En Bra Skrivbordsstol?

Medlem
En Bra Skrivbordsstol?

Jag har en uttjänad gammal Kinnarpsstol utan nackstöd och trasig recleaning. Är på Jakt efter en ny skrivbordsstol med arm- och nackstöd, tar gärna emot tips!

Vad kör du med för skrivbordsstol?
Är du nöjd med den?

Medlem

Jag och sambon letar också stolar. Kollat på dxracer men vet inte vilka som e bra

Jag kör med en "Markus" från IKEA. Stabil, bra stöd för nacken och den ser inte ut som någon färgglad barnstol, där de tar en tusenlapp extra för att de lagt till "gaming" i produktnamnet.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

Jag har en tidig variant av denna stol:

Den är bekväm men bökig med svankstödet och armstöden är ganska plastiga. För mig vrider sig det ena armstödet lätt i sidled , dvs man kan vrida bägge 2 i 90 grader av nån anledning.
Men annars är den bekväm under långa sittningar och kan ställas in som man vill.

Skulle jag köpa en ny skulle jag nog kolla på lite dyrare eller nån begagnad kontorsstol.

För allt i världen UNDVIK IKEA! de har inga stolar med vettiga armstöd.

Backloggens befriare
Skrivet av hannes.theorell:

Jag kör med en "Markus" från IKEA. Stabil, bra stöd för nacken och den ser inte ut som någon färgglad barnstol, där de tar en tusenlapp extra för att de lagt till "gaming" i produktnamnet.

Samma här! Väldigt nöjd! Haft min i nästan 15år nu.. Så lite sliten är den ju, men funkar prima fortfarande!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag köpte nyligen stol från SecretLab som jag är supernöjd med. Bästa stolen jag har haft och känns som materialet är av väldigt bra kvalitet. Kan verkligen rekommendera stol från dem.

https://secretlab.eu/

Jag köpte Omega då jag är 175cm men det finns även Titan för de som är längre.

Moderator | Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

Jag kör med en "Markus" från IKEA. Stabil, bra stöd för nacken och den ser inte ut som någon färgglad barnstol, där de tar en tusenlapp extra för att de lagt till "gaming" i produktnamnet.

Kan gott rekommendera denna också!


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Jag kan även rekommendera denna tråd hos sweclockers. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-av...

Skrivet av uberpwnage2.0:

Kan gott rekommendera denna också!

Det enda jag märkt är att jag måste dra åt skruvarna till stolsryggen efter två års frekvent användning. Å andra sidan har den överlevt tre flyttar under den här tiden, så jag måste säga att jag är nöjd med kvaliteten.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Testpilot

Känner mig tvungen att flika in med en negativ Markus recension. Vi har en sån hemma som jag köpte innan den stolen jag har. Min sambo använder den istället.

Svankstödet är uselt för mina behov och armstöden är fasta och kan inte justeras i höjdled eller i bredd.
Enda fördelarna är att den är billig och att man inte blir svettig om man sitter i den ett länge tag.

På jobbet har vi IKEAS lite dyrare kontorsstolar Järvfjället. De har bättre svankstöd och skulle fungerat men även dessa har armstöd som inte går att justera. Jag behöll min kinnarps och tänker inte byta

phi
Medlem

Herman Miller Embody.

Nöjd vore en underdrift. Man får vad man betalar för.

Skrivet av Harakiri:

Känner mig tvungen att flika in med en negativ Markus recension. Vi har en sån hemma som jag köpte innan den stolen jag har. Min sambo använder den istället.

Svankstödet är uselt för mina behov och armstöden är fasta och kan inte justeras i höjdled eller i bredd.
Enda fördelarna är att den är billig och att man inte blir svettig om man sitter i den ett länge tag.

På jobbet har vi IKEAS lite dyrare kontorsstolar Järvfjället. De har bättre svankstöd och skulle fungerat men även dessa har armstöd som inte går att justera. Jag behöll min kinnarps och tänker inte byta

I det här fallet är ju verkligen smaken som baken. Men generellt så är Kinnarps i en helt annan klass, både kvalitetsmässigt och förstås prismässigt.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skägg.
10 Chambers

Följer. Vi behöver stolar till spelrummet.


signatur
Testpilot
Skrivet av hannes.theorell:

I det här fallet är ju verkligen smaken som baken. Men generellt så är Kinnarps i en helt annan klass, både kvalitetsmässigt och förstås prismässigt.

