Diabetes - en kort (nåja) guide till Twitch-streams, Humble Bundle, Switch-tävlingar och Red Dead 2-loot

Redaktör
Diabetes - en kort (nåja) guide till Twitch-streams, Humble Bundle, Switch-tävlingar och Red Dead 2-loot

Twitch startade i går en maratonstream där spel används som ett medel att samla in 100 000 dollar till forskning kring diabetes typ 1, en kronisk sjukdom som det i dag inte finns några botemedel mot. Under det veckolånga Twitch-eventet kommer ett 60-tal streamers köra olika spel, och tävla ut Nintendo Switch-konsoler, Pokemon-spel, swag från Red Dead 2 och Civilization 5, med mera.

Organisationen JDRF står bakom initiativet. Schema för hela Twitch-veckan har du här. Man har också involverat Humble Bundle i att bidra med pengar till diabetes 1-forskningen, detta genom att Humble har satt JDRF som förstaval när det gäller till vem eventuella välgörenhetspengar vid spelköp ska gå. Och pengar gör nytta: medicin och hjälpmedel har förbättrats kraftigt genom åren, och ju bättre dessa är, desto mildare blir följdsjukdomarna och såvål lidandet för de sjuka och vårdkostnaderna minskar.

Det skadar förstås inte om du vill skänka en slant till D1-forskningen, så här på diabetesdagen och allt. Kan göras här.

Kort (well...) om diabetes typ 1 (kallas ofta D1 eller T1D):

  • En kronisk sjukdom, den kan inte botas.

  • D1 innebär att kroppen upphör att producera insulin. Det är ett livsviktigt hormon som förenklat låter cellerna ta upp energin från kolhydraterna vi får i oss när vi äter. Utan insulin dör vi inom dagar, veckor eller månader.

  • D1:or tillför insulin via dagliga injektioner med sprutor eller konstant med insulinpump.

  • Man vet inte vad som orsakar D1. Sjukdomen är genetisk, men anlag innebär långitfrån alltid att sjukdomen bryter ut. Man vet inte vem som kommer få den och det går inte att förhindra att den bryter ut. Den är lika smittsam som benbrott - alltså inte alls.

  • D1 är en livslång och konstant balansgång för att hålla blodsockret jämnt och på lämplig nivå. Blodsockret regleras med insulin (sänker det), motion (sänker) och kost (främst kolhydrater höjer det). En stor mängd andra faktorer påverkar, och sjukdomen är högst individuell - finns inga allmängiltiga lösningar.

  • Hos friska reglerar kroppen själv nivån av socker i blodet, men D1:or måste hela tiden själva göra detta. För högt blodsocker sliter på kroppen, för lågt leder till insulinkänning (omtäcknad, förvirrad, svettig, krampande m.m) och sedan till insulinkoma (avsvimmad, kramp). Kan i värsta fall vara livsfarligt. Ring 112 och ge om möjligt något sött (honung, saft, druvsocker) om den drabbade kan svälja, se till att den inte sätter i halsen (smula sönder födan). Ge INTE insulin vid känning eller koma, det är livsfarligt.

  • D1 är INTE en allergi. Man kan äta allt – även socker och godis. Men kolhydrater (framförallt snabba, som i socker) höjer blodsockret kraftigt, och gör det svårt att balansera blodsockerkurvan (viktigt för att minska risken för följdsjukdomar). I dag är insulinet långt bättre än förr, vilket gör det mycket enklare att äta vad man vill (i rimlig mängd).

  • Begreppet "sockersjuka" må ha varit relevant en gång för länge sen, när insulin var nytt och primitivt. Men den tiden är sedan länge förbi.

  • D1 är besläktat med diabetes typ 2 (och andra diabetesformer), men de är ändå olika. D2:or har ofta begränsad egen insulinproduktion (vilket D1:or saknar), och de kan ibland förbättra den egna produktionen genom ändrad kosthållning, motion och annat (det kan inte D1:or - sjukdomen är kronisk, insulin måste injiceras oavsett övrigt levnadsmönster).

