Är Mass Effect Andromeda värt att spela?

Medlem
Skrivet av PontusT:

Konstig story.. Man skickas iväg för att vara först på plats på olika planeter och ska sedan avgöra om de är beboliga eller ej.
Men överallt på alla planeter så finns der redan en jävla massa settlements och de har funnits där flertalet år känns det som.. Så de skjuter sig själva i foten.
Kul combat och en del roliga pussel som tagit mycket inspiration från sudoku.

Men resan tog ju 600 år, så att man inte hade klart för sig om det fanns liv eller inte är ju inte så konstigt. Sen siktade man väl inte på "åk för att finna en plats där ingen annan bor", utan "åk för att finna en plats där vi kan bo och slipper utrotas av stora gudlika robotar"? Så man siktade på planeter som mest troligt kunde spawna och uppehålla liv..


signatur

K9
:.:

Geeks Gaming

Helt klart värt de. Ja de är inget mass effect 2. Men bra spel ändå. Exploration är nog de bästa i serien. Storyn är typ som de andra spelen. Gameplay är de bästa i serien. Ja karaktärerna är stela och dels ointressanta.

Medlem
Skrivet av CFW:

Med tanke på att det spottar på Commander Shepard och hela Mass Effect-arvet...

Med tanke på att storyn är intetsägande och oengagerande dravel...

Med tanke på att hela konceptet "duuhh....det är alldeles för lite plats i galaxen Vintergatan(!!!) vi lägger hela spelet nån annanstans utan någon som helst koppling till något annat" är så hjärndött att mitt huvud fortfarande exploderar...

Med tanke på... N E J

De lämnar ju vintergatan mellan ME2 och ME3, så det finns inte direkt något arv att spotta på eftersom berättelsen inte ens är klar... Tanken med att lämna galaxen handlar ju inte om brist på plats, varje ras skickar ju 20 000 individer var, som ett sätt att rädda sig själva från att bli utrotade av Reapers. De har ju ingen aning om vad som har hänt medan de varit frusna i de 600 år som resan till Andromeda tagit.

ME:A är ju en spin-off som utspelar sig i samma universum, men har inte mycket annat att göra med de ursprungliga tre spelen. Folk verkar förvänta sig att det skulle vara en uppföljare, vilket är så hjärndött att mitt huvud exploderar. Hela idén är att kunna skriva en ny berättelse utan att ta hänsyn till de ursprungliga spelen eftersom de är klara.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Tyckte spelet var riktigt dåligt iom att man hade höga förväntningar efter trilogin. Egentligen är det väl knappt under mediokert. Jag spelade kanske 10 timmar men det var för kasst för att jag skulle vilja spela vidare.

Enligt mig är det inte värt ens tid. Tråkiga karaktärer, story. Visst, grafiken är ok men detaljerna i världen är obefintliga. Combaten är väl ok men väger inte upp resten av skiten.

Medlem

Det är imo ett helt okej spel, om man ställer in sig på att få en Mass Effect-esque upplevelse utan att sammankoppla det för mycket med originalspelen. Inte i nivå med dem, men som underhållning ändå godkänt. Som spelet ser ut nu, precis efter release var det inte riktigt lika spelvärt.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Tyvärr tycker jag att det är ett dåligt spel, som inga patcher i världen kan rädda (och då tillhör jag ändå de som inte har några som helst problem med ansiktsanimationerna).

- De öppna världarna känns fullständigt meningslösa. Innehållet är genetiskt, monstren reskinnade varianter på varandra och nästan samtliga world-quests är som hämtade ur ett billigt MMO.
- Dynamiken mellan de olika vintergatan-raserna känns neddummad och tråkig. Och de nya raserna, som kommer från en helt annan galax, känns lika mellanmjölksointressanta de. Man hittar större kulturella olikheter på en svensk förskola än i Andromeda.
- Storyn är om än inte dålig väldigt urdvattnad. Ungefär som om någon dragit en jättelik EA-kam genom manus och plockat bort allt som sticker ut.
- Röstskådespelet är under all kritik. Här gäspas det fram repliker på ett sådant sätt att all tillstymmelse av inlevnad försvinner.

Jag tror att spelet skulle ha kunnat bli riktigt bra. Men det är det, tyvärr, inte. Inte alls.

