Testpilot – TCL 50EP68

Robot
Testpilot – TCL 50EP68

Testpiloten Grukk sätter tänderna i TCL:s TV EP68 för att se om den fungerar för både modernt och retrospelande.

#tcl, #testpilot, #tv


Medlem

Jag kanske är lite väl foliehatt, men allt kinesiskt hade varit intressant att packetsniffa för att se om/vad som kommuniceras med omvärlden eller liknande

NuZ
Testpilot

Tack för bra recension! Välskriven och bra! Behöver en ny TV till spelrummet så denna text var rätt i tiden


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

jbx
Medlem

Har precis kopplat in min LG oled tv till datorn, mest för att kunna kräma ut 4k från mitt 2080Ti.
Det ser otroligt bra ut men 60fps duger inte riktigt för mig som är van med 1440p och alltid över 100fps. Men den får stå kvar vid datorn för att det ser läckert ut och för att se på filmer och serier.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av jbx:

Har precis kopplat in min LG oled tv till datorn, mest för att kunna kräma ut 4k från mitt 2080Ti.
Det ser otroligt bra ut men 60fps duger inte riktigt för mig som är van med 1440p och alltid över 100fps. Men den får stå kvar vid datorn för att det ser läckert ut och för att se på filmer och serier.

kör den i 1080p och 120hz

Medlem

Tack för en matig och välskriven recension. Låter som en modell som hade passat bra för min tajta budget.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har en TCL 50DP600. Överlag är det en bra spel-TV men jag har svurit ganska många ggr över mjukvaran. Väldigt ofta hittar TV:n nätverket och kopplar upp men med resultatet "Ansluten - inget internet". Detta har ingen större betydelse eftersom jag har den som spel-TV och inte behöver några smartfunktioner.

Dessutom har den efter en uppdatering stora problem med vissa typer av HDR10. Den dynamiska bakgrundsbelysningen hoppar upp och ner hela tiden trots att den är avstängd. Har varit i kontakt med TCL:s kundtjänst men har inte fått något vettigt svar. Jag hoppas problemet försvinner om TV:ns mjukvara någonsin kommer uppdateras igen, den första kom efter 1 år.

Jag gav 5500,- för TV:n och för det priset är bilden väldigt bra men jag skulle nog köpt ett annat märke om jag köpt en ny TV idag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av NuZ:

Tack för bra recension! Välskriven och bra! Behöver en ny TV till spelrummet så denna text var rätt i tiden

Skrivet av Freakon:

Tack för en matig och välskriven recension. Låter som en modell som hade passat bra för min tajta budget.

Kul att ni gillade den!

Var väldigt kul att testa och kul att den var så bra för spel.

Det verkar som att Panelerna mellan de olika storlekarna är lite olika, så kan inte säga hur 55"- och 65"-modellerna är.

55"-modellen ska tydligen var en peak brightness på 300 nits medan 50" har 380 nits peak brightness.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av BiffTannen:

Jag har en TCL 50DP600. Överlag är det en bra spel-TV men jag har svurit ganska många ggr över mjukvaran. Väldigt ofta hittar TV:n nätverket och kopplar upp men med resultatet "Ansluten - inget internet". Detta har ingen större betydelse eftersom jag har den som spel-TV och inte behöver några smartfunktioner.

Dessutom har den efter en uppdatering stora problem med vissa typer av HDR10. Den dynamiska bakgrundsbelysningen hoppar upp och ner hela tiden trots att den är avstängd. Har varit i kontakt med TCL:s kundtjänst men har inte fått något vettigt svar. Jag hoppas problemet försvinner om TV:ns mjukvara någonsin kommer uppdateras igen, den första kom efter 1 år.

Jag gav 5500,- för TV:n och för det priset är bilden väldigt bra men jag skulle nog köpt ett annat märke om jag köpt en ny TV idag.

Jag kan inte säga något om mjukvaran på andra TCL-modeller, men då denna kör AndroidTV så kändes den stabil. Det är dock första TVn jag testat med AndroidTV . Men jag tycker det känns bra att det är ett så etablerat operativsystem används.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Avstängd
Skrivet av Grukk:

Kan inte få en exakt siffra, men borde vara runt 2-3 bildrutor av fördröjning vid 60 fps, upp till 34-50,1 ms som en högst subjektiv uppskattning.

Istället för att gissa så borde ett input lag test göras med rätt utrustning.

Time Sleuth Display Lag Tester
https://shop.dansprojects.com/time-sleuth-lag-tester.html

https://www.retrorgb.com/time-sleuth-lag-tester-review.html

När det sen kommer till Retro konsoller så vill jag tipsa om Rad2x från skaparen av RetroTink Mike Chi.
https://www.retrorgb.com/unveiling-the-rad2x-hdmi-cables.html

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av Rion:

Istället för att gissa så borde ett input lag test göras med rätt utrustning.

