Veckans Xbox-nyheter #29 (v.45) X019 Hype!

Ambassadör
Xbox
Veckans Xbox-nyheter #29 (v.45) X019 Hype!

Ny vecka, nya rapporter från Xbox-fronten! En ganska lugn vecka med X019 alldeles runt hörnet, nedan kan ni läsa mer om det och om mina spekulationer kring vad vi kan förvänta oss av eventet. I övrigt så har Elite Series 2-handkontrollen släppts, Minecraft fått nya djur, gameplay från Wasteland 3 och lite annat smått o gott.

Vill ni slå ett öga på förra Veckans Xbox-nyheter så hittar ni det här.

Med det sagt, Let's Jump in!

X019

Höstens stora Xbox-event närmar sig med stormsteg och på torsdag den 14:e kl. 21.00 kickas helgen igång med ett specialavsnitt av Inside Xbox från X019 i London.
Eventet pågår sedan till på söndag med livesändningar på Mixer hela helgen, med massor av gameplay, paneler och intervjuer med utvecklare, reportage och mycket annat kul. Det är naturligtvis ett stort fokus på Xbox Game Studios men det finns också en hel del tredjepartsutvecklare på plats med nya spel och annat trevligt.
Livesändningsschemat för fredagen:

Livesändningsschemat för lördagen:

Hela 24 spel kommer att finnas tillgängliga att testa på att spela på plats, och vi kommer säkert att få se mycket från dem: Age of Empires II: Definitive Edition, Battletoads, Bleeding Edge, Cyber Shadow, Doom Eternal, Dragonball Z: Kakarot, Forager, Forza Horizon 4: LEGO Speed Champions, Gears 5, Halo MCC, Haven, Levelhead, Microsoft Flight Simulator, Minecraft Dungeons, Phogs!, Project Resistance, Roller Champions, She Dreams Elsewhere, SkateBird, Star Wars Jedi: Fallen Order, Streets of Rage 4, The Good Life, Tunic, Wasteland 3. Det är de som är bekräftade, men en och annan överraskning dyker säkert upp...

Att det slås på stort är det ingen tvekan om, både Phil Spencer och Matt Booty kommer att vara på plats och IGN har en exklusiv intervju med Phil Spencer schemalagt direkt efter torsdagens Inside Xbox-avsnitt. Det bådar ju mycket gott.

Många av Xbox Game Studios utvecklare kommer att vara på plats och visa upp både kommande och redan aktiva spel. Rare har nya grejer till Sea of Thieves, InXile visar mer av Wasteland 3, Mojang har med sig Minecraft Dungeons, Playground är på plats med FH4 och kanske något mer...?, Ninja Theory med Bleeding Edge och kanske nytt IP, Obsidian är bekräftade o.s.v. Det blir fullt ös med andra ord.

Vad det gäller rykten och spekulationer om vad för nytt som kommer att visas upp så är det mesta ännu höljt i dunkel. Men det är trevligt att spekulera lite!

Det ryktas om att Obsidian kommer att utannonsera ett nytt RPG, denna gången från Josh Sawyers team som är det minsta teamet i Obsidians stall. Sägs vara ett "Survival RPG" vad det nu kan innebära. Det är alltså inte det stora spelet (a.k.a Obsidian's Skyrim) som ska vara det som fick MS att öppna plånboken förra året. Kanske får vi något DLC från The Outer Worlds-teamet också?

Ninja Theory har ju Bleeding Edge att visa upp, med mer gameplay och kanske beta-datum? Men det ryktas också om att Hellblade-teamet har ett nytt spel att avtäcka... Ninja Theory har växt en hel del den senaste tiden och endast en mindre del av studion jobbar med Bleeding Edge, man sägs ha minst 2 team till.

Playground är på plats men är det verkligen dags att avtäcka Fable? Tveksamt, känns mer som en E3-grej, men man vet ju aldrig. Personligen så tycker jag att de gott kan utannonsera lite av de hemliga spelen, det går utmärkt att låta publiken sukta länge efter kommande spel nu när Xbox Game Studios är så här stora med massor av projekt igång samtidigt.

Vissa rykten finns om att Halo Infinite får datum för MP-flighting, och det är väl inte helt omöjligt om de ska hinna påverka innan släpp nästa höst. Mer troligt är att vi får releasedatum för Halo Reach till PC, och en spikad roadmap för resten av Halo MCC till PC.

Age of Empires kommer att få mycket plats, dels med releasen av AoE II: DE men också med information om AoE III: DE. Den nyligen bildade studion med arbetsnamnet "Age of Empires" kommer säkert att presenteras ordentligt med sitt riktiga namn och mer info om vad de håller på med under Shannon Loftis ledarskap. Och så då det som alla väntar på; Age of Empires IV! En cinematic trailer är nog inte uteslutet där vi får veta vilken era det utspelas i och annat mys. Gameplay tror jag är för tidigt, men kanske ett releasefönster?