Att jag skriver detta beror inte på att jag är typ 1-diabetiker (sen snart 40 år), utan för att jag på senare år förstått att många D1:or är förbannade på kasst bemötande hos folk som inte vet vad sjukdomen är. Typ "Så du är allergisk mot socker?" eller "Du har ju kassa värden för att du är slö...". Själv har jag nog aldrig drabbats av sånt, men jag tror bästa botemedlet är att informera. Vilket detta är ett litet spelrelaterat försök till.

Fråga gärna om du undrar något om diabetes, jag svarar gärna. Både i kommentar här och i PM.


signatur
Medlem

Som diabetiker är jag glad att detta tas upp såväl på den årliga (?) Diabetesgalan samt detta som Twitch började med nu.

Tror jag inte kan räkna till så många gånger som någon har sagt till mig, efter att jag har berättat att jag är diabetiker, att jag ska hålla mig undan för de inte vill bli smittade. Eller någonting i stil med: "Så du kan inte äta socker?". Eller "Jag skulle aldrig kunna ta sprutor sådär som du gör varje dag!".

Har själv en insulinpump med tillhörande blodsockersensor som kollar mitt blodsocker var femte minut och skickar informationen till pumpen, som i sin tur visar det på sin display. Blir det för lågt stänger pumpen av sig och börjar varna. Blir det för högt skriker den varje timme tills det har gått under gränsen som jag har satt igen. Teknologi som gör det mycket lättare att ta hand om sin sjukdom.

Även om alla dessa pengar som nu kommer till forskningen inte leder till ett botemedel så kommer det i alla fall att leda till bättre och lättare sätt att ta hand om våran sjukdom.

Redaktör

@Bunisher - känner igen en del såna frågor, men inte smittogrejen. (La till det i infon.)

Hur mycket meck tycker du det är med pump jämfört med sprutor? Jag vill ha det enkelt, tveksam till att börja räkna kolhydrater och lite rädd för riskerna om slangen kläms, nålen åker ur eller så. Men jag fattar att larmgrejen är topoen. Jag kör sprutor och har glukosmätare (Libre) sen ett år, den är en revolution - sänkte hba1c från höga 50 till 42 direkt. På kuppen gick jag upp 3 kg pga insulinduttande, men det är nybörjarmisstag. 😬


signatur
Medlem

@Tomas Helenius: Pumpen gjorde mitt liv mycket bättre. Jag fick aldrig någon ordning på sockret alls tills jag fick min pump.
Den är så lätt att ha att göra med. Du har aldrig en nål som sitter kvar i kroppen utan den används bara till att skjuta in själva infusionssettet. Du drar sedan ut nålen och kvar sitter en liten, liten slang. Resten sköter sig själv. Denna slang sitter fast med en tejp som sitter rätt bra. Det ska till en relativt hård kraft innan tejpen lossnar... Så länge du inte är där å pillar lös den dvs, då får man lös den rätt lätt.

Blir slangen klämd kommer insulinflödet att stoppas men då kommer pumpen att varna att det är stopp så du kan rätta till problemet. Enda gången jag har fått ett kläm på slangen var när den hade gjort en knut på sig själv som hade dragit åt sig riktigt jäkla hårt.

De nya, moderna, pumparna har ett system som gör att om du inte trycker bort varningarna så blir de sakta men säkert högljuddare och högljuddare. Min kan komma upp i 72dB så det finns ingen chans att du missar den om du inte är i koma. Det tar ett tag innan de kommer upp dessa ljudnivåer dock. Men det är troligtvis för att när du väl hamnat där så är det andra som kommer kunna hitta dig med hjälp av pumpens varningssystem.

