem och testa olika specialkaffen från små rosterier runt om i världen, för att sedan experimentera med diverse olika bryggmetoder, vattentemperaturer, ratio mellan kaffe och vatten, malningsgrad, bryggtid osv för att få fram den perfekta koppen. Det är en hel vetenskap men roligt som attan!

Har handlat på mig kaffeprylar för tusentals kronor de senaste åren och lär mig något nytt hela tiden. Det är så mycket roligare när man vet precis var i världen kaffet kommer ifrån, vilken gård, vilka bönder som odlat kaffet, vem som rostat det och när. Att brygga kaffe för hand kan vara nästan meditativt, det är så himla avslappnande och roligt!

Medlem

Brääääädspel!

Ett ovanligt intresse och som jag för ett par år sedan hoppades skulle bli min sysselsättning. Sen blev det inte så.

Osteologi – läran om skelettet. Jag har under flera år studerat och forskat inom osteologin, ett ämne närbesläktat med arkeologi. Skelett-delar är förmodligen bland de vanligaste fynden arkeologer gör när de gör utgrävningar. Jag blir då den person som analyserar och får fram vad benen kan berätta.

Testa er själva! Här har jag fotat några lättbedömda ben i min lilla samling. Vad är det för benslag och vilken art tillhör det?
Olika för varje, såklart.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av Sillage:

Ja min Japanska är inte den bästa, men jag tar mig runt iaf.
Men jag har jätte svårt att lära mig det av någon anledning.
Kommer ihåg då jag var där på språkskola, det var jag och en annan snubbe, en tysk, vi båda var äldre än alla andra, men vi hade det riktigt jobbigt att komma på kruxet att få våra hjärnor att behålla all den information vi blev bombarderade med.
Kan ha varit åldern men men.
Och det blir inte lättare då flickvännen (japanska) bara vill prata engelska med mig för hon tycker min Japanska är så dålig och hon vill bli bättre på engelska

Har tyvärr inte vare i Kyoto eller Osaka, bara i Tokyo och omnejden, Iwate i norr (där tjejen bor) och Kagoshima i söder.
Jag gör inte de vanliga turist sakerna, jag bar hänger i de områden där polare bor och omger mig med vanliga Japaner, det som är mig kärast, det vanliga livet där.

Ja sluter jag ögonen å tänker på Japan, det första som dyker upp är de underbara bergen och naturen, älskar bergen där och har hajkat upp flera av dem, mest i Iwate området.

Du kan om du vill, lära dig japanska i din egen takt. Jag antar att du redan behärskar de absoluta grunderna (säg, de första fem veckorna eller N5-nivå). Då är den svåraste biten ur vägen och det är bara att nöta på.

Jag skulle rekommendera mobilappen Anki och sedan ladda den med något populärt flashkort deck, exempelvis Core 2k (De 2000 mest användna vokabulären)
https://ankiweb.net/shared/info/2141233552

Det är sant som du skriver, att man mest hänger med vänner och familj, när man är där på besök #3+. Man har sina favorithak, favoritaffärer och vänner som man alltid besöker när man är där.

Jag behöver definitivt besöka östra Japan mer. Om det är något som jag vill tipsa om ifrån västra, och Närväl du besöker Kyoto. Så är det ett särskilt prisbelönt Ramen-hak som ligger mig extra varmt om hjärtat. Åk till Ramen Kairikiya! Det är sanslöst god stämning samt ramen och gyouza på det stället. Jag besöker det minst en gång vid varje besök till Japan.

Googla efter: Kairikiya Kawaramachi Sanjo
Det är ett till synes enkelt ramen-hak men när du kliver in är atmosfären magisk. Man kommer ju oftast undan med 100-150 kr som på de flesta ställen som inte är premium-deluxe. Synd att bilderna på Google inte fångar själen, dofterna och stämningen där!

Edit:
Det ser ut som Kairikiya har massor av ramen-hak lite var stans över hela Japan. Aajaa... besök det och se om du vill äta hos Oh-sho (王将) Ramen igen.

Medlem
Skrivet av Nichegamer:

Du kan om du vill, lära dig japanska i din egen takt. Jag antar att du redan behärskar de absoluta grunderna (säg, de första fem veckorna eller N5-nivå). Då är den svåraste biten ur vägen och det är bara att nöta på.

Jag skulle rekommendera mobilappen Anki och sedan ladda den med något populärt flashkort deck, exempelvis Core 2k (De 2000 mest användna vokabulären)
https://ankiweb.net/shared/info/2141233552

Det är sant som du skriver, att man mest hänger med vänner och familj, när man är där på besök #3+. Man har sina favorithak, favoritaffärer och vänner som man alltid besöker när man är där.

