Ambassadör
League of Legends
LoL - Megatråd

Inledning

Här har jag samlat information om League of Legend. Jag uppdaterar tråden med (ojämna) mellanrum. När jag större uppdateringar skriver jag en kommentar i tråden. Så följ eller kommentera denna tråd för att få notifikation om uppdateringar.

Vill ni att jag skriver om någon annan liga eller har några andra frågor så tveka inte att skriva en kommentar eller ett PM.

Cinematisk trailer inför säsong 10

Allmänt om spelet

Här kan ni läsa om alla ändringarna i "patch notes".

Mina allmänna inlägg om spelet:

Esport

Har du inte tittat på LoL tidigare rekommenderar jag att läsa igenom följande tråd där jag går igenom det väsentliga för att se en match.

Här är mina tidigare inlägg om LoL Esport:

Inspirerad av filmen Moneyball har jag gjort två analyser av proffsspelarna och deras prestationer:

Övrigt om utvecklaren Riot

Diskussioner:

Övriga spel eller expansioner:

#dali #fz-ambassadör #LoL #esport

Skribent

Snyggt! Bra idé.

Har funderat på att göra något liknande med CS:GO, men ingenting är påbörjat än.

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av Shadee:

Snyggt! Bra idé.

Har funderat på att göra något liknande med CS:GO, men ingenting är påbörjat än.

Tackar. Ja gör det. Det tar ju tyvärr tid. Huvudvärk på jobbet så gjorde detta istället

Ambassadör
League of Legends

Jag uppdaterar listan dagligen. Det har hänt mycket på transfer-marknaden. Inte minst att Broxah lämnar Fnatic och går till TL, Origen spenderar och skapar ett stabilt lag, Zven går till C9 tillsammans med Vulcan som support från Dignitas m.m.

Som källa använder jag lol.gamepedia.com.

Europa

Nordamerika

Ambassadör
League of Legends

Nu när säsongen är slut och mellansäsongen drar igång får vi nya förändringar i spelet. Förra året blev det inte mycket förändringar men Riot tar igen det inför året. Bland annat sker små men betydande ändringar av kartan. Som också blir dynamisk under spelets gång. Det kommer möjliggöra enorma mängder med nya taktiker och spelsätt.

Här kan ni läsa om alla ändringarna i "patch notes"

Och en rejäl (2 timmar) lång genomgång av Phreak

Ambassadör
League of Legends

I helgen, 5-7 december, går årets "All-Star-event" gå av stapeln. Med inbjudna och framröstade proffs och profiler kommer det bjudas på tre fullspäckade dagar med lättsam LoL-underhållning. En återkommande höjdpunkt är 1v1-turneringen där förra årets vinnare Caps kommer återvända för att försvara titeln mot exempelvis Faker och Doinb. Nytt för i år är även att Teamfight Tactics kommer vara en del av programmet.

Ni hittar all information om eventet här (leagueoflegends.com) och ni kan se sändningarna här (watch.lolesports.com)

Medlem

enda spelet ever jag aldrig tröttnat helt på, visst paus halvår-år här där, men still going strong!


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av monsterbenke:

enda spelet ever jag aldrig tröttnat helt på, visst paus halvår-år här där, men still going strong!

Haha, precis som med mig o CS Varit så less på skiten i omgångar att jag lovat mig själv att aldrig installera det igen efter att man i vredesmod avinstallerat, men lik förbannat så kommer man krypande tillbaka så småningom

Långt ifrån Topic så ber om ursäkt för det, men kände igen mig så bra i ditt svar att jag helt enkelt var tvungen att svara.

Medlem

Jag har kört en massa av league of legends under mina dagar men har börjat bara köra en enda champion de senaste 3 säsongerna.
Oerhört roligt men enligt mig så har drak själen fått en liten väl för stor roll i spelet. Det blir mindre casual och mer stressigt enligt mig men överlag så är det fortfarande roligt.