Och om jag ska vara helt ärlig, jag har inte räknat en enda kolhydrat i hela mitt liv
När jag fick diabetes var kolhydratsräkning inte en grej. Det blev mer modernt något år efteråt. Så jag har lärt mig hur mycket insulin jag ska ta på känn. Jag vet hur mycket jag äter och hur mycket insulin jag behöver ta till det jag äter. Och det har fungerat bra, även med pumpen. Du måste ju ändå hålla koll på sockret när du har pump. Vilket gör att om du ser att du går upp så kan du korrigera det med en lite extra insulin. Precis som med sprutor. De två tidigare läkare (och diabetessystrarna) jag hade ville att jag skulle börja och gav mig några tips. Fick även prata med en dietist som försökte. Men jag får inte in hur det fungerar alls. Den nya läkaren jag har sa dock att både mitt HbA1c (långtidssocker för er som inte är insatt ) ligger bra (på runt 46) och mina kurvor, så läkaren sa att någonting verkar jag ju göra rätt och ville inte ändra på någonting även fast jag inte räknade kolhydrater.

Hoppas detta svarade på lite frågor. Har du fler är det bara att fråga vidare

Redaktör

@Bunisher: tack för info, intressant! Pump verkar ju kunna göra underverk om man har struligt socker, men själv känner jag inget behov. Är bekväm med hur det funkar nu. En till orosgrej för mig är att inte ha långtidsverkande insulin i kroppen (för er som inte vet: insulin behövs alltid, och med långtidsverkande tar det mycket längre tid innan insulinbrist blir farlig.)

Känner till det där med slang och membran. Jag testade en liknande grej på 80-talet när det var nytt, en nål in i magen och ett membran man stack i för att dra ner på injektionerna. Det blev inflammerat och jag fick en stöddig varböld. Senare kom den modellen pumpar i dag kör, det vill säga utan fast nål, bara slang. Jag testade det också men gillade det inte, så jag är lite skeptisk till hela den lösningen. Men givetvis lär saker ha blivit bättre sen dess!


signatur
Medlem

Jag fick ett helt nytt liv när jag fick pump 1998. Jag fick ännu ett nytt liv när jag fick en blodsockermätare på armen (FreeStyle Libre) 2016. Nästa steg 3D-printad bukspotskörtel?

Medlem

@Tomas Helenius: Du har ingen anledning att ha långtidsinsulin när du har pump då den ger dig en viss mängd enheter utspridd över hela dagen. Du har alltså direktverkande insulin som pumpas in i väldigt små doser till en viss, förinställd mängd, under hela dagen. Så Humalogen (insulinet jag använder i pumpen) agerar som direktverkande och långtidsinsulin

@mill: Har länge sagt till polare att när bioniska bukspottskörtel kommer så kommer jag vara en av de första som står där å knackar på dörren! Diabetes är inte en sjukdom jag skulle önska på min värsta fiende.

Redaktör
Skrivet av Bunisher:

@Tomas Helenius: Du har ingen anledning att ha långtidsinsulin när du har pump då den ger dig en viss mängd enheter utspridd över hela dagen. Du har alltså direktverkande insulin som pumpas in i väldigt små doser till en viss, förinställd mängd, under hela dagen. Så Humalogen (insulinet jag använder i pumpen) agerar som direktverkande och långtidsinsulin

@mill: Har länge sagt till polare att när bioniska bukspottskörtel kommer så kommer jag vara en av de första som står där å knackar på dörren! Diabetes är inte en sjukdom jag skulle önska på min värsta fiende.

Jo, jag vet. Men det innebär ju också en risk för högt blodsocker väldigt snabbt om insulintillförseln bryts (klämd slang t.ex.). Jag är lite nojig för sånt, och känner mig trygg med långinsulin i kroppen.


signatur
Medlem

Diabetiker sedan 1992.

De där kommentarerna om allergi, lathet och smittorisk har jag aldrig stött på, inte ens när jag gick i mellanstadiet i skolan, så jag känner inte alls igen mig i den biten av era historier. Men jag kanske bara har haft tur.