Absolut! håller med! Alla har vi olika kroppar. Stolar måste man mer eller mindre prova. En stol som kan vara superbekväm för vissa kan vara obekväm för andra.
Det räcker att man är av olika längd, bredd och vikt så kan det bli fel eller rätt beroende på modell

Medlem

Köpte en Kinnarps från kontoret för 500kr, funkar utmärkt.

57 61 72 6e 69 6e 67 20 66 6f 72 20 6e 65 72 64

Letar också efter en ny stol, men fastnar alltid på att jag inte vågar köpa en utan att testa dem först. Önskar att det fanns något ställe där de hade stolar från massor olika tillverkare så att man kunde ta och testa lite olika.


signatur

59 6f 75 20 72 65 61 6c 6c 79 20 6e 65 65 64 20 74 6f 20 67 65 74 20 61 20 6c 69 66 65 20 69 6e 73 74 65 61 64 20 6f 66 20 74 72 79 69 6e 67 20 74 6f 20 64 65 63 6f 64 65 20 72 61 6e 64 6f 6d 20 73 74 72 65 61 6d 20 6f 66 20 62 79 74 65 73 2e
https://mastodon.social/@olofhaglund

Medlem
Skrivet av Harakiri:

Jag har en tidig variant av denna stol:

Den är bekväm men bökig med svankstödet och armstöden är ganska plastiga. För mig vrider sig det ena armstödet lätt i sidled , dvs man kan vrida bägge 2 i 90 grader av nån anledning.
Men annars är den bekväm under långa sittningar och kan ställas in som man vill.

Skulle jag köpa en ny skulle jag nog kolla på lite dyrare eller nån begagnad kontorsstol.

För allt i världen UNDVIK IKEA! de har inga stolar med vettiga armstöd.

Gillar utseendet på racing pro series.
Ser gutt ut med kuddar o så.
Fast ja, som du skriver kanske man bör satsa på en kontorsstol.

Skrivet av Lasrod:

Jag köpte nyligen stol från SecretLab som jag är supernöjd med. Bästa stolen jag har haft och känns som materialet är av väldigt bra kvalitet. Kan verkligen rekommendera stol från dem.

https://secretlab.eu/

Jag köpte Omega då jag är 175cm men det finns även Titan för de som är längre.

Gillar denna med!
Den verkar dock inte ha någon nackkudde?

Skrivet av phi:

Herman Miller Embody.

Nöjd vore en underdrift. Man får vad man betalar för.

Holy s-, den kostar som en helt ny PC!
Skumt att det inte är någon nackkudde eller något?

Skrivet av Lasrod:

Jag kan även rekommendera denna tråd hos sweclockers. https://m.sweclockers.com/forum/trad/1467561-guide-for-kop-av...

Tack för tipset, ska kasta ett öga!

Edit:
Ser ut att va en riktigt grym guide där på SweClockers!
Tack igen!

Inaktiv

Skön tråd! Letar själv efter stol då det känns som att min nuvarande gamingstol inte kommer passa in i den nya designen av mitt vardagsrum.

Den där Herman Miller verkar ju klockren men känner inte mig riktigt pepp att betala 15 lax för en stol. Får se vad det blir

Medlem

Var inne på flera affärer, testade flera olika spelstolar (DxRacer m.m.) Men efter många provsittningar blev det en stol ifrån Ikea. Inte pga att den var mycket billigare utan för att den faktiskt var bekvämare och kändes mer ergonomisk.

Stolen i fråga: https://www.ikea.com/se/sv/p/millberget-skrivbordsstol-bomsta...

Har lagt en fluffig pläd på den också så det blir mysigare

Medlem

@Nichegamer Det följer med en bra kudde som man spänner över stolsryggen. Själv använder jag inte nackkudde alls så jag kanske inte ska uttala mig så mycket om den är bra nog eller ej.

