Testpilot - Asus TUF VG27AQ

Robot
Testpilot - Asus TUF VG27AQ

FZ:s testpilot imponeras av HDR, G-sync och 155 Hz.

#asus, #asus-tuf-fv27aq, #testpilot


Medlem

Ser onekligen intressant ut.
Har länge funderat på att skaffa en ny skärm, men har inte budgeten för en 4K >120hz.
Tycker det är svårt att hitta 1440p med HDR, så denna skärm blir det att kika närmre på.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Jahaja prisvärd, men vad är då riktpriset på den?


signatur

Viam inveniam aut faciam

Redaktör
Skrivet av hannes.theorell:

Jahaja prisvärd, men vad är då riktpriset på den?

Missade det - sorry! Den kostar från 5 789 kr i nuläget.


signatur
Medlem

Har den i min inköpslista. Väljer mellan. Denna eller gigabytes nya som dessutom har brusreducering på mixen...

Skrivet av Tomas Helenius:

Missade det - sorry! Den kostar från 5 789 kr i nuläget.

Man blir ju lite sugen... Får se om företaget går med på en ny arbetsskärm.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

@fz 350 nits i 8bit.. o det får kallas HDR... man blir lite småarg.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Gnällkuk

Riktigt bra pris för den här skärmen faktiskt, svårt att inte rekommendera den trots ett svagare hdr-stöd.


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Inget jag skulle köpa för HDR precis. Men å andra sidan så verkar det inte finnas någon kompetent HDR-monitor till rimligt pris. Bortsett från, enligt min åsikt, det klena HDR-stödet (350 cd/m2 och 8bit borde inte ens få kallas HDR) så verkar det ändå vara en hyffsad skärm.

Testpilot
Skrivet av Tobbe:

@fz 350 nits i 8bit.. o det får kallas HDR... man blir lite småarg.

Ja det är ett väldigt lågt insteg för att kunna märka nåt som HDR10. Bara möjligheten finns att processa datat.
Även DisplayHDR400 standarden är ganska "meh" eftersom den inte gör nån större skillnad enligt mig.

Skrivet av trickeh2k:

Riktigt bra pris för den här skärmen faktiskt, svårt att inte rekommendera den trots ett svagare hdr-stöd.

Kan tänka mig att priset blivit högre och det finns inte så många skärmar med HDR och alla andra finesser denna skärm har.

Medlem

Jag köper endast gamingskärmar från Samsung. Det är för stort skärmlotteri med exempelvis Acer och Asus, är det inte döda pixlar så är det för mycket backlight bleeding. Sist fick jag flera döda pixlar tre gånger i rad från en skärm av Acer.


signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Medlem

Trodde det var ett neondränkt cyberpunkspel i bakgrunden och blev pirrig o skitnödig


signatur

AMD Dualcore +4400, 3GB Kingston, MSI 8800GT, 350GB WD, Windows XP

Medlem
Skrivet av Tobbe:

@fz 350 nits i 8bit.. o det får kallas HDR... man blir lite småarg.

Du skämtar inte, började kolla på att köpa den men sen efter att kolla andra reviews..

The screen can take an HDR10 input signal but has no local dimming capability, so cannot truly offer an improved dynamic range. It has a peak brightness of less than 400 cd/m2 so doesn't even carry the rather meaningless HDR400 certification. It also doesn't offer an extended colour gamut or 10-bit colour depth, so overall there is no real display capability to support HDR.

https://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_tuf_gaming_vg27aq.h...

Riktigt lurendrejeri.

Medlem

Tycker folk ska sluta dyrka Asus skärmar då det finns mycket bättre grejer för samma pris!

Panelen som sitter i denna är baserad på föråldrad IPS teknologi.
Här nedan är två exempel på mer prisvärda skärmar.

LG 27gl850
(1440p, 144Hz, IPS, G-sync kompatibel)
Den har drastiskt snabbare pixel respons och bättre färgåtergivning.
Ljusår bättre än Asus skärmen på nästan alla punkter.
pris: ~6500kr

Lenovo Legion Y27q-20
Freesync. Samma panel som LG'n ovanför.
pris: ~6000kr

Testpilot
Skrivet av Dr904:

Tycker folk ska sluta dyrka Asus skärmar då det finns mycket bättre grejer för samma pris!

Panelen som sitter i denna är baserad på föråldrad IPS teknologi.
Här nedan är två exempel på mer prisvärda skärmar.

LG 27gl850
(1440p, 144Hz, IPS, G-sync kompatibel)
Den har drastiskt snabbare pixel respons och bättre färgåtergivning.
Ljusår bättre än Asus skärmen på nästan alla punkter.
pris: ~6500kr

Lenovo Legion Y27q-20
Freesync. Samma panel som LG'n ovanför.
pris: ~6000kr

Ja vill man gå in på detaljer så kan man givetvis alltid hitta nåt som verkar bättre. Jag kommer nog själv ha svårt att se skillnaden som glad amatör på skärmsidan. Vore ju super om man kunde sitta o jämföra mellan skärmar men som testpilot får man ta och jämföra med det man har och sina egna kriterier.

Gällande LG är priset 5800 mot 6500 kan ju vara den avgörande prisskillnaden för många.
Lenovo skärmen 200:- dyrare och verkar inte ha G-sync eller HDR?
LG har samma ljusstyrka och ingen DisplayHRD cert så HDR lär ju inte vara bättre. Responstiderna verkar inte skilja så mycket heller efter en snabb titt på tftcentral. Så jag tar det med ljusårs skillnad med en nypa salt då det är färgerna och priset som verkar skilja.