Jag hade stora problem med hypoglykemi som barn. Min mamma kände personalen på akutmottagningen vid förnamn eftersom de ringde henne ett par gånger i månaden.

I vuxen ålder har jag haft en del problem med svajigt socker, men jag har haft Freestyle Libre i ett år och det hjälper mycket, framförallt på jobbet när jag snabbt kan skanna av sockret även när jag står upptagen i kassan. Det ger en stor trygghet för mig.

Redaktör
Skrivet av Bennii:

Diabetiker sedan 1992.

De där kommentarerna om allergi, lathet och smittorisk har jag aldrig stött på, inte ens när jag gick i mellanstadiet i skolan, så jag känner inte alls igen mig i den biten av era historier. Men jag kanske bara har haft tur.

Jag hade stora problem med hypoglykemi som barn. Min mamma kände personalen på akutmottagningen vid förnamn eftersom de ringde henne ett par gånger i månaden.

I vuxen ålder har jag haft en del problem med svajigt socker, men jag har haft Freestyle Libre i ett år och det hjälper mycket, framförallt på jobbet när jag snabbt kan skanna av sockret även när jag står upptagen i kassan. Det ger en stor trygghet för mig.

Samma här, känner inte heller igen de rena fördomarna. Däremot finns ju en hel del okunskap, men det är ju rätt naturligt - jag kna inte heller allt om alla sjukdomar.

Libre/glukosmätare är helt fenomenalt. Jag tvekade för jag trodde jag skulle känna mig övervakad av mig själv, få ångest över att ta en öl eller äta gott. Men det är snarare en sorts gamification, jag går och jagar så bra dygnsstatistik som möjligt, och blir på kuppen mer noga med vad jag äter och gör utan att det känns som ett tvång. Prickade 100 procent häromdagen, det är extremt ovanligt. En annan bonus är att Calle ser mig som kontorets första replikant.


signatur
Medlem

En annan grej som jag har irriterat mig väldigt mycket på är att ibland när man har pratat med folk över voice i olika gillen jag har varit med i så och min sjukdom har kommit på tal, så har de alltid börja skoja om den där Amerikanska mannen som uttalade sjukdomens namn på ett väldigt lustigt sätt. Och satt sedan och skrattade om det i en längre tid.

Detta på grund av okunskap av vad sjukdomen innebär för den som har den. De har, i de flesta fall, fått en uppläxning av mig och fått lära sig ett och annat. Aldrig hört dem skoja om det igen.

Medlem
Skrivet av Bunisher:

En annan grej som jag har irriterat mig väldigt mycket på är att ibland när man har pratat med folk över voice i olika gillen jag har varit med i så och min sjukdom har kommit på tal, så har de alltid börja skoja om den där Amerikanska mannen som uttalade sjukdomens namn på ett väldigt lustigt sätt. Och satt sedan och skrattade om det i en längre tid.

Detta på grund av okunskap av vad sjukdomen innebär för den som har den. De har, i de flesta fall, fått en uppläxning av mig och fått lära sig ett och annat. Aldrig hört dem skoja om det igen.

Jag vet inte exakt bakgrunden, och känner inte till mannen eller uttalet, men rent allmänt tar jag det inte personligt att folk skämtar om min sjukdom. Man kan skämta om diabetes, Aids, cancer och progeri utan att det är ett personligt hån mot de som har sjukdomen. Jag skämtar själv om min diabetes. Det betyder inte att jag inte tar den på allvar, eller att jag är hånfull mot de som lider av den.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Tomas Helenius:

En annan bonus är att Calle ser mig som kontorets första replikant.

Mer som kontorets sugar daddy.


signatur
Medlem

En annan sak jag gillar med blodsockermätare på armen är att man nu helt plötsligt kan se vem och hur många som har diabetes.