(Dock ska sägas att gameplay i strider är RIKTIGT skoj!)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Helt klart värt att spela, men det saknar ändå det där lilla extra. Lite mellanmjölksaktigt, som någon skrev, Speciellt irriterande tyckte jag det var när man var tvungen att hoppa mellan olika planetsystem och tiden det tog, bara för att något bagatellartat uppdrag skulle gå vidare, Och jag vill minnas att jag skrev tidigare i en liknande tråd att det var buggfritt, men det var det inte, buggarna smög sig på senare, så vissa små irritationsmoment (förutom de designmässiga) fanns kvar.

Som vanligt var gränssnittet i vapenhanteringen etc inte heller helt smart. Även där fanns det saker att förbättra, det funkade inte alltid på det naturligaste sättet, man fick lära sig att "göra rätt". Vet inte varför Bioware konstant har problem med det? Det går igen i Dragon Age också. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var något att även om man valde ett vapen i en meny, så bytte gränssnittet till det första vapnet i listan när du skulle modda. Eller nåt sånt.

Speciellt fanns det en bugg som verkade kunna sabba ordentligt om du inte hade sparfiler att ladda från, och det var starten av questen "Out of gas" på Elaaden. Det här uppdraget dyker upp slumpartat när du kör omkring i en viss del av öknen, men det triggade aldrig till ens att bli ett quest för mig. Händelseförloppet som sådant som stod i alla walkthroughs triggade aldrig så jag kom inte vidare.

Jag lyckades t o m lämna planeten och komma tillbaka utan att fortsättningen triggade, vilket innebar att alla autosaves skrevs över med samma korrupta innehåll. Som tur var hade jag en manuell sparning relativt nära tidsmässigt, och när jag laddade den och råkade ut för samma quest triggade det så att det gick vidare som det skulle. så jag förlorade bara någon timmes speltid ingame.

Annars hade jag förmodligen fått starta om från senaste kapitelfilen, vilken var åtskilligt äldre. Så spara ofta, och inte över gamla filer.

Visst. det kunde ha varit bättre på många sätt, det kändes lite strömlinjeformat och tillrättalagt, men jag hade iaf kul nog för att det skulle vara värt både pengarna och tiden jag lade ner. Jag slutförde alla uppdrag som dök upp för mig i spelet, "no stone unturned" i varje planetsystem, och ser fram emot nästa spel i serien.

Och ja, det fanns romanser,

Medlem

Tycker att det ändå är ett okej spel som är värt att spela. Dock kommer det inte i närheten av originaltrilogin.

Medlem

har lirat halva, tror inte jag tar upp det igen. det finns helt enkelt mer bra spel än ledig tid dessa dagar


signatur

//monster

Avstängd

VARNING FÖR SPOILERS

Titta på dessa så vet Du om det är värt eller ej!

Avstängd
Skrivet av absimilard:

Men resan tog ju 600 år, så att man inte hade klart för sig om det fanns liv eller inte är ju inte så konstigt. Sen siktade man väl inte på "åk för att finna en plats där ingen annan bor", utan "åk för att finna en plats där vi kan bo och slipper utrotas av stora gudlika robotar"? Så man siktade på planeter som mest troligt kunde spawna och uppehålla liv..

Ja exakt, åker du rymdskepp rakt ut i rymden i 600 år så lär du nog hitta liv någonstans.


signatur

PS5 och inget annat.

Medlem

Tyckte det var ett bra spel vid släpp.. Visst karaktärerna såg kanske lite wonky ut då och då, men det är ju inte direkt en ovanlighet i något spel.

I klass med originaltrilogin? Njä. Men bra spel.


signatur

subterranean homesick alien

Tyckte det definitivt var ett bra spel och har fått mer gnäll än vad det förtjänar.
Visst, det nådde inte upp till originaltrilogin men vafan, det är få spel som gör det.

Hyfsad story, en och annan trevlig karaktär och ett bra stridssystem. Jag var nöjd efter genomspelning.


signatur

Viam inveniam aut faciam

KoP
Medlem

Hade inte några direkta problem när jag lirade spelet (Xbox One) på releasedagen. Stabilt ME spel som kanske inte riktigt når upp till föregående spel i serien, men väl värt en igenomspelning om man gillar sci-fi och lite äventyr.

Medlem

Länge sen jag spelade det så minns inte, men minns iaf att jag inte tyckte det levde upp till namnet, slutade spela efter kanske 10-15h. Så om du gillar och förväntar dig Mass Effect, bered dig på att bli besviken, det är iaf min mening, kändes som om magin saknades plus alla buggar. "Men det är fixat nu", so? Det borde varit klart när det släpptes. First impression, last.