Men absolut det är bra med att det finns konkurrens. Jag tycker dock att ASUS TUF ligger väldigt bra i pris för det man får.

Medlem

@Harakiri: "HDR" på skärmar i denna prisklass är värdelös och borde aldrig användas. Panelerna har varken ljusstyrkan eller kontrasten som krävs för att återge ens den lägsta formen av HDR.
Angående G-sync. Ingen av dessa skärmar har riktig "G-sync". Dem har Freesync. Men Asuses och LGn har gått igenom Nvidias tester och är bekräftade att fungera fullt ut. Tester av privatpersoner har även visat att Lenovon också funkar med G-sync.

Ang färgåtergivning. Detta är uppmätta värden från Tftcentral. Alltså inte dem lögner som många tillverkare skriver på sina hemsidor.
LGn når 97,5% DCI-P3.
Asus når 78,6% DCI-P3.
Den skillnaden är så stor i verkligheten att även den minst teknik kunniga i världen kan se skillnaden.

Ang pixel respons så har Rtings bra bilder för direkt jämförelse.
Denna bild är från LG'n:
https://i.rtings.com/images/reviews/monitor/lg/27gl850/27gl85...
Denna bild är från Asus PG279QZ. Vilket har exakt samma panel som Asus VG27AQ:
https://i.rtings.com/images/reviews/monitor/asus/pg279qz/pg27...
Visst. Asus'en är inte slö. Men LG'n däremot utklassar t.o.m många TN paneler. Så skillnad är det verkligen.
Sen så har Asusen stora problem med overshoot eller ghosting med G-sync påslaget*, då dess slöare pixel respons har större behov av variabel overdrive. Vilket den inte har.
LGn lider inte av detta då dess snabbare pixel respons väger upp för avsaknaden av variabel overdrive.

*(beroende på hur "trace-free" är inställt så får man antingen bra bild vid hög fps och mkt overshoot vid lägre. Bra bild vid låg fps, men mkt ghosting vid högre. Eller en tråkig kombination av båda.)

Angående priset. 6500 var bara Inets pris. LGn finns så lågt som 6100 i andra butiker. 300kr mer än Asus'en i denna prisklass är småpengar. Speciellt med tanke på hur mycket bättre LGn är.

Testpilot
Skrivet av Dr904:

@Harakiri: "HDR" på skärmar i denna prisklass är värdelös och borde aldrig användas. Panelerna har varken ljusstyrkan eller kontrasten som krävs för att återge ens den lägsta formen av HDR.
Angående G-sync. Ingen av dessa skärmar har riktig "G-sync". Dem har Freesync. Men Asuses och LGn har gått igenom Nvidias tester och är bekräftade att fungera fullt ut. Tester av privatpersoner har även visat att Lenovon också funkar med G-sync.

Ang färgåtergivning. Detta är uppmätta värden från Tftcentral. Alltså inte dem lögner som många tillverkare skriver på sina hemsidor.
LGn når 97,5% DCI-P3.
Asus når 78,6% DCI-P3.
Den skillnaden är så stor i verkligheten att även den minst teknik kunniga i världen kan se skillnaden.

Ang pixel respons så har Rtings bra bilder för direkt jämförelse.
Denna bild är från LG'n:
https://i.rtings.com/images/reviews/monitor/lg/27gl850/27gl85...
Denna bild är från Asus PG279QZ. Vilket har exakt samma panel som Asus VG27AQ:
https://i.rtings.com/images/reviews/monitor/asus/pg279qz/pg27...
Visst. Asus'en är inte slö. Men LG'n däremot utklassar t.o.m många TN paneler. Så skillnad är det verkligen.
Sen så har Asusen stora problem med overshoot eller ghosting med G-sync påslaget*, då dess slöare pixel respons har större behov av variabel overdrive. Vilket den inte har.
LGn lider inte av detta då dess snabbare pixel respons väger upp för avsaknaden av variabel overdrive.

*(beroende på hur "trace-free" är inställt så får man antingen bra bild vid hög fps och mkt overshoot vid lägre. Bra bild vid låg fps, men mkt ghosting vid högre. Eller en tråkig kombination av båda.)

Angående priset. 6500 var bara Inets pris. LGn finns så lågt som 6100 i andra butiker. 300kr mer än Asus'en i denna prisklass är småpengar. Speciellt med tanke på hur mycket bättre LGn är.

Poängen jag ville få fram mest var att den är lägre prissatt och därmed svårslagen även om då det finns tekniskt bättre paneler men dessa får man då betala mer för.

Om FZ gör att jag kan testa LG panelen så har jag ju möjlighet att ändra mig och säga att den är mest prisvärd särskilt om man fått testa bägge och då har en jämförelsemall.

Men för mig som en icke professionell testare lär det vara mycket svårt att kunna jämföra så små skillnader. Jag hade ju många gånger svårt att se skillnader mellan Swift och TUF i de speltester jag gjorde, särskilt på just responstider och suddighet.

Där fick jag ta till syntetiska tester för att ens se tendenser till skillnader. Sådant märker inte jag i reella speltester vilket jag tror många andra också inte gör av de läsare som finns därute.

Så ja det stämmer att det är skillnader men så enorma är de inte.

Det är inte det heller som är meningen med testerna. Vill man gå in på mer tekniska tester får man titta på Sweclockers där man går in betydligt mer på tekniken.

1
Skriv svar