Man blir liksom instakompis med de som är i samma situation haha, precis som när folk är ute med sin jycke och springer på andra med jyckar, eller för min del när jag är ute och kör med MC:n eller Mustangen och börjar snacka med andra som har MC eller Mustang då man ser direkt att man har ngt gemensamt.

Men det kanske bara är jag

Medlem

@Bennii: Wilford Brimley heter mannen och har blivit en meme sedan länge tillbaka.

Redaktör
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Mer som kontorets sugar daddy.

Stevia daddy..?


signatur
Redaktör

@mill: känner igen känslan: man har nåt gemensamt.


signatur
Medlem

Känns också viktigt att belysa att det ofta förekommer förutfattade meningar om Diabetes typ 2, att ”så går det när man lever osunt!”

Men att det inte alls behöver ha med det att göra utan ärftligheten spelar väldigt stor roll!

Om man vill läsa lite så står det bra på diabetes.se och internetmedicin.se

Har själv ingen diabetessjukdom men jobbar på avdelning där man möter personer med diabetesrelaterade komplikationer med allvarliga konsekvenser.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Twitch startade i går en maratonstream där spel används som ett medel att samla in 100 000 dollar till forskning kring diabetes typ 1, en kronisk sjukdom som det i dag inte finns några botemedel mot. Under det veckolånga Twitch-eventet kommer ett 60-tal streamers köra olika spel, och tävla ut Nintendo Switch-konsoler, Pokemon-spel, swag från Red Dead 2 och Civilization 5, med mera.

Organisationen JDRF står bakom initiativet. Schema för hela Twitch-veckan har du här. Man har också involverat Humble Bundle i att bidra med pengar till diabetes 1-forskningen, detta genom att Humble har satt JDRF som förstaval när det gäller till vem eventuella välgörenhetspengar vid spelköp ska gå. Och pengar gör nytta: medicin och hjälpmedel har förbättrats kraftigt genom åren, och ju bättre dessa är, desto mildare blir följdsjukdomarna och såvål lidandet för de sjuka och vårdkostnaderna minskar.

Det skadar förstås inte om du vill skänka en slant till D1-forskningen, så här på diabetesdagen och allt. Kan göras här.

Kort (well...) om diabetes typ 1 (kallas ofta D1 eller T1D):

  • En kronisk sjukdom, den kan inte botas.

  • D1 bryter ut när kroppen upphör att producera insulin. Det är ett livsviktigt hormon som förenklat låter cellerna ta upp energin från kolhydraterna vi får i oss när vi äter. Utan insulin dör vi inom dagar eller veckor.

  • D1:or tillför insulin via dagliga injektioner med sprutor eller konstant med insulinpump.

  • Man vet inte vad som orsakar D1. Sjukdomen är genetisk, men anlag innebär långitfrån alltid att sjukdomen bryter ut. Man vet inte vem som kommer få den och det går inte att förhindra att den bryter ut. Den är lika smittsam som benbrott - alltså inte alls.

  • D1 är en livslång och konstant balansgång för att hålla blodsockret jämnt och på lämplig nivå. Blodsockret regleras med insulin (sänker det), motion (sänker) och kost (främst kolhydrater höjer det). En stor mängd andra faktorer påverkar, och sjukdomen är högst individuell - finns inga allmängiltiga lösningar.

  • Hos friska reglerar kroppen själv nivån av socker i blodet, men D1:or måste hela tiden själva göra detta. För högt blodsocker sliter på kroppen, för lågt leder till insulinkänning (omtäcknad, förvirrad, svettig, krampande m.m) och sedan till insulinkoma (avsvimmad, kramp). Kan i värsta fall vara livsfarligt. Ring 112 och ge om möjligt något sött (honung, saft, druvsocker) om den drabbade kan svälja, se till att den inte sätter i halsen (smula sönder födan). Ge INTE insulin vid känning eller koma, det är livsfarligt.