InXile har ju fullt upp med Wasteland 3 och vi borde få ett releasedatum nu. Dessutom ett releasedatum för Wasteland 1-remastern som de har ett litet team på, kanske t.o.m ett shadowdrop?

På spelfronten finns det ju också möjligheter till en och annan överraskning från tredjepartsutvecklare. Det ryktas (som vanligt..) om att ett nytt Splinter Cell är på gång bland annat. Kanske är det dags nu? Det nya Batman-spelet är en annan kandidat.

Xbox Game Pass lär slå på stort med många nya spel till tjänsten, förmodligen minst ett par tungviktare. Svårt att sia om specifika titlar men lite vilda gissningar; Control, RE2, Fallout 76 skulle ju kunna vara tänkbara kandidater till exempel. Men här blir nog en hel del trevliga överraskningar.

Project xCloud kommer att få utrymme, gissningsvis utökas testerna till fler regioner och kanske också till iOS. Fler spel läggs säkert till också. Det är ju dags att sätta lite tryck på servrarna nu!

Scarlett då? Tja, jag tror inte det blir så mycket. De kommer säkert att prata om det, kanske får vi ett datum för den ordentliga revealen någon gång i början av nästa år. Om det blir någon ny info så på sin höjd ett slutgiltigt namn på konsolen kanske? Jag känner väl inte direkt något större behov av en blowout med massa info än heller, det är ju ett helt år till release trots allt.

Det är fantastiskt trevligt att se bredden och den stora mängden spel från Xbox Game Studios, det är dessutom bara början. Det är ju redan 10+ spel utannonserade för nästa år, och det är innan vi vet hela launch lineupen för Scarlett! Och allt på Xbox Game Pass Dag 1. Alla studios växer så det knakar och när alla är uppe i full fart så kommer det bli åka av. X019 är ett grymt smakprov på vad som komma skall och ett bevis på hur långt Xbox har kommit sedan TV TV TV.
X019
X019 Showfloor titles

Wasteland 3 Gameplay

Windows Central har i veckan gjort en trevlig djupgående preview av InXile's Wasteland 3, och videon ovan visar massor av gameplay. Vi lär få se mer på X019 men det här en en kul aptitretare tills dess.
Windows Central Wasteland 3 Preview

Elite Series 2 Handkontroll

Världens bästa handkontroll har ju som bekant blivit ännu lite bättre och Series 2 är nu släppt! Det är en helt fantastisk kontroll, jag har bara haft min i några dagar men är redan frälst. Den känns lite annorlunda mot den förra, men det går fort att vänja sig. Priset är lite väl högt i Sverige, men det går att få tag i billigare från exempelvis Amazon i Tyskland. I och med att den är kompatibel med Xbox Scarlett så är det en trygg investering ur framtidsperspektivet i alla fall. Jag har ännu inte behövt ladda den så det inbyggda batteriet, som är nytt för Xbox-kontroller, verkar stabilt. Inte helt såld på den biten dock, jag gillar mina uppladdningsbara 'loops. Hoppas att det håller.
Sweclockers är som alltid snabba med det mesta och har gett lite intryck i video:

Elite Wireless Controller Series 2
Sweclockers om Series 2

Minecraft

Senaste uppdateringen till Minecraft är ute nu med rävar! Nu får man se upp när man bygger sina hönsfarmer... Rävarna har en hel del avancerade funktioner som man kan läsa mer om i länken nedan. Uppdateringen finns på alla Bedrock-plattformar nu!
Rävar i Minecraft

The Outer Worlds

Lite nyheter kring The Outer Worlds har nått oss under veckan. Private Division (Take 2) som agerar utgivare för det första TOW meddelar att spelet överträffat alla förväntningar i försäljningen! Det är kul att ett AA-RPG kan nå ut så ordentligt, Xbox uppköp av Obsidian verkar haft bra timing
Obsidian meddelar att patcher är på väg till spelet, en mindre som släpps väldigt snart med lite buggfixar och en fix för större textstorlek i spelet. Spelar man på konsol så är ingametexten i det minsta laget men det skall alltså åtgärdas snart. Längre fram kommer en större patch med balansering och andra större grejer. Det måste ju dock sägas att det här är det mest buggfria spel från Obsidian som jag spelat, inte stött på något egentligen ännu, 40+h in.
Obsidian kommer ju också att närvara vid X019 nästa vecka så kanske får vi mer nyheter kring TOW då.
The Outer Worlds - Obsidian

Xbox Game Pass

Xbox Game Pass överraskningsdroppade ett spel häromdagen utan fanfar; The Lord of the Rings: Adventure Card Game. Det ska bygga på ett fysiskt kortspel och om man gillar kombinationen LOTR+kortspel så kanske det kan vara något att ha.