Angående listan så känns det verkligen av hur frånkopplad jag är ifrån sporten, jag känner bara till hur Aphromoo ser ut som jag har knappt kollat på, sedan är 'Trick' Trick2g?(FC Schalke 04)
Trodde att han hade redan slutat e-sporten för länge sen

Medlem

Av alla hjältar så är Irelia nog den roligaste för mig.
Det kräver precision och snabba beslut från en. Det är något med att dansa mellan minions och markade champions. Hur man lägger upp E och Ult.
Men åh så bestraffande ifall man tabbar sig och får CD på Q.
Lite som att köra Sekiro


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av monsterbenke:

enda spelet ever jag aldrig tröttnat helt på, visst paus halvår-år här där, men still going strong!

Skrivet av Shadee:

Haha, precis som med mig o CS Varit så less på skiten i omgångar att jag lovat mig själv att aldrig installera det igen efter att man i vredesmod avinstallerat, men lik förbannat så kommer man krypande tillbaka så småningom

Långt ifrån Topic så ber om ursäkt för det, men kände igen mig så bra i ditt svar att jag helt enkelt var tvungen att svara.

Är lika. Tänker att jag inte ska spela/kolla på det men helt plötsligt sitter jag där och följer övergångarna minutiöst eller spelar 3-4 dagar i veckan. Fast jag spelar nästan bara ARAM nu för tiden. Perfekt tidsfördriv samtidigt som man kollar på stream eller lyssnar på podd.

Skrivet av Seveni:

Jag har kört en massa av league of legends under mina dagar men har börjat bara köra en enda champion de senaste 3 säsongerna.
Oerhört roligt men enligt mig så har drak själen fått en liten väl för stor roll i spelet. Det blir mindre casual och mer stressigt enligt mig men överlag så är det fortfarande roligt.

Angående listan så känns det verkligen av hur frånkopplad jag är ifrån sporten, jag känner bara till hur Aphromoo ser ut som jag har knappt kollat på, sedan är 'Trick' Trick2g?(FC Schalke 04)
Trodde att han hade redan slutat e-sporten för länge sen

Vilken champ kör du?

Okej, spelar sällan Summoners rift så har inte märkt hur stor innebörd ändringen har fått. Dock har det ju skett väldigt stora ändringar jämfört med tidigare säsonger. Kommer nog ta ett tag innan det är "stabilt"

hehe det finns många nya ansikten Trick och Trick2g är olika personer. Trick kommer från Korea och Trick2g är en streamer. Det finns några av det gamla gardet kvar men många av de "äldre" spelarna har tagit steget vidare till coaching eller liknande.

Skrivet av dTexN:

Av alla hjältar så är Irelia nog den roligaste för mig.
Det kräver precision och snabba beslut från en. Det är något med att dansa mellan minions och markade champions. Hur man lägger upp E och Ult.
Men åh så bestraffande ifall man tabbar sig och får CD på Q.
Lite som att köra Sekiro

Håller med om att Irelia är en champ dom fått till bra. Riktigt tillfredsställande att spela henne.

Medlem

fin tråd, tyvärr är det här spelet alldeles för beroende på att någon ej feedar för att det ska vara roligt att spela.

Medlem

Mithy blir ny head coach för FNATIC. Positivt eller negativt? Vad tycker ni?

Känns lite ostadigt? Men jag hoppas verkligen att jag har fel!


signatur

"Do. Or do not. There is no try." - Yoda

Ambassadör
League of Legends
Skrivet av DitroX:

Mithy blir ny head coach för FNATIC. Positivt eller negativt? Vad tycker ni?

Känns lite ostadigt? Men jag hoppas verkligen att jag har fel!

Det är definitivt en chansning. Jag har dock tillräckligt förtroende för organisationen att jag tror dom vet vad dom gör. Men jag vet inte om jag säger det för att jag verkligen tror på det eller att jag vill tro på det

Ambassadör
League of Legends

I helgen börjar LEC och LCS.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

I helgen börjar LEC och LCS.