  • D1 är INTE en allergi. Man kan äta allt – även socker och godis. Men kolhydrater (framförallt snabba, som i socker) höjer blodsockret kraftigt, och gör det svårt att balansera blodsockerkurvan (viktigt för att minska risken för följdsjukdomar). I dag är insulinet långt bättre än förr, vilket gör det mycket enklare att äta vad man vill (i rimlig mängd).

  • Begreppet "sockersjuka" må ha varit relevant en gång för länge sen, när insulin var nytt och primitivt. Men den tiden är sedan länge förbi.

  • D1 är besläktat med diabetes typ 2 (och andra diabetesformer), men de är ändå olika. D2:or har ofta begränsad egen insulinproduktion (vilket D1:or saknar), och de kan ibland förbättra den egna produktionen genom ändrad kosthållning, motion och annat (det kan inte D1:or - sjukdomen är kronisk, insulin måste injiceras oavsett övrigt levnadsmönster).

Att jag skriver detta beror inte på att jag är typ 1-diabetiker (sen snart 40 år), utan för att jag på senare år förstått att många D1:or är förbannade på kasst bemötande hos folk som inte vet vad sjukdomen är. Typ "Så du är allergisk mot socker?" eller "Du har ju kassa värden för att du är slö...". Själv har jag nog aldrig drabbats av sånt, men jag tror bästa botemedlet är att informera. Vilket detta är ett litet spelrelaterat försök till.

Fråga gärna om du undrar något om diabetes, jag svarar gärna. Både i kommentar här och i PM.

Att man inte producerar insulin är ett symptom, diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom där immunförsvaret slår ut bukspottskörteln. Dvs även om man skulle kunna fixa att kroppen kan tillverka insulin så skulle du fortfarande ha diabetes. Diabetes typ 2 är däremot att bukspottskörteln är uttröttad, vilket oftast går att behandla med bättre kost.

Medlem

Är själv typ etta (sen 97)! Hade ingen aning om att du hade det Tomas och roligt att så många andra öppnar upp sig om sjukdomen här!

Redaktör
Skrivet av Esri:

Att man inte producerar insulin är ett symptom, diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom där immunförsvaret slår ut bukspottskörteln. Dvs även om man skulle kunna fixa att kroppen kan tillverka insulin så skulle du fortfarande ha diabetes. Diabetes typ 2 är däremot att bukspottskörteln är uttröttad, vilket oftast går att behandla med bättre kost.

Din förklaring är bättre. Jag försökte säga det så enkelt som möjligt, men ändå ge en insikt om vad det handlar om.


signatur
Redaktör
Skrivet av lolBEEF:

Är själv typ etta (sen 97)! Hade ingen aning om att du hade det Tomas och roligt att så många andra öppnar upp sig om sjukdomen här!

Vi firade 38 år ihop i augusti, min diabetes och jag.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Din förklaring är bättre. Jag försökte säga det så enkelt som möjligt, men ändå ge en insikt om vad det handlar om.

Mera menat att folk tror att sjukdomen är att man inte producerar insulin, när det mera är att det är det värsta symptomet. Det är anledningen till att diabetiker är i riskgruppen för influensa t.ex, inte för att man har problem med socker utan att ditt immunförsvar kan vara komprimerat, vilket typ 2 inte har. Men det är rätt intressant att oavsett vad som är den utlösande faktorn så är det en sjukdom som dykt upp i länder med hög levnadsstandard så uppenbart gör vi något fel. Sen om det beror på kost, stress, tidvattnet vette fan.

Sen det som har skrämt mig mest är att folk inte förstår vad som behöver göras om en person blir låg, de flesta jag har träffat tror att man behöver MER insulin när det är den raka motsatsen :D.

jbx
Medlem
Skrivet av Spearmint:

Känns också viktigt att belysa att det ofta förekommer förutfattade meningar om Diabetes typ 2, att ”så går det när man lever osunt!”

Men att det inte alls behöver ha med det att göra utan ärftligheten spelar väldigt stor roll!

