Google nästan dubblar antalet Stadia-spel – dagen innan den släpps

Robot
Google nästan dubblar antalet Stadia-spel – dagen innan den släpps
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Stadia är alltså inte spelens motsvarighet till Netflix

Var så shady av Google att inte påpeka detta första gången Stadia introducerades. Var nära köp av Premiere Edition ...

Dodge the bullet right there.

Medlem

Oj, det var inte många spel. Jag hade väntat mig åtminstone hundratals vid lansering. Men jag är å andar sidan inte särskilt insatt.

Idag har jag en kraftfull dator nog för att kunna fortsätta i flera år till, men efter dess kan jag tänka mig att en streaming-tjänst är mer ekonomiskt gynnsam än att köpa en ny PC för 20 000 kr (eller 10 000 om Nvidia slutar driva upp priserna ). Då förväntar jag mig att streaming-tjänsterna har så pass gott utbud att de kan motsvara majoriteten av mitt tio år gamla Steam-bibliotek. Om det bara ska vara ett fåtal hundra spel de har i hela sitt inventarie ser jag inte hur de ska kunna vinna över prospekt som mig.

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Var så shady av Google att inte påpeka detta första gången Stadia introducerades. Var nära köp av Premiere Edition ...

Dodge the bullet right there.

De har i princip aldrig sagt det, det var bara folk som började anta detta iom streaming.

Medlem
Skrivet av eld:

De har i princip aldrig sagt det, det var bara folk som började anta detta iom streaming.

Titta igen på revealen och visst kändes det som de annonserade ut ett Netflix för spel.

Inte en enda gång påpekar de att man behöver köpa spelen, talade endast om en månadskostnad och jag är helt klart en av dem som antog att det skulle vara prenumerationsbaserat, inga extra avgifter... sen att det var höga förväntningar är ju en annan sak

eld
Medlem
Skrivet av B-itta:

Titta igen på revealen och visst kändes det som de annonserade ut ett Netflix för spel.

Inte en enda gång påpekar de att man behöver köpa spelen, talade endast om månadskostnaden och jag är helt klart en av dem som antog att det skulle vara prenumerationsbaserat, inga extra avgifter... sen att det var höga förväntningar är ju en annan sak

Ja, som jag sa

Varken sony, microsoft eller nintendo brukar prata om att du måste köpa spelen när de annonserar ut sina nya konsoller.

Google var ju även rätt inne på att de har en konsol, och inte bara en service.

Medlem

Direkt svar på Microsoft's 50 spel. Stadia kommer inte att göra något stort. Jag skulle säga håll er borta. Google skulle ha haft en egen konsol med streaming stöd.

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Oj, det var inte många spel. Jag hade väntat mig åtminstone hundratals vid lansering. Men jag är å andar sidan inte särskilt insatt.
Idag har jag en kraftfull dator nog för att kunna fortsätta i flera år till, men efter dess kan jag tänka mig att en streaming-tjänst är mer ekonomiskt gynnsam än att köpa en ny PC för 20 000 kr (eller 10 000 om Nvidia slutar driva upp priserna ). Då förväntar jag mig att streaming-tjänsterna har så pass gott utbud att de kan motsvara majoriteten av mitt tio år gamla Steam-bibliotek. Om det bara ska vara ett fåtal hundra spel de har i hela sitt inventarie ser jag inte hur de ska kunna vinna över prospekt som mig.

Om du tror att en streamingtjänst för 100Kr i månaden motsvarar en speldator för 10 000kr(eller mer) så kommer du nog bli grovt besviken.
Antagligen så kommer du inte ens i närheten av samma upplevelse som du skulle ha fått via en konsol för ca 6 000Kr(eller vad nu dom kommer ta för kommande generation).

Jag skulle väldigt gärna sett något onlinespel, typ PUBG, Fortnite, WOW, Overwatch eller Final Fantasy 14.
Destiny kommer väl närmast antar jag.

Inte långt kvar nu, ska bli intressant att se vart detta tar vägen om någon eller några veckor.
Vad händer ifall väldigt många vill spela samtidigt, kommer det vara någon form av kö-system då?
Jag misstänker väl att google inte har kapacitet att ha alla spelare spelandes samtidigt, men vi får väl se

Lycka till alla betatestare!

Medlem

Jättesugen att testa detta eftersom jag inte har en dator värd sk*t.

Blir inte riktigt klar över om Chromecast Ultra behövs för PC också?


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Meh, trodde spelen ingick i abonnemanget, likt origin access.. tror ni spelen kommer kosta 700kr/st?