Otroooligt taggad. Väldigt sugen på se hur Fnatic lirar med sin nya junglar, och hur G2 spelar med Caps som ADC.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends
Ambassadör
League of Legends

Ändringslogg: Städade upp i huvudinlägget och länkade till den nya artikeln inför sommarsäsongen 2020,

Moderator | Testpilot

signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

Wow intressant. Jag tillhör dom som tycker att det "nya" rune-systemet är både bättre och mer intressant. Så får hoppas att dom lyckas med detta också. Tycker också det känns bra med stora förändringar.

Moderator | Testpilot

@dali: Det här är det bästa som LEC någonsin gjort:


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Ambassadör
League of Legends

@uberpwnage2.0: Definitivt Det är bara att lägga ner alltihopa, går inte att toppa

Ambassadör
League of Legends

Lite ny information:

https://na.leagueoflegends.com/en-us/news/riot-games/preseaso...

Ambassadör
League of Legends

Idag börjar gruppspelet i League of Legends Worlds. Har inte haft ork och tid att skriva ihop en text inför detta event. Här är dock en kort summering.

Ni hittar matcherna och schema smidigast via: http://lolesports.com/
Sändningar visas både på Youtube och Twitch. Personligen föredrar jag Youtube-sändningarna då det är enklare att hoppa fram och tillbaka i livesändningarna, vilket gör att man kan hoppa över mellansnack mm.

För statistik rekommenderar jag: https://lol.gamepedia.com/

Årets Worlds går av stapeln i Shanghai, Kina. Under året har tävlingarna spelats online men det stora eventet har anpassat sig för rådande förhållanden. Samtliga lag har varit isolerade i Shanghai sen en tid tillbaka vilket möjliggör att turneringen spelas via LAN. Dock utan publik. Det har dock inte varit helt smärtfritt. På grund av reserestriktioner har de Vietnamesiska lagen inte kunnat ta sig till turneringen och därmed förlorat sina platser. Som kompensation kommer dom få en prissumma motsvarande en topp 10 placering vilket hade varit överraskande om de hade nått. Även fast det innebär en större summa än väntat är det förstås tråkigt för lagen.

PSG Talon, ett Hongkong-lag, drabbades också av reserestriktioner. Det kan förstås låta misstänkt samt att det är ett lag från Hongkong som blivit drabbat när turneringen spelas i Kina, men spelarna har andra nationaliteter. Efter förhandlingar fick laget möjlighet att ta in spelare från andra lag under "play in" för att fortfarande ha möjlighet att delta.

"Play in" började förra veckan och PSG Talon överraskade alla och lyckades ta sig till gruppspelet trots problematiken. Laget behöver nu återgå till sin ursprungliga uppställning, så det ska bli spännande att se om de lyckas fortsätta prestera.

Europa har för första gången(? åtminstone på länge) 4 lag med i turneringen. Det har tidigare varit Kina och Korea som haft denna mängd platser, men efter att Europa presterat väldigt bra under de senaste åren så är det nu Kina och Europa som ses som de lag värda flest platser. Tyvärr åkte rookie-laget MAD Lions ut redan i "play in" så det är endast 3 europeiska lag kvar i turneringen. Fnatic, G2 och Rougue. Fnatic har den svenska veteranen Rekkles i "bot lane". Rougue har två svenskar Finn på "top" och Larssen på "mid".

Kina ses som vanligt som favoriter men deras 4:e seedade lag LGD var nära att åka ut redan i "play in". Dom lyckades dock få ordning på spelet och tog sig vidare utan större problem när de väl pressades.

Förra årets segrare så väl som förrförra årets segrare, kinesiska lagen FPX och Invictus, har inte lyckats ta sig till turneringen. Inte heller det legendariska laget T1 (tidigare; SK telecom T1) med en av spelets mest kända spelare, Faker, lyckades ta sig till turneringen.