Om man vill läsa lite så står det bra på diabetes.se och internetmedicin.se

Har själv ingen diabetessjukdom men jobbar på avdelning där man möter personer med diabetesrelaterade komplikationer med allvarliga konsekvenser.

Fast! Jag jobbar oxå inom vården och D2 är i allra högsta grad baserat på ditt ohälsosamma liv. Även om det genetiska spelar in så får du inte D2 om du håller en sund livsstil. Av alla patienter jag har mött så har ingen med D2 ätit dagliga sallad och tränat regelbundet direkt.. Kolla på andra (fattiga) länder där folk inte överkonsumerar socker och kemikalier så ser du snabbt att D2 knappt finns bland befolkningen.

D1 är däremot något helt annat. Där behöver vi forskning!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

@jbx:
Absolut har ju övervikt och ohälsosamt leverne en stor/största? roll, men även ärftlighet spelar stor roll. Även "normalstora" personer kan ju utveckla D2 som ändå lever som vanligt. Och det ju synd om diagnosen bli en stämpel på att alla misskött sig. (Menar den allmänna synen på det)

Sedan inom vården där svåra komplikationer behandlas träffar vi väl på de personer som det gått långt och de av många anledningar inte klarar att leva superhälsosamt.
Att jag tidigare nämnde att jag jobbade inom vården var mer för att få fram att jag där ser konsekvenserna och tar diabetes på stort allvar!

Glädjande att utvecklingen går framåt även om det behövs mer forskning såklart! Vi får många stackars äldre som får genomgå sårrevisioner och amputationer på vår ortopedavdelning.

Medlem

Är nu sju år sedan man fick diagnosen T1D och vi är tre av fem i min familj som har just T1D; jag, min mor och min yngsta bror. Att det skrivs mer om sjukdomen, arrangeras evenemang som detta... det glädjer sannerligen, även fast det inte underlättar skräpet. Men kanske för framtida individer, vem vet?

Redaktör

@xScaryKidx: Uppmärksamheten dels in pengar till forskning. Och det gör skillnad: utvecklingen har varit enorm sen jag fick det 1981, och då var ändå mina läkare (barnavdelningen, Falu lasarett) rätt uppdaterade på dåtidens forskning och medicin. Ungefär samtidigt fick ju vissa fortfarande koka kanylerna och få dem omslipade. Men framförallt tror jag många d1:or mår bra av ökad kunskap om sjukdomen hos gemene man. Det finns en hel del frustration över att folk bara flyktigt vet vad den innebär, eller att de fått fel info (sockerallergi och eget ansvar, t.ex.). Så i slutändan ger såna här events och insamlingar nog gott för både oss som har d1 som oinsatta. Det finns ju ca 50 000 d1:or i landet, och uppskattningsvis en halv miljon med någon form av diabetes.

Din familj: jäklar, det är tufft. Men kanske hjälper det rentav att flera har den, så ni stödjer varanda? <3


signatur
Medlem
Skrivet av Esri:

Sen det som har skrämt mig mest är att folk inte förstår vad som behöver göras om en person blir låg, de flesta jag har träffat tror att man behöver MER insulin när det är den raka motsatsen :D.

Hollywood brukar vara antiexperter på diabetes och sprider ofta myter. En person som missar en insulindos är i princip döende inom några timmar (Con Air någon?) och blir man medvetslös av hypoglykemi är insulin alltid bästa lösningen.

Medlem

Fick tänka på detta när jag lusläste tråden, https://openaps.org/

Det ska hjälpa användaren att ha mer balanserad blodsockervärde när man äter, sover etc något som många insulinpumpar tar lång tid på att utföra. Nu är OpenAPS mer av ett komplement till en pump än att vara egen, men det är bara en tidsfråga tills det kommer en sådan också.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Riktigt bra initiativ av Twitch och kul att så många delar med sig här
/pappa till en son med T1D

12
Skriv svar