Medlem
Skrivet av SuperTank:

Jättesugen att testa detta eftersom jag inte har en dator värd sk*t.

Blir inte riktigt klar över om Chromecast Ultra behövs för PC också?

Spelar du på din PC så använder du Googles webläsare Chrome.

Skrivet av SuperTank:

Jättesugen att testa detta eftersom jag inte har en dator värd sk*t.

Blir inte riktigt klar över om Chromecast Ultra behövs för PC också?

Chromecast behövs bara till TVn. PC gissar jag kommer att använda webbläsaren eller en app.

Medlem

Jag ser inte Star Citizen.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Visst ska det bli spännande att se vad folk och hardcore gamers tycker om detta men jag kör vidare på konsoler och PC byggen då jag vill känna att jag äger varorna något mer.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om du tror att en streamingtjänst för 100Kr i månaden motsvarar en speldator för 10 000kr(eller mer) så kommer du nog bli grovt besviken.
Antagligen så kommer du inte ens i närheten av samma upplevelse som du skulle ha fått via en konsol för ca 6 000Kr(eller vad nu dom kommer ta för kommande generation).

Jag skulle väldigt gärna sett något onlinespel, typ PUBG, Fortnite, WOW, Overwatch eller Final Fantasy 14.
Destiny kommer väl närmast antar jag.

Inte långt kvar nu, ska bli intressant att se vart detta tar vägen om någon eller några veckor.
Vad händer ifall väldigt många vill spela samtidigt, kommer det vara någon form av kö-system då?
Jag misstänker väl att google inte har kapacitet att ha alla spelare spelandes samtidigt, men vi får väl se

Lycka till alla betatestare!

Vad jag tror om prestandan har väl inget med spelutbudet att göra? Jag använder Steam Link hemma och vet vad det innebär att spela strömmande. Jag tror att det kommer vara samma sak här fast med längre fördröjningar, fler artefakter och fler anslutningsproblem. Men jag tror att prestandan kommer vara jämn eftersom dom har robust hårdvara på sin sida, vilket jag därmed slipper. Att spela i 60 FPS i UHD låter utmärkt eftersom det är så långt en modern TV sträcker sig.

Det jag trodde var att det skulle erbjudas en enorm flora med spel som man kan spela, inte 10-20 stycken.

jbx
Medlem

Ser framemot att läsa om tester från olika håll. Kanske duger detta perfekt till barnfamiljer medan vi som spelar ofta och mycket kanske känner av inputlag för mycket? Vi får se, är väldigt osugen på att skaffa idag men är inte omöjlig om det visar sig vara bra och framförallt stabilt!


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Vad jag tror om prestandan har väl inget med spelutbudet att göra? Jag använder Steam Link hemma och vet vad det innebär att spela strömmande. Jag tror att det kommer vara samma sak här fast med längre fördröjningar, fler artefakter och fler anslutningsproblem. Men jag tror att prestandan kommer vara jämn eftersom dom har robust hårdvara på sin sida, vilket jag därmed slipper. Att spela i 60 FPS i UHD låter utmärkt eftersom det är så långt en modern TV sträcker sig.

Det jag trodde var att det skulle erbjudas en enorm flora med spel som man kan spela, inte 10-20 stycken.

Fast man måste ju också förstå att detta är en helt ny plattform/konsol. Att ha dessa 22 spel på lanseringsdagen är ju i paritet eller t.o.m. bättre än när andra konsoler som t.ex. Xbox One, Nintendo Wii och Nintendo Switch lanserades. Jag ser faktiskt inga problem med utbudet på dag 1.

Det jag verkligen ser fram emot är när spel exklusivt utvecklade för cloud gaming kommer. Sånt som bara går att göra med den enorma kapaciteten molnet erbjuder. Tänk battle royals med tusentals spelare samtidigt, interaktiv AI på helt ny nivå, etc, etc. Google har ju ett flertal egna studios som jobbar på sådana spel. Ser att dom värvat en hel del branschfolk från andra framgångsrika studios så det bådar väl. Lär dock ta något eller några år innan dessa spel kommer.

eld
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Om du tror att en streamingtjänst för 100Kr i månaden motsvarar en speldator för 10 000kr(eller mer) så kommer du nog bli grovt besviken.
Antagligen så kommer du inte ens i närheten av samma upplevelse som du skulle ha fått via en konsol för ca 6 000Kr(eller vad nu dom kommer ta för kommande generation).

0kr i månaden, 60fps i 1080p på väldigt höga settings är inte så illa, men nu är ju 100kr för 4k/60 på samma settings.