Medlem

Under 4 dygn efter släpp spelade jag nonstop. Bara paus för mat, toa och sömn.
Så.. ja det måste väl bli rätt bra betyg från mig.

Tråddemonen
Testpilot

Gillade Andromeda bättre en vad jag gillade mass effect 1 & 3. Utforskningen utav en annan galax likt interstellar gjorde att spelet hade en roligare plot.

Medlem

Jag hade hört så mycket skit om det att jag gick in med negativa förväntningar. Bättre än vad jag trodde. Sämst i serien men fortfarande ett bra spel.

Medlem

Typ en 6/10 eller möjligtvis svag 7:a.

Stridssystemet är det som lyfter spelet, det är helt enkelt bättre på detta område än de tidigare spelen i serien. Speciellt bionics är mycket mer tillfredsställande att använda i Andromeda.

Tyvärr är manuset ingen höjdare, bra mycket sämre än de tidigare spelen. Det känns generiskt med karaktärer man inte bryr sig om. Stundtals är storyn riktigt seg för att i andra stunder ta sjumilakliv så man knappt hinner fatta vad som händer. Det känns som att en hel del av storyn blev bortklippt i något skede och det som fanns kvar blev modifierat lite för att hjälpligt hänga samman.

Avstängd
Andromeda är bra

Måste säga efter att nyss ha spelat igenom ME legendary klart blev väldigt imponerad av spelen.
Spelade Andromida när det kom ut å tyckte det var bra trots all kritik.
Å även om den första treologin är otroligt bra tycker ja nu ändå när ja spelar andromida igen håller jättebra.
Man spelar inte som shepard å inte mycket kan leva upp till han men ryder är helt okej.
Å man kan svara på tilltal som shepard gjorde om man vill å inte va å det mer "flamsiga" hållet.
Andromida är kanske inte ibsamma klass som ME 2 och 3 men otroligt synd att de fick så mycket skit för grafiken å några men absolut inte många riktigt dåliga dialoger. Hade lätt viljat ha andromeda 2 och 3 med Ryder.

Medlem
Skrivet av Rassa:

Måste säga efter att nyss ha spelat igenom ME legendary klart blev väldigt imponerad av spelen.
Spelade Andromida när det kom ut å tyckte det var bra trots all kritik.
Å även om den första treologin är otroligt bra tycker ja nu ändå när ja spelar andromida igen håller jättebra.
Man spelar inte som shepard å inte mycket kan leva upp till han men ryder är helt okej.
Å man kan svara på tilltal som shepard gjorde om man vill å inte va å det mer "flamsiga" hållet.
Andromida är kanske inte ibsamma klass som ME 2 och 3 men otroligt synd att de fick så mycket skit för grafiken å några men absolut inte många riktigt dåliga dialoger. Hade lätt viljat ha andromida 2 och 3 med Ryder.

Gammalt tråd, men....
Håller med. Gameplay är riktigt bra, grafiken också. En del karaktärer gillar jag skarpt också.
Håller på med en genomkörning just nu

Finns lite roliga mods om man kör på PC också

Medlem

Köpte en PS4 2021, och en PS5a förra sommaren och är för första gången på över ett årtioende "current" i min setup. Har under de senaste åren betat av de flesta riktigt stora GOTY-kandidaterna de senaste åren och tanken på ett nytt Mass Effect efter barnsjukdomarna åtgärdas får det att kittlas lite i fingrarna

Medlem

Skulle nog säga att Mass Effect Andromeda är ett av dom mest underskattade spelen. Inte bara värt att spela utan ett riktigt jävla bra spel.

Avstängd
Skrivet av TheVoomyOne:

Skulle nog säga att Mass Effect Andromeda är ett av dom mest underskattade spelen. Inte bara värt att spela utan ett riktigt jävla bra spel.

Kul med likasinnade.
Jag spelade ME trion alldeles nyss å blev såklart helt tagen.
Men Andromeda e bra asså.. hade älskat en fortsättning här med samma system dom börjat med..
Sen måste man ju fatta detta är inte orginalen.. de e en nystart. Å dom gjorde första spelet Bra!
Kan helt ärligt inte förstå den hårda kritiken.. å då spela jag ändå spelet från början med den lite sämre animationen. Sen också dialogen..
Asså den är rätt konstig i början av spelet men sedan fattar jag absolut inte va som är problemet... och som ryder kan du välja om du vill va en seriös militär som shepard.. eller ta en mer tillbakalutat roll..
Å det är inte fyskam att inte va bättre än orginalen... god damn bästa scifi ja sätt.

12
Skriv svar