Tror jag har en €20 rabattkod till secretlab om någon tänkt att beställa (inte så mycket men alltid något).

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag köpte nyligen stol från SecretLab som jag är supernöjd med. Bästa stolen jag har haft och känns som materialet är av väldigt bra kvalitet. Kan verkligen rekommendera stol från dem.

https://secretlab.eu/

Jag köpte Omega då jag är 175cm men det finns även Titan för de som är längre.

Den såg riktigt schysst ut, och inte heller särskilt dyr. Funderar på att bara ta och beställa en lite spontant, har haft min nuvarande Ikeastol i 7 år.

Geeks Gaming
Skrivet av phi:

Herman Miller Embody.

Nöjd vore en underdrift. Man får vad man betalar för.

Den där såg löjligt bekväm ut! Du har inte lust att skriva ett litet längre utlåtande om den i en egen tråd? Är grymt nyfiken

Skribent

Det man ska tänka på när man provar stol är att när ni provar så kan den kännas oskön i början jämfört med billigare varianter som känns mjuka och inte sådär hårda som "gamingstolar" kan kännas. Däremot när ni suttit i ett par timmar i sträck så brukar den mjukare billigare varianten ge träsmak och den som var "obekväm" från början vara riktigt bra. Ungefär samma som när man kör bil längre sträckor.

Jag har en DX-racer och gillar den 100 gånger bättre än mig gamla Markus från IKEA. Ställbara armstöd, bekväm även efter långa sessioner, ställbar i olika positioner (kommer inte ihåg om man kunde låsa Markus i ett visst läge som inte var max bakåt eller rakt upprätt) och även bekväma kuddar.

edit: jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en stol som heter något med "gaming" men ligger i budgetsegmentet, då är det bättre att lägga lika pengar på en IKEA-stol. Min DX-Racer gick på strax över 3000:- när jag köpte den för två år sedan. Fick problem med gnissel efter ca 9 månader men fick gratis ut ett nytt kullager till stolen och efter det bytet är det inga problem.

Medlem

Ny Kinnarps så klart. Har en som kostar 7-8 tusen fick den gratis på jobbet
Med mjuka armstöd. Mycket bättre än "gaming" stolar

Medlem

Får man en utskällning om man säger att man sitter på en vanlig köksstol likt https://www.ikea.com/se/sv/p/ingolf-stol-vit-70103250/

Medlem

Först hade jag en vanlig kontorsstol Markus från IKEA, helt okej tyckte jag. Uppgraderade mig sedan till en Arozzi Verona V2 gaming stol.

Riktigt skön att sitta i och ångrar verkligen inte mitt köp av denna stolen.

Medlem
Skrivet av Girre:

Först hade jag en vanlig kontorsstol Markus från IKEA, helt okej tyckte jag. Uppgraderade mig sedan till en Arozzi Verona V2 gaming stol.

Riktigt skön att sitta i och ångrar verkligen inte mitt köp av denna stolen.

Jag var precis i valet och kvalet om jag skulle åka iväg och köpa en Arozzi Verona Pro V2 nu idag, för min gamla Markus börjar bli sliten och lutar och nersutten.
Såg precis den här tråden och härligt att höra att du är nöjd med den
Då blir det nog ett köp av en sån idag!

Medlem

Om man ska sitta länge kan jag rekommendera Isri. Vi har dem(plus ett märke till jag inte kommer ihåg) på jobbet i manöverrummen. De är gjorda för att sitta länge i dem. Sitter även i lastbilar bland annat.

De kostar runt 12 000-15 0000 nya. Men man kan komma undan med en begagnad för runt 1500 hos dem som gör service på dem.

https://ergoseat.se/wp-content/uploads/2014/12/standard-tyg.j...

Tråddemonen
Testpilot
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag köpte nyligen stol från SecretLab som jag är supernöjd med. Bästa stolen jag har haft och känns som materialet är av väldigt bra kvalitet. Kan verkligen rekommendera stol från dem.

https://secretlab.eu/

Jag köpte Omega då jag är 175cm men det finns även Titan för de som är längre.

Kan instämma. Är också runt 175cm men körde på en Titan. Gött med utrymme och känns väldigt stabil.

Skriv svar