Ambassadör
League of Legends

Man kan testa pre-season patchen via PBE för tillfället. Jag körde två matcher nu på morgonen med de nya champions Samira och Seraphine.

Samira känns som en blandning av Draven och Kai'Sa, för tillfället är hon OP. Min känsla är att hon kommer hamna i gruppen av karaktärer som antingen kommer vara OP eller som inte kommer spela alls.

Seraphine är som en uppdaterad Sona med inslag av Lux. Likheterna med Sona är lite väl påtagliga. Jag föredrar reworks framför nya karaktärer som är så lika.

Det nya Item-systemet kom som en chock. Jag spelade för att testa dom nya karaktärerna men visste inte att man lagt in det nya systemet. Mina första intryck är överväldigande. Det var lätt att navigera mellan olika alternativ och builds från lägre stående föremål.

Samtidigt har samtliga symboler ändrats. Delar som man har vant sig vid dom senaste tio åren är sig inte lika. Jag hade väldigt svårt att se skillnad på exempelvis Dorans Blade och Long Sword. Visst är det en vanesak och det finns skillnader men det ledde till att jag i matchens hets köpte en Dorans Blade istället för Long Sword. Sen när jag skulle köpa det klassiska föremålet Dagger blev det ytterligare förvirring. Bilden nedan visar Dorans Blade, Long Sword of Axe of Avarosa som ersätter Stinger.

Jag tycker det är bra med förändring men samtidigt blev detta för mycket för mig.

Dom månaderna jag varit borta från spelet har det kommit 4 nya champions och som sagt ett helt nytt item-system. En bra uppdatering för spelet men frågan är om jag personligen orkar lära mig allt det nya. Antingen kommer ändringarna bli en omstart för mitt intresse eller så är detta slutet.

Just nu lutar det åt det senare.

Moderator | Testpilot
Skrivet av dali:

Man kan testa pre-season patchen via PBE för tillfället. Jag körde två matcher nu på morgonen med de nya champions Samira och Seraphine.

Samira känns som en blandning av Draven och Kai'Sa, för tillfället är hon OP. Min känsla är att hon kommer hamna i gruppen av karaktärer som antingen kommer vara OP eller som inte kommer spela alls.

Seraphine är som en uppdaterad Sona med inslag av Lux. Likheterna med Sona är lite väl påtagliga. Jag föredrar reworks framför nya karaktärer som är så lika.

Det nya Item-systemet kom som en chock. Jag spelade för att testa dom nya karaktärerna men visste inte att man lagt in det nya systemet. Mina första intryck är överväldigande. Det var lätt att navigera mellan olika alternativ och builds från lägre stående föremål.

Samtidigt har samtliga symboler ändrats. Delar som man har vant sig vid dom senaste tio åren är sig inte lika. Jag hade väldigt svårt att se skillnad på exempelvis Dorans Blade och Long Sword. Visst är det en vanesak och det finns skillnader men det ledde till att jag i matchens hets köpte en Dorans Blade istället för Long Sword. Sen när jag skulle köpa det klassiska föremålet Dagger blev det ytterligare förvirring. Bilden nedan visar Dorans Blade, Long Sword of Axe of Avarosa som ersätter Stinger.

https://i.imgur.com/VMxcRJD.png

Jag tycker det är bra med förändring men samtidigt blev detta för mycket för mig.

Dom månaderna jag varit borta från spelet har det kommit 4 nya champions och som sagt ett helt nytt item-system. En bra uppdatering för spelet men frågan är om jag personligen orkar lära mig allt det nya. Antingen kommer ändringarna bli en omstart för mitt intresse eller så är detta slutet.

Just nu lutar det åt det senare.

Mm kändes som att det blev för mycket ändringar på en gång. Inte nog med att UI är annorlunda och att de gjort om många items, men även jungle items har blivit annorlunda till den punkten att det fungerar väldigt annorlunda.

Vi blir garanterat vana, men som sagt, lite för mycket nyheter på en gång.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

1
Skriv svar