Det görs möjligt av att hårdvaran delas av alla dynamiskt, en instans sitter inte låst till en ägare utan kan användas av någon annan när denna person slutat spela för dagen, plus av att inkomsten kommer från deras 30% av alla spel sålda.

eld
Medlem
Skrivet av mreka123:

Det jag verkligen ser fram emot är när spel exklusivt utvecklade för cloud gaming kommer. Sånt som bara går att göra med den enorma kapaciteten molnet erbjuder. Tänk battle royals med tusentals spelare samtidigt, interaktiv AI på helt ny nivå, etc, etc. Google har ju ett flertal egna studios som jobbar på sådana spel. Ser att dom värvat en hel del branschfolk från andra framgångsrika studios så det bådar väl. Lär dock ta något eller några år innan dessa spel kommer.

Har hört om det många gånger, men konceptet faller ju lite när folk i olika områden i usa tex måste koppla till olika datacenters för att få bra ping, och därmed måste alla klienter fortfarande kommunicera med varandra över internet istället för lokalt.

Visst hade det fungerat optimalt om alla klienter i en match sitter på exakt samma datacenter, eller ännu bättre: om alla klienter delar samma fysiska hårdvara, men där går det nog inte att klämma in 1000 klienter.

Hade det varit lätt så hade de definitivt kunnat klämma ihop ett tech-demo till lanseringen som visade den möjligheten, men de har antagligen inte möjligheten att få lokal latency över nätverk när alla är uppdelade på olika datacenter.

Medlem
Skrivet av eld:

Har hört om det många gånger, men konceptet faller ju lite när folk i olika områden i usa tex måste koppla till olika datacenters för att få bra ping, och därmed måste alla klienter fortfarande kommunicera med varandra över internet istället för lokalt.

Visst hade det fungerat optimalt om alla klienter i en match sitter på exakt samma datacenter, eller ännu bättre: om alla klienter delar samma fysiska hårdvara, men där går det nog inte att klämma in 1000 klienter.

Hade det varit lätt så hade de definitivt kunnat klämma ihop ett tech-demo till lanseringen som visade den möjligheten, men de har antagligen inte möjligheten att få lokal latency över nätverk när alla är uppdelade på olika datacenter.

Svårt att säga hur det kommer att se ut i USA då det är ett så jävla stort land. Det är väl inte helt optimalt men det räcker ju ändå att Googles datacenters kommunicerar med varandra. Och dom är sammanbundna med fiber. Latensen från öst- till västkust i USA mellan datacenters är knappt 30 ms så ingen total katastrof. Men det kan också splittas upp i US-West, East, mid, North och South och då blir ju latensen närmast försumbar.

Jag är ingen expert och man kan bara spekulera i hur det kommer att se ut framöver men det ska bli spännande, tycker jag iallaf! Helt klart går det att göra många saker med cloud gaming som är omöjligt med traditionellt spelande. Det har ju även flera utvecklare från tredjeparts-studios gått ut och sagt.

Medlem

Är det någon som fått sitt kit, mail eller kanske ser i orderstatus att det är skickat.. för mig har det varit tyst sedan första dagen det gick att beställa..

Medlem

Är otroligt skeptisk. Kasst utbud av spel kombinerat med en dålig prisbild. Alldeles för dyrt. Detta kan (kommer) säkert att ändras med tiden, men fräck som jag är så låter jag andra stackare beta-testa för sin egna pengar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Titta igen på revealen och visst kändes det som de annonserade ut ett Netflix för spel.

Inte en enda gång påpekar de att man behöver köpa spelen, talade endast om en månadskostnad och jag är helt klart en av dem som antog att det skulle vara prenumerationsbaserat, inga extra avgifter... sen att det var höga förväntningar är ju en annan sak

Det här.

Hade det varit ett spelens netflix så hade jag lugnt kunna betala en betydligt större peng, men inte prenumerationsavgift+köpavgift för enskilda spel. Då blir det i princip en launcher till då datorn klarar att hantera alla spel i dagsläget själv


signatur

Enthoo Evolv ATX | Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Delid 8700K UV 1.100v | NH-D15 | 32GB DDR4 | NVME M2 960 500GB | AG271QG | Gigabyte 1080Ti | R1600T3 Edifier | Sony MDR-1A | Cerberus MK II
Corsair Gaming Sabre Optical | Windows 10 x64 Enterprise 1809 LTSC |

BurningMan på Discord | Gilla Inlägg som är bra!

1
Skriv svar