Jag behöver definitivt besöka östra Japan mer. Om det är något som jag vill tipsa om ifrån västra, och Närväl du besöker Kyoto. Så är det ett särskilt prisbelönt Ramen-hak som ligger mig extra varmt om hjärtat. Åk till Ramen Kairikiya! Det är sanslöst god stämning samt ramen och gyouza på det stället. Jag besöker det minst en gång vid varje besök till Japan.

Googla efter: Kairikiya Kawaramachi Sanjo
Det är ett till synes enkelt ramen-hak men när du kliver in är atmosfären magisk. Man kommer ju oftast undan med 100-150 kr som på de flesta ställen som inte är premium-deluxe. Synd att bilderna på Google inte fångar själen, dofterna och stämningen där!

Jo Anki känner jag till och använder även Aedict3 (köpte den), de båda kan integrera i varandra.
Men den enda Japanska jag hör och kan använda är då det är de 2 träffarna som Japanska föreningen här nere i Malmö har, så man glömmer bort allt direkt typ.
Jag märker att då jag varit i Japan i en vecka då börjar saker komma tillbaka rätt snabbt.

Ja du, när jag ska besöka södra Japan, det är frågan.
Man hittar alltid intressanta ställen/platser över hela Japan man vill till men då man sitter där och planerar nästa resa så blir det tillbaka till Tokyo, mesta dels nord östra delen av Tokyo och Iwate i norr.
Å nu då jag har hittat en YouTubare som bor i Morioka, "huvudstaden" i Iwate och han visar upp mycket av naturen i Iwate så vill jag bara tillbaka och utforska mer av det området. Å sedan att tjejen bor där så är det ett rätt enkelt val vart man ska

Men jofan, drömmen är att resa från norra toppen längst ner till södra delen. Helst på cykel å bara ta sin tid, kriss-krossa sig fram från by, stad och så. Tror jag får göra det ensam isf, tror ingen av de jag känner är så pass galna.
Det bästa minnet är då jag å tjejen hyrde bil i Yokohama å körde söder ut längs med kusten till Hakone, det var ett av de bättre minnena jag har från Japan (å då har man mååånga).

Kan varmt rekomendera Iwate
De har en specialitet där, från Morioka tror jag att den först kom ifrån, det är jajamen (じゃじゃ麵), väldigt enkel rätt av nudlar. Finns å köpa på andra ställen i Japan och även i affärer så man kan göra det själv hemma.

Sedan så har du i Morioka "Morioka Sansa Odori Matsuri" världens största trumfestival med över 10,000 trummisar och dansare. Riktigt kul att uppleva.


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

Medlem

Målar/tecknar, 3d modellering, skriva, spelar el/akustisk gitarr/bas/keyboard, skriver musik och mixar, pixelart, film med en kraftig dragning åt skräck och gamla b-filmer, datorer och spel etc... Har kids så inte riktigt samma fokus på ovanstående som förr.

Medlem
Skrivet av Sillage:

Jaaa, jag glömde ju helt att nämna att jag är heligt frälst i rollspel, papper, penna och en bunte tärningar rollspel med ett gäng goa vänner.
Har varit en rollspels nörd sedan jag var 10 år och det har gått i vågor när man kunnat spela pga "life".

Nu då man inte har någon att spela med och behöver stilla den dära hungern så blir det mycket tittande på Critical Role

Om du är Malmö-påg kan jag tipsa om Rollspelssällskapet nere på Spelens Hus vid Värnhem. Varje måndag anordnas kampanjer och one-shots och det är en allmänt trevlig samling nördar.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Ravenknight:

Om du är Malmö-påg kan jag tipsa om Rollspelssällskapet nere på Spelens Hus vid Värnhem. Varje måndag anordnas kampanjer och one-shots och det är en allmänt trevlig samling nördar.

Malmö bo ja, påg vete fan, mer en norrländsk skogskotte i spettekauge land

Åfan, hade ingen aning alls om att det fanns, låter riktigt intressant du.
Hittade hemsidan nu, jag ska verkligen kolla upp detta, tack för tipset @Ravenknight


signatur

"The reality is not limited to the perception that we have traditional used." //Paul Stamets

What you don't learn with wisdom, you learn with pain.

jbx
Medlem

Är själv inne på psykiatri-historia och institutioner. Det som hände i dessa små ”samhällen” är en av de mörkaste fläckar vi har i vår historia. Tidigare när jag var ung och snärt så var det mycket Urban exploration som gällde. I kombo med psykiatrin så var det maxat, var inne på säters menatalsjukhus innan det blev totalt nerklottrat och förstört. Det var smaskens, du kan verkligen känna ångesten i väggarna där.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

123
Skriv svar