Höga betyg men låga säljsiffror gör Pillars of Eternity-framtiden osäker

Medlem

Spelat ut båda spelen. Flera gånger för att testa olika endings samt att new game plus systemen är intressanta. (precis som i tyrrany). Mycket bra spel.

För egen del kände jag till spelet för att jag bidrog till kickstartern. Men marknadsföringen var verkligen mager för det var många som ej kände till att det ens fanns en uppföljare. Trots att man kan spela uppföljaren direkt om man så önskar. Sedan har jag hört några knorra över det maritima temat. Det har jämförts med Suikoden 4 som är en av de mer polariserande delarna i den annars så hyllade Suikoden serien. Antingen älskade folk spelet eller så hatade de spelet för att det var ett maritimt tema med öar och segelskepp däremellan.

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:

Backade första Pillars-kickstartern, men av någon anledning så har jag fortfarande inte spelat det. Pga det är har tvåan inte ens varit på min radar.

Samma här. Första Pillars ligger fortfarande i min backlog och väntar på sin tur. Får skylla på alla andra bra spel som har snott min uppmärksamhet. 😀

Medlem

Lirade 1an och kom till sist akten men klarade aldrig ut det. Vet inte varför riktigt, bara lessnade plötsligt och lirade annat. Har nog inte många timmar kvar av 1an så ska köra slut det nån dag.

Vilket oxå är anledningen till att jag inte kört 2an. Kommer köpa det på en rea när ja klarat 1an.

Medlem

Intressant att ingen har nämnt den drygaste biten som förstörde för mig, dvs combat-delen med sina begränsade attacker och pausande, fruktansvärt trist. Oavsett om combat varit som i Diablo eller Divinity så hade det varit bättre än PoE:s system, det var iaf min anledning till att inte köpa tvåan.

Medlem

Backade det första spelet på Kickstarter för att jag i min enfald trodde att jag (trots ett track-record som visar motsatsen) skulle kunna uthärda ännu ett isometriskt rpg. Jag hade fel ännu en gång.

Gör flera första persons rollspel Obsidian, så både köper jag OCH spelar dom.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Skrivet av skrewster:

Intressant att ingen har nämnt den drygaste biten som förstörde för mig, dvs combat-delen med sina begränsade attacker och pausande, fruktansvärt trist. Oavsett om combat varit som i Diablo eller Divinity så hade det varit bättre än PoE:s system, det var iaf min anledning till att inte köpa tvåan.

Dom har lagt in ett turn based system som funkar bra, skulle nog säga att jag hade roligare när jag spelade igenom med turn based

Medlem

Kixlstartade och älskade ettan. Men kände mig lite mätt på spelet sista 20%.
Samma sak med Witcher 3.
Samma sak med Tyrrany (som börjar MAGISKT men slutar "bara" bra/okej).
Tror det har med jobb+barn att göra. Kan inte plöja på relativt få dagar, så hinner ledsna lite lite.

Kände att PoE2 skulle bli samma sak

Medlem

För mig var det Temat på 2an jag inte gillade. Hela Pirat/jungel grejen var.. nja. Sen även om spelet ser riktigt fint ut så vill jag gärna nu mera ha någon form av 3d vy med bra inzoomning osv. Divinity OS2, Path of Exile samt Dragon age origins känns ljusår före i de aspekten, men jag vet att det var medvetet val från Obsidian med hints mot de gamle goa spelen från förrtiden men det funkar bara inte riktigt för mig längre

Jag kickstartade dock spelet så jag är en av dem som köpt det.

Medlem
Skrivet av skrewster:

Intressant att ingen har nämnt den drygaste biten som förstörde för mig, dvs combat-delen med sina begränsade attacker och pausande, fruktansvärt trist. Oavsett om combat varit som i Diablo eller Divinity så hade det varit bättre än PoE:s system, det var iaf min anledning till att inte köpa tvåan.

Får man fråga varför du köpte första spelet? Vad var det som tilltalade dig i den ”andliga uppföljaren till Baldur’s Gate”? Vad tycker du om striderna i Baldur’s Gate?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem
Skrivet av hybris6:

@twilek: Koppla datorn till TVn och trådlös mus + tangentbord.. Sitter i soffan o lirar på min 65" Funkar kanon

Hur är det med input lag?


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av skrewster:

Intressant att ingen har nämnt den drygaste biten som förstörde för mig, dvs combat-delen med sina begränsade attacker och pausande, fruktansvärt trist. Oavsett om combat varit som i Diablo eller Divinity så hade det varit bättre än PoE:s system, det var iaf min anledning till att inte köpa tvåan.

Själv tycker jag combat är riktigt bra i båda spelen

Medlem
Skrivet av Komured:

Själv tycker jag combat är riktigt bra i båda spelen

Verkligen! Och jag gillade att man hade mer "per-encounter-skills/spells än per-rest i tvåan. Annars blir det lätt att man aldrig använder vissa spells.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Så om man går på kommentarerna här så verkar det som en del testade POE 1 och inte fastnade eller helt enkelt lade det på backloggen. Kanske den största anledningen till att 2an sålde sämre kanske kombinerat med svag marknadsföring.

Spelen har en tröghet som måste överkommas innan man blir helt insatt i dom IMO och det gör det svårt för nån att fastna snabbt. Storyn speciellt kan ta tid för att det är så många nya termer och man inte vet hur världen ser ut. Känns nästan som man pluggar historia i början.

Medlem
Skrivet av Komured:

För mig var det Temat på 2an jag inte gillade. Hela Pirat/jungel grejen var.. nja.

1+, första spelet var stark 4/5 för mig delvis pga sitt tema och tonen spelet hade. Pirat-temat tyckte jag inte alls passade in i universumet.

Medlem

@RykoStars: Håller helt med om pirattemat till en början. Men på något sätt växte det på mig allt eftersom storyn utvecklades. Första spelet var precis sånna miljöer man vill ha i ett cRPG.


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

Medlem

Har missat tills nu att det finns en 2:a. Spelat det första samt the white march l-ll. Min radar är defekt.

Medlem
Skrivet av Svengben:

Har missat tills nu att det finns en 2:a. Spelat det första samt the white march l-ll. Min radar är defekt.

Vad tyckte du om första spelet?


signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @ 3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS WIFI D4 Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2 - Light Tint PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro 1TB SSD2: Samsung 980 Pro 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon AG271QG 165Hz IPS G-Sync Cooled by Noctua

12
Skriv svar