Skägg.
10 Chambers
Hur spelar du?

FZ startade som en renodlad Quake-sajt och breddades efter några år till att skriva om pc-spel i stort men efter att den första Xbox:en släppts 2002 började vi även täcka konsoler. Typ 17 år sedan!

För vissa kommer vi alltid att vara en pc-sajt och visst skriver vi om saker som är exklusiva för såväl datorer (hårdvara, etc) och konsoler men jag är nyfiken hur fördelningen mellan pc- och konsolspelande ser ut hos er. Så, en liten miniundersökning.


signatur
Releasehästryttare

Kanske dags att anställa nån ny som är intresserad och vill skiva om mobilspel?

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Devan:

Kanske dags att anställa nån ny som är intresserad och vill skiva om mobilspel?

Om det fanns någon som helst ekonomi att skriva om mobilspel


signatur
Medlem

Min uppfattning att det vanligaste är båda.
Själva har jag sen 1995 spelat både PC och konsol, före det var det bara konsol.
Idag är Main spelplattformar PC, Nintendo switch och Ps4


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Testpilot / Ambassadör
Speedrunning

Mina tre av mina fem senaste klarade spel spelades på en dator, de andra två på konsol. Skulle säga att jag blandar 🙂 över konsolgränser och generationer.


signatur

Testpilot | #FZ-ambassadör #Speedrunning & #Retro | Twitter
Stora Retrotråden - Stora Speedruntråden
Dator: i7-2600K | P8P67-Pro | R9 280x | 12GB DDR3
Konsoler: NES, SNES, N64, GCN, Wii, Wii U, Switch, Genesis, PS2, PS3, (PS4), Xbox 360, Xbox One S

Medlem

100% pc. Har man inget intresse av tredjepersons actionäventyr har konsolerna inte mycket att erbjuda

Skribent

Var en Pc-spelare back in the days. Men nu med familj och barn spelar jag mest på konsol, främst då Switch för den är så enkel att ta upp och spela några minuter här och där.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag har upptäckt att ju äldre jag blir, desto mer spelande blir det på konsol och mindre PC. Förr så spelade jag väldigt mycket FPS-MP vilket är naturligt för mig på PC. Nuförtiden dras jag mer till riktigt bra SP-spel, vilket oftast passar bättre på konsol.

Testpilot

Det mesta på PC men en del exklusiva spel på konsol.

Medlem

I dagsläget spelar jag nästan uteslutande på uråldriga datorer och konsoler. Finns för många gömda juveler jag aldrig har spelat och min backlog lär av den anledningen förbli oändlig.


signatur

Gamla kära datorer som skräpar runt i huset: Gateway 2000 P5-90, Dell Optiplex GXPro, Compaq Deskpro 386, Compaq Deskpro EP 6400, Dell Dimension XPS B1000r, Fujitsu Siemens Scaleo 600 (Athlon XP 3000+) etc.

Medlem

PC som gäller då jag inte äger någon konsol och inte gjort på ett bra tag. Det mesta jag vill spela finns tillgängligt på PC som tur är, alternativt släpps det oftast lite senare annars.


signatur

The more I practice, the luckier I get.

Medlem

Växte upp med att spela på datorer (C64, Amiga, PC), men den här generationen så har det nästan uteslutande varit på PS4an.

Medlem
Skrivet av Jozo:

Jag har upptäckt att ju äldre jag blir, desto mer spelande blir det på konsol och mindre PC. Förr så spelade jag väldigt mycket FPS-MP vilket är naturligt för mig på PC. Nuförtiden dras jag mer till riktigt bra SP-spel, vilket oftast passar bättre på konsol.

Att just sp-spel skulle passa bättre på konsol har jag svårt att förstå resonemanget kring.
Det skulle väll vara nå Nintendo gjort som involverar just deras utrustning men annars vet jag inte vad konsolerna kan göra en PC inte kan som gör att det passar bättre.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Kanske inte hör till frågan men

Medlem

spelar också med mus och tangentbord men inte riktigt så som bilden ovanför

Medlem
Skrivet av Molotov:

Att just sp-spel skulle passa bättre på konsol har jag svårt att förstå resonemanget kring.
Det skulle väll vara nå Nintendo gjort som involverar just deras utrustning men annars vet jag inte vad konsolerna kan göra en PC inte kan som gör att det passar bättre.