Time Sleuth Display Lag Tester
https://shop.dansprojects.com/time-sleuth-lag-tester.html

https://www.retrorgb.com/time-sleuth-lag-tester-review.html

När det sen kommer till Retro konsoller så vill jag tipsa om Rad2x från skaparen av RetroTink Mike Chi.
https://www.retrorgb.com/unveiling-the-rad2x-hdmi-cables.html

Håller med! Självklart är det bättre, men det är svårt att testa med en produkt med man inte har.

Detta är en testpilot, det vill säga ett produkttest av en FZ-medlem på uppdrag av FZ, du kan läsa mer om det här. De är mer inriktade på den subjektiva upplevelsen från ett användarperspektiv, inte som en regelrätt "objektov" recension. Skulle älska att ha ett Leo Bodnar-lagtester eller en Time Sleuth, men dessvärre har jag inte det.

Jag testade med retrospel som jag tidigare har speedrunnat på CRTer samt låg-delay-skärmar. Därför finns en rätt bra baseline för gissningarna. Kryper det för mycket över 2 frames I fördröjning brukar jag känna det. Men då jag inte kan vara för säker på mitt antagande utan att mäta så skrev jag ett spann. Huvudsaken är att det framgår att TVn är tillräckligt snabb för de allra flesta som gillar retrospel samt har en uppskalare (linjedubblerar) som inte har inbyggt delay.

Jag har en RetroTINK, vilket är mer eller mindre samma sak som en RAD2x men mer universell, dp den inte är konsolknuten. Denna kan du läsa om i min medlemsrecension, men då den bara linjedubblerar SD-konsoler två gånger (till 2x), en signal som mer eller mindre alla TV-apparater klarar av blir det inget bra kompatibilitetstest. Bra enhet för spelande, mindre bra för att testa kompatibilitet i detta scenario.

Kul att det finns fler här som är intresserad av retro på moderna skärmar!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Jag kan inte säga något om mjukvaran på andra TCL-modeller, men då denna kör AndroidTV så kändes den stabil. Det är dock första TVn jag testat med AndroidTV . Men jag tycker det känns bra att det är ett så etablerat operativsystem används.

Den jag har kör också Android TV. Vet inte varför den krånglar, vet inte om det är Androids fel eller TCL:s. Dock är det bättre bild på denna när man kör tex Netflix än på min LG TV som kostade flera tusen mer. Man kan kanske inte få allt 😉.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av BiffTannen:

Den jag har kör också Android TV. Vet inte varför den krånglar, vet inte om det är Androids fel eller TCL:s. Dock är det bättre bild på denna när man kör tex Netflix än på min LG TV som kostade flera tusen mer. Man kan kanske inte få allt 😉.

Skumt! Efter en snabb google tycker jag det såg som att den hade Smart TV 3.0 som OS.
Kanske var fel modell jag hittade!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem
Skrivet av Grukk:

Skumt! Efter en snabb google tycker jag det såg som att den hade Smart TV 3.0 som OS.
Kanske var fel modell jag hittade!

Jag skrev fel modellnamn! Var för snabb när jag googlade vilken modell jag har. TCL 50DP660 är det jag har. I Europa har den Android och i USA Roku TV tror jag.

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning
Skrivet av BiffTannen:

Jag skrev fel modellnamn! Var för snabb när jag googlade vilken modell jag har. TCL 50DP660 är det jag har. I Europa har den Android och i USA Roku TV tror jag.

Ja då förstår jag! Skulle du rekommendera den TVn till andra? Har din TV uppdaterats till AndroidTV 9?

Skulle vara kul att se vad som är skillnaden mellan EP68 och din!


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Officiellt konto för TCL

@BiffTannen:

Hej,

Kan vi hjälpa dig på något sätt?
Det låter inte som ett normalt beteende på din TV.

Du kan PM:a mig eller maila in på nordicteam@tcl.com så ska vi försöka hjälpa dig.

Mvh Pelle, TCL

Medlem
Skrivet av TCL_Nordic:

@BiffTannen:

Hej,

Kan vi hjälpa dig på något sätt?
Det låter inte som ett normalt beteende på din TV.

Du kan PM:a mig eller maila in på nordicteam@tcl.com så ska vi försöka hjälpa dig.

Mvh Pelle, TCL

Hej

Jag missade att ni svarat mig här. Jag har redan haft lång mailkonversation med er. Det slutade med att jag blev ombedd att kontakta återförsäljaren/hårdvarufel. Detta har jag ännu inte gjort. Jag kommer nog inte göra det heller. Förhoppningsvis löser sig problemet om det kommer en ny uppdatering. Har ni en ny TV så kan jag ju vara testpilot för den 😉. Gillar ju trots allt den jag har.

Svaret från Marcus TCL team Nordic:

"Det låter dessvärre som att du behöver kontakta din återförsäljare för att kontrollera hårdvarufel i det här fallet."

Officiellt konto för TCL

@BiffTannen:

Hej igen.

Bara du är nöjd så

Mvh Pelle. TCL

1
Skriv svar