Xbox Game Pass

Sea of Thieves

Veckans dev-update från Sea of Thieves handlar mest om PVP-events, dels det som pågått i helgen men och nästa veckas stora duo-sloop event, Battle for London som går av stapeln i samband med X019 med finfina priser. Drew Stevens, som är Senior Producer vikarierar i ett par veckor för Joe Neate som lyckats...tja se videon så förstår ni
Rare kommer att medverka på X019 och förmodligen så får vi se nästa content update då!
Sea of Thieves
Xbox Game Pass

Det var veckans Xbox-nytt det, hoppas att ni fann något av intresse! Nästa vecka är det ju X019 så det lär bli fullsmockat med nyheter, vi syns då

#xbox #x019 #wasteland-3 #elite-series-2 #minecraft #the-outer-worlds #xbox-game-pass #sea-of-thieves


signatur

Jump in.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

Bra sammanfattning @Mortaigne! Jag kan också tänka mig att Microsoft Flight Simulator visas upp, kanske med konkret lanseringsdatum. Det hade änna varit najs.


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

Bra sammanfattning @Mortaigne! Jag kan också tänka mig att Microsoft Flight Simulator visas upp, kanske med konkret lanseringsdatum. Det hade änna varit najs.

Ja, det är ju fantastiskt vackert! Vet att det kommer fler delar i deras Discovery-serie efter X019 i alla fall, då får vi se ännu mer om inte annat.


signatur

Jump in.

Medlem

Blir det uppesittarkväll till X019 så kommer jag hänga i chatten! Knäcka en öl och kanske slänga in en slant.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av maq777:

Blir det uppesittarkväll till X019 så kommer jag hänga i chatten! Knäcka en öl och kanske slänga in en slant.

Same, same!

Missa inte heller att eventet pågår under flera dagar, under både fredag och lördag så är det livesändningar med massor av gött från London.

*Lade till lördagens schema i OP också.


signatur

Jump in.

Medlem

Har aldrig varit så här otaggad inför ett Microsoft event som nu. Efter att ha väntat i 4 år. Får vi vänta i 4 år till på AAA?

Medlem

Första Microsoft-eventet på mycket länge jag är taggad på. Mycket beror på deras uppköp av Obsidian och inXile men känns överlag som att Microsoft blivit lite mer aktuella.

Medlem

Mycket bra rapportering!

Ambassadör
Xbox

Flight simulator bekräftade också nu @Loevet !

CrossfireX kommer också att visas upp, kanske får vi se något från singleplayerkampanjen som Remedy jobbar på?


signatur

Jump in.

Medlem

Grym sammanfattning igen! Nästa vecka lär du ha en del att skriva om. Ser fram emot lördag. Får köpa snacks och sitta bänkad, till sambons förtret.

Ser fram emot att testa Bleeding Edge också, bara läst positivt av de som testat.

Hobbyjapan 🇯🇵
Andreas Eklöv 🌿

@Mortaigne: det verkar onekligen som att MS inte blåser luftslott om att detta blir ett särdeles stort event. Jag hoppas, men tror inte, på att de pratar om Xbox Scarlett också Hur som, torsdag blir spännande!


signatur

Allmän Japan-konnässör och smått besatt av allt som heter JRPG och Metroid.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Plattformar: PC, PS5, PS4 Pro, Nintendo Switch, N3DS, PS Vita, IOS/Android.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Loevet:

@Mortaigne: det verkar onekligen som att MS inte blåser luftslott om att detta blir ett särdeles stort event. Jag hoppas, men tror inte, på att de pratar om Xbox Scarlett också Hur som, torsdag blir spännande!

Ja, man ska ju dock inte förvänta sig E3-nivåer. Det är bra att ha sin hype i check lite Det kommer ju också vara mer kringsaker som får plats.

Personligen ser jag fram emot att se mer Wasteland 3, Flight Simulator, Age of Empires och vad de kan hitta på för tokigheter till Xbox Game Pass mest av allt. Ser gärna lite överraskningar också så klart!
Håller med om Scarlett, det är inte jättetroligt att vi får så mycket. Men som sagt, kanske ett officiellt namn?

Tar man ett steg tillbaka och jämför med Xbox för några år sedan så är det ganska grymt att ha ett helt event som till stor del bärs upp av Xbox Game Studios på egen hand.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox

Fler rykten och obekräftade uppgifter:

Rare har ett nytt spel att visa upp, nytt IP!

Obsidian's redan hintade nya spel får fler ryktesbekräftelser, känns ganska säkert.

Releasedatum för Bleeding Edge, Minecraft Dungeons och Wasteland 3.

källa


signatur

Jump in.

1
Skriv svar