[Brädspel] - The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth

Medlem
[Brädspel] - The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth

Mini-recension:

The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth är ett tematiskt, lättsamt brädspel. Appen talar om hur du ska göra och har man spelat en del FFG-titlar behöver man inte kolla allt för ofta i regelhäftet. Så är nog relativt nybörjarvänligt, men som vanligt är det alltid bra att kika lite på set-up och how-to's videos innan man kör.

Du/Ni tar er an en kampanj på 14 kapitel som mestadels är ett äventyr i det öppna landskapet, men då och då hamnar man i en mer inzoomad plats och löser problem lokalt. Appen gör att det är enkelt att interagera med omgivningen och dina val påverkar handlingen. Stridssystemet är av den enklare skolan och dina skillcards ger spelet en liten touch av strategi, men det känns lite 50/50 om det blir tur/otur eller strategi som avgör.

Våran grupp han spela ca 10 kapitel och fick varken en pulshöjare eller känslan av tristess. Men vi lämnade helgen med mersmak och kommer fortsätta vandra i midgård dom sista 4 kapitlen.

The Lord of the Rings: Journeys in Middle-earth
3
Bra
+
Lättsamt
+
App som sköter setup och interaktioner, på ett bra sätt
+
Tematiskt
+
Bra balans på stridsmekanismen
-
Lite för mycket obalans mellan karaktärerna
-
Kan bitvis kännas enformigt
-
Att casta till en TV är nästan ett måste
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Tack för en bra text. Men jag undrar lite, är det ett brädspel med app-hjälp eller är hela spelmekaniken beroende av appen? Hur fungerar det om man är fler? Turas man om och hur fungerar det?


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=3Q0uUqlmSGI
Kolla in denna video så får ni en uppfattning om hur man spelar.
Verkar intressant, men jag känner spontant att varför hålla på med en massa kort, kan man inte bara ha allt i appen?


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Quake-konnässsör

Roligt med lite brädspel här också FFG har börjat kommit igång med riktigt bra tillägg till deras spel genom appar. Vi spelade väldigt mycket Descent förut, men var lite tråkigt då en alltid fick vara Dungeon Master, då eftersom ingen annan ville vara det. Men de släppte en app till spelet som gjorde att alla fick spela en karaktär var och programmet sköter hand om DM rollen. Man fyller i vilka expansioner man har och sen är det bara och börja spela, svårt blir det i alla fall. Men det är roligt med lite utmaning i spelet.

Vet inte om det finns liknande för Mansion of Madness, men borde vara ett spel som fungerar riktigt bra med app styrning.

Annat spel som man kan titta till, och som jag varmt rekommenderar, är Gloomhaven. Ett riktigt roligt Coop spel för 2 - 4 spelare.

Medlem
Skrivet av Roten:

https://www.youtube.com/watch?v=3Q0uUqlmSGI
Kolla in denna video så får ni en uppfattning om hur man spelar.
Verkar intressant, men jag känner spontant att varför hålla på med en massa kort, kan man inte bara ha allt i appen?

Tack för länken till videon. Jag fick samma känsla dom du, precis som en av de som kommenterade klippet:

"My issue isn't that the game has an app. My issue is that the app for games like this and Mansions is so in-depth and fully constructed that it feels that the box game itself is barely even necessary and could easily function as part of the app itself."

Jag antar att det är gjort som det är för att appen skall agera GM men man har fortfarande det fysiska brädet för att man skall sitta tillsammans.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av conthox:

Tack för länken till videon. Jag fick samma känsla dom du, precis som en av de som kommenterade klippet:

"My issue isn't that the game has an app. My issue is that the app for games like this and Mansions is so in-depth and fully constructed that it feels that the box game itself is barely even necessary and could easily function as part of the app itself."

Jag antar att det är gjort som det är för att appen skall agera GM men man har fortfarande det fysiska brädet för att man skall sitta tillsammans.

Jag har länge tänkt på att man skulle kunna implementera läsplattor och smarta telefoner i brädspel, men det kanske inte är någon bra idé? Jag älskar brädspel, även fast det stundom är lätt frustrerande med alla kort och grejor som behövs...

Någon som har koll på var det säljs och pris? Orkar inte Googla loss på det ju nu!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

@Roten: Billigast pris är 879 SEK på Spelexperten enligt Prisjakt , men finns även på t ex Webbhallen, Inet och CDON.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Får man kapa kommentarerna för att fråga om lite fler såna här brädspel som är appstyrda? Har Mansions of madness (2nd Ed.) själv och gillar det starkt även om det är ganska oförlåtande emellanåt.

Medlem
Skrivet av Heeedmalm:

Får man kapa kommentarerna för att fråga om lite fler såna här brädspel som är appstyrda? Har Mansions of madness (2nd Ed.) själv och gillar det starkt även om det är ganska oförlåtande emellanåt.

Det finns en del, inte jättemycket, brädspelare tror jag är lite försikta med att digitalisera, det är ju lite av charmen att allt är analogt.
Några spel. UBOOT, Alchemist,
XCOM.

Annars finns ju några spel som blivit konverterade till pc/konsol :
Twilight Struggle, Catan, Root (på inkommande)

Medlem

Jag har precis köpt detta också, men inte öppnat det ännu, skall göra det nu på ledigheten tänkte jag och testa lite med Sambon.

1
Skriv svar