Kan nog tänka mig att många känner just så då det inte är ngt krångel med konsol, köp enheten sätt i strömkontakten,hdmi-kabel, para ihop med kontrollen, sätt i din skiva eller tanka ner spelet och kör, busenkelt..
Visst prestandamässigt så vinner pc men att uppgradera burken så man kan maxa sina favoritspel för femtielfte gången känns rätt tjötigt och dyrt känner jag..

Medlem

Har en PS4 för Sonys first-party exclusives, har en Switch för Nintendos first-party exclusives och en PC för allt annat. Jag har en Xbox One också men den har inte behövts sedan Halo 5, ungefär.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

mycket till pc men även ps4 spelar jag.. finns ju inte direkt vissa spel till pc..

Medlem

Min sambo spelar mycket PC, men äger även alla konsoler på marknaden (inklusive retrokonsoler).

Själv har jag varit exklusiv PC-spelare sedan 10-årsåldern (förutom lite Nintendo 16 bitar under konsolens storhetstid).

Medlem

"Spelar på både PC och konsol"

Varför begränsa sig?


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Spelar huvudsakligen på PC men det sker att Nintendo Switch:en används, och innan dess mitt 3DS. Ibland till och med mobilen.

Medlem

PC sedan 1999 (Jag var då 10 år gammal).

Ägt en konsol sedan dess, det var en PS4 jag köpte förra året för att spela RDR2.

Medlem

Spelar 9/10 gånger på PC förutom om jag har vännerna på besök, då blir det Switch.

Medlem
Skrivet av roftg:

Kan nog tänka mig att många känner just så då det inte är ngt krångel med konsol, köp enheten sätt i strömkontakten,hdmi-kabel, para ihop med kontrollen, sätt i din skiva eller tanka ner spelet och kör, busenkelt..
Visst prestandamässigt så vinner pc men att uppgradera burken så man kan maxa sina favoritspel för femtielfte gången känns rätt tjötigt och dyrt känner jag..

Dom som uppgraderar burken femtielva ggr är inte målgruppen för en konsol men man klarar sig gott och väl med att uppgradera ungefär i samma takt det släpps nya konsoler.

Men det var bra argument det köper jag att slippa ev krångel. Fast det enda som krånglar på senaste är red dead Redemption 2 på och annars har det varit "krångel fritt" länge.

Du drog iaf inte upp argumentet att det är skönare att spela med kontroll från soffan


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@Molotov: Tolka mig rätt, jag spelar fortfarande mycket på PC och det är fortfarande min primära plattform. Det är dock något speciellt med att komma hem en kväll efter jobbet och knäppa på PS4:an och slöspela i soffan. Visst, det går att koppla in datorn så att man kan spela i soffan med den också, men det är så mycket enklare att göra det med konsol.

Medlem
Skrivet av ohem:

"Spelar på både PC och konsol"

Varför begränsa sig?

Precis som jag då. Spelar på PC, Switch och PS4. Har man råd så spelar man det man vill

Medlem

Enbart pc, förutom när jag lirar Pokemon go då förstås.

Ambassadör
Xbox

90% konsol, 10% PC.

Förr i tiden var det 100% PC, men det blev konsolist av mig till slut.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av HallonTreo:

Precis som jag då. Spelar på PC, Switch och PS4. Har man råd så spelar man det man vill

Jag tror inte det handlar om att ha råd eller inte, mer om den bästa upplevelsen. Jag själv äger både ps4, xbox och switch men spelar ändå till 90% på min pc för det ger mig den bästa upplevelsen helt enkelt.

Medlem
Skrivet av Yabba:

Jag tror inte det handlar om att ha råd eller inte, mer om den bästa upplevelsen. Jag själv äger både ps4, xbox och switch men spelar ändå till 90% på min pc för det ger mig den bästa upplevelsen helt enkelt.

Med tanke på vad många skrivit att de bara spelar X för att de inte har Y så är det nog en stor anledning
Sen så tycker jag personligen att vissa spel har bäst upplevelse på PC och andra har bäst på konsol. Därför kör jag både och.
Har noll förståelse för alla som gapar om pc master race och liknande mupperier.

12
Skriv svar